AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hei, har en seksåring og tenker på en til (om jeg kan - skal ikke ta det som selvfølge) . Førstemann kom etter tre forsøk, men dette er jo over seks år siden… Men det jeg lurer på er mer om jeg tørr å få barn. Det er dyrt med strøm og ser ikke ut som regjering er på lag, mat blir dyrere og hus og alt kjennes jo faktisk på lønninger nå iforhold til andre år. Det er krig, mer galskap i verden og alt mulig, tørr man sette barn inn i dette vi skal forlate? Vi skal jo trygge og styrke dem, men hvilken verden er det vi setter dem til? Er det kun egoistisk å få barn eller ikke? Hva tenker folk rundt dette? Hvorfor får dere barn? Er dere bekymra for verden og utfordringer og alt slikt? Og hva om barnet blir sykt? Ser ikke ut som «annerledes» mennesker blir så godt ivaretatt heller… takk for tanker og innspill på deres ståpunkt! Anonymkode: c314e...439 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #2 Del Skrevet 15. oktober 2024 Aner ikke. Det er ikke bare dyrt, men verden blir bare verre. Tenker på krig, global oppvarming (mer ekstremvær og katastrofer) og at verden sikkert ikke varer spesielt mye lenger. Dessuten er jorden overbefolket så til de grader. Så vil si at det er veldig egoistisk, ja Anonymkode: cbbda...2e1 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 15. oktober 2024 #3 Del Skrevet 15. oktober 2024 krig og galskap har det vel vært i all sin tid, folk har vel sittet mye dårligere i det før enn nå. ser egentlig ikke hvorfor det skal vær værre å få barn nå enn tidligere- 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 15. oktober 2024 #4 Del Skrevet 15. oktober 2024 Kansje vi kan tenke at barn som blir født nå....er noen som kanskje kan kurere kreft ..finne løsninger på klimakrisen... komme i makt og hjelpe mennesker...uten barn vil verden gå under uansett 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #5 Del Skrevet 15. oktober 2024 Man må kanskje droppe en stor enebolig og to biler da. Barn trenger ikke så mye materielt for å ha det bra, men å ha råd til sunn mat og gode klær til hver sesong er jo nødvendig. Heldigvis kan man kjøpe mye brukt. Anonymkode: 962e1...0de 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #6 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hololo skrev (2 minutter siden): krig og galskap har det vel vært i all sin tid, folk har vel sittet mye dårligere i det før enn nå. ser egentlig ikke hvorfor det skal vær værre å få barn nå enn tidligere- Vel tallene og staestikken har vist øl velstand og levekår fra en generasjon til den neste lenge men nå er det snudd. Faktisk så er det sånn at forldrene mine hadde mye bedre økonomiske kår og forventar levealder enn beste foreldrene mine, besteforelderen mine levde lengre og haddee bedre kjøpe kraft enn oldeforelderen mine. Nå er det snudd. For de yngre generasjonane nå så er det faktisk i forhold til inntenkt og justert for inflasjon mye dyrare å leve. Det har alltid vært krig men takket være stadig mer avanserte våpen og teknologi blir sivilbefolkning mye mer skadelidene og omfanget større. Anonymkode: 593cc...4ba 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 Mitt andre barn ble født 2 uker før Korona brøt ut i 2020. Heldigvis, kan man si, for etter det har det bare vært elendighet og jeg ville aldri ha valgt å få barn nå. Anonymkode: 9c9c7...8e5 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Det har alltid vært kriger i verden, og det var langt flere kriger før enn nå - barn har man fått likevel. Kanskje viktigere enn noen gang å få barn når det er krig. Dårligere råd hadde folk også, men likevel fikk de både 7 og 8 unger for 100 år siden. Selv om de ikke hadde prevensjon, så skjønte de jo sånn ca hvor de kom fra disse babyene… De økonomiske bekymringene vi har er ingenting mot de som var før! «Vi må droppe å lade Teslaen i kveld kjære - strømprisen er over 1kr kwt!» «Åh gud, vi har bare råd til å dra til Mallorca annenhvert år nå, vi dro jo hvert år før!» SFO og bhg har ikke vært billigere enn nå på 20 år, minst! Maten er dyr, men mulig å være smart der også. Lag store porsjoner, og spis opp matrestene deres! Barn trenger faktisk ikke smartklokker, iPhone 15 eller elsykkel for å være lykkelig heller! 