Gå til innhold

Hva er poenget med å betale lønn for at ansatte gjør ingen ting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått ny IT jobb med litt over 900k årslønn i staten. Nå har jeg fått et prosjekt etter mange måneder men ledere og organisasjonen blokkerer og møter vekk tiden uten resultater. Konsekvensen er at jeg sitter på hjemmekontor siden to måneder nå og har ingen arbeidsbelastning. 

Min leder svarte at jeg får rydde litt og gjøre private ting frem til de har funnet ut av det, fordi de har ikke annet jeg som fullstack ekspert kan bidrar med.

Det er selvsagt kjekt å sjå at pengene renner inn hver måned for å ha fri, men nå begynner jeg å lure på om det kan skade karrieren min?

Anonymkode: d8b04...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har fått ny IT jobb med litt over 900k årslønn i staten. Nå har jeg fått et prosjekt etter mange måneder men ledere og organisasjonen blokkerer og møter vekk tiden uten resultater. Konsekvensen er at jeg sitter på hjemmekontor siden to måneder nå og har ingen arbeidsbelastning. 

Min leder svarte at jeg får rydde litt og gjøre private ting frem til de har funnet ut av det, fordi de har ikke annet jeg som fullstack ekspert kan bidrar med.

Det er selvsagt kjekt å sjå at pengene renner inn hver måned for å ha fri, men nå begynner jeg å lure på om det kan skade karrieren min?

Jeg var i mer eller mindre samme situasjon. 

Og ja, det er ikke bra for karrieren.

En ting er at på fremtidige jobb-intervju spør de gjerne om de siste prosjektene du har jobbet med, og om du ikke har gjort noe særlig de siste årene, så har du lite å fortelle om. 

En annen ting er at du faller bakpå den teknologiske utviklingen, og også gjerne faller litt ut av trening. If you don't use it you lose it, er veldig sant mtp utivkling. 

Jeg angrer veldig på at jeg ikke skiftet jobb før, for jeg føler jeg satt igjen med et gapende hull i karrieren min, hvor jeg hadde stått på stedet hvil og ikke fått lære meg nye ting, holdt kunnskap ved like, ikke hadde prosjekter å vise til når jeg ble spurt, osv. 

Anonymkode: e2404...476

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var en stund i samme situasjon, som prosjektleder og backend-utvikler. Jeg fant rett og slett egne arbeidsoppgaver å ta tak i, og etter å ha holdt på slik i et par år er jeg blitt en "uerstattelig person med dybdekunnskap i konserents dataflyter, prosesser og virksomhet som helhet".

Og vipps, der hadde vi arbeidsmengde tilsvarende rundt 200% stilling :D Men kun grunnet eget initiativ.

Sier ikke at det er mulig overalt, men jeg jobber for en relativt rigid arbeidsgiver, og etter jeg tok muligheten som nevnt, så fikk jeg plutselig såpass med arbeid at jeg må prioritere og si nei til en del deltakelse pga. jeg ikke har tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i mer eller mindre samme situasjon. 

Og ja, det er ikke bra for karrieren.

En ting er at på fremtidige jobb-intervju spør de gjerne om de siste prosjektene du har jobbet med, og om du ikke har gjort noe særlig de siste årene, så har du lite å fortelle om. 

En annen ting er at du faller bakpå den teknologiske utviklingen, og også gjerne faller litt ut av trening. If you don't use it you lose it, er veldig sant mtp utivkling. 

Jeg angrer veldig på at jeg ikke skiftet jobb før, for jeg føler jeg satt igjen med et gapende hull i karrieren min, hvor jeg hadde stått på stedet hvil og ikke fått lære meg nye ting, holdt kunnskap ved like, ikke hadde prosjekter å vise til når jeg ble spurt, osv. 

Anonymkode: e2404...476

Som utvikler tenker jeg stadig på nye og mer effektive måter å gjøre ting på. Dette har gjort at jeg har gått fra å stå i den posisjonen som du nevner - i kort tid - til å bli overvurdert etter mitt syn. Men det gir meg nå mer enn nok å gjøre, mange prosjekter å vise til, fra ansvarlig for innføring av nytt EPJ-system til integrasjonsutvikler ifm. et nyere IAM-system hvor potensialet var så godt som ubrukt.

I tider hvor det er stille, så bruker jeg ledig tid på kompetanseheving som gjør meg bedre rustet for prosjektene jeg jobber på der og da, ev. prosjekter jeg ser kan komme fremover i tid. Eksempelvis er vi godt i gang med å migrere egendriftede datasentre over til Azure og andre skytjenester. Her var jeg frempå og ute i god tid, og er nå en essensiell ressurs når vi snakker om automatisering og utvikling rettet mot SaaS-tjenester og mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb i staten ja , staten er jo generelt litt tunggrodd sånn byråkratimessig. Men det går seg vel til etter hvert for deg vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonaymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fant rett og slett egne arbeidsoppgaver å ta tak i

Ja det har jeg også prøvd. Men mine PR blir avvist fordi jeg skal ikke jobbe med det selv om det er meningsfulle bidrag. En uke senere kommer samme PR fra en kollega og den blir godkjent, fordi hen skal plutselig jobbe med det. 

Leder inviterte til samtale og har bedt meg om å ikke gjøre slikt igjen.

Det er synd at arbeidsmarkedet er så tynn akkurat nå. Bare konsulentbyråer og statlige stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bedre å jobbe i konsulentbransjen, da får du jo faktisk gjort noe

Anonymkode: 26aa2...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye bedre å jobbe i konsulentbransjen, da får du jo faktisk gjort noe

Anonymkode: 26aa2...98d

Kjenner mange i min vennegjeng som ble konsulenter. Og de blir ikke booket og får en dårlig godtgjørelse. Hen ene sliter også med å få byttet prosjekt.

Mest konsulentbruk er i staten og staten vil få ned konsulentbruken.

Hvordan er konsulentbransjen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 9.07):

Ja det har jeg også prøvd. Men mine PR blir avvist fordi jeg skal ikke jobbe med det selv om det er meningsfulle bidrag. En uke senere kommer samme PR fra en kollega og den blir godkjent, fordi hen skal plutselig jobbe med det. 

Leder inviterte til samtale og har bedt meg om å ikke gjøre slikt igjen.

Det er synd at arbeidsmarkedet er så tynn akkurat nå. Bare konsulentbyråer og statlige stillinger.

Uff, så utrolig kjedelig å ikke bli møtt på eget initativ fra ledelsen på måten du beskriver. Det hadde stukket hull på min ballong i hvert fall.

Da kan jeg ikke råde deg til annet enn å holde ut, og stadig vise ditt potensiale selv om det er utenfor dine arbeidsoppgaver. For min del har jeg brukt en del fritid på å forme forslag til mer effektive prosser og arbeidsmetoder, til å lage prototyper av ulike automasjonsprosesser ol. Men nå har jeg en noenlunde imøtekommende ledelse, noe det høres ut som du kanskje ikke har.

Det er synd når man har en med ditt engasjement og arbeidsvilje! Ønsker deg uansett lykke til.

Anonymkode: a9ec1...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man en sånn jobb? Jeg er straks ferdigutdannet innen it.

Anonymkode: 43b38...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kjipt, og man blir fort stresset for karrieren sin ja. Jeg var konsulent i min forrige jobb og var overbetalt for å utføre helt banale oppdrag. De ga meg ingen utfordring og jeg stagnerte.

Byttet så jobb til et programvarehus og tenkte at jeg skulle vokse skikkelig. 3 uker inn bestemmer de seg for å endre rollen jeg er ansatt i, og arbeidsoppgavene lå utenfor mitt felt. Ikke interessert i å lære meg dette heller da jeg ikke vil ta den retningen i min karriere. Nå har de ingenting jeg kan gjøre, så jeg har forsøkt å finne mine egne oppgaver. Jeg føler jeg bare er enda mer overbetalt nå, og stagnerer på nytt. Alt annet med arbeidsgiveren er midt i blinken, så jeg håper det kommer noe ut av prosjektene mine.

Kan du bytte jobb, eller har du jobbet der for kort tid?

Anonymkode: 98a2e...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...