Gå til innhold

Hva gjør du for å klare å spise sunt og normale porsjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med dette noe som har ført til at jeg nå har havnet i BMI kategori fedme. Jeg ender ofte opp med å spise usunt fordi jeg sliter med å stå i mot usunn mat og forsyne meg med bare en normal porsjon... også de få gangene jeg spiser sunt kan jeg fort spise store og flere porsjoner noe som jo gjør at jeg aldri klarer å gå ned i vekt dessverre. 

Dere som har klart å lykkes med dette hva er dine beste tips til meg for å klare det?

Anonymkode: ad358...f3c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte rett og slett bestemme meg for at jeg kun skulle spise én porsjon middag.. Ikke ta en porsjon til eller stå over gryta og spise restene. Jeg ble også mye mer bevisst på å lage akkurat den mengden mat jeg på forhånd hadde bestemt meg for.

I tillegg kuttet jeg veldig ned på snacks. Hos meg var det nok den biten som fikk vekten til å gå nedover, men har likevel endret spisemønster med tanke på middag. Jeg orker ikke lenger å spise like mye og spiser meg svært sjelden like stappmett som jeg gjorde før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lag mer mat enn du skal spise.

Anonymkode: 0e1cf...79b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lært meg å kjenne etter når kroppen er mett, spiser sakte, drikker mye vann igjennom dagen. Og lar vær å kjøpe usunn mat, slik at jeg faktisk ikke kan spise det hvis jeg får lyst på.

Anonymkode: 8440c...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge bort telefon og ikke spise foran tv-en. Jeg ble mer oppmerksom på maten og spiste saktere, og kunne bedre kjenne etter når jeg faktisk var fornøyd. Var jeg distrahert kunne jeg spise mye mer uten at jeg registrerte det

Spiser meg aldri stappmett, bare fornøyd.

Lærte meg at selv om maten var god, kan jeg alltid forsyne meg med mer når jeg ble sulten igjen, det går fint Ann å rydde bort rester til senere

Anonymkode: 938b0...7cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis til du er mett, men til du ikke er sulten lenger. Og alltid kun en porsjon, får plass til mer enn nok mat på en tallerken 

Anonymkode: 76733...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde ta kostholds kurs gjennom frisklivssentralen, det er ikke slankekurs, men man blir så mye mer bevisst på drittmat gjør med kroppen, og man lærer å ta sunne valg, det er så lærerikt kurs, det burde nesten vært skolepensum. 

Har du prøvd å bruke mindre tallerken? Det kan hjelpe på å spise mindre.

Anonymkode: fd655...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde ta kostholds kurs gjennom frisklivssentralen, det er ikke slankekurs, men man blir så mye mer bevisst på drittmat gjør med kroppen, og man lærer å ta sunne valg, det er så lærerikt kurs, det burde nesten vært skolepensum. 

Har du prøvd å bruke mindre tallerken? Det kan hjelpe på å spise mindre.

Og, hvis du spiser si en bolle med grønnsaker rett før du skal spise middag så er det begrenset hvor mye mat du kan overspise.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger hva jeg skl spise og spiser bare det

Anonymkode: 8ab0d...5e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sliter med dette noe som har ført til at jeg nå har havnet i BMI kategori fedme. Jeg ender ofte opp med å spise usunt fordi jeg sliter med å stå i mot usunn mat og forsyne meg med bare en normal porsjon... også de få gangene jeg spiser sunt kan jeg fort spise store og flere porsjoner noe som jo gjør at jeg aldri klarer å gå ned i vekt dessverre. 

Dere som har klart å lykkes med dette hva er dine beste tips til meg for å klare det?

Hvis du sliter med å stå imot usunn mat må du altivt gjøre usunn mat UTILGJENGELIG. Og sunn mat tilgjengelig! 

hvis du sliter med å holde porsjonene dine små nok, så kan du fylle på med masse grønnsaker med lite kalorier per volum. Å overspise på brokkoli og kålrot skal godt gjøres!!! Enten spis en stor håndfull med slike grønnsaker før middag, eller lag middag med slike grønnsaker. Volum metter mer enn kalorier! 

Anonymkode: bff95...60a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke lag mer mat enn du skal spise.

