Gå til innhold

Innafor å invitere noen få i hver klasse på Halloween-feiring?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke "klassens facebook". 

Så noen foreldre skal slite seg ut hele tiden, tenker du? Barna våre skal aldri ha morsomme høytidsfeiringer uten at det skal være dugnad for hele klasseN?

Anonymkode: 00de2...9b5

Slite seg ut? 

Du skriver tidligere i tråden at det tar helt av og at enkelte føler det må være perfekt. Så la de det gjelder, slite seg ut da. Dere andre baker en enkel sjokokake/pizzasnurrer/kjøper en pose popcorn til felles matbord. Alle barna kan tegne en halloweentegning som de henger opp etter hvert som dere kommer, og vipps så har dere pynt. Gjør det enkelt, feire i klasserommet. Men sånt er sikkert umulig å få til, siden dere ikke bor i Norge?

Anonymkode: 539d9...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke bestemt meg. Jeg er bare veldig overrasket over perspektivene her. Man ser ensporet på utestening, når jeg sier vi tar noen få fra A og noen få fra B. Man mener dermed at man utestenger 34 andre barn? Det er litt lite logikk i svarene her. 

Hadde vært skikkelig koselig, men vi får ikke telefonnummer til alle foreldre her pga. personvern. Så det er ingen fellesmeldings-kanaler her.

Dere har en felles kanal, og den heter skolen. Skolen kan sende ut meldinger til alle foreldre, dersom man ønsker det. 
Det er ikke uvanlig å lage seg grupper på facebook eller spond eller andre steder, og få skolen til å informere om dem, og invitere alle foreldre til å bli med. 

Anonymkode: 9a056...189

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bestemt meg. Jeg er bare veldig overrasket over perspektivene her. Man ser ensporet på utestening, når jeg sier vi tar noen få fra A og noen få fra B. Man mener dermed at man utestenger 34 andre barn? Det er litt lite logikk i svarene her. 

Hadde vært skikkelig koselig, men vi får ikke telefonnummer til alle foreldre her pga. personvern. Så det er ingen fellesmeldings-kanaler her.

Men hva om alle tenker likt som deg? Alle velger seg ut noen fra A og B klassen. Er du helt sikker på at det ikke er 2,3,4 stykker som står igjen? 2,3,4 stykker som kommer på skolen dagen etter og får høre om alle som har vært på forskjellige halloweenfester? Du er 100% sikker på dette?

Anonymkode: 656e5...f2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt er det greit. Dine barn, ditt hjem og deres hjem og da gjør man som man selv syns er best. Livet vil aldri bli rettferdig og hvis vi er så forbanna politisk korrekte og inviterer rubbel og dritt nå så vil de få sjokk når de blir større og foreldre ikke kan styre dette mer. Noen vil alltid falle utenfor, trist men sant. 

Anonymkode: 13320...dfa

Uff ja inkludering er så ut🙄🙄

Anonymkode: 31226...154

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer alltid ALLE i bursdager. Jeg kan ikke drive og ha dugnad for en hel klasse ved hver minste lille greie.

Hvorfor spør du når du egentlig ikke vil ha svar???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassekontakter?? Sånt har vi ikke her 😂

Klart dre har, alle skoler har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men her er alternativet ingen halloween-samling eller en gruppe med 6 unger. Alle som skriver "HALLOWEEN ER INGEN LITEN GREIE!!! BARNA GLEDER SEG I UKESVIS" - skal man droppe hele greia og barna får ikke feiret noe som helst? 

Ja i grunn! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen foreldre gjort dette i vår klasse, så hadde jeg invitert alle 45 barna hjem på fest til oss. Vi har ikke den største plassen, eller masse av overskudd, men jeg skulle uansett fått til å lage i stand en kjempekul fest på 100% trass energi.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dere trenger ikke halloweenfest hvis dere har tenkt å gå knask eller kneep. Hvis dere går knask eller knep, så kan dere invitere de nærmeste vennene, eller gå med barna i nabolaget. Men da må dere snakke sammen med andre foreldre og sørge for at alle får være med. Dere har vel en eller annen arena for kommunikasjon med de andre foreldrene i klassen? Har dere facebook, så legg ut at vi i gata går (tidspunkt, møtested) og skriv at alle som har lyst å være med, er velkommen. 

Hvis du absolutt må ha den festen med få utvalgte, så mener jeg det er best å droppe det ja. 

Om barna ønsker å gå knask eller knep med noen venner så må man ringe rundt til alle foreldre i klassen å forhøre seg om alle barn har noe å gjøre den dagen? Inkludering kan bli vell hysterisk også. Som barn selv boikottet jeg hele bursdagsfeiringen. Hadde ingen lyst til å ha hele klassen hjemme hos meg 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får heller ikke det, så jeg opprettet en WhatsApp-gruppe med de jeg har nummeret til og oppmuntret til at de skulle legge til flere som fe hadde nummeret til. Det tok ikke lang tid før vi hadde klart å legge til samtlige foreldre på denne måten. I tillegg sendte jeg linken til gruppa til læreren i klassen som sendte ut denne på fellesmail. Er lov å være litt løsningsorientert altså.

Anonymkode: 9770a...e13

Det er helt supert at dere har gjort det på den måten. Her er det 3-4 som ikke kan språket, det vil si at ved å opprette en slik gruppe kommer vi til å utestenge 3-4 foreldre, og dermed barna deres. Derfor er det ikke aktuelt å opprette en gruppe når vi alltid er samme foreldrene og de samme barna som går sammen og finner på ting, arrangerer etc. uten en måte å nå de siste foreldrene på. Det mener jeg er utestenging på høyt nivå. Når selve opprettelsen av gruppen - der man vet at noen blir utelatt og ikke henger med - fører til at det blir felles arrangement der noen konstant blir utestengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre prøvde noen ganger på det. Resultatet var at jeg følte meg mer utestengt for JEG var ikke invitert av barnet selv. Medlidenhetsinvitert er en forferdelig jævlig ekkel følelse. «Jeg vil ikke ha deg her, men moren min tvang meg».

Anonymkode: 09b09...2d3

Kjipt for deg, men det er null problem her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Siden du føler du må spørre om lov på KG, så regner jeg med at du innerst inne vet at det blir feil? Hadde du tenkt at dette var greit, så hadde du ikke hatt behov for å spørre. 

Flott at du ikke utestenger noen i bursdagsfeiring. Det blir uansett feil å plukke ut noen verdige for en halloweenfest. Spesielt om de bare går i andre klasse. Sønnen din skal være i dette miljøet hver dag i flere år. Ikke vær den forelderen som lager dårlig stemning og unødvendig drama. 

Jeg spør fordi jeg ville høre flere perspektiver. jeg spurte derimot ikke om forslag til 1000 andre urealistiske måter å feire halloween på, der trådsvarerne veksler mellom å si at halloween er en gigantisk fantastisk greie, men ikke bryr seg om at det blir 0 Halloween-feiring på barnet mitt og hans venner om ikke vi setter igang noe. (For alt jeg vet er det masse andre Halloween-arrangement blant andre venner i klassen hans)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spør fordi jeg ville høre flere perspektiver. jeg spurte derimot ikke om forslag til 1000 andre urealistiske måter å feire halloween på, der trådsvarerne veksler mellom å si at halloween er en gigantisk fantastisk greie, men ikke bryr seg om at det blir 0 Halloween-feiring på barnet mitt og hans venner om ikke vi setter igang noe. (For alt jeg vet er det masse andre Halloween-arrangement blant andre venner i klassen hans)

Det er det nok, om alle foreldrene tenker likt som deg. Da er det 100% sikkert at et fåtall unger ikke er invitert noe sted.

Kanskje du kan høre med klassen om alle har et sted å gå? De som ikke har fått invitasjon av noen kan bli med hjem til dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg lurer også på hvorfor du spør? De fleste i tråden mener det er ugreit. Hadde du forventet et annet svar. 

Utestenge 34 barn? Gjør du deg dum med vilje? Du må da vel forstå at når Trude inviterer bestevennene hvis Sara, Lise og Kevin og Lars inviterer Miguel, Sem og Frode, og Kenneth inviterer Susanna og Linn, så blir Knut og Annabelle stående igjen. Ikke fordi de blir mobbet eller fordi de andre barna har noe imot de, mem fordi Knut og Annabell er forsiktige barn som leker litt med de andre, og litt for seg selv. Knut og Annabell har også forsiktige beskjedne foreldre, som ikke vil trenge seg på og invitere sitt barn på andres fester. Eller kanskje de ikke har fått med seg at halloweenfest er en greie, før barnet kommer gråtende hjem fordi hen har hørt at alle andre har hatt det skikkelig gøy?

Personvern: For det første, dette bør ikke være et problem så sant det er frivillig å oppgi sitt tlf nr til skolen. Norge følger regler på dette, og jeg kan ikke tro at det er mindre strengt i Norge enn andre land. Hvis skolen fortsatt nekter, dette bør lett fikses selv, ved at dere starter i det små og samler inn tlf nr fra de som barna har med hjem, og utvider nettverket. Dere har ingen felles "app" for kommunikasjon? Facebook,whatsapp?  Hva med å legge en hyggelig lapp i hylla til alle barna da? "Hei. Ønsker å bli kjent med alle foreldrene i klassen, og det ville ha vært fint om dere kan skrive tlf nr deres på denne lappen og legge den tilbake i hylla" Må være upraktisk å ikke ha noen form for konaktinfo hvis dere må kontakte andre tenker jeg? Dere har ikke hatt noe fellesarrangement på skolen der dere kan sende rundt en liste?

Ingen felles app, når man legger lapper i hyllene til barna så svarer ikke foreldrene (har invitert til bursdager på det viset da det fortsatt var lov; i barnehagen. Da svarte kun halvparten) . Ikke hatt fellesarrangement, hatt foreldremøte som varte i 5 minutter. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg lurer også på hvorfor du spør? De fleste i tråden mener det er ugreit. Hadde du forventet et annet svar. 

Utestenge 34 barn? Gjør du deg dum med vilje? Du må da vel forstå at når Trude inviterer bestevennene hvis Sara, Lise og Kevin og Lars inviterer Miguel, Sem og Frode, og Kenneth inviterer Susanna og Linn, så blir Knut og Annabelle stående igjen. Ikke fordi de blir mobbet eller fordi de andre barna har noe imot de, mem fordi Knut og Annabell er forsiktige barn som leker litt med de andre, og litt for seg selv. Knut og Annabell har også forsiktige beskjedne foreldre, som ikke vil trenge seg på og invitere sitt barn på andres fester. Eller kanskje de ikke har fått med seg at halloweenfest er en greie, før barnet kommer gråtende hjem fordi hen har hørt at alle andre har hatt det skikkelig gøy?

Personvern: For det første, dette bør ikke være et problem så sant det er frivillig å oppgi sitt tlf nr til skolen. Norge følger regler på dette, og jeg kan ikke tro at det er mindre strengt i Norge enn andre land. Hvis skolen fortsatt nekter, dette bør lett fikses selv, ved at dere starter i det små og samler inn tlf nr fra de som barna har med hjem, og utvider nettverket. Dere har ingen felles "app" for kommunikasjon? Facebook,whatsapp?  Hva med å legge en hyggelig lapp i hylla til alle barna da? "Hei. Ønsker å bli kjent med alle foreldrene i klassen, og det ville ha vært fint om dere kan skrive tlf nr deres på denne lappen og legge den tilbake i hylla" Må være upraktisk å ikke ha noen form for konaktinfo hvis dere må kontakte andre tenker jeg? Dere har ikke hatt noe fellesarrangement på skolen der dere kan sende rundt en liste?

Det er fortsatt ikke et svar på de 34 andre barna at Knut og Annabell er forsiktige, du mangler fortsatt enormt mange i det regnestykket. Hva med Fatima, Muhammad, Asil, Ahmed osv.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det nok, om alle foreldrene tenker likt som deg. Da er det 100% sikkert at et fåtall unger ikke er invitert noe sted.

Kanskje du kan høre med klassen om alle har et sted å gå? De som ikke har fått invitasjon av noen kan bli med hjem til dere?

Morsomt at jeg får så mye pepper i denne tråden. Barnet har invitert ALLE barn i barnehagen og begge klassene på skolen i 3 år. Barnet er kun invitert tilbake i 5 bursdager, hvorav kun en bursdag er til guttene ( samme kjønn) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt supert at dere har gjort det på den måten. Her er det 3-4 som ikke kan språket, det vil si at ved å opprette en slik gruppe kommer vi til å utestenge 3-4 foreldre, og dermed barna deres. Derfor er det ikke aktuelt å opprette en gruppe når vi alltid er samme foreldrene og de samme barna som går sammen og finner på ting, arrangerer etc. uten en måte å nå de siste foreldrene på. Det mener jeg er utestenging på høyt nivå. Når selve opprettelsen av gruppen - der man vet at noen blir utelatt og ikke henger med - fører til at det blir felles arrangement der noen konstant blir utestengt. 

Seriøst? Engelsk eller Google translate burde hjelpe godt her. Fortsatt lov å være litt løsningsorientert…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst? Engelsk eller Google translate burde hjelpe godt her. Fortsatt lov å være litt løsningsorientert…

Det er ikke poenget. Poenget er at det er alltid noen foreldre man ALDRI får tak i. Selv om vi har lagt brev i postkassen, så får vi aldri svar, aldri kontakt, får ikke navnene deres, finner ikke nummerne deres. Ergo blir disse barna alltid utestengt om vi skal opprette en gruppe og sette igang masse greier.

Det er lov å tenke litt lenger enn sin egen nesetipp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoneZone
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det innafor å invitere 2-3 fra B-klassen og 2-3 fra A-klassen? Det er vel rettferdig nok, fremfor at man tar 5 fra barnets klasse? 

Den uskrevne regelen når jeg gikk i det trinnet var at man ikke gjør det i skoletiden hvis det ikke skal inkludere alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tåler fint motsvar, men ikke urealistiske "du må sende brev til alle foreldrene og informere" etc etc. 

Du har fått mye annet enn det og tips pm å invitere alle, gå sammen med andre og lage fest osv

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Morsomt at jeg får så mye pepper i denne tråden. Barnet har invitert ALLE barn i barnehagen og begge klassene på skolen i 3 år. Barnet er kun invitert tilbake i 5 bursdager, hvorav kun en bursdag er til guttene ( samme kjønn) 

Likevel klarer du ikke invitere Til Halloween for da er det så vanskelig å levere invitasjoner?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...