Gå til innhold

Når folk sier at de finner kuler i brystet, hva kan man sammenligne de kulene med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ert? Bringebær? Vet egentlig ikke hva jeg skal kjenne etter. 
jeg har jo èn tennisball i hver sokk, men kjennes man kuler utenpå det på en måte? 

Anonymkode: d0c95...385

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har jo èn tennisball i hver sokk, men kjennes man kuler utenpå det på en måte? 

Er du vant til å kjenne så kjenner du best når noe er unormalt. Kan ikke beskrive for deg hvordan det kjennes ut, det var bare noe som var der (og ikke lengre er der). 

Anonymkode: 21d9f...120

Skrevet

Det er egentlig litt tullete å snakke om "kuler". Bryster er jo veldig klumpete i utgangspunktet. 

Det du skal kjenne etter er forandringer. Hvis noe kjennes annerledes enn før, hvis brystvorta trekker seg inn på en ny måte, og selvfølgelig også hvis du kjenner en "ny" kul, skal du få det sjekket.

Det er derfor man bør sjekke brystene en gang i måneden, for å virkelig bli kjent med dem og vite hva som er normalt for akkurat dine pupper :)

Anonymkode: eb345...21b

Skrevet

Synes jeg kjenner på dem flere ganger i mnd, i dusjen og ellers. Så jeg hadde kanskje kjent fort hvis det var noe annerledes.. Synes bare det er rart at det er så mange som finner kuler, har aldri kjent kuler selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kjenner ikke egentlig etter «kuler». Du kjenner på dine egne bryst. Du har gjort det over tid. Du vet hvordan de endrer seg med tid og anledning (de endrer vagt fasthet etc med din hormonsyklus). Det du kjenner etter er altså endringer fra normalen. (Du er like mye på jakt etter søkk som etter kuler, så hvorfor folk maser om «kuler» er meg en gåte)

Slik du gjør med din egen menstruasjon, om du har det. Du vet dens årssyklus, du vet hvordan den endrer seg med stress eller sykdom, du vet hvordan den ikke har endret seg. Og om den endrer seg ei n ny retning? Da går du til legen. Eller for den del utseende til huden din både i intimsomer og utenfor. Eller slik du holder øye med din avføring og oppsøker lege ved avvik.

Det du gjør er å kjenne din egen kropp så godt at du sporer den minste endring fra kroppens normale sykluser og responser. Brystene er verken unike eller det eneste vi holder øye med. Og vi sporer endring. Ved endring oppsøker vi helsepersonell. Og får den verifisert som trygg, eller urovekkende.

Anonymkode: 04c9e...6dd

Skrevet (endret)

Jeg lurte på det samme som deg, helt til jeg plutselig fant en kul. Da var jeg ikke i tvil. De aller, aller fleste kuler er helt ufarlige, og det var min også. Men spurte alle legene jeg var hos om når man bør dra til lege ved funn, og fikk til svar at alle kuler man er usikker på, eller endringer i vevet som er unormalt er det lurt å sjekke ut for sikkerhets skyld. Spurte fastlegen om hun kunne gi meg et lite "kurs" når jeg først var der, og hun var glad for at jeg spurte om det. 

Så ha lav terskel, og spør hvis du lurer :) Gode medisinske personell liker å dele kunnskap og å lære bort hvis de får muligheten til det. Det er ikke flaut å spørre, og jeg har erfart at jeg får mye respekt når jeg viser at jeg er interessert i å ta ansvar for min egen helse

Endret av Dachsrevyen
Skrevet

Min kul, som var kreft, var avlang, hard og ruglete. Jeg kunne dytte på den under huden. Den var ikke vond. 

Man bør undersøke brystene sine ofte, da er det lettere å kjenne eventuelle forandringer. Det er ikke bare kuler man kan være obs på, det er også søkk, forandringer i huden og brystvortene. Og alle forandringer som ikke går vekk igjen bør sjekkes av lege. 

Anonymkode: 11275...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...