Gå til innhold

Innafor å invitere noen få i hver klasse på Halloween-feiring?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eldste (2.klasse) ønsker å ha noen venner over på halloween-feiring. Vi er typen som inviterer begge klassene til bursdag, eller i alle fall HELE klassen. Vi er oppvokst med "alle eller ingen" selv. Men akkurat Halloween-feiring orker jeg ikke tanken på 20-40 forventingsfulle barn og foreldre som forventer skikkelig opplegg, når vi bare kjører litt lavterskel besøk med litt halloween-moro. 

Er det innafor å invitere 2-3 fra B-klassen og 2-3 fra A-klassen? Det er vel rettferdig nok, fremfor at man tar 5 fra barnets klasse? 

Og nei, kjønn er ikke aktuelt, barnet har venner fra begge kjønn.

Anonymkode: 00de2...9b5

Jeg ville sagt ja, om dere var 100% sikker på at ingen kom til å føle seg utestengt. Det vil si at det ikke står igjen 1 venn av disse som føler seg ekskludert. Vanskelig, men jeg tenker det er viktig å tenke på. 

Anonymkode: 5ef11...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, synes det ikke er ok. Alltid noen som aldri får vært med på noe. Bursdager og større dager som Halloween bør man sørge for at alle er med, eller droppe det. 

Anonymkode: 97704...548

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville sagt ja, om dere var 100% sikker på at ingen kom til å føle seg utestengt. Det vil si at det ikke står igjen 1 venn av disse som føler seg ekskludert. Vanskelig, men jeg tenker det er viktig å tenke på. 

Ja, tenkte høre med læreren om det er ett barn til som skulle ha vært med i den gruppen vi ser for oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi inviterer alltid ALLE i bursdager. Jeg kan ikke drive og ha dugnad for en hel klasse ved hver minste lille greie.

Det skjønner jeg, men Halloween er ikke en «minste lille greie» lengre.

Anonymkode: 4fb59...663

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor. Vi inviterer også alle i bursdag, selv om gutten ikke vil det selv. Halloween får han feire med 3 gutter i fra klassen og 2 nabogutter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, tenkte høre med læreren om det er ett barn til som skulle ha vært med i den gruppen vi ser for oss. 

Høres lurt ut. Jeg ville også tenkt på om det var en elev som følte seg spesielt utenfor og hadde hatt glede av en slik invitasjon. Jeg synes det er så mye unødvendig mobbing i samfunnet, og det er så lite som skal til for at barn skal føle seg inkludert.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er moren til den knuste 8-åringen som ikke ble invitert med på en slik sammenkomst i fjor. Alle vennene hun pleier å være med ble invitert, men ikke hun fordi hun ikke er med hun som inviterte så ofte. Siden alle min datter pleier å være med var der, var utenfor følelsen enorm. Hun hadde heller ingen jevnaldrende venner å gå knask eller knep med, så hun måtte være med lillesøster og vennene hennes sammen med alle foreldrene. 8 åringene gjorde et poeng ut av at de skulle gå helt uten foreldrene i år. Kvelden ble dermed en snakkes hele dagen etter og jenta mi følte seg dermed utenfor også den neste dagen.

Virker nesten som man må ha kjent utenforskap på kroppen eller sett barna sine bli utsatt for det, for å skjønne hvor skadelig det kan være å la barna velge ut venner sånn. Vil gå så langt som å si det faktisk er nokså egoistisk. Det er kun sitt eget barn man tenker på og man evner tydeligvis ikke å se de utelatte barnas situasjon. For enten det er en eller flere som inviterer til sånne små samlinger, så vil det nesten alltid være en som aldri blir invitert.

Så jeg velger å spør deg tilbake. Om jenta di var hun som ikke ble invitert med på noe Halloween og vennene hennes ble invitert andre steder. Hadde det føltes ok? 

Anonymkode: c5e86...7f1

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine gikk i småskolen og vi flytta på oss så måtte vi «jage» Halloweenfester for at barna skulle få delta, fordi folk hadde 3-4 barn på besøk og våre barn som ikke hadde et «bestevenn-nettverk» enda ramla utenfor alle selskapene.

Er ikke noe galt i det i seg selv men ta ansvar for å følge med ekstra som voksen i huset som har fest. Vær beredt for å ta i mot et barn eller to ekstra om det dukker opp en melding på Facebook om en stakkars krøll som ikke er invitert av noen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klassekontakter?? Sånt har vi ikke her 😂

Om dere ikke har klassekontakt (noe jeg aldri før har hørt at en klasse ikke har) så kan det ikke være en stor klasse tenker jeg…. Men om du ikke vil ha alle hjemme hos deg ville sendt ut melding til de andre foreldrene å sagt at vi går kl xx, møtes xx, kom gjerne å møt oss! Også kan dere invitere noen få hjem til dere først på mat, snop får de vel nok av, og kan gå hjem etter knask og knep og slappe av med familien sin

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke invitere alle på alt. Og man kan ikke bli invitert på alt. Men foreldre kan snakke sammen - og foreldre kan ta initiativ. Hvis noen lager noe for alle: støtt opp om det, legg til side egne planer. Hvis ens barn havner utenfor: send en melding til foreldrene til det barnet som har fest og spør om de har plass til en til. Eller lag fest selv. Mine barn har vært litt overalt på Halloween: vi har hatt fest hjemme, de har vært invitert bort og de har vært innom diverse åpne hus. Og det siste har vært det beste (og vi har hatt det selv også): et sted der folk kan komme og gå, det står en film på i stua, lyset er av, det er noe bakst&snacks, man kan få hjelp med sminken/kostymet - og det er et sted man kan henge litt etter runden for å skravle og spise snop. 

Det er kjempebra med inkludering, men man kan ikke forvente at familier skal huse 20-40 unger flere ganger i året.

Anonymkode: c30b3...6aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eldste (2.klasse) ønsker å ha noen venner over på halloween-feiring. Vi er typen som inviterer begge klassene til bursdag, eller i alle fall HELE klassen. Vi er oppvokst med "alle eller ingen" selv. Men akkurat Halloween-feiring orker jeg ikke tanken på 20-40 forventingsfulle barn og foreldre som forventer skikkelig opplegg, når vi bare kjører litt lavterskel besøk med litt halloween-moro. 

Er det innafor å invitere 2-3 fra B-klassen og 2-3 fra A-klassen? Det er vel rettferdig nok, fremfor at man tar 5 fra barnets klasse? 

Og nei, kjønn er ikke aktuelt, barnet har venner fra begge kjønn.

Her ordner klassekontaktene denslags og det holdes på skolen samt at de går i grupper rundt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres lurt ut. Jeg ville også tenkt på om det var en elev som følte seg spesielt utenfor og hadde hatt glede av en slik invitasjon. Jeg synes det er så mye unødvendig mobbing i samfunnet, og det er så lite som skal til for at barn skal føle seg inkludert.

Men at de barna føler seg utestengt og aleine resten sv året overser dere. Barn er ikke så dumme - ikke kult å bli invitertkun fordi det liksom er synd på hen. Det er flaut!

Anonymkode: 25be8...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men at de barna føler seg utestengt og aleine resten sv året overser dere. Barn er ikke så dumme - ikke kult å bli invitertkun fordi det liksom er synd på hen. Det er flaut!

Hvordan vet du at hun ikke jobber for inkludering resten av året? 

Når man går i andre klasse, så er det ikke slik at man nødvendigvis er så utenfor resten av året. Men at man kanskje er venn med mange, men ikke «bestevenn» med en liten gjeng - og derfor ikke blir inkludert om kun de nærmeste blir invitert. 

Anonymkode: 147c6...426

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du ikke forteller alt og het det er utestenging før du spør.

Anonymkode: 58897...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du ikke forteller alt og vet det er utestenging før du spør.

Rettet skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klassekontakter?? Sånt har vi ikke her 😂

Vi inviterer alltid ALLE i bursdager. Jeg kan ikke drive og ha dugnad for en hel klasse ved hver minste lille greie.

Klassemiljøet er ikke dårlig. Det er ikke regler for feiring her på samme måte som I Norge. Det er helt vanlig. Man holder bursdagsfeiringer utenfor skolen.

Det at dere er bosatt i et annet land enn Norge, mener jeg er relevant info som bør være med i hi. Vi er vant med inkludering, og at foreldre flest er opptatt av at alle får være med mens barna er såpass små. Man kan ikke garantere at ingen blir stående utenfor når de blir eldre og velger sine gjester selv. Men vi ser jo at holdningene til oss voksne smitter over på barna. Her blir de som nylig har flyttet hit, også naturlig inkludert, fordi barna tenker på de og spør foreldrene sine om han elle hun har noen å gå Halloweeen med. Det synes jeg er fint. (Det et to i klassen som ikke får lov av foreldre å feire Halloween og det er kjipt, men man kan jo ikke overtyre foreldre.)

Så til at at man ikke kan være inkluderende for hver minste lille ting. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men i Norge har Halloweeen i løpet av siste tiåret eller så, utviklet seg til en stor greie. Vi feirer kun en dag, men likevel er det mange som gleder seg i ukesvis. Mitt barn begynte å "mase" om Halloween og planlegge kostyme så snart kalenderen viste 1. oktober. Jeg vil si at mange barn faktisk gleder seg mer til Halloween enn til jul og 17. mai. Jeg er ikke vant med dette fra når jeg var barn, men ser at det er veldig veldig gøy for barna.

Hallloweenfest er ikke en liten greie. 

Ser at mange i tråden foreslår å ta opp saken med klassekontakter for å sørge for at alle blir inkludert, og at dette utgår fordi dere ikke har tradisjon med klassekontakter. Igjen, det burde stått i hi at dette ikke er Norge. 

Anonymkode: 539d9...29c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg tenkte også på det. Tror det er ei som sliter litt med å komme inn i klassemiljøet nå, så tenkte vi burde invitere henne også, så hun får sjansen til å være med utenfor de rigide rammene som skole er.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, vi jobber jevnlig med inkludering, sammen med lærerne. Sørger for at alle får være med hjem. Har også lekegrupper, som fungerer fint her 

Når det jobbes kontinuerlig med inkludering fra første klasse (og før det selvfølgelig i barnehagene), så er det større sjanse for godt klassemiljø, der alle får være med. Så klart skjer det utestenging, sjelden av vond vilje mens de er så små, men fordi enkelte vil være mest mulig med bestevennen. Det er da viktig at foreldre er på. Så klart kan ikke alle leke like mye med alle, noen har bedre kjemi enn andre og hvem man leker mest med på fritiden, har jo også sammenheng med hvor man bor. Men barna får  ikke danne "klikker" der noen ikke får være med, og det kan ikke være kun bestevennen som får være med hjem hver gang. Når man snakker med barna, så forstår de jo også dette. 

Anonymkode: 539d9...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag TS:

Inviter de dere ønsker, og uken før Halloween sender du en mail/legger innlegg på klassens Facebook hvor du skriver: "Hei alle sammen. på Halloween har Kari invitert noen få venner hjem. Skulle gjerne invitert alle, men det har vi dessverre ikke mulighet til denne gangen, men er det noen som ikke har noen å være sammen med denne dagen er de selvfølgelig hjertelig velkommen, bare gi meg et pip. Det skjer så mye på kryss av klasser og ingen skal trenge være alene på Halloween.

Anonymkode: 1e324...386

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...