Gå til innhold

Høyt kolesterol - lavkarbo/keto

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aazy skrev (1 time siden):

Kanskje spør deg sjølv om du oppretta denne tråden for å få genuine råd eller for å få betrygging om at lavkarbo absolutt ikkje fører til høgt kolesterol og dermed auker risikoen for hjartesjukdom? Du kan jo sjølvsagt berre halde fram med kosthaldet uansett kva leger seier eller ikkje. Det vi veit 100% er at høgt kolesterol auker risikoen for hjartesjukdom. For kvar studie som «motbeviser dette» har du 100 anna enkeltstudier som bekrefter det. Du kan i teorien ha høgt kolesterol og påfølgjande plager ganske lengje, og kanskje få eit slag eller fem, og leve lykkeleg til du er 80. Det er opp til deg å avveie om du tykkjer det er verdt det. Det er jo staten som tek regninga.

Jeg visste at en vegetarianer måtte blande seg inn, og selvsagt heller ikke forstå hensikten med tråden. 

Jeg vet hva høyt kolesterol gjør, det er ikke det jeg spør om. Kanskje du kan lese HI på nytt, og heller svare på det jeg faktisk spør om. 

Anonymkode: ba697...c40

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aazy skrev (1 time siden):

Kanskje spør deg sjølv om du oppretta denne tråden for å få genuine råd eller for å få betrygging om at lavkarbo absolutt ikkje fører til høgt kolesterol og dermed auker risikoen for hjartesjukdom? Du kan jo sjølvsagt berre halde fram med kosthaldet uansett kva leger seier eller ikkje. Det vi veit 100% er at høgt kolesterol auker risikoen for hjartesjukdom. For kvar studie som «motbeviser dette» har du 100 anna enkeltstudier som bekrefter det. Du kan i teorien ha høgt kolesterol og påfølgjande plager ganske lengje, og kanskje få eit slag eller fem, og leve lykkeleg til du er 80. Det er opp til deg å avveie om du tykkjer det er verdt det. Det er jo staten som tek regninga.

Forøvrig blir jeg oppgitt over hvor lite av tråden min du har fått med deg. Jeg kan ikke spise plantemat fordi jeg har kraftig IBS, og da vil enhver med normal kapasitet forstå hva dette innebærer - jeg må i hovedtrekk spise animalsk. Spør heller om jeg syns det er verdt å vri meg med kronisk ekstreme magesmerter og ikke fungere hvis jeg spiser planter. Vis heller empati for for det faktum at når jeg endelig fant et kosthold som reddet magen, så fikk jeg høye nivåer av kolesterol. 

Det eneste jeg lurte på med tråden her, er om andre som har langt lenger erfaring med lavkarbo/keto enn meg, kan fortelle om slike kolesterolverdier er vanlig å bli forhøyet i en overgangsperiode eller ikke. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 17.43):

Jeg følges jo selvsagt opp hos lege! Det er ikke det jeg spør om...

Nick Norwitz er sannsynligvis en av dem som vet mest - og er mest ærlig om hva vi ikke vet - om kolesterol. Noe som gjør ham litt unik er at han har veldig god peiling og erfaring kolesterol i lavkarbo- og ketokontekst.

https://www.youtube.com/results?search_query=nick+norwitz+high+colesterol

Anonymkode: accd7...189

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nick Norwitz er sannsynligvis en av dem som vet mest - og er mest ærlig om hva vi ikke vet - om kolesterol. Noe som gjør ham litt unik er at han har veldig god peiling og erfaring kolesterol i lavkarbo- og ketokontekst.

https://www.youtube.com/results?search_query=nick+norwitz+high+colesterol

Anonymkode: accd7...189

Takk for deg/dere som svarer på det jeg faktisk spør om. Skal se videoen senere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...