Gå til innhold

Skjeller ut barna mine - hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er på en sen høstferie, som skulle bli veldig fin med masse kvalitetstid. 10 dager sammen på en varm plass og med basseng. Men guttene våre på 5 og 7 år krangler og sloss ustoppelig, hører ikke på noen beskjeder, gjør rampestreker hele tiden. Jeg klikker og føler meg så mislykket som forelder. Kjefter, skriker til de: at nå er det nok, jeg liker ikke å være på ferie med dere, osv. 

prøvd med belønning: hører dere på beskjeder når vi skal ut å spise, blir det is etterpå. De sloss og styrer på, blir ingen is, og de klikker på meg. Prøver igjen dagen etterpå, men de klarer ikke oppføre seg. 

tips til hva jeg kan gjøre? Både for å bli en bedre forelder men også for å overleve denne ferien? 

Anonymkode: 9df65...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Du må lære deg å sette tydelige grenser. Og slutte å si du ikke liker å være på ferie med dem, for dette er et DEG-problem. Husk at de er dysregulerte, de er satt ut av mangel på rutiner. Du skal overhodet ikke belønne dem, du skal vise at du holder på grensene. Sier du noe mer enn to ganger og får ingen respons på det, så gjør du noe feil. Da må du aktivt bryte inn med en konsekvens. 

De krangler og sloss fordi de er dysregulerte, de trenger å herje fra seg og få regulert seg - og det gjør de på hverandre. Sitter de mye på skjerm på denne ferien? 

Du er voksen, barn skal ikke ha is for at de hører på de voksne, da mangler du autoritet allerede fra start. De skal høre på deg fordi du forteller dem hva som skal skje. Du må fortelle dem HVA du vil se mer av, hvilken type av oppførsel du ønsker at de skal ha. 

At du skriker "Nå er det nok" handler om dine følelser. Du må puste og ta tak i situasjonene på en ordentlig måte. Du er dysregulert og smitter det over på barna dine i tillegg. 

Anonymkode: 5654e...16c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energien må brukes opp!

De må aktiveres i basseng med masse, masse leking. Eller heller: Gå på stranden, bygg sandslott, løp i vannkanten, få tak i en ball og kast til hverandre. Dykkemaske og snorkler, finn skjell, grav ned hverandre, Dra på utflukt. Finnes det et badeland? Dra på det! Finnes det andre aktiviteter dere kan dra på? Kom dere dit!

En ferie med en 5-åring og en 7-åring blir dessverre ikke avslapning, de har tydeligvis masse energi som de må få utløp for. Så det er bare å hive seg på og sørge for at de får brukt energien. Og så når det er tid for en (kort pause) på ettermiddagen ute av sola og før middag så er det lov med skjerm. Kanskje også litt under middagen når de har spist ferdig. 

Slettes ikke sikkert dette løser alle problemer, men unger som kjeder seg finner på mye fanteri. Og da må man legge eget avslapningsbehov til side og bare leke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jepp. Du må lære deg å sette tydelige grenser. Og slutte å si du ikke liker å være på ferie med dem, for dette er et DEG-problem. Husk at de er dysregulerte, de er satt ut av mangel på rutiner. Du skal overhodet ikke belønne dem, du skal vise at du holder på grensene. Sier du noe mer enn to ganger og får ingen respons på det, så gjør du noe feil. Da må du aktivt bryte inn med en konsekvens. 

De krangler og sloss fordi de er dysregulerte, de trenger å herje fra seg og få regulert seg - og det gjør de på hverandre. Sitter de mye på skjerm på denne ferien? 

Du er voksen, barn skal ikke ha is for at de hører på de voksne, da mangler du autoritet allerede fra start. De skal høre på deg fordi du forteller dem hva som skal skje. Du må fortelle dem HVA du vil se mer av, hvilken type av oppførsel du ønsker at de skal ha. 

At du skriker "Nå er det nok" handler om dine følelser. Du må puste og ta tak i situasjonene på en ordentlig måte. Du er dysregulert og smitter det over på barna dine i tillegg. 

Anonymkode: 5654e...16c

Ts her. Tusen takk, satte veldig pris på at du tok deg tid til å svare! Forstår ikke hvorfor jeg skriker ut sånne kjipe ting til barna mine, som jeg elsker og ønsker alt godt. Er en skikkelig fæl følelse. 

De ser ikke mye på skjerm (1 time hver kveld), problemer er nok at vi liver uten de kjente rutinene, og at vi er litt bakpå med å aktivisere dem, så ender vi opp med kjeft på uønsket atferd. 

må klare å snu dette, for jeg har skikkelig vondt inni meg. Etter 3 dager med mye kjefting spurte gutten min på feM om jeg hatet han. Huff, vi fikk en veldig god samtale ut av det, i det minste. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken skrev (8 minutter siden):

Energien må brukes opp!

De må aktiveres i basseng med masse, masse leking. Eller heller: Gå på stranden, bygg sandslott, løp i vannkanten, få tak i en ball og kast til hverandre. Dykkemaske og snorkler, finn skjell, grav ned hverandre, Dra på utflukt. Finnes det et badeland? Dra på det! Finnes det andre aktiviteter dere kan dra på? Kom dere dit!

En ferie med en 5-åring og en 7-åring blir dessverre ikke avslapning, de har tydeligvis masse energi som de må få utløp for. Så det er bare å hive seg på og sørge for at de får brukt energien. Og så når det er tid for en (kort pause) på ettermiddagen ute av sola og før middag så er det lov med skjerm. Kanskje også litt under middagen når de har spist ferdig. 

Slettes ikke sikkert dette løser alle problemer, men unger som kjeder seg finner på mye fanteri. Og da må man legge eget avslapningsbehov til side og bare leke på!

Ts her. Det er nok noe av problemet, at de har så enormt mye energi, og vi voksne vil slappe av (hvertfall en time her og der). Det er ikke nok å bade og leke i basseng, det bobler liksom av energi hos dem. Godt er det altså, men omg så slitsomt uten rutiner og med slitne forelesere som var innstilt på ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt er det altså, men omg så slitsomt uten rutiner og med slitne forelesere som var innstilt på ferie. 

Forslag: Del dere opp. En tar med seg begge to på en aktivitet dere finner og den andre får slappe av. Så bytter dere. Dagen blir delt opp, begge får forhåpentligvis dekket litt behov for å slappe av og så får man heller være "all in" på å aktivisere når man gjør det. Og så gjerne aktiviteter sammen også altså, men hvis begge foreldre har et behov for å slappe av tenker jeg det er lurt å dele seg litt. 

En stund siden mine var så små, men husker følelsen. Det var faktisk mindre slitsomt å akseptere at avslapningen ikke kunne prioriteres slik man ønsket slik at vi la den tanken til side. Måtte gå inn i hver dag med et mål om masse aktiviteter og så ble avslapning noe man fikk tid til innimellom. 

Fordelen: Man kommer hjem med en hel masse minner i bagasjen! Mye mer enn fra en ferie hvor man bare slapper av ved bassenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå lange turer...gå i resepsjonen og finn aktiverer dere kan gjøre....slappe av 1 time tror jeg dere må gjøre når de sover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. Ja, vi må dele oss mer, merker barna er langt roligere når vi er en voksen og ett barn, i tillegg til at vi voksne må avlaste hverandre. I tillegg, akseptere at ferie ikke er ensbetydende med å slappe av, slik det var før. Da barna var små var det faktisk lettere, de har fornøyd med strandleker, grave i sanden, liksom. Nå herjer de! Dette var første ferien på lang tid at vi skulle reise til utlandet. Feriene de siste årene har vært i Norge med naturlig aktiv ferie. 

takk til alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem hyppig belønning, så de føler seg elsket, og forstå barnet når de blir sinte eller holder på. Da forteller du dem at du forstår, og annerkjenner følelsen de har, og gjør dem trygge på at det er helt greit å være akkurat slik de er, og at ikke de skal måtte forandre seg for noen andres behag.

Anonymkode: 15064...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har ingen råd annet enn at hyling og skriking og miste kontrollen ikke gjør noe bedre. Om de er dysregulerte fra før så smitter den aggressive energien din over på barna også som lærer at det er ok å kjefte og rope og skrike for å bli hørt. Vi har en nabo med noen gutter som står ute i hagen og roper og skriker hver gang de er der, selv om de ikke gjør noe ekstremt bare er litt høylytt eller småkrangler litt. Skjønner det er greit å bryte inn om de er fysiske og på en rolig måte prøve å ta kontrollen, men den her naboen bare kjefter og smeller og vet at hele nabolaget hører det. Flaut. Sier ikke du er tilsvarende men greit å forsøke å jobbe litt med seg selv også. Det finnes ikke noe aktiviteter for barn der foreldrene slipper å være tilstede så dere får litt pause?

Anonymkode: 1674b...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere bare med bassenget? 

Anonymkode: 27af0...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor oppdrar du ikke ungene dine? 🙄

Anonymkode: 6bf0d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor oppdrar du ikke ungene dine? 🙄

Anonymkode: 6bf0d...66d

Barn skal ikke oppdras, men vi som voksne skal forstå de, annerkjenne og se de.

Anonymkode: 15064...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi er på en sen høstferie, som skulle bli veldig fin med masse kvalitetstid. 10 dager sammen på en varm plass og med basseng. Men guttene våre på 5 og 7 år krangler og sloss ustoppelig, hører ikke på noen beskjeder, gjør rampestreker hele tiden. Jeg klikker og føler meg så mislykket som forelder. Kjefter, skriker til de: at nå er det nok, jeg liker ikke å være på ferie med dere, osv. 

prøvd med belønning: hører dere på beskjeder når vi skal ut å spise, blir det is etterpå. De sloss og styrer på, blir ingen is, og de klikker på meg. Prøver igjen dagen etterpå, men de klarer ikke oppføre seg. 

tips til hva jeg kan gjøre? Både for å bli en bedre forelder men også for å overleve denne ferien? 

Ferie på et nytt sted er i praksis bare å flytte familiekonfliktene til et annet sted enn hjemmet.

Du får ikke totalt endrede barn, som i takknemlighet over at dere har brukt mangfoldige tusen, oppfører seg eksemplarisk og harmonisk hele ferien. 

Ville utsatt dyre ferier til de kan oppføre seg, og du slipper å møte mammamonsteret i speilet hver dag. 

Når dere nå er på ferie, sett dere ned og se hva som er i nærområder av aktiviteter som sliter ut barna mer enn dere voksne. La hvert barn bestemme hver sin aktivitet familien, eller bare en av dere voksne skal være med på. eller ta et barn hver. 

Senk kravene, og få med humor i hverdagen. Gjør ting som vanligvis ikke er lov hjemme så det blir litt stas å være på ferie for dere alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikken skrev (19 timer siden):

Energien må brukes opp!

Søsken på 5 og 7 må kunne leke selv. Foreldrene er også på ferie, de jobber ikke i bamseklubben. 

Anonymkode: 96305...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare dele at jeg har vært/er der selv. Kjenner meg igjen. Har gjort alt riktig, på et vis. Det handler ikke om oppdragelse, manglende struktur eller noe sånt. Her viste det seg å være adhd hos den ene. Fullstendig ute av stand til å leke eller finne på ting selv. Lett overstimulert, blandet med rastløs. Var ca. 10 år da vi fant ut. Fungerer svært godt med medisiner. Når vi prøver medisinfri i ferier, så mer eller mindre rakner familielivet. 

Anonymkode: d2768...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Erfaringsmessig har ferier med en eller annen form for rutine fungert bedre her. Opp og komme i gang med dagen, ha en eller annen klar plan. Litt slitsomt for de voksne, men ikke mer slitsomt enn å kjefte og oppleve at alt rakner. Videre er jeg veldig enig med mye i det første svaret du fikk her.

Lykke til videre - vet en del om hvor slitsomt ferie er med barn som takler rutinebrudd dårlig. Du er ikke den eneste som har kjeftet i en sånn situasjon.

Anonymkode: 387ab...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...