Gå til innhold

Innafor å invitere noen få i hver klasse på Halloween-feiring?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonymbruker*** skrev (34 minutter siden):

Om barna ønsker å gå knask eller knep med noen venner så må man ringe rundt til alle foreldre i klassen å forhøre seg om alle barn har noe å gjøre den dagen? Inkludering kan bli vell hysterisk også. Som barn selv boikottet jeg hele bursdagsfeiringen. Hadde ingen lyst til å ha hele klassen hjemme hos meg 😅

Vi har facebook. Det er veldig enkelt å legge ut en melding. Jeg hadde ikke facebook før barnet mitt begynte i barnehagen, men det er absolutt verdt det, for det er en enkel måte å holde kontakten på. (Trenger ikke legge ut noe på sin profil, det er flere som ikke ha profilbilde f.eks. Jeg bruker facebook kun til klassens gruppe)

Dere trenger ikke samles hele klassen, det funker fint med mindre grupper. Poenget er at alle har noen å gå med. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å samle gata for å gå knask eller knep hvis jeg ikke var sikker på at alle i klassen blir invitert til en slik snoperrunde. Det er så sårt for de som ikke blir spurt, og som får høre om det dagen etter. Jeg setter stor pris på de som spurte mitt barn da hun gikk siste året i bhg, for da hadde jeg ikke tenkt over at halloween er en greie. 

Hva mener du med 😅? Hva er det med dere som ler av at vi er opptatt av at alle skal inkluderes? Skal latterfjeset ta brodden av at dere ikke er så nøye med at noen kan bli stående igjen? 

Man må ikke feire bursdag hjemme. Skjønner at det kan bli mye med mange barn på rommet. De fleste låner skolens lokaler. 

Anonymkode: 539d9...29c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen felles app, når man legger lapper i hyllene til barna så svarer ikke foreldrene (har invitert til bursdager på det viset da det fortsatt var lov; i barnehagen. Da svarte kun halvparten) . Ikke hatt fellesarrangement, hatt foreldremøte som varte i 5 minutter. 

Det er fortsatt ikke et svar på de 34 andre barna at Knut og Annabell er forsiktige, du mangler fortsatt enormt mange i det regnestykket. Hva med Fatima, Muhammad, Asil, Ahmed osv.? 

Anonymkode: 00de2...9b5

Du skjønte vel poenget? Jeg prøvde meg på inn med teskje-metode men du mener da for ramme alvor ikke at jeg skal ramse opp 34 navn???

Høres ut som dere virkelig har behov for flere fellesarrangementer for å bygge fellesskap i klassen. Ja, man kan hende at enkelte driter i å svare. Hadde en gutt fra Ukraina her i fjor, og vi styret på og google-oversatte alt av invitasjoner, inviterte hjem og holdt på. Foreldrene snakket ikke engelsk og møtte aldri på foreldemøter. Fikk aldri noe svar. Kjedelig, men man må jo prøve. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å gjøre det slik, men det som ofte blir dumt er at noen av de du inviterer kanskje har en annen venn som ikke blir invitert fordi det ikke er naturlig for deg. Min sønn f.eks var egentlig i en gjeng med 5-6 gutter, men var kanskje bare to av de han pleide å være med alene. Ene gutten inviterte til julefest etter skoleslutt siste dag før ferien. Gutten vår ble ikke invitert. Utrolig sårt for vår gutt som satt trist hjemme og ventet på oss da vi kom fra jobb den ettermiddagen. Alle vennene hans var på den festen, men han som hadde festen var ikke en venn av sønnen vår liksom. Altså lett for oss voksne å forstå at de ikke kom på vår sønn, eller at de tenkte han hadde andre venner, men det hadde han ikke. Alle var på den festen for han hadde bare to gode venner.

En fare ved å ekskludere på slike dager er at det går utover din sønn senere. Folk har sterke meninger om slikt, og det kan sitte i lenge om du velger å ekskludere noen. Sønnen din kan risikere at de han inviterer i år, blir invitert til noen andre neste år, men at din sønn blir utelatt nettopp fordi du hr gjort det tydelig hvem dere ikke anser som venner. Og at du synes det er innafor å utelate. 

Anonymkode: 3a7c3...397

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har facebook. Det er veldig enkelt å legge ut en melding. Jeg hadde ikke facebook før barnet mitt begynte i barnehagen, men det er absolutt verdt det, for det er en enkel måte å holde kontakten på. (Trenger ikke legge ut noe på sin profil, det er flere som ikke ha profilbilde f.eks. Jeg bruker facebook kun til klassens gruppe)

Dere trenger ikke samles hele klassen, det funker fint med mindre grupper. Poenget er at alle har noen å gå med. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å samle gata for å gå knask eller knep hvis jeg ikke var sikker på at alle i klassen blir invitert til en slik snoperrunde. Det er så sårt for de som ikke blir spurt, og som får høre om det dagen etter. Jeg setter stor pris på de som spurte mitt barn da hun gikk siste året i bhg, for da hadde jeg ikke tenkt over at halloween er en greie. 

Hva mener du med 😅? Hva er det med dere som ler av at vi er opptatt av at alle skal inkluderes? Skal latterfjeset ta brodden av at dere ikke er så nøye med at noen kan bli stående igjen? 

Man må ikke feire bursdag hjemme. Skjønner at det kan bli mye med mange barn på rommet. De fleste låner skolens lokaler. 

Jeg synes for å være ærlig at det stilles veldig høye krav til foreldre idag om å organisere hverdagen og det sosiale nettverket til egne barn. Det virker som skolehverdagen til barna glir over i fritiden deres og fritiden skal forvaltes av et nettverk av foreldre på linje med en fritidsklubb. 

Når jeg reagerer negativt på hvordan barnebursdager, og nå også tydeligvis andre høytider som halloween, skal arrangeres med alle elevene i klassen tenker jeg på hvordan dette kan være utfordrende å gjennomføre for ressurssvake familier. Jeg tenker også på hvordan det var for meg selv som barn da jeg  var utilpass, mislikte å være sentrum av oppmerksomhet og var litt utenfor både i klassen og i grenda hvor jeg vokste opp. Barnebursdag (og obligatorisk 17. Mai feiring) var stort sett negativt for meg som barn, og jeg nektet å feire de fleste år på barneskolen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sønnen vår blir aldri invitert i guttene i klassen sin bursdag, selv om vi inviterer alle. Barnet har sin gjeng og har det fint med det. Det kalles ikke "utestening" her, og når sånne situasjoner oppstår der vi føler at barnet vårt er det ENESTE som ikke får være med, så ringer vi foreldrene og spør om barnet kan være med. 

Nå var hele poenget her at vi inviterer ikke spesifikke gjenger, ingen klikker, vi inviterer litt random venner fra ulike klasser, slik at ingen konkret føler seg utenfor. Ja, det er kjipt å ikke bli invitert, for det hadde vært stas og gøy. Men barn kan ikke alltid få det som de vil. Vår oppgave er å støtte barna i det og støtte dem emosjonelt. Ikke bruke det som anekdotiske bevis på at alle må invitere 25 stykker. 

Men hvis gutten din ikke føler seg utestengt, og har sin egen gjeng, er jo det på siden av saken vi diskutere, egentlig. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å ta innover seg at det fins barn som faktisk er utestengte fra det totale fellesskapet. Ikke bare en gang, men over tid. Man kan «støtte disse barna emosjonelt i det», som du sier, men hva hjelper det? Om de aldri blir invitert noe sted, er det begrenset hvor mye man kan trøste. Så å si alle barn har behov for noe sosialt med jevnaldrende, og det eneste riktige, mener jeg, er å legge til rette som fellesskap slik at de hvertfall er inkludert naturlig i noen sammenhenger.

Fordi det ikke er klassekontaktenes jobb? 
Klassekontaktene (om det er 2) har vel hver sin rolle. Den ene representerer klassen i FAU, og går i møter der. Og den andre har dialogen mellom foreldrene og lærer, når det er saker som gjelder hele klassen og klassemiljøet. 
De er ikke sosialkomite. De er helt vanlige foreldre, som har tatt på seg oppgaven med å være kontaktpunkt mellom skolen og foreldrene i tillegg. 

De fleste som ender som klassekontakter er jo de samme som har masse frivillige verv i korps, idrettslag osv. 

Ansvaret for å skape et godt klassemiljø, er alle foreldrenes. Og å være initiativtaker til å sørge for at ingen blir utenfor, er like mye de andre foreldrenes ansvar, som klassekontaktenes ansvar. 

Klassekontakten kan stå for dialog med lærer, og sikre at informasjon om arrangementet sendes ut til hele klassen via skolen. 

Anonymkode: 9a056...189

Jeg er veldig klar over hva en klassekontakt er… På vår skole har de også hatt ansvar for å koordinere noe rundt det sosiale. Fordi man tenker at inkludering er en viktig del av klassemiljøet. Det er ikke klassekontaktenes oppgave å organisere alt dette, selvsagt. Men de lager komiteer for ulike arrangementer og/eller deler barna inn i Halloween-grupper, med oppfordring til at en i gruppa tar ansvar for noe sosialt på Halloween. Og legger ut info om dette på FB. Hvis det skal være opp til tilfeldige foreldre, vil det jo i mange klasser ikke bli noen ting, så det er klart klassekontaktene må brukes her. 

Jeg har ikke bestemt meg. Jeg er bare veldig overrasket over perspektivene her. Man ser ensporet på utestening, når jeg sier vi tar noen få fra A og noen få fra B. Man mener dermed at man utestenger 34 andre barn? Det er litt lite logikk i svarene her. 

Hadde vært skikkelig koselig, men vi får ikke telefonnummer til alle foreldre her pga. personvern. Så det er ingen fellesmeldings-kanaler her.

Men har du ikke skjønt svarene du har fått? Ingen snakket om ekskludering av 34 barn, men om de få barna som kanskje ikke blir invitert noe sted fordi flere inviterer smågrupper.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er helt supert at dere har gjort det på den måten. Her er det 3-4 som ikke kan språket, det vil si at ved å opprette en slik gruppe kommer vi til å utestenge 3-4 foreldre, og dermed barna deres. Derfor er det ikke aktuelt å opprette en gruppe når vi alltid er samme foreldrene og de samme barna som går sammen og finner på ting, arrangerer etc. uten en måte å nå de siste foreldrene på. Det mener jeg er utestenging på høyt nivå. Når selve opprettelsen av gruppen - der man vet at noen blir utelatt og ikke henger med - fører til at det blir felles arrangement der noen konstant blir utestengt. 

Nå virker det faktisk som du leter etter unnskyldninger, altså. Hvis man la ut noe på FB på et språk noen få ikke forstår, så prøver man hvertfall å inkludere. Kanskje kan man legge ut meldingen på engelsk også, kanskje kan man sende en sms til foreldrene og si at det er en melding ute og oppfordre dem til å bruke google translate. Eller noe annet. Man kan ikke tvinge noen til å bli inkludert. Hvis en familie aktivt isolerer seg, av språklige grunner eller annet, får man jo ikke gjort noe. Men det er ikke sånn at det at man kanskje ikke når de som ikke snakker språket, så trenger man ikke en gang å forsøke å inkludere.

• Nyttig 1
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (4 minutter siden):

Jeg synes for å være ærlig at det stilles veldig høye krav til foreldre idag om å organisere hverdagen og det sosiale nettverket til egne barn. Det virker som skolehverdagen til barna glir over i fritiden deres og fritiden skal forvaltes av et nettverk av foreldre på linje med en fritidsklubb. 

Når jeg reagerer negativt på hvordan barnebursdager, og nå også tydeligvis andre høytider som halloween, skal arrangeres med alle elevene i klassen tenker jeg på hvordan dette kan være utfordrende å gjennomføre for ressurssvake familier. Jeg tenker også på hvordan det var for meg selv som barn da jeg  var utilpass, mislikte å være sentrum av oppmerksomhet og var litt utenfor både i klassen og i grenda hvor jeg vokste opp. Barnebursdag (og obligatorisk 17. Mai feiring) var stort sett negativt for meg som barn, og jeg nektet å feire de fleste år på barneskolen.

Men det at noen barn virkelig ikke ønsker å ha eller delta på slike arrangementer, kan jo ikke bety at da skal alle de som er litt utenfor ekskluderes? I slike diskusjoner snakker man jo om å ha noen felles kjøreregler som gjelder de fleste. Og så må man gjøre unntak og tilpasninger der det er behov for det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke poenget. Poenget er at det er alltid noen foreldre man ALDRI får tak i. Selv om vi har lagt brev i postkassen, så får vi aldri svar, aldri kontakt, får ikke navnene deres, finner ikke nummerne deres. Ergo blir disse barna alltid utestengt om vi skal opprette en gruppe og sette igang masse greier.

Det er lov å tenke litt lenger enn sin egen nesetipp.

Hvorfor skal du ha tak i de? De har fått invitasjonen. Hva de velger å gjøre med den invitasjonen er ikke ditt problem. Hører du ingenting, så er det deres valg.

Anonymkode: 656e5...f2b

• Liker 2
Skrevet

Likevel klarer du ikke invitere Til Halloween for da er det så vanskelig å levere invitasjoner?

Anonymkode: 31226...154

SOM SAGT: Vi får ikke lov å legge i hylla på skolen. SOM SAGT: Det er ikke aktuelt å invitere alle til Halloween.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du ha tak i de? De har fått invitasjonen. Hva de velger å gjøre med den invitasjonen er ikke ditt problem. Hører du ingenting, så er det deres valg.

Oi se der ja. inkluderings-politikken ramlet plutselig veldig fort bort, ser jeg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi se der ja. inkluderings-politikken ramlet plutselig veldig fort bort, ser jeg?

Hva mener du? Om alle er invitert, så har du jo inkludert alle? 

Om folk velger å ikke kommer er jo opp til dem vel? 

• Liker 4
Skrevet

Du skjønte vel poenget? Jeg prøvde meg på inn med teskje-metode men du mener da for ramme alvor ikke at jeg skal ramse opp 34 navn???

Høres ut som dere virkelig har behov for flere fellesarrangementer for å bygge fellesskap i klassen. Ja, man kan hende at enkelte driter i å svare. Hadde en gutt fra Ukraina her i fjor, og vi styret på og google-oversatte alt av invitasjoner, inviterte hjem og holdt på. Foreldrene snakket ikke engelsk og møtte aldri på foreldemøter. Fikk aldri noe svar. Kjedelig, men man må jo prøve. 

Men poenget er at fellesskapet er GODT, selv om man inviterer i bursdager i grupper etc. Det er masse bra tiltak på skolen (f.eks. har man kun SFO med SIN klasse, det er pauseaktiviteter etc). Vi inviterer alle i bursdager, men alle har ikke råd til å gjøre det på den måten - og om valget står mellom å arrangere bursdag for barnet sitt eller droppe det, så skjønner jeg at man gjør det slik. Barnet mitt forventes ikke å inviteres av Tommy som er bestekompis med Arnt, Pål, Håvard og Tobias. Fordi barnet mitt er ikke i den gjengen overhodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? Om alle er invitert, så har du jo inkludert alle? 

Om folk velger å ikke kommer er jo opp til dem vel? 

Ikke alle kan språket. Så de blir invitert i teori, men ikke i praksis.

Vera Vinge skrev (53 minutter siden):

Men hvis gutten din ikke føler seg utestengt, og har sin egen gjeng, er jo det på siden av saken vi diskutere, egentlig. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å ta innover seg at det fins barn som faktisk er utestengte fra det totale fellesskapet. Ikke bare en gang, men over tid. Man kan «støtte disse barna emosjonelt i det», som du sier, men hva hjelper det? Om de aldri blir invitert noe sted, er det begrenset hvor mye man kan trøste. Så å si alle barn har behov for noe sosialt med jevnaldrende, og det eneste riktige, mener jeg, er å legge til rette som fellesskap slik at de hvertfall er inkludert naturlig i noen sammenhenger

Og den policyen følger vi i hver eneste bursdag.

