AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Del Skrevet 15. oktober 2024 Har for første gang i mitt liv høyt kolesterol. Både LDL og s-kolesterol er forhøyet, og dette er etter bare et par mnd med ketolignende kost. La om pga IBS og har vært lykkelig pga smertefri mage. Kan overhodet ikke spise korn eller planteprotein. Men jeg kan vel ikke ha et kosthold som gir meg høyt kolesterol heller? Jeg antar at dette er årsaken til de enorme sirkulasjonsproblemene jeg opplever. Jeg spiser ikke vanvittige mengder med fett, men mengden animalsk utgjør størstedelen av kostholdet. I løpet av 1 vanlig dag så spiser jeg opptil 450 gram yoghurt, 3-4 egg, et par skiver ost, en eller annen form for kjøtt (250-300 gram - kylling, gressforet biff/kjøttdeig), fisk, og noe frukt og grønnsaker. Jeg spiser mer kylling enn rødt kjøtt. Er dette normalt i en overgangsperiode, eller må jeg slutte med dette og bare ha vondt i magen resten av livet? Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #2 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hva er det som er høyt da? De store "fluffy" molekylene eller de små? Hør på noen podkaster med Erik Hexeberg og andre som snakker om kolesterol. F.eks på BioHacking Girls og Leger om livet. Ikke medisiner noe som ikke er et problem. Fastlegene henger langt etter dessverre.... Anonymkode: ca92f...a08 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #3 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som er høyt da? De store "fluffy" molekylene eller de små? Hør på noen podkaster med Erik Hexeberg og andre som snakker om kolesterol. F.eks på BioHacking Girls og Leger om livet. Ikke medisiner noe som ikke er et problem. Fastlegene henger langt etter dessverre.... Anonymkode: ca92f...a08 LDL og s-kolesterol. Problemet er at jeg har så mye symptomer som nå ser ut til å kunne knyttes til dette. Blodsirkulasjon har "stoppet opp", og jeg har sterke smerter i bena. Hadde det ikke vært for symptomene, så hadde jeg tatt det mer med ro. Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #4 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hadde tatt en tur til lege Anonymkode: e35d0...abf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #5 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde tatt en tur til lege Anonymkode: e35d0...abf Jeg følges jo selvsagt opp hos lege! Det er ikke det jeg spør om... Anonymkode: ba697...c40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #6 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som er høyt da? De store "fluffy" molekylene eller de små? Hør på noen podkaster med Erik Hexeberg og andre som snakker om kolesterol. F.eks på BioHacking Girls og Leger om livet. Ikke medisiner noe som ikke er et problem. Fastlegene henger langt etter dessverre.... Anonymkode: ca92f...a08 Farlig råd. Fastlegene henger langt etter, er du tilhenger av Big Pharma konspi gjengen? Anonymkode: e8b3d...821 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 Ingen oppdaterte leger bryr seg om totalt kolesterol eller LDL lenger. Disse er elendige markører for hjertehelse. Det er bedre å se på forholdet mellom HDL og triglyserider for eksempel. https://www.escardio.org/Journals/E-Journal-of-Cardiology-Practice/Volume-8/TG-HDL-ratio-as-surrogate-marker-for-insulin-resistance Anonymkode: c0f10...578 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #8 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingen oppdaterte leger bryr seg om totalt kolesterol eller LDL lenger. Disse er elendige markører for hjertehelse. Det er bedre å se på forholdet mellom HDL og triglyserider for eksempel. https://www.escardio.org/Journals/E-Journal-of-Cardiology-Practice/Volume-8/TG-HDL-ratio-as-surrogate-marker-for-insulin-resistance Anonymkode: c0f10...578 Men de bryr seg vel kanskje mer om det når kolesterol ble sjekket nettopp pga symptomer på høyt kolesterol? Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #9 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har for første gang i mitt liv høyt kolesterol. Både LDL og s-kolesterol er forhøyet, og dette er etter bare et par mnd med ketolignende kost. La om pga IBS og har vært lykkelig pga smertefri mage. Kan overhodet ikke spise korn eller planteprotein. Men jeg kan vel ikke ha et kosthold som gir meg høyt kolesterol heller? Jeg antar at dette er årsaken til de enorme sirkulasjonsproblemene jeg opplever. Jeg spiser ikke vanvittige mengder med fett, men mengden animalsk utgjør størstedelen av kostholdet. I løpet av 1 vanlig dag så spiser jeg opptil 450 gram yoghurt, 3-4 egg, et par skiver ost, en eller annen form for kjøtt (250-300 gram - kylling, gressforet biff/kjøttdeig), fisk, og noe frukt og grønnsaker. Jeg spiser mer kylling enn rødt kjøtt. Er dette normalt i en overgangsperiode, eller må jeg slutte med dette og bare ha vondt i magen resten av livet? Anonymkode: ba697...c40 Har du FH (familiær hyperkolesterilemi)? I såfall er det egne kostholdsregler for oss som har det siden vi har en genfeil som gjør at vi ikke tåler mettet fett like godt som de som ikke har denne tilstanden. LCHF/Keto er ikke kostholdet som passer for oss Anonymkode: b9ffc...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #10 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg følges jo selvsagt opp hos lege! Det er ikke det jeg spør om... Anonymkode: ba697...c40 Det høres veldig kjedelig ut at det kostholdet som gjør at magen din har det bedre gir andre helseplager. MEN du spør noe som en vanlig Ola Nordmann på KG evner ikke å svare på en trygg måte. Det å høre podcaster gjør oss ikke til leger selv… Dette er noe helsepersonell er best egnet til å ta stilling til. Kanskje du kan få henvisning til en ernæringsterapeut? Anonymkode: 83972...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #11 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du FH (familiær hyperkolesterilemi)? I såfall er det egne kostholdsregler for oss som har det siden vi har en genfeil som gjør at vi ikke tåler mettet fett like godt som de som ikke har denne tilstanden. LCHF/Keto er ikke kostholdet som passer for oss Anonymkode: b9ffc...e4f Nei, har ikke det så vidt jeg vet. Har aldri hatt høyt kolesterol noensinne. Men kan godt være at jeg ikke tåler mye mettet fett likevel Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #12 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det høres veldig kjedelig ut at det kostholdet som gjør at magen din har det bedre gir andre helseplager. MEN du spør noe som en vanlig Ola Nordmann på KG evner ikke å svare på en trygg måte. Det å høre podcaster gjør oss ikke til leger selv… Dette er noe helsepersonell er best egnet til å ta stilling til. Kanskje du kan få henvisning til en ernæringsterapeut? Anonymkode: 83972...27d jeg etterspør egentlig bare erfaringer, siden jeg ikke har erfaring med lavkarbo med mye mettet fett tidligere. Neida, selvsagt gjør det ikke oss til leger, men Hexeberg er jo lege og har sikkert mye kunnskap om temaet. Som sagt hadde jeg ikke brydd meg like mye hadde det ikke vært for at det har kommet så mye symptomer i tillegg til det høye kolesterolet. Nei jeg trenger ikke ernæringsterapeut, jeg ville bare høre erfaringer rundt temaet. Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #13 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du FH (familiær hyperkolesterilemi)? I såfall er det egne kostholdsregler for oss som har det siden vi har en genfeil som gjør at vi ikke tåler mettet fett like godt som de som ikke har denne tilstanden. LCHF/Keto er ikke kostholdet som passer for oss Anonymkode: b9ffc...e4f Jeg har samme, og blodprøvene ble fine med plantebasert kosthold. Sier ikke det er løsningen her, men keto er nok ikke det beste kostholdet for oss nei. Ts: fjærkre er vel litt mindre på mettet fett, kan du «fylle» på med det? Velge eggehvite over eggeplomme også. Ingen ekspert her, så tenker bare litt høyt. Jeg har ibs jeg også, så er litt ting jeg ikke kan spise, så jeg skjønner deg der. Anonymkode: 6e5a3...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 16. oktober 2024 #14 Del Skrevet 16. oktober 2024 Ta medisiner og fortsett å leve som normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #15 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har samme, og blodprøvene ble fine med plantebasert kosthold. Sier ikke det er løsningen her, men keto er nok ikke det beste kostholdet for oss nei. Ts: fjærkre er vel litt mindre på mettet fett, kan du «fylle» på med det? Velge eggehvite over eggeplomme også. Ingen ekspert her, så tenker bare litt høyt. Jeg har ibs jeg også, så er litt ting jeg ikke kan spise, så jeg skjønner deg der. Anonymkode: 6e5a3...67a Plantebasert kosthold er fullstenfig utelukket. Jeg vet selvfølgelig at fjærkre har mindre mettet fett og at egg har mye kolesterol. Jeg spør om erfaringer med lavkarbo og rask stigning i kolesterol, og om det kan være midlertidig. Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #16 Del Skrevet 16. oktober 2024 Det er en stund siden jeg satte meg bedre inn i kolesterol og kunnskapen om den. Jeg har ikke målt på flere år, og jeg stoler på at kroppen min styrer det best på egen hånd. Om ikke jeg husker feil, så kunne Dave Feldman bruke 3 dager på å justere kolesteroltallene sine fra "skremmende" til ok, kun med kost etter å ha spist ketogent i lengre tid. Han er det han kaller "hyper responder". Han har egen hjemmeside med mye god informasjon og forklaringer. Ivor Cummins gikk også dypt inn i temaet og hadde flere gode informasjonsvideoer med linker til studier. Begge er ingeniører (så vidt jeg husker) med lang erfaring i å sette seg inn i forskjellige temaer. Dave Feldman finner du her om du vil lære mer. https://cholesterolcode.com/ Anonymkode: fe8c9...4c6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #17 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Plantebasert kosthold er fullstenfig utelukket. Jeg vet selvfølgelig at fjærkre har mindre mettet fett og at egg har mye kolesterol. Jeg spør om erfaringer med lavkarbo og rask stigning i kolesterol, og om det kan være midlertidig. Anonymkode: ba697...c40 Det var ikke ment som at du skulle gå plantebasert, var derfor jeg nevnte fjærkre. Tenkte du på den måten gjerne kunne fortsette med lavkarbo som fungerer for deg ellers 😊 Ha en fortsatt fin dag! 😊 Anonymkode: 6e5a3...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #18 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var ikke ment som at du skulle gå plantebasert, var derfor jeg nevnte fjærkre. Tenkte du på den måten gjerne kunne fortsette med lavkarbo som fungerer for deg ellers 😊 Ha en fortsatt fin dag! 😊 Anonymkode: 6e5a3...67a Utfordringen er at jeg kan spise minimalt med planter, og får problemer med å dekke næringsbehov hvis jeg må kutte kraftig ned på mettet fett. Rødt kjøtt spiser jeg ikke voldsomme mengder av, men det blir mye egg og meieri som kommer i tillegg som nok da tipper over i at det blir for mye. Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #19 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er en stund siden jeg satte meg bedre inn i kolesterol og kunnskapen om den. Jeg har ikke målt på flere år, og jeg stoler på at kroppen min styrer det best på egen hånd. Om ikke jeg husker feil, så kunne Dave Feldman bruke 3 dager på å justere kolesteroltallene sine fra "skremmende" til ok, kun med kost etter å ha spist ketogent i lengre tid. Han er det han kaller "hyper responder". Han har egen hjemmeside med mye god informasjon og forklaringer. Ivor Cummins gikk også dypt inn i temaet og hadde flere gode informasjonsvideoer med linker til studier. Begge er ingeniører (så vidt jeg husker) med lang erfaring i å sette seg inn i forskjellige temaer. Dave Feldman finner du her om du vil lære mer. https://cholesterolcode.com/ Anonymkode: fe8c9...4c6 Kolesterol ble kun målt nå pga symptomsbildet. Interessant at slanke mennesker er de som kan få høyest kolesterol i slike tilfeller. Men hvor lenge skal dette vare? Jeg har holdt på i 3 mnd ca, og har hatt sirkulasjonsproblemer (iskald) og smerter i beina i ukesvis. Jeg tenkte først at det var en overgangsprosess, men siden det bare blir verre og såpass med tid har gått, så ville jeg høre om erfaringer. Har vært nøye med å drikke elektrolytter for å unngå dehydrering, som i seg selv også kan gi økt kolesterol. Har hatt mye symptomer på dehydrering tidligere (pga ubalanse i elektrolytter, ikke pga manglende inntak av væske), og har lurt på om det er relevant. Anonymkode: ba697...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 18. oktober 2024 #20 Del Skrevet 18. oktober 2024 Kanskje spør deg sjølv om du oppretta denne tråden for å få genuine råd eller for å få betrygging om at lavkarbo absolutt ikkje fører til høgt kolesterol og dermed auker risikoen for hjartesjukdom? Du kan jo sjølvsagt berre halde fram med kosthaldet uansett kva leger seier eller ikkje. Det vi veit 100% er at høgt kolesterol auker risikoen for hjartesjukdom. For kvar studie som «motbeviser dette» har du 100 anna enkeltstudier som bekrefter det. Du kan i teorien ha høgt kolesterol og påfølgjande plager ganske lengje, og kanskje få eit slag eller fem, og leve lykkeleg til du er 80. Det er opp til deg å avveie om du tykkjer det er verdt det. Det er jo staten som tek regninga. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå