Gå til innhold

Leste en gang om en spesiell permisjonsordning her inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var noen som sa at istedenfor å ta ut 80% foreldrepenger kan man ta ut 100%, men ta en dag ulønnet permisjon hver uke og få like mye fri som med førstnevnte ordning. Eller noe sånt. Noen her som vet noe om det?

Anonymkode: f77d0...833

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så mye mer å vite om det enn å gjøre det akkurat som du skrev? Uansett er permisjonsreglene endret nå, så du får utbetalt like mye totalt med 80 % som 100 %. Med andre ord har det ikke noe for seg å gjøre det slik nå.

Anonymkode: 2201a...d8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er vel ikke så mye mer å vite om det enn å gjøre det akkurat som du skrev? Uansett er permisjonsreglene endret nå, så du får utbetalt like mye totalt med 80 % som 100 %. Med andre ord har det ikke noe for seg å gjøre det slik nå.

Anonymkode: 2201a...d8a

Man får fortsatt 80% lønn, bare at perioden er utvidet til 61 uker + 1 dag, istedenfor 59 uker med 80% lønn som det var før ordningen.

Det jeg lurer på er hvordan det fungerer i praksis med en dag ulønnet permisjon i uka. Det må da være en hake?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får fortsatt 80% lønn, bare at perioden er utvidet til 61 uker + 1 dag, istedenfor 59 uker med 80% lønn som det var før ordningen.

Det jeg lurer på er hvordan det fungerer i praksis med en dag ulønnet permisjon i uka. Det må da være en hake?

Arbeidsgiver kan si nei. Og du har ikke lenger rett på ulønnet permisjon direkte etter lønnet permisjon. 

Anonymkode: dd603...f09

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiver kan si nei. Og du har ikke lenger rett på ulønnet permisjon direkte etter lønnet permisjon. 

Anonymkode: dd603...f09

Hvorfor har man ikke rett på det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor må det være en hake? Er det en fordel å gjøre det sånn?

Anonymkode: 8ded1...075

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor må det være en hake? Er det en fordel å gjøre det sånn?

Anonymkode: 8ded1...075

Synes jo det høres ut som en fordel når man kan få vesentlig lenger permisjon med 100% lønn.

Skrevet

Synes jo det høres ut som en fordel når man kan få vesentlig lenger permisjon med 100% lønn.

Du får jo ikke 100% lønn om du tar en dag ulønnet permisjon hver uke😅

Anonymkode: cf4a3...617

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så lenge arbeidsgiver går med på det kan man ta så mye ulønnet permisjon man vil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får jo ikke 100% lønn om du tar en dag ulønnet permisjon hver uke😅

Hmm. Det er jo NAV som betaler ut foreldrepengene, ikke arbeidsplassen. I beste fall blir det forskuttert av arbeidsplassen. Er jo egentlig dette jeg stusser i, for i det jeg leste her inne den gangen var det jo argumentert for at det var genialt å gjøre det på det viset, nettopp fordi man fikk mer fri med 100% lønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hmm. Det er jo NAV som betaler ut foreldrepengene, ikke arbeidsplassen. I beste fall blir det forskuttert av arbeidsplassen. Er jo egentlig dette jeg stusser i, for i det jeg leste her inne den gangen var det jo argumentert for at det var genialt å gjøre det på det viset, nettopp fordi man fikk mer fri med 100% lønn.

Da er det jo svindel du har lest om

• Liker 1
Skrevet

Da er det jo svindel du har lest om

Kanskje det? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man får ikke foreldrepenger for den dagen med ulønnet permisjon. Man må legge inn i søknad til NAV at man jobber den dagen og så avtale ulønnet permisjon med jobb den dagen.

Det går ikke an å lure det systemet. For om du ikke opplyser til NAV at du jobber/har ulønnet perm den dagen så blir jo permen tilsvarende kortere. For å få permen lenger så må det være færre dager utbetaling per uke :)

Det de som skrev om dette nok mente var at man kunne beholde 100% utbetaling + ulønnet for å få like lang permisjon som de med 80% utbetaling men også unngå en lenger periode med ulønnet permisjon som kan føre til tap av rettigheter. Før så lønte deg seg å ta 100% utbetaling + ulønnet permisjon økonomisk men lang periode ulønnet har jo andre haker ved seg. Nå har de endret lengden på 80% utbetaling så det er mer likestilt og dermed mindre grunn til å gjøre det.

Et annet poeng er at velger man 80% må begge ta 80%. Kanskje vil mor ha lenger men far vil ha 100% og kortere. Da har kanskje folk tenkt på dette som en løsning på det så mor får lenger permisjon og far fremdeles kan ta 100% utbetalt og vanlig lengde på sin kvote.

En hake er jo at det blir mye mer strev å legge inn søknaden da du må legge inn masse pauser og så må man søke jobben om ulønnet perm de dagene og absolutt ikke sikkert arbeidsgiver går med på en sånn ordning som sikkert medfører mer administrativt arbeid for dem også enn å bare legge inn at du er borte i permisjon.

Det jeg gjorde for å unngå å ta for lang ulønnet perm av gangen var å pause lønnet foreldreperm i 2 uker 2 ganger og så søkte jeg ulønnet perm de ukene. Da fikk jeg 4 uker lenger permisjon uten å miste noen rettigheter. (Fikk ikke betalt de 4 ukene) Det var ok for jobben og ikke like vanskelig å legge inn i søknaden til NAV.

Anonymkode: 19288...518

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...