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 Skyblue7 skrev (1 time siden): Det har alltid vært kriger i verden, og det var langt flere kriger før enn nå - barn har man fått likevel. Kanskje viktigere enn noen gang å få barn når det er krig. Dårligere råd hadde folk også, men likevel fikk de både 7 og 8 unger for 100 år siden. Selv om de ikke hadde prevensjon, så skjønte de jo sånn ca hvor de kom fra disse babyene… De økonomiske bekymringene vi har er ingenting mot de som var før! «Vi må droppe å lade Teslaen i kveld kjære - strømprisen er over 1kr kwt!» «Åh gud, vi har bare råd til å dra til Mallorca annenhvert år nå, vi dro jo hvert år før!» SFO og bhg har ikke vært billigere enn nå på 20 år, minst! Maten er dyr, men mulig å være smart der også. Lag store porsjoner, og spis opp matrestene deres! Barn trenger faktisk ikke smartklokker, iPhone 15 eller elsykkel for å være lykkelig heller! Jeg tror ikke du forstår hvor mange som faktisk har fått dårlig råd nå og som overhodet ikke kan velge bort sydenferien til fordel for å beholde bil nr.2. Nå er det faktisk krise for veldig mange. Til TS, det er sinnsykt egoistisk å få barn nå. Men jeg gjennomgår IVF likevel. Forstå det den som kan. Anonymkode: 51cbb...2fb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke du forstår hvor mange som faktisk har fått dårlig råd nå og som overhodet ikke kan velge bort sydenferien til fordel for å beholde bil nr.2. Anonymkode: 51cbb...2fb 🤣😂🤣 Anonymkode: 30497...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 15. oktober 2024 #11 Del Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 🤣😂🤣 Anonymkode: 30497...e9b Ta å se litt på gjeld og kjøpekraft nå kontra for 20 år siden for befolkningen generelt før du ler. Se litt på hvor mange gjennomsnittsårslønner det koster for en bolig nå kontra antall årslønner med gjennomsnittlig inntekt for samme boligen 20 år tilbake. Sammenligne prosent av befolkningen som lever under fattigdomsgrensen nå kontra før 2007. Endret 15. oktober 2024 av FruR 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel tallene og staestikken har vist øl velstand og levekår fra en generasjon til den neste lenge men nå er det snudd. Faktisk så er det sånn at forldrene mine hadde mye bedre økonomiske kår og forventar levealder enn beste foreldrene mine, besteforelderen mine levde lengre og haddee bedre kjøpe kraft enn oldeforelderen mine. Nå er det snudd. For de yngre generasjonane nå så er det faktisk i forhold til inntenkt og justert for inflasjon mye dyrare å leve. Det har alltid vært krig men takket være stadig mer avanserte våpen og teknologi blir sivilbefolkning mye mer skadelidene og omfanget større. Anonymkode: 593cc...4ba Hvis du hadde gått for samme levestandard som foreldrene dine, eller for ikke å snakke om besteforeldrene dine hadde du hatt ekstremt mye mer til overs enn det de hadde. Anonymkode: 2e75c...72e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 15. oktober 2024 #13 Del Skrevet 15. oktober 2024 Økonomisk er det ikke krise for meg, men det er mye annet som ikke er bra: helsetilbud, utdanning, ulikheter øker, ukontrollert innvsndring (derimot kastes folk som løyet om statsborgerskap som barn på flukt kastet ut), misbruk av sosiale tjenester, klimakrise... ikke akkurat oppmuntrende... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #14 Del Skrevet 15. oktober 2024 FruR skrev (Akkurat nå): Ta å se litt på gjeld og kjøpekraft nå kontra for 20 år siden for befolkningen generelt før du ler. Se litt på hvor mange årslønner det koster for en bolig nå kontra antall årslønner for samme boligen 20 år tilbake. De som kjøpte for 20-30 år siden klager på at det var så høy rente. Men likevel klarte folk å kjøpe HUS for ÉN årslønn. Man får ikke et kott i dag for en årslønn. Min mor tjente 200.000 og min far tjente 250.000kr da de kjøpte villa på Oslos beste vestkant... De tjente ikke godt, men brukte relativt mye på hus. I dag har de jo tjent veldig mange millioner på dette og lånet de tok opp den gang da var de ferdige med å betale for etter 15år. I dag må folk låne til over pipa OG rentene har steget enormt. Dessertgenerasjonen har dratt stigen opp etter seg og lever godt med at de yngre som sliter i tillegg betaler for deres pensjon samtidig som de må spare til egen pensjon. Det er et regnestykke som ikke går opp her. Arv kan man jo ikke