Gå til innhold

Er typiske gjeterhunder, border collie, schæfer dårlig på sosialisering med fremmede hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk flere eksempler på det på et arrangert kurs hvor fremmede hunder skulle møtes for å lære om deres språk. Det ble stadig konflikter og i nesten alle tilfellene var det disse type raser som var involvert.

Det var spes én border collie som var svært offensiv. Også mot et par småhunder. Nå var disse andre instruktører sine hunder. Så det virket på meg som kurslederen bevisst ville legge skylda på småhundene som jeg synes gikk relativt normalt frem for hilsing. Han frikjente border collien fordi det var en betalende kunde, det var mitt inntrykk. Eierne av border collien var en ganske stressete familie med unger.

Kurholder rettferdiggjør det negative adferdsmønsteret med at de nettopp er gjeter-hunder. Det finner jeg merkelig. Men jeg er ikke eksperten..

Jeg vet også om mange stygge episoder med schæfer involvert. Innbiller meg at den slår høyt på statistikken for å knaske småhunder. Jeg har etterhvert fått endel eksempler og historier opp igjennom.

Selv lot jeg min småhund hilse på en schæfer for en stund siden fordi den var såpass ung og virket trygg. Det jeg ikke helt forutså var at min hund ikke vil ha klasket en diger labb over ryggen selv om det er aldri så mye lek, så hunden min svarte med å kjefte. Da klikka det for schæferen med en gang, den viste maste tenner og gjorde utfall. Jeg turte ikke å satse på at det gikk seg til og grep inn.

Jeg tenker at med en sånn rase, eks schæfer, så må det innprentes, trenes og trenes for at sosialisering for en slik hund skal bli til en positiv greie. Langt mer enn med en annen rase. 

Jeg misliker ikke enkelte hunderaser, det er ikke det som er misjonen. Det er alltid opp til en eier å gjøre den rette jobben. 

Anonymkode: a82c0...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjeterhunder havner oftere i konflikt fordi de har et kroppsspråk som kan virke provoserende på andre grupper. Gjetere har MYE språk, masse signaler, av og til motstridende signaler og det går fort. Hunder i andre grupper synes ofte dette er for mye og blir usikre. Mange gjetere bruker gjeteadferd også under lek, gjeting er i utgangspunktet samme adferd som jakt, bare uten avlivningsbiten. Så ikke-gjetere kan føle seg truet når en gjeter byr opp til lek. Det hjelper heller ikke på at gjetere er dårlige på å lese hunder som har mindre signaler enn dem selv. Så det har ikke nødvendigvis noe med sosialisering å gjøre, det er genetisk adferd. 

Anonymkode: 24aeb...af1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjeterhunder havner oftere i konflikt fordi de har et kroppsspråk som kan virke provoserende på andre grupper. Gjetere har MYE språk, masse signaler, av og til motstridende signaler og det går fort. Hunder i andre grupper synes ofte dette er for mye og blir usikre. Mange gjetere bruker gjeteadferd også under lek, gjeting er i utgangspunktet samme adferd som jakt, bare uten avlivningsbiten. Så ikke-gjetere kan føle seg truet når en gjeter byr opp til lek. Det hjelper heller ikke på at gjetere er dårlige på å lese hunder som har mindre signaler enn dem selv. Så det har ikke nødvendigvis noe med sosialisering å gjøre, det er genetisk adferd. 

Anonymkode: 24aeb...af1

God redegjørelse. Og at denne adferden ligger sterkt genetisk innkapslet i disse hundene gjør ikke saken bedre.

Godt min småhund på kurset ikke ble koblet fra kursholder opp med et par tre gjetere da, det hadde jeg aldri godtatt. Og på tema, tok jeg det opp med kursholder også. Hva om min hund var svært usikker, løp av gårde, gjorde seg til offer. Ingen fare? Nei, nei bedyret han. "Ville aldri skjedd noe." 

Neivel, hva med gruppedynamikken kjære kursholder(profesjonell )? Hva med situasjoner vi altfor ofte hører om, hvor barn blir offer for en samling av hunder. Nei, dette kjøpte jeg ikke.

Anonymkode: a82c0...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...