Gå til innhold

Hvordan kan menn respektere kvinner når kvinner ikke respekterer hverandre?

askjiir

Anbefalte innlegg

Ja, menn har ofte et uproblematisk vennskap seg i mellom. Men at de er "snillere" med hverandre er en sannhet med motifikasjoner. Når det først skurrer seg så kan det fort bli voldelig. Menn er ekstremt overrepresentert i voldsstatistikk; partnervold, blind vold, knyttenevene kommer mye raskere hos menn.

Og rent anekdotisk så selv om jeg ser litt mer baksnakking og drama i mine kvinnelige vennskap, så ser jeg hos samboer at hans vennskap og mannlige bekjentskap (der alle liksom er "snille" med hverandre) at han kjenner flere som er eller har vært voldelige, også flere selvmord (og han sier "jeg ante ikke at han slet, han virket helt normal sist vi møttes")

Så vi er ulike som kjønn, men slutt å forherlige mannlig omgangstone. Gjør du det så er du ikke reflektert nok. 

Anonymkode: b8d97...ea9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Du får bedre informasjon om du vinkler det hyggeligere. Du stiller spørsmål på måter som er svært fornærmede, generaliserende og ugreit, og da vil flesteparten av kvinner i utgangspunktet bli så såret/fornærmet/forbanna at det vil påvirke viljen til å gi deg gode svar. Man får jo mest lyst til å være frekk mot mennesker som er frekk mot deg, og du er frekk mot oss kvinner. 

Tull.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (3 minutter siden):

Tull.

Om du vil lære noe om kvinner bør du lytte til kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (1 time siden):

Har hørt at kvinner ofte er ekstra slemme mot hverandre.

Nja! Forståelsen av hvordan kvinner er satt sammen, fungerer, biologi og hvorfor, så må jeg si meg uenig der. 

Vi kvinner føler mye/store svingninger i følelser, har mange ulike svingninger gjennom måneden, mye hormoner, mye usikkerhet, høye krav, mye press og stress, mye ansvar/tar på seg mye ansvar etc etc.

Vi er også koblet sammen biologisk til å se utover - altså ta vare på de rundt, se andre, gi omsorg, sette oss selv til side osv. På godt og vondt! Vi er flinke til å irritere oss, bli frustrerte, sinte, sure etc uten å si i fra. Vi legger mer merke til andres atferd, både positiv og negativ, fordi vi er laget sånn av en årsak. 

Tenker at det passer bra til menn da de generelt har mindre svingninger, mindre hormonhelvette, mer stabilt humør og generelt er mer stabile og tilfredse. Og generelt mer egoistiske 🫣

Tenker ikke at vi kvinner i utgangspunktet er slemme mot hverandre, men mer mot oss selv som ofte kan utspille seg mot andre. Usikkerhet hos kvinner kan ofte utspille seg med baksnakking, hersketeknikker og manipulering.

Bare et kompliment til de dem gjør det mot. Baksnakker Trine meg, så er det i utgangspunktet et kompliment. 

Vi har nok også oftere "hangups". Altså dveler mye på ting. Mest sannsynlig for å lære, korrigere og veilede, samt vi har større følelseregister. Mens menn rister oftere av seg ting, samtidig ikke tar med seg den samme lærdommen.

Begge deler er på godt og vondt. Og ganske naturlig i grunn, bare se raskt på fortiden.....menn = jegere, beskytter og forsørger. Holde samfunnet i gang utenfor huset. Det krever fokus, evnen til å jakte/drepe/bruke vold der nødvendig, høyere grad av stabilitet, mindre tankekjør og mer handling, styrke, gjennomføringsevne, utholdenhet etc. 

Kvinner=oppdra barn, holde familien samlet, ta vare på familiens behov som eks husarbeid, matlaging, oppdragelse etc. Krever medfølelse, empati, forståelse, tolmodighet, dypere vurderinger/forståelse/ læring, mer årvåkenhet mot andres behov etc. 

Normalt sett evner vi ikke å gjøre ondskapsfulle og slemme ting mot andre uten å få dårlig samvittighet eller føle oss enda mer dritt. Selvsagt, det finnes unntak som eks psykopater. 

Selv om vi kvinner generelt baksnakker mer, manipulerer mer og bruker hersketeknikker så har vi også fantastiske kvaliteter der vi bryr oss mye om andre, kan gi masse omsorg, vise empati, støtte og være der for andre, se andres behov osv. 

Om menn er slemme mot hverandre vet jeg ikke. Men vet at mange menn er slemme mot partneren sin, omså det er bevisst eller ubevisst. 

Anonymkode: d9f96...7a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (På 15.10.2024 den 23.29):

👇

111.png

Skråblikk og Generaliseringer.

Vel. Jeg løfter opp personer som har dårlig selvtillit, selv om de hater seg selv. Så hater jeg ikke dem. Din logikk blir veldig kunstig. Jeg respekterer mennesker og er snill mot dem for MIN EGEN skyld. Fordi JEG ønsker å være et godt menneske. Men mange menn finner på alle mulige unnskyldninger for å oppføre seg som drittsekker. 

