AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Del Skrevet 15. oktober 2024 Heisann! Spørsmål uansett om dere har funnet det ut via blodprøver eller via typiske tegn på forhøyet kortisol nivå. Hva har dere gjort, som fungerte, for å få ned kortisol nivået? Og hva ble resultatet? Anonymkode: 4f474...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #2 Del Skrevet 16. oktober 2024 Bør ikke dette utredes av endokrinolog da? Kan blant annet skyldes sykdom i binyrene eller hypofysen. Anonymkode: 1b31e...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #3 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bør ikke dette utredes av endokrinolog da? Kan blant annet skyldes sykdom i binyrene eller hypofysen. Anonymkode: 1b31e...38c Når det bikker over til sykdom ja. Men man kan ha forhøyet kortisolnivå uten at det skyldes sykdom som dårlig livsstil med høyt stressnivå over lengre tid, dårlig kosthold, vitamin mangler etc, som kan øke kortisol nivået/skaper ubalanse der kortisol nivået er høyere på kvelden enn morgenen osv. Ofte en av årsakene til blant annet søvnvansker, magefett, flat rompe, søtsug, vansker med å gå ned i vekt osv osv, utfordringer og problemer mange sliter med. Anonymkode: 4f474...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #4 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når det bikker over til sykdom ja. Men man kan ha forhøyet kortisolnivå uten at det skyldes sykdom som dårlig livsstil med høyt stressnivå over lengre tid, dårlig kosthold, vitamin mangler etc, som kan øke kortisol nivået/skaper ubalanse der kortisol nivået er høyere på kvelden enn morgenen osv. Ofte en av årsakene til blant annet søvnvansker, magefett, flat rompe, søtsug, vansker med å gå ned i vekt osv osv, utfordringer og problemer mange sliter med. Anonymkode: 4f474...41b Hva mener du egentlig med forhøyet kortisolnivå? Over normalgrensen på laboratorieprøver, eller i øvre normalområdet? Er jo også de som skylder på lavt stoffskifte når de er overvektige, uten at de faktisk har lavt stoffskifte (hypothyreose). Anonymkode: 1b31e...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #5 Del Skrevet 16. oktober 2024 Jeg slet med indre stress i flere år pga jobben jeg hadde. Ble sykmeldt noen ganger for å få litt ro. Det virket nøyaktig helt frem til første dag på jobb igjen. Til slutt ble jeg sykmeldt 1 år, gikk over på aap. Nå idag er jeg 100% ufør. Kjenner ingen indre stress nå, men om jeg er dag må ha på vekkeklokke for å ikke forsove meg til noe så kommer stresset tilbake. Derfor har jeg blitt flink til å ha legetime, tannlege osv litt utpå dagen, da kan jeg stå opp når jeg føler for det og slipper stress. Anonymkode: b673e...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #6 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg slet med indre stress i flere år pga jobben jeg hadde. Ble sykmeldt noen ganger for å få litt ro. Det virket nøyaktig helt frem til første dag på jobb igjen. Til slutt ble jeg sykmeldt 1 år, gikk over på aap. Nå idag er jeg 100% ufør. Kjenner ingen indre stress nå, men om jeg er dag må ha på vekkeklokke for å ikke forsove meg til noe så kommer stresset tilbake. Derfor har jeg blitt flink til å ha legetime, tannlege osv litt utpå dagen, da kan jeg stå opp når jeg føler for det og slipper stress. Anonymkode: b673e...9c1 Jeg forstår det er tøft for deg, det er et sykt jag i dagens samfunn. Samtidig tenker jeg at det ikke er rart at Norge as går dunken når folk blir ufør av slikt. Hva med å få en jobb som ikke starter før klokken X? Det må i det minste være en viss restarbeidsevne! Anonymkode: 21900...01f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #7 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva mener du egentlig med forhøyet kortisolnivå? Over normalgrensen på laboratorieprøver, eller i øvre normalområdet? Er jo også de som skylder på lavt stoffskifte når de er overvektige, uten at de faktisk har lavt stoffskifte (hypothyreose). Anonymkode: 1b31e...38c Du har vel hørt at stress er skadelig? Her er litt av forklaringen. Forhøyet kortisolnivå er ikke noe nytt. Det har vært et tema som snakkes mye og ofte om i all alvorlighet, pga den livsstilen mange har og konsekvensene det har for helsen, livskvaliteten, psyken osv. Kortisol nivået vårt endrer seg gjennom dagen. Normalt sett høyest på morgen for å hjelpe oss å våkne. Lavest på kvelden slik at vi kan sove. Det er hjernen vår som overvåker stressnivået. Når stressnivået øker så sender hjernen signaler til binyrene om å skille ut mer kortisol for å takle det økte stresset og beskytte oss best mulig. Hjernen vår evner ikke å skille på årsaken til det økte stresse. Om du sitter i sofaen å skroller på telefonen å spiser masse godteri eller om du havner i en farlig situasjon på veien, så kan kroppen respondere ganske likt. Når det skilles ut mer kortisol sammen med blant annet adneralin gjør det oss i stand til å reagere raskt, styrke kroppen skjerpe hjernen og hjelpe oss og ruste oss bedre i krevende, truende eller farlige situasjoner. Dvs at kroppen og hjerne settes i en unntakstilstand og beredskap, der kroppen fungerer på en annen måte enn ellers. Eks lagrer den mer fett på magen, blodsukkeret og blodtrykket øker, blodstrømningen øker, blodet blir tykkere, apetitten øker, blodårene trekker seg sammen, man blir mer årvåkne og kvikk som igjen gjør det vanskelig å sove, skiller ut mer talg, tarmer og fordøyelsen fungerer ikke optimalt osv. Noen av problemene som da kan oppstå ved langvarig stress er mindre søvn, dårligere søvnkvalitet, problemer med innsovning, vaskelig å gå ned i vekt, vitamin og mineral mangler, irritabel tarm syndrom, høyere risiko for hjerte og kar sykdommer, økt apetitt, mye tretthet, sliten og lite energi. Tungt å stå opp, økt risiko for type 2 diabetes, fettete hår og hud, økt hårvekst, redusert immunforsvar og mye mer. Det sier seg selv at vi ikke trenger hjelp til å takle det å sitte i sofaen å spise godteri og se på mobilen, hvor utskillelsen av blant annet kortisol er unødvendig og bare ødeleggende i motsetning til den farlige situasjonen på veien. I tillegg til det fysiske kan langvarig stress føre til overaktivtet i hjernen, eller rettere sagt amygdalaen, som igjen gjør oss mer engstelig, stresset, på vakt osv. I tillegg vil forhøyet kortisol over tid påvirke andre deler av hjernen negativt som eks hukommelse, følelser, læring, viljestyrken etc. En ond sirkel. Mye press, høye krav, mye å gjøre, mindre tid til ro, mye skjermbruk, mye sukker og prosessert mat, kontinuerlig stimuli.......kort sagt, mindre av det naturlige og mer av det unaturlige som stresser kroppen og skaper ubalanser. Kan også komme av psykiske lidelser, traumer og fysisk sykdom. Når vi hele tiden har en livsstil som forteller hjernen at stressnivået er forhøyet som igjen resulterer i mer utskillelse av kortisol og andre responser, så skjønner de fleste at det er helseskadelige på svært mange måter og man fort kan havne i en ond sirkel. Å gå ned i vekt er et ganske interessant tema i og med mange sliter med både overvekt og forhøyet stress og kortisolnivåer. "Spis mindre, tren mer. Handler kun om kalorier inn og ut" Det mest elendige rådet en person med forhøyet stress og kortisolnivå kan få når det kommer til vektnedgang. Å spise mindre kalorier og gå ned i vekt, øker stressnivået ytterligere og gjør hele slankingen nærmest umulig når man allerede har for høyt stressnivå i kroppen. Uansett hvor motivert man er, hvor sterk viljestyrke etc. Kroppen vil da lagre fettet, øke insulinet, øke apetitten, ikke nyttiggjøre seg optimalt av fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer og mineraler, bli mer sliten, vanskeligere å bygge muskler etc etc. Samme effekt på kroppen vil intensiv trening som eks løping, hiit, intervalltrening etc ha. Eller hele tiden stresse med nok aktivitet, nok skritt, nok forbrenning, lite nok mat. Altså masse hardt arbeid for å ødelegge mer for seg selv og kjenne på enorm skuffende, skam etc. 