Gå til innhold

Innafor å invitere noen få i hver klasse på Halloween-feiring?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klassekontakter?? Sånt har vi ikke her 😂

Anonymkode: 00de2...9b5

Du kunne jo nevnt at dette er i et annet land, da. Hvis dere ikke har klassekontaktene eller noen kjøreglede for sånt, så gjør du jo ikke noe galt ved å invitere noen få. Men jeg syns det er utrolig leit at ingen, verken foreldre i fellesskap eller evt lærere, tenker på helheten her. Halloween er en stor greie i mange land, og er en typisk ting mange vil føle seg aktivt utelatt fra om de verken har noen å gå med eller blir invitert noe sted.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er moren til den knuste 8-åringen som ikke ble invitert med på en slik sammenkomst i fjor. Alle vennene hun pleier å være med ble invitert, men ikke hun fordi hun ikke er med hun som inviterte så ofte. Siden alle min datter pleier å være med var der, var utenfor følelsen enorm. Hun hadde heller ingen jevnaldrende venner å gå knask eller knep med, så hun måtte være med lillesøster og vennene hennes sammen med alle foreldrene. 8 åringene gjorde et poeng ut av at de skulle gå helt uten foreldrene i år. Kvelden ble dermed en snakkes hele dagen etter og jenta mi følte seg dermed utenfor også den neste dagen.

Virker nesten som man må ha kjent utenforskap på kroppen eller sett barna sine bli utsatt for det, for å skjønne hvor skadelig det kan være å la barna velge ut venner sånn. Vil gå så langt som å si det faktisk er nokså egoistisk. Det er kun sitt eget barn man tenker på og man evner tydeligvis ikke å se de utelatte barnas situasjon. For enten det er en eller flere som inviterer til sånne små samlinger, så vil det nesten alltid være en som aldri blir invitert.

Så jeg velger å spør deg tilbake. Om jenta di var hun som ikke ble invitert med på noe Halloween og vennene hennes ble invitert andre steder. Hadde det føltes ok? 

Anonymkode: c5e86...7f1

Jeg tror ikke de som svarer i slike tråder og mener det må være helt greit å invitere små grupper, har opplevd dette med eget barn, nei. Det er det samme i bursdagstråder, hvor mange svar handler om at en hver må få gjøre som de vil, og en del svar som handler om at «klassens mobbeoffer» vil syns det er ubehagelig å bli «tvangsinvitert» kun i bursdag (og Halloween). Sistnevnte er en utrolig snever forståelse av utenforskap, hvertfall. Som om disse tingene alltid handler om en slem mobber og et barn som blir mobbet gjennom skoledagen. Dette kan også være en sak (hvor det kan være behov for spesielle hensyn), men ofte kan utenforskap rett og slett handle om å bli glemt og ikke være en naturlig del av div sosiale arenaer. Eller som du beskriver, barnet har venner, men var tilfeldigvis ikke like nær med den som inviterer.

Det er lett å være enig i at ingen skal være utenfor, men med en gang det krever noe aktivt av foreldrene, blir ting plutselig vanskelig…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det at dere er bosatt i et annet land enn Norge, mener jeg er relevant info som bør være med i hi. Vi er vant med inkludering, og at foreldre flest er opptatt av at alle får være med mens barna er såpass små. Man kan ikke garantere at ingen blir stående utenfor når de blir eldre og velger sine gjester selv. Men vi ser jo at holdningene til oss voksne smitter over på barna. Her blir de som nylig har flyttet hit, også naturlig inkludert, fordi barna tenker på de og spør foreldrene sine om han elle hun har noen å gå Halloweeen med. Det synes jeg er fint. (Det et to i klassen som ikke får lov av foreldre å feire Halloween og det er kjipt, men man kan jo ikke overtyre foreldre.)

Så til at at man ikke kan være inkluderende for hver minste lille ting. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men i Norge har Halloweeen i løpet av siste tiåret eller så, utviklet seg til en stor greie. Vi feirer kun en dag, men likevel er det mange som gleder seg i ukesvis. Mitt barn begynte å "mase" om Halloween og planlegge kostyme så snart kalenderen viste 1. oktober. Jeg vil si at mange barn faktisk gleder seg mer til Halloween enn til jul og 17. mai. Jeg er ikke vant med dette fra når jeg var barn, men ser at det er veldig veldig gøy for barna.

Hallloweenfest er ikke en liten greie. 

Ser at mange i tråden foreslår å ta opp saken med klassekontakter for å sørge for at alle blir inkludert, og at dette utgår fordi dere ikke har tradisjon med klassekontakter. Igjen, det burde stått i hi at dette ikke er Norge. 