Skrevet
Vera Vinge skrev (54 minutter siden):

Nå virker det faktisk som du leter etter unnskyldninger, altså. Hvis man la ut noe på FB på et språk noen få ikke forstår, så prøver man hvertfall å inkludere. Kanskje kan man legge ut meldingen på engelsk også, kanskje kan man sende en sms til foreldrene og si at det er en melding ute og oppfordre dem til å bruke google translate. Eller noe annet. Man kan ikke tvinge noen til å bli inkludert. Hvis en familie aktivt isolerer seg, av språklige grunner eller annet, får man jo ikke gjort noe. Men det er ikke sånn at det at man kanskje ikke når de som ikke snakker språket, så trenger man ikke en gang å forsøke å inkludere.

Det er noen foreldre man aldri får tak i. Som man ikke får lagt inn i en gruppechat, som man aldri får tak i nummeret på. Derfor lar man være å opprette slike grupper, fordi det fører til konsekvent utestenging av deres barn om man skal organisere og organisere i gruppechatten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er noen foreldre man aldri får tak i. Som man ikke får lagt inn i en gruppechat, som man aldri får tak i nummeret på. Derfor lar man være å opprette slike grupper, fordi det fører til konsekvent utestenging av deres barn om man skal organisere og organisere i gruppechatten.

Men da inviterer du noen få heldige utvalgte. Du har mange gode grunner til hvorfor dette er best.

Kjipt med disse 2 foreldrene som ikke kan Norsk. Eller greit å ha noen å skylde på som ikke kan språket 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med bursdagene? Du har jo skrevet flere ganger at dere har inkludert alle i hvert bursdagselskap. Er foreldrene lettere å få tak i når det er bursdag?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

SOM SAGT: Vi får ikke lov å legge i hylla på skolen. SOM SAGT: Det er ikke aktuelt å invitere alle til Halloween.

Og begrunnelsen til skolen er? 

Sikker på at du ikke har misforstått? En vanlig regel er at man ikke deler ut invitasjoner på skolen når man velger å ikke invitere alle. Når alle inviteres, så ser jeg ikke hvorfor skolen skal nekte dere å legge ut lapper? 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke poenget. Poenget er at det er alltid noen foreldre man ALDRI får tak i. Selv om vi har lagt brev i postkassen, så får vi aldri svar, aldri kontakt, får ikke navnene deres, finner ikke nummerne deres. Ergo blir disse barna alltid utestengt om vi skal opprette en gruppe og sette igang masse greier.

Det er lov å tenke litt lenger enn sin egen nesetipp.

Kan du ikke bruke metoden du bruker for å få ut bursdagsinvitasjoner da? Du skriver jo at alle invitere i bursdag?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva med bursdagene? Du har jo skrevet flere ganger at dere har inkludert alle i hvert bursdagselskap. Er foreldrene lettere å få tak i når det er bursdag?

Nei, disse barna kommer ikke og foreldrene hører ikke av seg. Da har vi kjørt rundt og lagt i postkassene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke bruke metoden du bruker for å få ut bursdagsinvitasjoner da? Du skriver jo at alle invitere i bursdag?

Jeg har jo skrevet at det ikke er aktuelt å invitere 25 stykker på Halloween-fest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og begrunnelsen til skolen er? 

Sikker på at du ikke har misforstått? En vanlig regel er at man ikke deler ut invitasjoner på skolen når man velger å ikke invitere alle. Når alle inviteres, så ser jeg ikke hvorfor skolen skal nekte dere å legge ut lapper? 

Fordi skolen ikke er en arena for bursdagsinvitasjoner, det har vi fått streng beskjed om. Barna har til og med fått beskjed om å ikke prate om bursdager på skolen, men hviske (haha, helt sjukt). Nettopp fordi INGEN inviterer alle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...