Gå til innhold

Hvorfor tørr man å bli gravid i disse dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vel aldri vært noe mer egnet tidspunkt å få barn på enn i Norge i dag. Kriminaliteten i landet er en brøkdel av hva den var på 80-tallet. Hadde du levd før det hadde du vært hjemmeværende og blitt forsørget av en mann, og brukt 25% av husholdningsbudsjettet på mat..

Anonymkode: 76cd9...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg ble født, var jappetiden over og rentene skjøt i været. Boliger ble tvangssolgt over en lav sko. Hullet i ozonlaget vokste  og sur nedbør truet det meste av avlinger. Den kalde krigen var enda ikke avblåst, og et triggerhappy Sovjet satt med fingeren på atomknappen mens de laget et kaos og leven i Europa. 

Folk fikk barn da også, akkurat som folk har fått barn gjennom alle tider. Instinkt og ønske om barn har aldri stoppet folk. Jeg ser at mange mimrer én generasjon tilbake her, og mener at vi aldri hsr opplevd at neste generasjon har dårligere vilkår enn sine foreldre. Det har selvsagt skjedd mange, mange ganger opp gjennom historien  men aldri har denne kommende generasjonen hatt så gode forutsetninger som gode liv som de som blir født i Norge i dag.

Anonymkode: 37bf4...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt. Jeg synes krigen kommer faretruende nærme. Ekstremt mye mobbing og vold på skolen. Mobbing generelt i samfunnet. Folk sliter med mye som samfunnet ikke har tilbud til for å klare å hjelpe dem. Folk går løs i samfunnet som faller mellom to stoler som absolutt ikke har skulla gått løs ute før dem får skikkelig hjelp. Vi raserer verden. Også trur vi lille Norge skal klare å redde klima til hele verden. Lista er lang.  

Anonymkode: 22cec...dad

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da jeg ble født, var jappetiden over og rentene skjøt i været. Boliger ble tvangssolgt over en lav sko. Hullet i ozonlaget vokste  og sur nedbør truet det meste av avlinger. Den kalde krigen var enda ikke avblåst, og et triggerhappy Sovjet satt med fingeren på atomknappen mens de laget et kaos og leven i Europa. 

Folk fikk barn da også, akkurat som folk har fått barn gjennom alle tider. Instinkt og ønske om barn har aldri stoppet folk. Jeg ser at mange mimrer én generasjon tilbake her, og mener at vi aldri hsr opplevd at neste generasjon har dårligere vilkår enn sine foreldre. Det har selvsagt skjedd mange, mange ganger opp gjennom historien  men aldri har denne kommende generasjonen hatt så gode forutsetninger som gode liv som de som blir født i Norge i dag.

Du blander kortene. Den kommende generasjonen får det faktisk verre enn sine foreldre. De har det ellerede og dette vil fortsette.

Anonymkode: 51cbb...2fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du blander kortene. Den kommende generasjonen får det faktisk verre enn sine foreldre. De har det ellerede og dette vil fortsette.

Jeg skrev da det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På prinsipielt grunnlag er det kanskje færre, men større farer. Det har aldri vært mer trygt å leve enn det er i dag.

Barn med diagnoser har aldri vært så beskyttet av lovverket som de er i dag (men jeg skal ikke late som om faktisk tilbud matcher ant. som har krav på hjelp).

Det er mindre kriminalitet som går utover enkeltpersoner, mer vinningskriminalitet, og digital kriminalitet som vi strengt tatt kan beskytte oss bedre mot enn å bli overfalt på gata. Det virker kanskje som om kriminalitet har økt, men det kan være en effekt av at vi får høre om alt som skjer, og vi hører det umiddelbart. 

Naturkatastrofer og storkrig (med masseødeleggelsesvåpen) er kanskje en større trussel i dag. Men lokalt lever vi relativt trygt, og det er gode systemer for å overvåke, risikovurdere og varsle om katastrofer på forhånd. Storkrig vil de fleste land unngå, men vi har nok noen politiske strukturer og samarbeid som er skjøre, absolutt.

Økonomisk sett må det være opp til hver enkelt om man har råd til å få ett eller flere barn. Før var det enklere å overleve på én inntekt, eller to lave. Men man vet aldri hvordan denne utviklingen blir. Vi kan ha bedre råd om 5-10-15 år og vi kan ha dårligere råd. Det har folk gamblet med til alle tider.

Det som bekymrer meg mest er vårt lite bærekraftige velferdssamfunn. Jeg er 100% for vårt sosialistiske styresett, men måten det gjøres på i dag kjører offentlige tilbud og kommuneøkonomier i grøfta. Vi har hatt en enorm forskyvning av stillinger fra gulvet til ledelsen, dette må reverseres. Men det virker ikke som om det er realistisk at vil skje. Så det kan nok bli mer fraflytting fra bygda, og dårligere tilbud innenfor helse og omsorg over hele linja (som allerede er på bunn).

Det er mange problemer å overvinne i samfunnet, men de blir ikke nedkjempet ved å slutte å få barn. 

Anonymkode: 1dc12...c5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn. Ene 10 år eldre enn den andre. Jeg tenkte lenge at jeg gjerne kunne tenke meg en til hvis ikke det var pga økonomi. Nå som den eldste har kommet på ungdomsskolen har det blitt til at jeg ikke ønsker det tredje barne pga alle ting som foregår. Det er ganske mye dritt som går igjen i den alderen pg det ønsker jeg ikke å utsette flere for.

Anonymkode: 02901...e81

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å bli gravid fordi jeg ønsker at barnet vårt skal få et søsken, siden begge vi foreldre er litt eldre og ingen garanti vi skal leve til 100 år. Jeg føler vi som familie blir mer komplett også og håper siden aldersforskjellen ikke blir så stor at de i det minste får glede av hverandre i barndommen. Mye dritt som skjer i verden ja men er ikke noe som bekymrer meg ekstremt mye. Eller hindrer meg fra å få barn.

Anonymkode: 8d67a...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke så dårlig til, men det er klart at voldsomt nedadgående personlig økonomi og mye hyperreligiøs innvandring gjør sitt med motivasjonen til å lage barn. 30% av kjøpekraften fra første halvdel av 2010-tallet er borte for de som kun har fulgt normale lønnsjusteringer. Religiøse og uoppdragne barn lager enormt mye kvalme på skolene, men man har i dag ingen verktøy for å håndtere det.

Anonymkode: 61c35...bf0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel tallene og staestikken har vist øl velstand og levekår fra en generasjon til den neste lenge men nå er det snudd. Faktisk så er det sånn at forldrene mine hadde mye bedre økonomiske kår og forventar levealder enn beste foreldrene mine, besteforelderen mine levde lengre og haddee bedre kjøpe kraft enn oldeforelderen mine.  

Nå er det snudd.  For de yngre generasjonane nå så er det faktisk i forhold til inntenkt og justert for inflasjon mye dyrare å leve. 

Det har alltid vært krig men takket være stadig mer avanserte våpen og teknologi blir sivilbefolkning mye mer skadelidene og omfanget større. 

Anonymkode: 593cc...4ba

forventet levealder har vel ikke akkurat snudd men leste vel nå nylig at den er nådd toppen, og det måtte den vel en gang selv om vi jo aldri skal si aldri.

Vi lever ganske greit i dag vil jeg tro historisk sett, jeg tenkte litt lengre tilbake enn de siste 50-60 årene, verden har endret seg stort og vil fortsette og endre seg i årene fremover, og med denne tankegangen om at vi ikke bør sette barn til verden da vi nå har vært inne i en tung tid med både et par kriger(i begrenset geografisk områder selv om det ikke gjør det mindre tragisk) og dyrtid  så villle jo menneskeheten dødd ut for lenge siden.

De fleste barn som blir født i dag vil nok leve et ganske allright liv vil jeg tro.

Men jeg er enig i at det ikke er bare bare og få barn i dag, personlig mener jeg at vi bør legge bedre til rette for det. Men dette må jo vurderes individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når voksne mennesker ikke klarer å bøye å tørre da blir jeg redd for framtida! Vær så snill, ikke sett barn inn i en sånn verden! 

Anonymkode: 7810a...203

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, har en seksåring og tenker på en til (om jeg kan - skal ikke ta det som selvfølge) . Førstemann kom etter tre forsøk, men dette er jo over seks år siden…

Men det jeg lurer på er mer om jeg tørr å få barn. Det er dyrt med strøm og ser ikke ut som regjering er på lag, mat blir dyrere og hus og alt kjennes jo faktisk på lønninger nå iforhold til andre år. Det er krig, mer galskap i verden og alt mulig, tørr man sette barn inn i dette vi skal forlate? Vi skal jo trygge og styrke dem, men hvilken verden er det vi setter dem til?

Er det kun egoistisk å få barn eller ikke? Hva tenker folk rundt dette? Hvorfor får dere barn? Er dere bekymra for verden og utfordringer og alt slikt? Og hva om barnet blir sykt? Ser ikke ut som «annerledes» mennesker blir så godt ivaretatt heller…

takk for tanker og innspill på deres ståpunkt!

Anonymkode: c314e...439

Det vil aldri bli en helt rolig verden, vi bor i ett av verdens beste land, bare fp barn, uten barn stopper Norge opp.

Anonymkode: 18c10...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når voksne mennesker ikke klarer å bøye å tørre da blir jeg redd for framtida! Vær så snill, ikke sett barn inn i en sånn verden! 

Anonymkode: 7810a...203

Hørt om autocorrect? Det skjer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for å angre på at jeg ikke fikk flere barn. Økonomi kan man ordne etc. Det er ikke alt. Men at det blir for seint med barn, ja da, har man ikke mye man kan gjøre med saken. 

Fokuser på det som aldri kan gjøres om etter x tid. Penger er ikke alt. Familie er viktigst. Ting ordner seg.

Anonymkode: a5c97...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i menneskets historie har det vært lettere og tryggere å få barn enn nå.

Anonymkode: 795c1...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt et aktuellt tema. Har tenkt tanken selv mange ganger, men innser at livet er fattigere uten barn. Jeg ønsker helst 3 barn, men tror vi er fornøyde om det blir 2, pga økonomi. 

Vi valgte bort å kjøpe hus, mye pga vedlikeholdskostnader, og heller gikk for romslig leilighet så vi har råd til litt turer og kanskje en enkel hytte når den tid kommer. Kanskje det blir et hus seinere et sted langt unna det dyre distriktet vi bor i nå. 

Ellers så kan ting også bli bedre fremover, det vet vi jo faktisk ikke. Men som forelder tror jeg oppgaven i dag er langt mer komplisert enn tidligere, vi har også laget oss langt flere (men mindre alvorlige) bekymringer enn det som eksisterte før. Mye skyldes vel at man konstant har hele verden i fanget, og at politikerne vingler ustanselig med lover og regler og investeringer som kommer tilbake og skyter oss rett i fleisen. 

Jeg tenker oppgaven om å lære barn at litt er bra nok, og å nøyes, ikke bruke masse energi på alt som skjer alle andre steder eller hva alle andre har, blir stor. Og ser du tilbake en generasjon så fant barn og unge på langt mer ugang og hadde langt mer sosial tid med venner og familie enn nå, og de utfordret seg selv veldig annerledes. Ungdom jeg ser som pasienter i dag er mye mer fokusert på hva andre mener om de, er sosiale over datamaskinen og har sluttet med idrett. Det er veldig synd. Så min oppgave blir nok å tilrettelegge og fokusere på disse tingene som forelder i det samfunnet vi lever i nå. Tror barna våre blir glade for det livet de får uansett, de vet ikke hvordan ting var før. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 21.17):

Hei, har en seksåring og tenker på en til (om jeg kan - skal ikke ta det som selvfølge) . Førstemann kom etter tre forsøk, men dette er jo over seks år siden…

Men det jeg lurer på er mer om jeg tørr å få barn. Det er dyrt med strøm og ser ikke ut som regjering er på lag, mat blir dyrere og hus og alt kjennes jo faktisk på lønninger nå iforhold til andre år. Det er krig, mer galskap i verden og alt mulig, tørr man sette barn inn i dette vi skal forlate? Vi skal jo trygge og styrke dem, men hvilken verden er det vi setter dem til?

Er det kun egoistisk å få barn eller ikke? Hva tenker folk rundt dette? Hvorfor får dere barn? Er dere bekymra for verden og utfordringer og alt slikt? Og hva om barnet blir sykt? Ser ikke ut som «annerledes» mennesker blir så godt ivaretatt heller…

takk for tanker og innspill på deres ståpunkt!

Anonymkode: c314e...439

Krig har det vært før, samfunnet har vært verre stilt før enn det er nå. Ganske så sikkert på at etterkrigstiden både etter 1 og 2 verdenskrig var verre enn hva vi opplever nå. 

Det oppleves "fælt" og vanskelig nå fordi vår generasjon har levd i fredstid. 

Skal man slutte å få barn så er det slutten på nordmenn og menneskerasen da.. Er det noe bedre? 

Anonymkode: e8004...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...