Anonymkode: 0e1cf...79b

Ja, lag akkurat den porsjonen du skal ha. Ellers pleier jeg å sette meg behagelig til rette, bare fokusere på maten, kjenne etter hvor godt det er, nyte, tygge lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok protein!! Alle hovedmåltid bør ha protein, litt fett, grønnsaker/frukt og karbohydrat. Feks cottage c og proteintoghurt med bær og nøtter til frokost, kyllingsalat til lunsj og fisk og potet med grønnsaker til middag. Da blir du ordentlig mett på mindre kalorier. Spis som en voksen! 
ting som pizza, pasta uten kjøtt, fete sauser osv bør du holde deg unna til hverdags. Ikke lag maten for god. Ingen blir tjukk på torsk og potet liksom. 
poteter er bra mat!! Lite kalorier og mye fiber

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSkog skrev (3 timer siden):

I tillegg kuttet jeg veldig ned på snacks.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lært meg å kjenne etter når kroppen er mett, spiser sakte

Anonymkode: 8440c...10d

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legge bort telefon og ikke spise foran tv-en.

Anonymkode: 938b0...7cd

Katten89 skrev (2 timer siden):

Nok protein!!

Dette er veldig gode råd synes jeg.

Og som med alle endringer kan det ta tid før det har blitt en god vane. Det er normalt å sprekke hvis man har veldig søtsug, og da må man først og fremst la være å dømme seg selv, og så kanskje justere litt. For mange fungerer det å gå hardt ut, for andre er det best å gjøre gradvise endringer. Du kan uansett regne med å komme inn i en god sirkel når du endrer på hva du spiser. Du vil føle deg stadig bedre og få mindre og mindre lyst på usunne ting.

Anonymkode: bd5e5...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 16.55):

Ikke ha usunne ting i skapet hjemme! Dropp det. Da er det lettere å stå imot. Prøv å tenke at det holder med en full middagsporsjon, så stopper du der. Trenger ikke spise deg stappmett. 

Anonymkode: ed42d...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke sammenlignbart når jeg ikke skal ned i vekt, men følger kostplan. Planlegger og følger det som står. Lager riktig mengde og spiser maten

Anonymkode: 5ddca...ebe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke usunt i hus, og lager bare akkurat nok mat til en god porsjon.

Anonymkode: 50919...67b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissSkog skrev (På 15.10.2024 den 17.55):

Jeg måtte rett og slett bestemme meg for at jeg kun skulle spise én porsjon middag.. Ikke ta en porsjon til eller stå over gryta og spise restene. Jeg ble også mye mer bevisst på å lage akkurat den mengden mat jeg på forhånd hadde bestemt meg for.

Dette!

Det er viktig å ha bestemt på forhånd hva og hvor mye du skal spise! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor mye jeg trenger for å bli mett, og da spise jeg ikke mer enn dette. Noen ganger lager jeg mat for to dager, og da spiser jeg heller ikke mer enn jeg skal. Det er sjokolade som gjør at jeg ikke greier å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 5854d...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et innlegg om at når man overspiser på junk så bruker man i prinsippet kroppen som søppelbøtte, og at å holde på sånn er selvdestruktivt. Det gikk inn hos meg. Jeg vil jo ikke leve sånn. 

For meg har planlegging vært viktig når jeg begynte å gå ned i vekt. Måtte først telle kalorier for å finne ut hvor jeg overspiste mest. Så planlegge måltidene. Etter et måltid så har jeg fått i meg det jeg skal. Er jeg fremdeles sulten, så er det ikke ekte sult, men sug, og det kan jeg ignorere. Jeg kan spise igjen om 4 timer. Ingen krise. 

Jeg setter meg også ned på kjøkkenbordet og spiser. Enten alene eller sammen med familien. Spiser ikke "on the go" eller på sofaen. (bortsett fra lørdagskosen, en dag i uken er lov). 

Anonymkode: 0fdd8...67e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også hvor mye jeg skal spise før måltidet begynner, og spiser verken mer eller mindre. Har med niste til jobb, og står over salatbuffeten som har et fantastisk utvalg. Der blir det fort oljer, dressing, rømme og det som er, og vipps er lunsjen dobbelt så mange kalorier som jeg trenger. 

Anonymkode: 3914e...210

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...