regne med henner, dagens pensjonister liker å kose seg og har egne pensjonslånemuligheter der de kan leve på penger som blir lånt med sikkerhet i den boligen de bor i. Anonymkode: 51cbb...2fb 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 15. oktober 2024 #15 Del Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvis du hadde gått for samme levestandard som foreldrene dine, eller for ikke å snakke om besteforeldrene dine hadde du hatt ekstremt mye mer til overs enn det de hadde. Anonymkode: 2e75c...72e Min bestefar kunne kjøpe hus, bil og forsørge to barn og hjemmeværende kone på en helt gjennomsnittlig lønn. Lykke til med å få til det i dag med gjennomsnittlig lønn. Min mor og far hadde også relativt gjennomsnittlig inntekt og hadde råd til stort hus, to biler, hytte og båt og råd til utenlandsferie innimellom. To personer med tilsvarende stilling/ytke i dag kan bare drømme om å ha råd til alle de tingene mine foreldre hadde. Endret 15. oktober 2024 av FruR 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvis du hadde gått for samme levestandard som foreldrene dine, eller for ikke å snakke om besteforeldrene dine hadde du hatt ekstremt mye mer til overs enn det de hadde. Anonymkode: 2e75c...72e Dette stemmer jo ikke. Foreldregenerasjonen kalles dessertgenerasjonen for en GOD grunn. De har fått alt i hendene og kan til og med gå av tidlig med pensjon. De er sikret en god alderdom også, når dagens unge blir eldre vil de kanskje ikke få pensjon eller tilstrekkelig helsehjelp. At det er et politisk parti som i dag heter penjsonistpartiet er latterlig all den tid vi vet at dagens pensjonister lever som konger i forhold til hva kommende pensjonister vil gjøre. Og dagens pensjonistfest sponses til og med av de kommende pensjonistene som vil få det dritkjipt. Anonymkode: 51cbb...2fb 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 16. oktober 2024 #17 Del Skrevet 16. oktober 2024 FruR skrev (7 timer siden): Min bestefar kunne kjøpe hus, bil og forsørge to barn og hjemmeværende kone på en helt gjennomsnittlig lønn. Lykke til med å få til det i dag med gjennomsnittlig lønn. Min mor og far hadde også relativt gjennomsnittlig inntekt og hadde råd til stort hus, to biler, hytte og båt og råd til utenlandsferie innimellom. To personer med tilsvarende stilling/ytke i dag kan bare drømme om å ha råd til alle de tingene mine foreldre hadde. Tja, mange kan leve som din mor og far på vanlig inntekt om du velger å bo litt usentralt. Her jeg bor kan man fint få ett stort hus for 2-3 mill, og ha 2 biler og mye annet i tillegg… 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #18 Del Skrevet 16. oktober 2024 Hololo skrev (10 timer siden): ser egentlig ikke hvorfor det skal vær værre å få barn nå enn tidligere- Atomkrig Anonymkode: 4f9e0...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #19 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, har en seksåring og tenker på en til (om jeg kan - skal ikke ta det som selvfølge) . Førstemann kom etter tre forsøk, men dette er jo over seks år siden… Men det jeg lurer på er mer om jeg tørr å få barn. Det er dyrt med strøm og ser ikke ut som regjering er på lag, mat blir dyrere og hus og alt kjennes jo faktisk på lønninger nå iforhold til andre år. Det er krig, mer galskap i verden og alt mulig, tørr man sette barn inn i dette vi skal forlate? Vi skal jo trygge og styrke dem, men hvilken verden er det vi setter dem til? Er det kun egoistisk å få barn eller ikke? Hva tenker folk rundt dette? Hvorfor får dere barn? Er dere bekymra for verden og utfordringer og alt slikt? Og hva om barnet blir sykt? Ser ikke ut som «annerledes» mennesker blir så godt ivaretatt heller… takk for tanker og innspill på deres ståpunkt! Anonymkode: c314e...439 Enig med deg. Av alle de grunnene du beskriver, så ønsker jeg ikke å sette barn til verden. Anonymkode: 17980...7b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #20 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Atomkrig Anonymkode: 4f9e0...6a1 Atomvåpen har vært tilstede i 80 år men det er 60 år siden se sist ble brukt i krig. Det er ikke et argument. om noe er egoistisk er det å IKKE få barn. Vi får en fæl alderdom om det ikke er folk i landet til å jobbe.. Anonymkode: e0cd2...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå