Gå til innhold

Kollega med lipødem som mener jeg også har det. Frekk, eller kan det være noe i det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kollega har nylig fått diagnosen lipødem. I følge henne selv kom hun med et velmenende råd at jeg også bør utredes. Veldig mange lever med det uten å vite det, sa hun. Hun selv bikket 30 før hun fikk diagnosen. 

Hun baserer dette rådet kun på figuren min. Jeg har veldig timeglassfigur der alt fettet er på pupper og hofte, rumpe og lår. Litt på legger også, men ikke som på lårene. Jeg har ganske markerte hofter og veldig tynn midje, men greia er at jeg er normalvektig og godt trent. BMI på 20, og har nok da også litt muskelvekt. Jeg er litt lav og har antakeligvis ganske smalt skjelett, siden jeg i hovedsak bruker str.XS, noen ganger S. Kan man fortsatt ha lipødem med denne vekten og størrelsen? 

Jeg vet ellers ikke så frukt mye om diagnosen, men har lest/hørt at problemer og smerter i ben er normalt. Jeg har noe problemer med knærne, men det er bare ved ganske hard belastning på dem. Vanlig aktivitet og toppturer er null stress. Jeg syns også huden på hofter/lår er øm dersom jeg klyper i den, men ikke direkte vond. Er dette tegn på mild grad av lipødem? 

Anonymkode: 548fd...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si uten å ha sett bilde. Men tror symptomene du beskriver kan vise til en mild grad av lipødem, ja. 

Anonymkode: cc72f...12d

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ikke ut som du har det, men en normal kvinnelig, og slank, figur. Jeg synes det var frekt å si det til deg. Det er som folk med nydiagnostisert adhd som tror at alt er adhd.

Anonymkode: 6e1f3...608

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å si uten å ha sett bilde. Men tror symptomene du beskriver kan vise til en mild grad av lipødem, ja. 

Anonymkode: cc72f...12d

Jeg vil ikke legge inn bilde av meg selv, men fant bilder av en kjendis med ganske lik figur: 

Ts

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vil ikke legge inn bilde av meg selv, men fant bilder av en kjendis med ganske lik figur: 

Ts

image.jpeg

Hæ? Du ser da helt normal og fin ut! Det var en merkelig kommentar må jeg si. 

Anonymkode: e3763...ea1

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan være slank å ha lipødem så man er ikke utelukket fordi man har normal BMI. Lettere å finne utav når du har vanlig BMI da for vi andre slår oss til ro med at det bare er fett.

Det bildet du la ut synes ikke jeg skriker lipødem men så er jeg mer vant til folk på min størrelse med skikkelig BMI... :P Hadde iallfall ikke kommet på at du hadde hatt noe om du er lik den dama iallfall. Kanskje fordi hun selv nettopp har fått diagnosen så ser hun den overalt, er jo litt typisk det som alt annet. 

Hvis du er normalvektig og har problemer med knærne så burde du får sjekket det ut hvis du ikke er over 30 selv da.

Anonymkode: 5df16...dd3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke gis behandling for lipødem, og du heller ikke har særlige plager ser jeg lite grunn til å gå til legen for det.

Hvis det dukker opp en behandling som kan begrense symptomutvikling kan du revurdere, spesielt hvis du legger på deg litt og all vektøkning kommer nedenfor navelen.

Anonymkode: 68e5a...fe7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank, men tror jeg har mild grad av lipødem og at jeg har arvet det av bestemor. Bilder og beskrivelser stemmer. Men har tynne legger heldigvis. Det verste er at det er dritstygt i shorts og sånt, ømme lår og veldig lett blåmerker. 

Kom på det igjen da jeg leste innlegget ditt. 

Anonymkode: e339e...27c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du låra i skoa så bør du vel tenke tanken. Hun synes vel du har i overkant  tykke legger. Mulig du tror du ser ut som dama på bildet, men du kan ha et forvrengt selvbilde. 

Anonymkode: a52e1...75e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha det selv om du er slank ja, men så lenge du ikke har nevneverdige plager i hverdagen er det ikke noe du trenger å finne ut av. Det kan du ev. gjøre hvis det blir plagsomt senere. 

Anonymkode: ef8e0...0de

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at lipider stadie 1 kan ligne på en formfull figur og det gjør meg redd. Har ikke tykke ankler, men kanskje det kan utvikle seg?

Prøver å ikke tenke på det og krysser fingre for at det ikke utvikler seg. Ingen i familien som har det, men det er jo super typisk å være uheldig.

Anonymkode: 5f17e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som har smalt skjelett 🤦🏻‍♀️ det er det som legger seg utenpå som er genetisk 

Anonymkode: 836a3...bf2

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres absolutt ikke ut som du har det, men en normal kvinnelig, og slank, figur. Jeg synes det var frekt å si det til deg. Det er som folk med nydiagnostisert adhd som tror at alt er adhd.

Anonymkode: 6e1f3...608

Det er ikke frekt hvis det er riktig. Lipødem kan utvikle seg og gi store smerter! Tynne folk kan også ha lipødem! 

Anonymkode: d134d...0c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktfatet skrev (6 minutter siden):

Det bildet der samsvarer ikke med din egen forklaring. 

Hvordan? Hun har tydelig fett på lår, hofter og litt på legger, så er tydelig normalvektig og har sikkert ca samme BMI som meg. På andre bilder av henne kan man også se at hun har tynn mage og litt pupper. Var det ikke nøyaktig det jeg skrev i HI?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåmerker, "strikk" rundt anklene, noduler (fettkuler) under huden og "tannpine" med sprengfølelse, spesielt i legger og lår er vanlig. Hvis du ikke har dette, ville jeg ikke gått videre med dette i alle fall. Mange er også hypermobile i ledd. 

Er nok bare din kollega som ser spøkelser på høylys dag. 

Anonymkode: f0313...0e0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke frekt hvis det er riktig. Lipødem kan utvikle seg og gi store smerter! Tynne folk kan også ha lipødem! 

Anonymkode: d134d...0c5

Jeg har hatt samme figur siden puberteten, i ca 20 år. Ikke noen endring. Kan det plutselig utvikle seg etter så lang tid? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med folk som må gi andre diagnoser. Er like forundret hver gang. 

Anonymkode: a0fd1...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har du låra i skoa så bør du vel tenke tanken. Hun synes vel du har i overkant  tykke legger. Mulig du tror du ser ut som dama på bildet, men du kan ha et forvrengt selvbilde. 

Anonymkode: a52e1...75e

Nei, det er ikke leggene hun påpekte. De er helt normalt slanke. Det er det med at jeg har så smal og tynn midje, (synlige ribbein) men samtidig tydelige hofter (som hun på bildet) og i tillegg rumpe og lår. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...