Gå til innhold

Rive gammelt hus og bygge nytt - eller renovere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i et gammelt hus som snart trenger å renoveres med mange store dyre ting. Vi snakker drenering, alt elektrisk, bad, tak, vinduer, panel +++

Barna har flyttet ut, så vi er bare to som bor igjen i det store gamle huset.

Vil det lønne seg for oss å rive det gamle huset, og heller bygge et nytt og moderne lite hus istedenfor..?

Vi har nesten 2 mål tomt også, så vi kunne funnet på noe sprell med utskilling av tomt, bygge utleiehus eller liknende også.

Noen som har vært i samme situasjon..?

Anonymkode: 9fa48...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riv og bygg nytt. En sånn omfattende oppussing blir stort sett like dyrt, eller mer enn nybygg👍🏼 

Anonymkode: dc4a5...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg nytt på tomta. Seksjoner ut det gamle så selger dere det. Kan være det som gir best resultat på sikt. 

Anonymkode: e29e0...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huset typ fra 17-1800-talket med tømmervegger og sjel hadde jeg pusset opp. Er det typ fra 1940 eller nyere hadde jeg jevnet det med jorden og bygget nytt. 

Anonymkode: 360cb...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere bestemmer dere bør dere ta en grundig titt på hva kommuneplanen og reguleringsplanen gir av føringer for hva det er lov å gjøre på tomta. Er ikke sikkert det er rett fram å bygge nytt, og i alle fall ikke å seksjonere ut og selge tomt.

Anonymkode: 3faf4...026

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken

Hvis det er mulig å skille ut tomt så hadde jeg solgt huset og halve tomten og bygget et nytt atriumhus el et annet hus som jeg kunne bli gammel i på resten av eiendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor nevenyttig dere er selv, en kommer meget godt ut økonomisk ved å pusse opp selv med egeninnsats. Vi hadde aldri hatt råd til å bygge hus men har totalrenovert to boliger med solid gevinst. Skulle vi bygget for samme totalsum som siste huset hadde ikke vi blitt ferdig med huset før vi hadde brukt samme sum som renovering inkl kjøpesumen til boligen. Boligen vår er 230kvm å vi har tatt hele innsiden, frukt og ny drenering, nytt elektrisk, ny ventilasjon, nye vinduer, nye vannrør, ny septiktank, ny støttemur, ny hage, ny veranda, nye vinduer også videre. Det eneste vi ikke har tatt er tak, bod og det siste badet.

Men igjen hvor lang er en tråd? Det avhenger av hvilket arbeid som må gjøres, hvor stor boligen er, kan dere gjøre noe selv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...