Gå til innhold

Er dette trygt? Nettbutikk krever - Bank - IBAN - BIC/SWIFT for å sende penger i retur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overlevert på e-post. Merker det stresser meg litt. De godtok ikke bare kontonummer.

Jeg tror de er seriøs.

Men når de fikk varen min i retur som avtalt foretok de seg ingenting. Jeg spør  om hvor tilbakebetaling blir av etter 6 uker.

Da skriver de at de vil ha 

- Bank
- IBAN
- BIC/SWIFT.

Hva gjør jeg? De nekter overfør uten dette.

Anonymkode: d3c37...17b

Skrevet

Det er vanlig å bruke IBAN og Swift ved utenlandske overføringer. Greiest å handle å Norge, synes jeg. Prisforskjellene er ikke store lenger.

Anonymkode: 54a03...bac

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg synes du skal i

ringe banken og få bekreftelse fra dem. 

Anonymkode: ea11d...ddd

Skrevet

Dette er svindel.

Anonymkode: fb8f5...4d0

Skrevet (endret)

Du opplyser om det. 

Hvem som helst kan finne dette dersom du oppgir kontonummer/bank.

DNB har egen søkemotor for Iban/Swift f.eks.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er da ikke noe skummelt å overlevere dette. Hvis de skal overføre fra en utenlandsk bank så må de ha det. Alternativt så kan du høre om de kan betale deg via paypal. 

Skrevet

Helt vanlig ved bankoverførelser internasjonalt. Det er i seg selv ingenting skummelt i å utlevere den informasjonen. Den er ikke hemmelig.

Anonymkode: aa026...5c1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for alle svar. Men butikken hevder å være norsk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Link?

Anonymkode: 749f0...2fc

Skrevet

Veldig mange faktura inneholder alle disse opplysningene helt åpent.

Skrevet

En norsk butikk hadde ikke behøvd den informasjonen, dette er bare for betalinger fra utlandet. Hvordan betalte du den opprinnelige bestillingen? Normalt er det en smal sak for nettbutikker å refundere beløp på samme måte som det ble betalt.

Skrevet

Det er i seg selv trygt å utlevere denne informasjonen. De kan ikke trekke penger fra deg eller utnytte tilgangen på noen måte. Det er kun for å overføre penger til deg.

Men dette er et ganske tydelig tegn på at kontoen de overfører pengene fra er i en utenlandsk bank. Så det kan jo hende de har en norsk avdeling du har handlet med, og nå må overføre tilbake fra utlandet. Ikke uvanlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange nettbutikker som ser norske ut, men som ikke er det.

Anonymkode: 1f12a...23a

• Liker 3
Skrevet

Har opplevd å måtte oppgi IBAN/SWIFT flere ganger tidligere. En gang var kickback kampanje fra Philips, og så har jeg fått penger fra Sony en gang, og fra bilprodusent ifm. dekningskjøp av nødlader. 

Men det var kjente selskaper, og jeg hadde en sak med dem. Hadde vært kritisk til å oppgi slik informasjon til et vilkårlig selskap som gledelig  informerer meg om at jeg har vunnet et lotteri jeg ikke har deltatt i

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overlevert på e-post. Merker det stresser meg litt. De godtok ikke bare kontonummer.

Jeg tror de er seriøs.

Men når de fikk varen min i retur som avtalt foretok de seg ingenting. Jeg spør  om hvor tilbakebetaling blir av etter 6 uker.

Da skriver de at de vil ha 

- Bank
- IBAN
- BIC/SWIFT.

Hva gjør jeg? De nekter overfør uten dette.

Hva du gjør? Du ringer din egen bank og spør hvordan dette henger sammen. 
Bankansatte sitter på mye info om betalinger og svindelmetoder. 
Jeg tror at dette skal være trygt men skepsisen i meg sier sjekk heller en gang for mye enn for lite.

Anonymkode: 97cab...57d

Skrevet

Ingen klarer å tappe kontoen med disse opplysningene. 

Kortnr, utløpsdato og sikkerhetskode, derimot… 

Anonymkode: 61e04...f82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...