Gå til innhold

Sliter man med å puste under keisersnitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste dette en plass, at en hadde slitt sånn med å trekke pusten pga bedøvelsen. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 82db6...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke. Men jeg måtte få tilført blod pga mista så mye blod at forsvant.

Anonymkode: 3b059...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet ikke med å puste. Ikke mer enn jeg hadde gjort på slutten av graviditeten, det var jo ikke full lungekapasitet pga barnet. 

Jeg var i god fysisk form og mistet bare 3 dl blod (noe kirurgen sa var fordi kroppen min var sunn og fordi jeg var rolig selv). Om de tilbyr beroligende, si ja! 

Jeg hadde heller ikke blodtrykksfall (ca 80 % får dette), igjen fordi jeg hadde god fysisk form og tok dette med ro. 

Selve inngrepet var rart, uvant å ha noen grafsende inni deg. Men ha tillit til teamet, de har gjort det maaaaaange ganger før og vet hva de driver med. 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 46171...d64

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gjorde det andre gang, ikke første.

Anonymkode: f8def...a5f

Føltes det ekkelt, eller slik at du fikk panikk? Jeg har ekstrem fødselsangst, men har også ekstrem angst for keisersnitt så nå prøver jeg å finne ut hva som vil gi meg minst panikk 🥲 Har født ett barn vaginalt før 

Anonymkode: 82db6...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker oppriktig ikke. 😅 Men jeg hadde epidural satt før KS (hastesnitt), så bedøvelsen ble lagt i epiduralen. Kan ha noe med det å gjøre...? 

Anonymkode: ba601...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg slet ikke med å puste. Ikke mer enn jeg hadde gjort på slutten av graviditeten, det var jo ikke full lungekapasitet pga barnet. 

Jeg var i god fysisk form og mistet bare 3 dl blod (noe kirurgen sa var fordi kroppen min var sunn og fordi jeg var rolig selv). Om de tilbyr beroligende, si ja! 

Jeg hadde heller ikke blodtrykksfall (ca 80 % får dette), igjen fordi jeg hadde god fysisk form og tok dette med ro. 

Selve inngrepet var rart, uvant å ha noen grafsende inni deg. Men ha tillit til teamet, de har gjort det maaaaaange ganger før og vet hva de driver med. 

Lykke til! ❤️

Anonymkode: 46171...d64

Tusen takk for beroligende svar ❤️ Fikk du tilbud om beroligende da du tok keisersnitt? Jeg søkte på dette og fikk opp at det ikke gis pga fosteret. 

Anonymkode: 82db6...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var veldig koselig. Ikke noe stress, smerte eller ubehag. Kjente ingenting og mistet veldig lite blod. Planlagt med tvillinger, var topp å få 2 babyer og bli kvitt den digre magen 😊

Anonymkode: d0657...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg slet ikke med å puste underveis. 

Jeg var i elendig form, etter et hardt svangerskap og en svært langvarig fødsel med et barn som satt fast. Stressa var jeg også, ihvertfall frem til bedøvelsen virka, da jeg hadde i konstante pressrier. (Så de måtte ligge tre stk oppå meg for å klare å stikke meg i ryggen, da musklene jo beveger seg under rier). 

Men spinalbedøvelsen satt som ei kule, alt stresset forsvant, og jeg hadde null utfordringer. 

(Veldig rar følelse da, jeg følte meg som en bag de rotet i- IKKE VONDT- men veldig veldig rart). 

(Dette var ikke ment som skremsel, var bare for å si at keisersnittinngrep kan funke flott selv om man er stressa og i dårlig form, slik at du ikke stresser over at du stresser). 

 

 

Jeg synes da, når alt kommer til alt, at vaginal er bedre enn keisersnitt. Jeg syntes det var veldig tungt og upraktisk å være nyoperert med nyfødt baby. Jeg følte meg mye sprekere etterpå de gangene jeg fødte vaginalt. 

Anonymkode: eb8b0...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ikke noe ubehagelig ved keisersnitt, jeg hadde allerede epidural. De tester for å sjekke om du kjenner noe og da jeg fremdeles kjente litt fikk jeg mer. Var i det hele tatt veldig rolig og følte meg trygg. Var en lege som hele tiden snakket med meg og forklarte alt som skulle skje. Var ganske omtåket av alle midlene de sprøytet inn og sov i noen timer etterpå. Mistet 800 ml blod. Så var ikke noe problem. 

Anonymkode: de549...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet ikke med å puste, men var skyhøy på adrenalin og lå og skalv ukontrollert under hele operasjonen. Det gjorde at jeg egentlig ikke fikk med meg hva som foregikk, jobbet bare med å prøve å kontrollere skjelvingene. En veldig rar opplevelse!

Anonymkode: a2568...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde og fortelle at jeg ikke fikk puste, og jeg fikk total panikk.
Legen tok meg ikke alvorlig og sa bare, jo du får puste, du bare føler du ikke får puste. 
Ettersom tanken på og ikke få puste er min skrekk så var dette en grusom opplevelse.

 

Anonymkode: e2fff...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Slet ikke med å puste, men var skyhøy på adrenalin og lå og skalv ukontrollert under hele operasjonen. Det gjorde at jeg egentlig ikke fikk med meg hva som foregikk, jobbet bare med å prøve å kontrollere skjelvingene. En veldig rar opplevelse!

Anonymkode: a2568...206

Dette skjedde meg under vaginal fødsel også (og rett etter fødsel). Mener jordmor sa det kunne være på grunn av epidural også? Men tror bare det var fordi jeg var så redd og hadde så vondt (altså mye adrenalin som du sier)

Anonymkode: dd91b...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ingen problemer. Jeg hadde en fin opplevelse. Lell om at det var et hastesnitt. 

Anonymkode: 5c6c6...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lettet og veldig glad når det ble keisersnitt etter nesten 24 timer i aktiv fødsel. Kanskje det var en faktor for at det gikk så bra og jeg har hatt 0 problemer i ettertid, fordi jeg var så utslitt, avslappet å lykkelig når barnet endelig skulle få komme ut med KS etter mislykket pressing, sugekopp osv. 

Anonymkode: 67e07...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved planlagt KS kan jeg aldri tenke meg at det skjer. Jeg hadde hastesnitt og fikk bedøvelse i allerede innlagt epidural. Jeg fikk ikke puste, det var det jævligste.

De sto klar til å bagge meg. Men jeg pustet selv om jeg ikke kjente det, for å si det sånn.

I ettertid sier de at dette er veldig sjelden skjer, rett og slett for at det ikke skal skje, for det er jo bare som å be om PTSD.

Anonymkode: bb9d9...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ingen problemer med å puste, hadde hastekesiersnitt (ikke katastrofesnitt). Opplevde det hele helt uproblematisk og som en fin opplevelse. Fikk ha den lille på brystet i 20-30 min. etter fødsel. Fikk høre at dette ikke var vanlig, men fordi "det gikk så fint med meg", så fikk jeg muligheten. Hadde heller ingen komplikasjoner i ettertid, og reiste hjem 3 dager etter fødsel.

Anonymkode: 0a1c7...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen problemer med å puste. Jeg reagerte med å bli veldig kvalm rett etter barnet var ute; det ga de meg raskt noe drypp for å lette på. Ellers var det ingen problemer.

Anonymkode: 0df0a...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Leste dette en plass, at en hadde slitt sånn med å trekke pusten pga bedøvelsen. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 82db6...942

Slet ikke ned å puste. Men bedøvelsen gikk nye lenger opp på kroppen min enn de hadde tenkt. Kunne ikke føle puppene mine da de la babyen der. Så de var opptatt av at jeg kunne bevege fingrene hele tiden. Jeg spurte om det og de sa hvis den steg lenger så ville de bare intubere. Null stress mente de. Så får man ikke puste så går man i narkose. Så det går bra

Anonymkode: f98eb...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarte ikke å sette bedøvelsen riktig på meg så jeg fikk narkose. Prøvde 5 ganger å stikke, men uten hell siden jeg kjente at de kneip meg.
Det å sovne var veldig deilig, slapp å tenke på noe før alt var over.
går noe galt eller ikke funker som det skal så si ifra, absolutt ikke vær redd for det, så får du narkose.

Anonymkode: 95935...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...