Anonymkode: 539d9...29c

Ja, men her er alternativet ingen halloween-samling eller en gruppe med 6 unger. Alle som skriver "HALLOWEEN ER INGEN LITEN GREIE!!! BARNA GLEDER SEG I UKESVIS" - skal man droppe hele greia og barna får ikke feiret noe som helst? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Forslag TS:

Inviter de dere ønsker, og uken før Halloween sender du en mail/legger innlegg på klassens Facebook hvor du skriver: "Hei alle sammen. på Halloween har Kari invitert noen få venner hjem. Skulle gjerne invitert alle, men det har vi dessverre ikke mulighet til denne gangen, men er det noen som ikke har noen å være sammen med denne dagen er de selvfølgelig hjertelig velkommen, bare gi meg et pip. Det skjer så mye på kryss av klasser og ingen skal trenge være alene på Halloween.

Anonymkode: 1e324...386

Vi har ikke "klassens facebook". 

solsolsol skrev (23 minutter siden):

Poenget med å invitere alle i bursdag forsvinner når man ikke gjør det samme til halloween. 

Så noen foreldre skal slite seg ut hele tiden, tenker du? Barna våre skal aldri ha morsomme høytidsfeiringer uten at det skal være dugnad for hele klasseN?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (6 minutter siden):

Så jeg velger å spør deg tilbake. Om jenta di var hun som ikke ble invitert med på noe Halloween og vennene hennes ble invitert andre steder. Hadde det føltes ok? 

Sønnen vår blir aldri invitert i guttene i klassen sin bursdag, selv om vi inviterer alle. Barnet har sin gjeng og har det fint med det. Det kalles ikke "utestening" her, og når sånne situasjoner oppstår der vi føler at barnet vårt er det ENESTE som ikke får være med, så ringer vi foreldrene og spør om barnet kan være med. 

Nå var hele poenget her at vi inviterer ikke spesifikke gjenger, ingen klikker, vi inviterer litt random venner fra ulike klasser, slik at ingen konkret føler seg utenfor. Ja, det er kjipt å ikke bli invitert, for det hadde vært stas og gøy. Men barn kan ikke alltid få det som de vil. Vår oppgave er å støtte barna i det og støtte dem emosjonelt. Ikke bruke det som anekdotiske bevis på at alle må invitere 25 stykker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har ikke "klassens facebook". 

Nei men da bruker du mail, sms, messenger, lapp i sekken, røyksignal....dvs kommunikasjonen som brukes hos dere.

Du trenger ikke gjøre deg mer vanskelig en nødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei men da bruker du mail, sms, messenger, lapp i sekken, røyksignal....dvs kommunikasjonen som brukes hos dere.

Du trenger ikke gjøre deg mer vanskelig en nødvendig.

Så du mener jeg skal legge en lapp i postkassen til alle foreldre i klassen der det står "Hei! Pål har en liten Halloween-sammenkomst i helgen: ditt barn er IKKE invitert! Tenkte bare si ifra. Ha en fin dag! Hilsen Kari"

?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forslag: vi pleier å sende ut en felles melding om «vi skal gå knask eller knep. De som ønsker å være med kan møtes…» Hvis mange kommer kan man dele deg litt opp i grupper. Var en stor suksess.

Ellers når barna har begynt på skolen har skolen tradisjon at vi får bruke lokalene. Alle klassetrinn feirer Halloween. Klassekontaktene inviterer, 4-5 foreldre er med på festen, noen foreldre baker. Kjempe bra. Alle barna er inkludert ❤️

Anonymkode: f095f...339

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har bestemt deg allerede, så hvorfor spør du egentlig? 

Anonymkode: f603e...08f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (11 timer siden):

Jeg syns det er veldig rart at ikke klassekontaktene er klartenkte her og sørger for at ingen blir utenfor ved en slik anledning. Om det er opp til hver og en, vil det på hvert trinn garantert være barn som ikke er invitert noe sted. På vår skole har det variert mellom et stort felles arrangement på trinnet eller med flere trinn, eller at klassekontaktene har delt inn barna i grupper. Da er avtalen at en familie i gruppa inviterer gruppa hjem før eller etter trick or treat, og at man går rundene sammen denne gruppa.

Hadde jeg vært ts, hadde jeg tatt kontakt med klassekontakten og hørt om de kan ta initativ til en slik inndeling i grupper (hos oss er det ca seks barn per gruppe). Og at denne informasjonen kan legges ut på FB. Det er ikke for sent å lage et opplegg her. De er jo så små også, kun 2. klassinger, syns det er ille at man ikke tenker inkludering en gang i småskolen.

Fordi det ikke er klassekontaktenes jobb? 
Klassekontaktene (om det er 2) har vel hver sin rolle. Den ene representerer klassen i FAU, og går i møter der. Og den andre har dialogen mellom foreldrene og lærer, når det er saker som gjelder hele klassen og klassemiljøet. 
De er ikke sosialkomite. De er helt vanlige foreldre, som har tatt på seg oppgaven med å være kontaktpunkt mellom skolen og foreldrene i tillegg. 

De fleste som ender som klassekontakter er jo de samme som har masse frivillige verv i korps, idrettslag osv. 

Ansvaret for å skape et godt klassemiljø, er alle foreldrenes. Og å være initiativtaker til å sørge for at ingen blir utenfor, er like mye de andre foreldrenes ansvar, som klassekontaktenes ansvar. 

Klassekontakten kan stå for dialog med lærer, og sikre at informasjon om arrangementet sendes ut til hele klassen via skolen. 

Anonymkode: 9a056...189

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som om du har bestemt deg allerede, så hvorfor spør du egentlig? 

Anonymkode: f603e...08f

Jeg har ikke bestemt meg. Jeg er bare veldig overrasket over perspektivene her. Man ser ensporet på utestening, når jeg sier vi tar noen få fra A og noen få fra B. Man mener dermed at man utestenger 34 andre barn? Det er litt lite logikk i svarene her. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forslag: vi pleier å sende ut en felles melding om «vi skal gå knask eller knep. De som ønsker å være med kan møtes…» Hvis mange kommer kan man dele deg litt opp i grupper. Var en stor suksess.

Ellers når barna har begynt på skolen har skolen tradisjon at vi får bruke lokalene. Alle klassetrinn feirer Halloween. Klassekontaktene inviterer, 4-5 foreldre er med på festen, noen foreldre baker. Kjempe bra. Alle barna er inkludert ❤️

Anonymkode: f095f...339

Hadde vært skikkelig koselig, men vi får ikke telefonnummer til alle foreldre her pga. personvern. Så det er ingen fellesmeldings-kanaler her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er innafor. Man kan dessverre ikke invitere alle alltid. Men kan man inkludere alle, burde man jo det. Men her tar jo ikke ts å invitere neste alle unntatt en eller to personer. Så da er dette den beste løsningen hvis man ikke kan invitere alle.

Anonymkode: 1ddb3...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eldste (2.klasse) ønsker å ha noen venner over på halloween-feiring. Vi er typen som inviterer begge klassene til bursdag, eller i alle fall HELE klassen. Vi er oppvokst med "alle eller ingen" selv. Men akkurat Halloween-feiring orker jeg ikke tanken på 20-40 forventingsfulle barn og foreldre som forventer skikkelig opplegg, når vi bare kjører litt lavterskel besøk med litt halloween-moro. 

Er det innafor å invitere 2-3 fra B-klassen og 2-3 fra A-klassen? Det er vel rettferdig nok, fremfor at man tar 5 fra barnets klasse? 

Og nei, kjønn er ikke aktuelt, barnet har venner fra begge kjønn.

Så lenge dere foreldre i klassene sørger for at alle har noen å gå med denne kvelden ser jeg ikke problemet. Blir deg derimot slik at alle bare inviterer noen fordi det passer seg best er det lett at noen få faller utenfor.

Anonymkode: 9770a...e13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke bestemt meg. Jeg er bare veldig overrasket over perspektivene her. Man ser ensporet på utestening, når jeg sier vi tar noen få fra A og noen få fra B. Man mener dermed at man utestenger 34 andre barn? Det er litt lite logikk i svarene her. 

Hadde vært skikkelig koselig, men vi får ikke telefonnummer til alle foreldre her pga. personvern. Så det er ingen fellesmeldings-kanaler her.

Vi får heller ikke det, så jeg opprettet en WhatsApp-gruppe med de jeg har nummeret til og oppmuntret til at de skulle legge til flere som fe hadde nummeret til. Det tok ikke lang tid før vi hadde klart å legge til samtlige foreldre på denne måten. I tillegg sendte jeg linken til gruppa til læreren i klassen som sendte ut denne på fellesmail. Er lov å være litt løsningsorientert altså.

Anonymkode: 9770a...e13

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må forstå at ikke alle leker like bra med alle. Ja, det er kjipt, men sånn er faktisk livet.

- Tidligere mobbeoffer utestengt hele skolegangen 

Anonymkode: 09b09...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

der vi føler at barnet vårt er det ENESTE som ikke får være med, så ringer vi foreldrene og spør om barnet kan være med. 

Mine foreldre prøvde noen ganger på det. Resultatet var at jeg følte meg mer utestengt for JEG var ikke invitert av barnet selv. Medlidenhetsinvitert er en forferdelig jævlig ekkel følelse. «Jeg vil ikke ha deg her, men moren min tvang meg».

Anonymkode: 09b09...2d3

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men her er alternativet ingen halloween-samling eller en gruppe med 6 unger. Alle som skriver "HALLOWEEN ER INGEN LITEN GREIE!!! BARNA GLEDER SEG I UKESVIS" - skal man droppe hele greia og barna får ikke feiret noe som helst? 

Dere trenger ikke halloweenfest hvis dere har tenkt å gå knask eller kneep. Hvis dere går knask eller knep, så kan dere invitere de nærmeste vennene, eller gå med barna i nabolaget. Men da må dere snakke sammen med andre foreldre og sørge for at alle får være med. Dere har vel en eller annen arena for kommunikasjon med de andre foreldrene i klassen? Har dere facebook, så legg ut at vi i gata går (tidspunkt, møtested) og skriv at alle som har lyst å være med, er velkommen. 

Hvis du absolutt må ha den festen med få utvalgte, så mener jeg det er best å droppe det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg lurer også på hvorfor du spør? De fleste i tråden mener det er ugreit. Hadde du forventet et annet svar. 

Utestenge 34 barn? Gjør du deg dum med vilje? Du må da vel forstå at når Trude inviterer bestevennene hvis Sara, Lise og Kevin og Lars inviterer Miguel, Sem og Frode, og Kenneth inviterer Susanna og Linn, så blir Knut og Annabelle stående igjen. Ikke fordi de blir mobbet eller fordi de andre barna har noe imot de, mem fordi Knut og Annabell er forsiktige barn som leker litt med de andre, og litt for seg selv. Knut og Annabell har også forsiktige beskjedne foreldre, som ikke vil trenge seg på og invitere sitt barn på andres fester. Eller kanskje de ikke har fått med seg at halloweenfest er en greie, før barnet kommer gråtende hjem fordi hen har hørt at alle andre har hatt det skikkelig gøy?

Personvern: For det første, dette bør ikke være et problem så sant det er frivillig å oppgi sitt tlf nr til skolen. Norge følger regler på dette, og jeg kan ikke tro at det er mindre strengt i Norge enn andre land. Hvis skolen fortsatt nekter, dette bør lett fikses selv, ved at dere starter i det små og samler inn tlf nr fra de som barna har med hjem, og utvider nettverket. Dere har ingen felles "app" for kommunikasjon? Facebook,whatsapp?  Hva med å legge en hyggelig lapp i hylla til alle barna da? "Hei. Ønsker å bli kjent med alle foreldrene i klassen, og det ville ha vært fint om dere kan skrive tlf nr deres på denne lappen og legge den tilbake i hylla" Må være upraktisk å ikke ha noen form for konaktinfo hvis dere må kontakte andre tenker jeg? Dere har ikke hatt noe fellesarrangement på skolen der dere kan sende rundt en liste?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig merkelig tråd.. du spør om ting er innafor i HI, men skyter ned og argumenterer mot alt som ikke passer med det du allerede har bestemt deg for, og i tillegg er det tydeligvis et helt annet land med en helt annen kultur man skal ta høyde for her..

Hva var formålet med å opprette tråden?🤔

Anonymkode: 4fb59...663

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener jeg skal legge en lapp i postkassen til alle foreldre i klassen der det står "Hei! Pål har en liten Halloween-sammenkomst i helgen: ditt barn er IKKE invitert! Tenkte bare si ifra. Ha en fin dag! Hilsen Kari"

?

Jeg tror ikke det er mye håp her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du føler du må spørre om lov på KG, så regner jeg med at du innerst inne vet at det blir feil? Hadde du tenkt at dette var greit, så hadde du ikke hatt behov for å spørre. 

Flott at du ikke utestenger noen i bursdagsfeiring. Det blir uansett feil å plukke ut noen verdige for en halloweenfest. Spesielt om de bare går i andre klasse. Sønnen din skal være i dette miljøet hver dag i flere år. Ikke vær den forelderen som lager dårlig stemning og unødvendig drama. 

Anonymkode: 656e5...f2b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...