Anonymkode: b7cec...111

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 2.43):

Ja, menn har ofte et uproblematisk vennskap seg i mellom. Men at de er "snillere" med hverandre er en sannhet med motifikasjoner. Når det først skurrer seg så kan det fort bli voldelig. Menn er ekstremt overrepresentert i voldsstatistikk; partnervold, blind vold, knyttenevene kommer mye raskere hos menn.

Og rent anekdotisk så selv om jeg ser litt mer baksnakking og drama i mine kvinnelige vennskap, så ser jeg hos samboer at hans vennskap og mannlige bekjentskap (der alle liksom er "snille" med hverandre) at han kjenner flere som er eller har vært voldelige, også flere selvmord (og han sier "jeg ante ikke at han slet, han virket helt normal sist vi møttes")

Så vi er ulike som kjønn, men slutt å forherlige mannlig omgangstone. Gjør du det så er du ikke reflektert nok. 

I tillegg er ofte mannlige vennskap mer overfladiske (merk, ikke alltid, men ofte!). De ser fotball sammen, gjør noe aktivt sammen, men deler ikke alt det personlige om seg selv, og blottlegger seg ikke overfor vennene sine, slik kvinner ofte gjør. Derfor blir det mindre konflikt også - når vennene egentlig ikke vet så mye om ditt indre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I tillegg er ofte mannlige vennskap mer overfladiske (merk, ikke alltid, men ofte!). De ser fotball sammen, gjør noe aktivt sammen, men deler ikke alt det personlige om seg selv, og blottlegger seg ikke overfor vennene sine, slik kvinner ofte gjør. Derfor blir det mindre konflikt også - når vennene egentlig ikke vet så mye om ditt indre.

Veldig glad for at jeg har nære vennskap der jeg kan være ærlig og nær i tillit og kommunikasjon. Det betyr utrolig mye. Det er som å ha en ekstra familie til råd og støtte, og faktisk en familie man kan stå enda nærmere og være enda mer åpen og ærlig med en egentlig familie, siden man har valgt dem selv, og dette ikke er like mye basert på flaks og uflaks, som familie du er født inn i er. 

Det er absolutt ingenting jeg ikke kan si til venninnene mine. Kun utlevering av akkurat partner jeg må vokte meg litt for, mens mine utfordringer, tanker og følelser får jeg gode råd med mer angående, og dette er veldig godt. 

Min mann har mange venner, men sier at jeg er hans beste venn og eneste han virkelig stoler på og kan prate med. Det er litt trist, og også litt vanskelig, for hva da når det vanskelige gjelder vårt forhold? 

Har føltes godt at han innimellom ved gode anledninger har snakket litt med mine venninner. Akkurat som de ikke løper til ham med det jeg sier gjør de det heller ikke motsatt, og jeg fritter dem heller ikke ut, akkurat fordi jeg vet at det må være godt for ham å kunne dele sine tanker med noen andre enn meg. De er fine mennesker, så deler gjerne det at de er det med ham. Han kunne dog ikke innrømmet utroskap ovenfor dem for eksempel, verken seksuelt eller økonomisk, for da hadde nok deres lojalitet til meg veid for tungt til å tie.

Det er jo noe snålt at han kan være mer fortrolig med mine venninner enn sine egne venner. Som kvinne synes jeg det er noe trist ved det, men for de fleste menn virker det som normale vennskap for dem. Gjøre aktiviteter sammen, ha det moro sammen, prate dritt og tull, og ikke gå i dybden og ikke virkelig kjenne hverandre nært og fortrolig. Jeg gjør begge deler med mine venninner. Moro og fortrolighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også litt at om den mannlige vennekretsen er litt sånn stereotypisk toxic, så frister det ikke å dele ting som kan brukes mot en. Når banteren blir en pissekonkurranse om å være "maskulin" passer det liksom ikke å si noe om man har et problem, fordi da virker man jo svak utad.

Når det er sagt, jeg har noen slike i mine kretser, og sånn machobanter gjør egentlig at de blir "tier 2 friends", og ikke i den kategorien at jeg har lyst på kleine intime samtaler for å hjelpe dem, heller. Selv om det er banter, kaller du meg "kvinnfolk" får du ikke meg til å være "kvinnfolk" ved å lytte til dine problemer. Da får du det du ber om i retur: en kald fisk som gnir det litt ekstra inn som "banter" hvis du har en dårlig dag. Akkurat som det går motsatt vei.

Jeg vil tro kvinnelige stereotyper er litt snillere på den måten, hvor det er mer akseptert å faktisk støtte hverandre når det trengs.

...men jeg har andre, mer modne, mannevenner som jeg KAN si ting til, altså. Bare den der litt stereotypiske gutteromsgamerklikken har dette toxic-våset hengende over seg. Men de er jo ikke onde folk likevel, bevares (ellers hadde jeg ikke giddet å game med dem, heller).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 2.43):

Menn er ekstremt overrepresentert i voldsstatistikk; partnervold, blind vold, knyttenevene kommer mye raskere hos menn.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Q5AA/kvinner-er-ikke-bare-utsatt-for-vold-i-naere-relasjoner-de-er-ogsaa-utoevere-av-vold-vibeke-ottesen
«Vi vet fra forskning at kvinner utøver partnervold like ofte som menn. Noen studier har faktisk funnet at unge kvinner er den gruppen som oftest utøver partnervold.

Vi vet også fra forskning at mødre kan være voldelige i sin omgang med barn oftere enn fedre. Likevel ser vi ikke denne kjønnsfordelingen i kriminalstatistikken. Hvorfor?»

Anonymkode: c6365...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just a thought: hadde vi hatt mer likestilling og mindre kjønnsstereotypier rundt ting som aggressivitet, hadde det nok vært lettere for menn å anmelde slikt og faktisk få gehør for det. Men, så lenge man bruker at "menn er fysisk sterkere" som argument og faktisk blir hørt på det (kontra det prinsipielle i å slå, uavhengig av om noen faktisk blir skadet), er det vrient å bli hørt. Men, en kan bare ikke først prøve å male mannen i et bilde som den aggressive og sterke, og kvinner som underdanige og svake, og så forvente at kvinner skal få et sånt søkelys på seg. Dessverre. We got to choose. Jeg ser gjerne at kvinner som slår med flat hånd eller knyttet neve, eller bruker våpen, får fengselsstraff hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (1 time siden):

Just a thought: hadde vi hatt mer likestilling og mindre kjønnsstereotypier rundt ting som aggressivitet, hadde det nok vært lettere for menn å anmelde slikt og faktisk få gehør for det. Men, så lenge man bruker at "menn er fysisk sterkere" som argument og faktisk blir hørt på det (kontra det prinsipielle i å slå, uavhengig av om noen faktisk blir skadet), er det vrient å bli hørt. Men, en kan bare ikke først prøve å male mannen i et bilde som den aggressive og sterke, og kvinner som underdanige og svake, og så forvente at kvinner skal få et sånt søkelys på seg. Dessverre. We got to choose. Jeg ser gjerne at kvinner som slår med flat hånd eller knyttet neve, eller bruker våpen, får fengselsstraff hver bidige gang.

Eneste paret der jeg helt faktisk vet at mannen i alle år har blitt mishandlet både fysisk og psykisk, og økonomisk også, av sin partner er han nesten 2meter høy og hun knapt over 150 cm. Han er en svært mann. Det handler ikke om det. Han er også en mild mann som ikke finnes aggressiv og som er opplært til at menn ikke skal slå kvinner, men være en mild og god beskytter. 

Jeg har personlig reddet menn bort fra ubehagelige kvinner, og årsaken til at de ikke forsvarte seg var samme som overnevnte. Ikke at de ikke kunne ha forsvart seg fysisk, men fordi sperren for å gjøre en kvinne vondt fysisk satt så hardt i at de likevel ikke kunne forsvare seg i situasjonen. 

Det er ikke menn som er voldelige, det er menn som mangler nevnte sperrer og som føler de vokser på makten vold gir dem som er voldelige, det er vel det samme med kvinner. 

Det finnes engler og djevler av begge kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askjiir skrev (På 15.10.2024 den 23.29):

👇

111.png

Skråblikk og Generaliseringer.

Om du mener fremmede, så nei. Et tilfeldig googlesøk ga treff på BBC, som politisk korrekt er nøytrale her og ikke presenterer de fleste resultatene av slike undersøkelser - kvinner er verst til å slenge bemerkninger. Det stemmer med erfaringen min fra det virkelig liv også . Beviser sikker lite. Men motbeviser at kvinner er snillere mot hverandre bare fordi de er kvinner.
https://www.bbc.com/news/technology-36380247

Anonymkode: 72c06...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du mener fremmede, så nei. Et tilfeldig googlesøk ga treff på BBC, som politisk korrekt er nøytrale her og ikke presenterer de fleste resultatene av slike undersøkelser - kvinner er verst til å slenge bemerkninger. Det stemmer med erfaringen min fra det virkelig liv også . Beviser sikker lite. Men motbeviser at kvinner er snillere mot hverandre bare fordi de er kvinner.
https://www.bbc.com/news/technology-36380247

Anonymkode: 72c06...72a

Og kilden er da en undersøkelse hvor de valgte to(!) ord som de talte opp antall tilfeller av, som i begge tilfeller er å betrakte som generelle skjellsord og ikke misogyni. Det er ikke en fasit, for å si det sånn. Det som faktisk ER misogyni er jo som å fabulere om "kravstore kvinner" - som nok er vanskeligere å telle enn å bare lage et enkelt søkt, siden formuleringene ikke kan puttes i hermetegn og søkes opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...