Gå til innhold

Zaptec Go blinker grønt istdf. blått, også etter omstart. Blir bilen ladet i natt, eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en elbil og en ladbar hybrid. Begge lades på nattestrøm via en Zaptec Go boks. Da kommer det et blått lys og bilen signaliserer at den venter på lading.

Nå i kveld har jeg programmert hybriden til å lade fra kl01. Kobla den opp og da...blinker det grønt. Ingen kommunikasjon fra bilen. Så startet Zaptecen om igjen, men det er fortsatt det samme.

Fra nettsiden:

Sitat

Grønt - Lading er satt på pause eller venter på planlagt start. Kan være fordi Eco Mode er aktivert, Sense rapporterer manglende strøm, tidsstyrt effektbegrenser m.m.

Skal denne lade i natt eller ikke? Tibber smartstyring er slått av (fordi det ikke fungerer) og det er ingen Eco-modus på. Alt styres med bilens timer.

Ikke stor krise om den ikke lades, men veldig surt. Det er jo 7-10 ganger dyrere å kjøre bilen på bensin og i morgen skal jeg ikke så langt likevel, så strøm hadde vært fint.

Anonymkode: 0d910...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For feilsøking bør all smart styring og utsatt lading slås av. Dermed kan det testes om lading faktisk fungerer.

Når alt er ok, slå på igjen planlagt lading i ladeboks eller bil, ikke begge steder? Da kan det skje litt pussige ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kun planlagt lading i bilen. Zaptecen skal bare gå på. Men du har rett, egentlig bør jeg vel ut og feilsøke mer...

Anonymkode: 0d910...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Zaptec tuller som den gjør når den ikke går over i blått, skrur jeg av sikringen dens, venter litt og skrur på igjen (uten at bilen er kobla på). Da virker det igjen  

Anonymkode: f1605...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en må restarte ofte kan det ligge noe annet bak? 

Har erfaring med Zaptec Pro, svært sjelden behov for omstart.
neste i forbindelse med noe 4G problemer det har vært behov. 

Mulig programvaren til Zaptec Go ikke er like stabil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rapportere at den funka den natten, uten at jeg forstår hva som var feil. Kobler jeg opp den samme bilen nå, oppfører den seg normalt. 

Det var litt tull i begynnelsen. Tibber overstyrte boksen, også når prisen var lavest, slik at ingen biler ble ladet. Det ordnet seg ved å slå av alt "smart".

Anonymkode: 0d910...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 9.04):

Når Zaptec tuller som den gjør når den ikke går over i blått, skrur jeg av sikringen dens, venter litt og skrur på igjen (uten at bilen er kobla på). Da virker det igjen  

Anonymkode: f1605...45f

Det er mye tull med Zaptec. Stakkarene på support gjør sikkert sitt beste og svarer ellers profesjonelt, men jeg har erfart at de gjerne bare gjetter et eller annet når de ikke vet hva løsningen er. Det er blitt mye prøving, feiling og "prøv å restarte" enten appen eller ladestasjonen. Tror jeg har prøvd det i alle fall 50-60 ganger. Av og til virker det, av og til må man vente til neste dag eller en oppdatering før Zaptec-laderen virker. Så erfaringene er at det ikke går an å stole på Zaptec i det lange løp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske ille - det er jo bare en ladeboks? Hvor mye kan gå feil her? Vi måtte jo slå av alle smartfunksjoner også fordi tibber og Zaptec ikke snakker skikkelig med hverandre. Glem "grid rewards"...bare vanlig lading fungerer best om bilen programmeres og ladeboksen bare er en glorifisert stikkontakt. 

Anonymkode: 0d910...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En feil jeg selv har erfart er at ladekabel står ikke helt i. Det vil da gjøre at planlagt lading ikke starter. 
 

Andre årsaker noen biler ikke "forstå" at laderen slår av og på lading.
Det rapporteres da av bilen som "feil på strømnettet", og den stopper å lade. Ved å oppgradere programvare på bilen skal dette være mulig å løse. Forstår blant annet MG eiere har slitt med dette.

Måten smartlading skal fungere på er sammensatt av flere aktører:

- Leverandør av ladeboksen. 
- Tibber, eller annen strømleverandør som har laget en app som holder oversikt over strømpris.
- Bilprodusent, som har laget en app som kommuniserer med bilen.

En utfordring her er at leverandør av ladeboks kan ikke vite hvor mye strøm bilen har da dagens standard for utveksling av informasjon mellom bil og ladeboks er svært begrenset. En ny standard ISO 15118 skal gjøre dette mulig, men få biler og ladebokser støtter denne standard pr idag.

For å løse dette vil Tibber koble seg til bilens app, og spørre hvor mye strøm bilen har.
Dermed rapporteres det tilbake til ladeboks at lading skal starte på riktig tidspunkt, slik en rekker å lade opp bilen. 

Om bilprodusenten endrer på appen vil ikke Tibber kunne kommunisere med bilen før de selv oppdaterer sin integrasjon mot bilmodellen.

Det er absolutt en del utfordringer med smartlading, men forstår det er mange som får det til å fungere stabilt også, så helt umulig er det ikke.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...