Gå til innhold

Innafor å invitere noen få i hver klasse på Halloween-feiring?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Eldste (2.klasse) ønsker å ha noen venner over på halloween-feiring. Vi er typen som inviterer begge klassene til bursdag, eller i alle fall HELE klassen. Vi er oppvokst med "alle eller ingen" selv. Men akkurat Halloween-feiring orker jeg ikke tanken på 20-40 forventingsfulle barn og foreldre som forventer skikkelig opplegg, når vi bare kjører litt lavterskel besøk med litt halloween-moro. 

Er det innafor å invitere 2-3 fra B-klassen og 2-3 fra A-klassen? Det er vel rettferdig nok, fremfor at man tar 5 fra barnets klasse? 

Og nei, kjønn er ikke aktuelt, barnet har venner fra begge kjønn.

Anonymkode: 00de2...9b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt sønn 7år ble invitert av en venn fra klassen, og jeg vet at det kommer 2-3 til. Jeg syns at det er greit det, men de skal gå rundt i nabolaget, ikke noe feiring hjemme.

Anonymkode: 88da9...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må da være lov å invitere noen venner på besøk. Jeg ville unngått å lage Invitasjoner og tydelig markere at det var en fest, men mer invitere på samme måte som til helt vanlig leking. 

Anonymkode: 6cabe...c44

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig 5 stk er liksom ikke fest. Men, det kan jo være greit å ikke "stenge ut" noen som hører til i en vennegjeng, selvom det kanskje ikke er ditt barns bestevenn. 

Selv inviterer vi alle guttene. Easy peasy, vi lager uansett skikkelig halloween og har alltid alt for mye godteri. 

Anonymkode: 25b4c...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller spørre om det er noen foreldre som vil være med og lage et opplegg for hele gjengen? 

Anonymkode: 147c6...426

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke heller spørre om det er noen foreldre som vil være med og lage et opplegg for hele gjengen? 

Tenkte å foreslå det samme. Vi hadde felles opplegg for klassen gjennom det meste av barneskolen, stor stas og alle fikk være med.

Anonymkode: 74d5a...639

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke små barn selv, men jeg tenker umiddelbart på de barna som aldri blir invitert på noe. 

Er det ikke mulig for noen foreldre og gå sammen om å lage en feiring der hele trinnet kan være med? Kanskje låne et rom eller gymsalen på skolen, eller finne på noe ute? 

Anonymkode: f8483...eb2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lærer. Det er alltid flere i klassen som har invitert 2-3 stykker, og det er alltid elever som ikke blir invitert av noen. Det er utrolig sårt for dem, og ofte for foreldrene også. Jeg oppfordrer alltid foreldrene til å inkludere alle, nettopp fordi det alltid sitter et par triste ansikter i klasserommet 1.november som verken var invitert på fest eller hadde noen å gå med.

Anonymkode: 640e6...f39

• Liker 7
  • Hjerte 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke når ordet fest eller Halloween er med. Ha et par venner på besøk en ettermiddag =ok. Plukke ut et par inviterte til HALLOWEENFEST=utelukket. Du kan jo tenke deg selv hvordan det føles hvis du fikk vite at noen i klassen hadde vært på halloweenfest. Kan dere ikke ordne noe for hele klassen? Her har vi felles feiring i klasseommet. 

Anonymkode: 539d9...29c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jobber som lærer. Det er alltid flere i klassen som har invitert 2-3 stykker, og det er alltid elever som ikke blir invitert av noen. Det er utrolig sårt for dem, og ofte for foreldrene også. Jeg oppfordrer alltid foreldrene til å inkludere alle, nettopp fordi det alltid sitter et par triste ansikter i klasserommet 1.november som verken var invitert på fest eller hadde noen å gå med.

Anonymkode: 640e6...f39

Ja. Jeg var et sånt barn. Lett å tenke at alle blir invitert en eller annen gang, men så er det de som aldri blir invitert med hjem, som aldri har vært på kino med andre,  og som må gå og høre om dette av andre dag ut og dag inn. Viktig å inkludere alle. Heldigvis er foreldre flinke til å få med alle i klassen til min datter sånn at ingen faller utenfor.

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi noen foreldre tar HELT av og det skal være helt perfekt. Jeg orker ikke. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke små barn selv, men jeg tenker umiddelbart på de barna som aldri blir invitert på noe. 

Er det ikke mulig for noen foreldre og gå sammen om å lage en feiring der hele trinnet kan være med? Kanskje låne et rom eller gymsalen på skolen, eller finne på noe ute? 

Anonymkode: f8483...eb2

Vi inviterer alle i bursdagene. Passer alltid på at ingen blir stående uten invitasjon i bursdagen til barnet.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Ikke når ordet fest eller Halloween er med. Ha et par venner på besøk en ettermiddag =ok. Plukke ut et par inviterte til HALLOWEENFEST=utelukket. Du kan jo tenke deg selv hvordan det føles hvis du fikk vite at noen i klassen hadde vært på halloweenfest. Kan dere ikke ordne noe for hele klassen? Her har vi felles feiring i klasseommet. 

Nei, det er ikke aktuelt. VI har tidligere invitert både A og B i bursdag. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har vært minst 8 bursdager som barnet mitt ikke har vært invitert til i år, fordi foreldrene mente at "seks inviterte barn var nok". Så dette er ikke uvanlig her i bor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi noen foreldre tar HELT av og det skal være helt perfekt. Jeg orker ikke. 

Vi inviterer alle i bursdagene. Passer alltid på at ingen blir stående uten invitasjon i bursdagen til barnet.

Nei, det er ikke aktuelt. VI har tidligere invitert både A og B i bursdag. 

Det har vært minst 8 bursdager som barnet mitt ikke har vært invitert til i år, fordi foreldrene mente at "seks inviterte barn var nok". Så dette er ikke uvanlig her i bor.

Første understreket: i så fall ville jeg ha droppet det. Det er en stor greie for barn å få delta på halloweeenfest, og dette kommer de til å snakke om. Andre understreket: Hvorfor gjøre det verre, når klassemiljøet allerede er dårlig? 

Dette må dere foreldre snakke sammen om! Har dere facebookgruppe? Nettverksmøte? Hva sier klassekontakter?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Desto enda større grunn til å unngå å bli en av den som «bare inviterer noen få».

Anonymkode: 4fb59...663

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig rart at ikke klassekontaktene er klartenkte her og sørger for at ingen blir utenfor ved en slik anledning. Om det er opp til hver og en, vil det på hvert trinn garantert være barn som ikke er invitert noe sted. På vår skole har det variert mellom et stort felles arrangement på trinnet eller med flere trinn, eller at klassekontaktene har delt inn barna i grupper. Da er avtalen at en familie i gruppa inviterer gruppa hjem før eller etter trick or treat, og at man går rundene sammen denne gruppa.

Hadde jeg vært ts, hadde jeg tatt kontakt med klassekontakten og hørt om de kan ta initativ til en slik inndeling i grupper (hos oss er det ca seks barn per gruppe). Og at denne informasjonen kan legges ut på FB. Det er ikke for sent å lage et opplegg her. De er jo så små også, kun 2. klassinger, syns det er ille at man ikke tenker inkludering en gang i småskolen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feirer vi det på skolen. Låner et klasserom og lar ungene pynte det selv. Kjempesuksess.

Anonymkode: 39ee4...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det greit. Dine barn, ditt hjem og deres hjem og da gjør man som man selv syns er best. Livet vil aldri bli rettferdig og hvis vi er så forbanna politisk korrekte og inviterer rubbel og dritt nå så vil de få sjokk når de blir større og foreldre ikke kan styre dette mer. Noen vil alltid falle utenfor, trist men sant. 

Anonymkode: 13320...dfa

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Første understreket: i så fall ville jeg ha droppet det. Det er en stor greie for barn å få delta på halloweeenfest, og dette kommer de til å snakke om. Andre understreket: Hvorfor gjøre det verre, når klassemiljøet allerede er dårlig? 

Dette må dere foreldre snakke sammen om! Har dere facebookgruppe? Nettverksmøte? Hva sier klassekontakter?

Klassemiljøet er ikke dårlig. Det er ikke regler for feiring her på samme måte som I Norge. Det er helt vanlig. Man holder bursdagsfeiringer utenfor skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (25 minutter siden):

Jeg syns det er veldig rart at ikke klassekontaktene er klartenkte her og sørger for at ingen blir utenfor ved en slik anledning. Om det er opp til hver og en, vil det på hvert trinn garantert være barn som ikke er invitert noe sted. På vår skole har det variert mellom et stort felles arrangement på trinnet eller med flere trinn, eller at klassekontaktene har delt inn barna i grupper. Da er avtalen at en familie i gruppa inviterer gruppa hjem før eller etter trick or treat, og at man går rundene sammen denne gruppa.

Hadde jeg vært ts, hadde jeg tatt kontakt med klassekontakten og hørt om de kan ta initativ til en slik inndeling i grupper (hos oss er det ca seks barn per gruppe). Og at denne informasjonen kan legges ut på FB. Det er ikke for sent å lage et opplegg her. De er jo så små også, kun 2. klassinger, syns det er ille at man ikke tenker inkludering en gang i småskolen.

Klassekontakter?? Sånt har vi ikke her 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Desto enda større grunn til å unngå å bli en av den som «bare inviterer noen få».

Anonymkode: 4fb59...663

Vi inviterer alltid ALLE i bursdager. Jeg kan ikke drive og ha dugnad for en hel klasse ved hver minste lille greie.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...