💔 Og potensielt jojo slanking. Og klarer man faktisk å gå ned, er veien til vektøkningen kort. Gjerne flere kilo på vekta enn når man startet. Selvfølgelig er det mulig å gå ned i vekt med utgangspunktet i forhøyet kortisol/stress og overvekt, men på en helt annen måte og ganske motsatt av det vi egentlig har lært. Og mye mer behagelig, positiv, lettere og naturlig måte. Uten å kjempe så himla hardt mot alt. Kluet er å jobbe med kroppen, ikke mot kroppen. Kroppen din forteller deg egentlig utrolig mye nyttig, man må bare lære seg og forstå språket. Roe ned, senke stressnivået og tilføye støtte funksjonene for at kroppen og hodet fungere bedre/optimalt. Få en sunn balanse. Lære seg å kjenne sin egen kropp gjennom å øke kunnskapen på ulike måter. Lese forskning, studier og andres erfaringer, være nysgjerrig, prøving og feiling. Ikke gape over for mye på engang, men akseptere at det er en prosess som kan ta tid. Nyte prosessen. Ikke bare vil man gå ned i vekt med en langvarig effekt, men også åppnå mer velvære, bedre helse, høyere livskvalitet etc. Næringsrik måltider laget fra bunn med rene råvarer. Nok fett, karbohydrater og proteiner. Lav intens trening som gåturer, yoga, vektløfting. Roe ned kroppen med støtte fra nok og riktig næring, vitaminer og andre supplementer og støtte som kan hjelpe prosessen av å roe ned og balansere kropp og hodet, eks magnesium glyserol, ashwagandha, L-theanine, nac, melatonin, omega 3 fettsyre, lydfrekvenser. Nok sollys, være ute i naturen, nok kvalitets søvn, latter, glede, egenomsorg, sunne og gode relasjoner etc. Mer av det naturlige, rolige, balanserte og det som føles godt. Tilbake til blant annet kortisol. Er forhøyet kortisol årsaken bak alt det nevnte og dermed også løsningen på alt? Absolutt ikke. Men én kropp i sunn balanse er alfa omega på alle arenaer i livet, selv om det ikke ruster en mot alt. Man kan ha hormonbalanser uten at det trenger å være en sykdom, en unnskyldning, slengord eller lignende. Alt du spiser, gjør, hvordan du lever, putter på kroppen, i kroppen, miljøet rundt deg etc påvirker hormonene dine. Og hormonene endrer seg gjennom døgnet og i sykluser. Eks på kvelden så øker hormonet melatonin. Melatonin er svært sensitivt for ytre påvirkning for å i utgangspunktet beskytte oss, eks ved fare eller trussel vil det være lite smart av kroppen å være trøtt, søvnig, sløv etc. Hvis du eksponerer deg for mye skjermtid, lys, sukker eller andre ting som øker stresset i kroppen, går melatonin nivået ned og kortisol nivået opp. Hormoner påvirker søvn, sult, vekt, forbrenning, humør, følelser, energi...... det meste i kroppen. Vi kan ikke alt om hormoner og andre viktige funksjoner i kroppen og hjernen, vi har ikke alle svar, forsket på alt eller forstått alt. Og det trenger vi ikke alltid heller. Det du ymter til her er utdatert og uriktig "kunnskap". Anonymkode: 4f474...41b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #8 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har vel hørt at stress er skadelig? Her er litt av forklaringen. Forhøyet kortisolnivå er ikke noe nytt. Det har vært et tema som snakkes mye og ofte om i all alvorlighet, pga den livsstilen mange har og konsekvensene det har for helsen, livskvaliteten, psyken osv. Kortisol nivået vårt endrer seg gjennom dagen. Normalt sett høyest på morgen for å hjelpe oss å våkne. Lavest på kvelden slik at vi kan sove. Det er hjernen vår som overvåker stressnivået. Når stressnivået øker så sender hjernen signaler til binyrene om å skille ut mer kortisol for å takle det økte stresset og beskytte oss best mulig. Hjernen vår evner ikke å skille på årsaken til det økte stresse. Om du sitter i sofaen å skroller på telefonen å spiser masse godteri eller om du havner i en farlig situasjon på veien, så kan kroppen respondere ganske likt. Når det skilles ut mer kortisol sammen med blant annet adneralin gjør det oss i stand til å reagere raskt, styrke kroppen skjerpe hjernen og hjelpe oss og ruste oss bedre i krevende, truende eller farlige situasjoner. Dvs at kroppen og hjerne settes i en unntakstilstand og beredskap, der kroppen fungerer på en annen måte enn ellers. Eks lagrer den mer fett på magen, blodsukkeret og blodtrykket øker, blodstrømningen øker, blodet blir tykkere, apetitten øker, blodårene trekker seg sammen, man blir mer årvåkne og kvikk som igjen gjør det vanskelig å sove, skiller ut mer talg, tarmer og fordøyelsen fungerer ikke optimalt osv. Noen av problemene som da kan oppstå ved langvarig stress er mindre søvn, dårligere søvnkvalitet, problemer med innsovning, vaskelig å gå ned i vekt, vitamin og mineral mangler, irritabel tarm syndrom, høyere risiko for hjerte og kar sykdommer, økt apetitt, mye tretthet, sliten og lite energi. Tungt å stå opp, økt risiko for type 2 diabetes, fettete hår og hud, økt hårvekst, redusert immunforsvar og mye mer. Det sier seg selv at vi ikke trenger hjelp til å takle det å sitte i sofaen å spise godteri og se på mobilen, hvor utskillelsen av blant annet kortisol er unødvendig og bare ødeleggende i motsetning til den farlige situasjonen på veien. I tillegg til det fysiske kan langvarig stress føre til overaktivtet i hjernen, eller rettere sagt amygdalaen, som igjen gjør oss mer engstelig, stresset, på vakt osv. I tillegg vil forhøyet kortisol over tid påvirke andre deler av hjernen negativt som eks hukommelse, følelser, læring, viljestyrken etc. En ond sirkel. Mye press, høye krav, mye å gjøre, mindre tid til ro, mye skjermbruk, mye sukker og prosessert mat, kontinuerlig stimuli.......kort sagt, mindre av det naturlige og mer av det unaturlige som stresser kroppen og skaper ubalanser. Kan også komme av psykiske lidelser, traumer og fysisk sykdom. Når vi hele tiden har en livsstil som forteller hjernen at stressnivået er forhøyet som igjen resulterer i mer utskillelse av kortisol og andre responser, så skjønner de fleste at det er helseskadelige på svært mange måter og man fort kan havne i en ond sirkel. Å gå ned i vekt er et ganske interessant tema i og med mange sliter med både overvekt og forhøyet stress og kortisolnivåer. "Spis mindre, tren mer. Handler kun om kalorier inn og ut" Det mest elendige rådet en person med forhøyet stress og kortisolnivå kan få når det kommer til vektnedgang. Å spise mindre kalorier og gå ned i vekt, øker stressnivået ytterligere og gjør hele slankingen nærmest umulig når man allerede har for høyt stressnivå i kroppen. Uansett hvor motivert man er, hvor sterk viljestyrke etc. Kroppen vil da lagre fettet, øke insulinet, øke apetitten, ikke nyttiggjøre seg optimalt av fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer og mineraler, bli mer sliten, vanskeligere å bygge muskler etc etc. Samme effekt på kroppen vil intensiv trening som eks løping, hiit, intervalltrening etc ha. Eller hele tiden stresse med nok aktivitet, nok skritt, nok forbrenning, lite nok mat. Altså masse hardt arbeid for å ødelegge mer for seg selv og kjenne på enorm skuffende, skam etc. 💔 Og potensielt jojo slanking. Og klarer man faktisk å gå ned, er veien til vektøkningen kort. Gjerne flere kilo på vekta enn når man startet. Selvfølgelig er det mulig å gå ned i vekt med utgangspunktet i forhøyet kortisol/stress og overvekt, men på en helt annen måte og ganske motsatt av det vi egentlig har lært. Og mye mer behagelig, positiv, lettere og naturlig måte. Uten å kjempe så himla hardt mot alt. Kluet er å jobbe med kroppen, ikke mot kroppen. Kroppen din forteller deg egentlig utrolig mye nyttig, man må bare lære seg og forstå språket. Roe ned, senke stressnivået og tilføye støtte funksjonene for at kroppen og hodet fungere bedre/optimalt. Få en sunn balanse. Lære seg å kjenne sin egen kropp gjennom å øke kunnskapen på ulike måter. Lese forskning, studier og andres erfaringer, være nysgjerrig, prøving og feiling. Ikke gape over for mye på engang, men akseptere at det er en prosess som kan ta tid. Nyte prosessen. Ikke bare vil man gå ned i vekt med en langvarig effekt, men også åppnå mer velvære, bedre helse, høyere livskvalitet etc. Næringsrik måltider laget fra bunn med rene råvarer. Nok fett, karbohydrater og proteiner. Lav intens trening som gåturer, yoga, vektløfting. Roe ned kroppen med støtte fra nok og riktig næring, vitaminer og andre supplementer og støtte som kan hjelpe prosessen av å roe ned og balansere kropp og hodet, eks magnesium glyserol, ashwagandha, L-theanine, nac, melatonin, omega 3 fettsyre, lydfrekvenser. Nok sollys, være ute i naturen, nok kvalitets søvn, latter, glede, egenomsorg, sunne og gode relasjoner etc. Mer av det naturlige, rolige, balanserte og det som føles godt. Tilbake til blant annet kortisol. Er forhøyet kortisol årsaken bak alt det nevnte og dermed også løsningen på alt? Absolutt ikke. Men én kropp i sunn balanse er alfa omega på alle arenaer i livet, selv om det ikke ruster en mot alt. Man kan ha hormonbalanser uten at det trenger å være en sykdom, en unnskyldning, slengord eller lignende. Alt du spiser, gjør, hvordan du lever, putter på kroppen, i kroppen, miljøet rundt deg etc påvirker hormonene dine. Og hormonene endrer seg gjennom døgnet og i sykluser. Eks på kvelden så øker hormonet melatonin. Melatonin er svært sensitivt for ytre påvirkning for å i utgangspunktet beskytte oss, eks ved fare eller trussel vil det være lite smart av kroppen å være trøtt, søvnig, sløv etc. Hvis du eksponerer deg for mye skjermtid, lys, sukker eller andre ting som øker stresset i kroppen, går melatonin nivået ned og kortisol nivået opp. Hormoner påvirker søvn, sult, vekt, forbrenning, humør, følelser, energi...... det meste i kroppen. Vi kan ikke alt om hormoner og andre viktige funksjoner i kroppen og hjernen, vi har ikke alle svar, forsket på alt eller forstått alt. Og det trenger vi ikke alltid heller. Det du ymter til her er utdatert og uriktig "kunnskap". Anonymkode: 4f474...41b Jeg vil si jeg kan en del om hormoner og kortisol, da jeg har kortisolmangel og følges opp på sykehus. Fikk ikke svar på spørsmålet mitt. Stress er ikke det samme som forhøyet kortisol. Men en diskusjon om stress og andre momenter som har innvirkning på kropp og sjel er absolutt interessant. Anonymkode: 1b31e...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #9 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Heisann! Spørsmål uansett om dere har funnet det ut via blodprøver eller via typiske tegn på forhøyet kortisol nivå. Hva har dere gjort, som fungerte, for å få ned kortisol nivået? Og hva ble resultatet? Anonymkode: 4f474...41b Jeg hadde forhøyet kortisol på kveld. Tok en spytttest privat i vår. Var hos endokrinolog i sommer tok bla kortisolprøver da var de normale. Eneste som jeg hadde gjort anderledes var å ta høye doser B12 som gjorde at jeg følte meg bedre. Så vet ikke om det hadde invirkning. Anonymkode: 71623...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #10 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil si jeg kan en del om hormoner og kortisol, da jeg har kortisolmangel og følges opp på sykehus. Fikk ikke svar på spørsmålet mitt. Stress er ikke det samme som forhøyet kortisol. Men en diskusjon om stress og andre momenter som har innvirkning på kropp og sjel er absolutt interessant. Anonymkode: 1b31e...38c Nå forklarte jeg ganske greit sammenhengen med stress og kortisol og alt imellom.. Et enkelt Google søk vil også gi deg en rask og forenklet forklaring. Jeg sa ikke at stress og kortisol er det samme, men henger sammen og påvirker hverandre. Stress, uavhengig av type stress og hva som utløser det, vil i de fleste tilfeller øke kortisolnivået via hjernen. Er man i konstant stress over lang tid kan det skape ubalanse som igjen kan være svært helseskadelige. Vil tro at det er noe helt annet enn det du har. Korriger meg gjerne, men vil tro at din kortisol mangel stammer fra sykdom i binyrene, slik at du ikke produserer nok kortisol? Uansett er det leit å høre at du har kortisol mangel. ❤️ Må være tøft å leve med. Håper du får god og riktig oppfølging av sykehuset. For høye eller lave nivåer av kortisol handler ikke her om sykdom eller skader som årsak til feilproduksjonen. I utgangspunktet fungere alt som det skal. Men ubalanser som et resultat av ulike årsaker som skaper stress over lengre tid. Og hvor det er mulig å gjøre noe med selv. 👈 Det er det jeg spør om, om noen har erfaringer de vil dele. Ts Anonymkode: 4f474...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå