AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Skrevet 15. oktober 2024 Noen som vet? Samboer har tilgang til tre av mine kontoer. Vi arver ikke hverandre (ingen felles barn). Vi den som evt skal ordne med hans dødsbo få tilgang til mine kontoer via hans tilganger? Eller kan jeg evt fjerne tilgangen dersom noe slikt skulle skje? Vet at jeg kan fjerne tilgangen når som helst nå, men usikker dersom han skulle falle fra før jeg gjør det. Anonymkode: 93529...133
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #2 Skrevet 15. oktober 2024 Så lenge det ikke er felleskonto, men bare gitt tilgang, så kan du slette tilgang når som helst. Anonymkode: 14f1e...3ce
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #3 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så lenge det ikke er felleskonto, men bare gitt tilgang, så kan du slette tilgang når som helst. Anonymkode: 14f1e...3ce det var jo akkurat det TS skrev, og ikke spurte om 😝 hun spør om den som er boforvalter "arver" tilgangene til kotoene og svaret er vel ja, at det gjør de så lenge de får tilgang via hans bank id for å se på alle kontoer han har tilgang til å se, da vil de også kunne logge på og se TS sine kontoer - hvorvidt de kan foreta noe via disse på lovlig vis siden det er TS og ikke avdøde som er eier av kontoen er mer usikkert - det må noen med mer juridisk kompetanse evt svare på - så jeg ville sjekket med banken eller advokat TS og ikke med KG Anonymkode: 9053b...80c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #4 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Noen som vet? Samboer har tilgang til tre av mine kontoer. Vi arver ikke hverandre (ingen felles barn). Vi den som evt skal ordne med hans dødsbo få tilgang til mine kontoer via hans tilganger? Eller kan jeg evt fjerne tilgangen dersom noe slikt skulle skje? Vet at jeg kan fjerne tilgangen når som helst nå, men usikker dersom han skulle falle fra før jeg gjør det. Anonymkode: 93529...133 Ring din egen bank. Spør om det samme som her, og informer om at du vil stoppe fullmakten den andre har hatt, så spør du hvordan du skal gå frem. Hva andre som ikke jobber i din bank bet eller deler her er uten relevans for hva banken din gjør og hvordan tingen fungerer i din bank. Anonymkode: 3505a...a3a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #5 Skrevet 15. oktober 2024 Da mannen min døde så forsvant han som disponent på mine kontoer så raskt dødsfallet var meldt. Vi hadde begge Sbanken. Det er uansett et raskt spørsmål å stille banken. Anonymkode: 6d7e8...606 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #6 Skrevet 15. oktober 2024 Det har jeg også lest. Alle disponenter faller vekk fra konto, den dag konto eier dør. Anonymkode: d1617...19f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #7 Skrevet 15. oktober 2024 Nei. Den faller bort med en gang legen sender dødsattest. Anonymkode: 4c6c2...91b 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): det var jo akkurat det TS skrev, og ikke spurte om 😝 hun spør om den som er boforvalter "arver" tilgangene til kotoene og svaret er vel ja, at det gjør de så lenge de får tilgang via hans bank id for å se på alle kontoer han har tilgang til å se, da vil de også kunne logge på og se TS sine kontoer - hvorvidt de kan foreta noe via disse på lovlig vis siden det er TS og ikke avdøde som er eier av kontoen er mer usikkert - det må noen med mer juridisk kompetanse evt svare på - så jeg ville sjekket med banken eller advokat TS og ikke med KG Anonymkode: 9053b...80c Så lenge hun eier kontoen, så kan hun slette tilgang når som helst, som jeg svarte. Det betyr også om vedkommende som hadde tilgang er død. Anonymkode: 14f1e...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Skrevet 15. oktober 2024 Jeg mistet tilgangen på kontoen jeg var disponent på ganske fort etter dødsfallet. Det skjedde ikke på minuttet, men det tok ikke flere døgn heller. Anonymkode: 95e02...1e6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da mannen min døde så forsvant han som disponent på mine kontoer så raskt dødsfallet var meldt. Vi hadde begge Sbanken. Det er uansett et raskt spørsmål å stille banken. Anonymkode: 6d7e8...606 Det er prosedyren, men dette tar tid. Fordi dødsfallslistene overføres til bankene en gang i måneden. Dødsfall blir og lagt inn manuelt, så ting kan glippe. Anonymkode: 3505a...a3a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er prosedyren, men dette tar tid. Fordi dødsfallslistene overføres til bankene en gang i måneden. Dødsfall blir og lagt inn manuelt, så ting kan glippe. Anonymkode: 3505a...a3a Nei, det glipper svært sjelden og blir oppdatert hver torsdag og ikke én gang i måneden som du påstår. Anonymkode: 65948...a4f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så lenge hun eier kontoen, så kan hun slette tilgang når som helst, som jeg svarte. Det betyr også om vedkommende som hadde tilgang er død. Anonymkode: 14f1e...3ce Du har tungt for det skjønner jeg, det TS spør om er ikek noe av det du svarer på! Det hun lurer på er om den som har ansvar for boet til den avdøde som hun har gitt tilgang til får beholde denne tilgangen om hun IKKE sletter.. Anonymkode: 9053b...80c 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #13 Skrevet 15. oktober 2024 Da svigerfar døde i fjor, så døde han natt til lørdag, jeg tømte UMIDDELBART, ALLE kontoene hans (Han hadde DNB) Ja, det var selvsagt avklart på forhånd, og de var gamle, så svigermor ble forsørget av han i alle år. Så hun måtte ha penger til å fortsette å leve.. Uansett, kontoene hans ble sperret klokken 00:00 natt til mandag.. Så disponenter får ikke tilgang heller da. Dette er noe banken din kan svare på. Dette skal også stå i avtalen, som ligger i din nettbank. Der skal det stå hva som skjer når eier av konto dør. Anonymkode: dbadf...e3b
what_no2000 Skrevet 15. oktober 2024 #14 Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet? Samboer har tilgang til tre av mine kontoer. Vi arver ikke hverandre (ingen felles barn). Vi den som evt skal ordne med hans dødsbo få tilgang til mine kontoer via hans tilganger? Eller kan jeg evt fjerne tilgangen dersom noe slikt skulle skje? Vet at jeg kan fjerne tilgangen når som helst nå, men usikker dersom han skulle falle fra før jeg gjør det. Anonymkode: 93529...133 Nei, ingen andre enn samboeren din vil få tilgang til dine kontoer hvis du har gitt samboer tilgang/disposisjonsrett til din konto. (Med mindre han gir bort sin bankid/passord til noen). Disposisjonsrett følger person og bankid. Når/Hvis samboeren din dør: Vil hans Bankid stenges. Hvis andre har disposisjonsrett/tilgang til hans konti vil disposisjonsretten forsvinne. Etter at arvinger har fått skifteattest kan de banken om å få disposisjonsrett til hans kontoer. Men de vil måtte logge seg inn ved hjelp av sin egen bankid. Men hvis din samboer har disposisjonsrett til noen av dine kontoer, så kan det fort bli spørsmål i forbindelse med et arveoppgjør om hvem som eier pengene på disse kontoene, om du eier de alene eller om dere eier de i felleskap. Det er derfor lurt å skrive samboeravtale der slike ting er står klart beskrevet. Hvis dere eier innskuddet i fellesskap så har samboers arvinger krav på halvparten av innskuddet. Endret 15. oktober 2024 av what_no2000 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #15 Skrevet 15. oktober 2024 Nei, hvis han dør vil disposisjontetten stenges. Det samme gjelder de som har fått disposisjonsrett til hans konti. Når skifteattest foreligger, vil bostyrer kunne få tilgang til midlene på konto, men ikke historikk. Den er privat. Anonymkode: 64ad6...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): det var jo akkurat det TS skrev, og ikke spurte om 😝 hun spør om den som er boforvalter "arver" tilgangene til kotoene og svaret er vel ja, at det gjør de så lenge de får tilgang via hans bank id for å se på alle kontoer han har tilgang til å se, da vil de også kunne logge på og se TS sine kontoer - hvorvidt de kan foreta noe via disse på lovlig vis siden det er TS og ikke avdøde som er eier av kontoen er mer usikkert - det må noen med mer juridisk kompetanse evt svare på - så jeg ville sjekket med banken eller advokat TS og ikke med KG Anonymkode: 9053b...80c Boforvalter "arver" ingen tilganger til konti og kan heller ikke benytte avdødes bankid, den sperres også. Anonymkode: 73ad8...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå