AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Del Skrevet 15. oktober 2024 Jeg vurderer å kjøpe dette huset. https://meglervisning.no/salgsoppgave/hent?instid=MSRAAD&estateid=2b70e33c-0f8d-46d1-bd8b-421cf262cd5e Det er jo gammelt, men jeg synes allikevel ikke tilstandsrapporten er altfor ille. Hva må gjøres umiddelbart, og hva kan vente? Jeg trenger ikke å ha flott standard på bad og kjøkken med en gang. Anonymkode: bcc34...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 15. oktober 2024 #2 Del Skrevet 15. oktober 2024 Det kommer nok andre som kan gi deg tips her, men jeg vil bare si at jeg håper du får det, for det er trivelig og kan egentlig flyttes rett inn i med èn gang. Bra størrelse på tomta også. Fuglekvitter og skogens ro. Tvi-Tvi! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #3 Del Skrevet 15. oktober 2024 Ja, jeg har veldig lyst på det, er langt inne i skogen 🤩 Anonymkode: bcc34...c53 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #4 Del Skrevet 15. oktober 2024 Her er det mye å gjøre. Da mener jeg ikke kosmetiske ting, men byggmessige ting i forhold til elektrisk, drenering, fukt, isolasjon i vegger. Dette er et gammelt hus, og du må finne ut når isolasjonen i vegger ble oppgradert sist. Vinduene er gamle og nok trekkfulle, så hvis isolasjonen i tillegg er gammel, så vil du få et veldig kaldt hus. Nei, man trenger ikke moderne bad, men når jeg ser bilder av badet så tenker jeg at det kan være risiko for skjult fukt og mugg. Løse plater styrker den risikoen. Mangelfull drenering og registrert saltutslag. Spørsmålet da er hvor lenge denne fuktbelastningen har pågått, og om det har vandret opp i konstruksjon. Kan gå bra, kan ikke gå bra. Gamle rør kan fort ryke og gjøre stor skade. Det er veldig dyrt å bytte ut rør. Jeg ville aldri kjøpt dette huset uten å ha minst 1 million i buffer. Anonymkode: c70cf...51c 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 15. oktober 2024 #5 Del Skrevet 15. oktober 2024 Ta det med ro. Flytt inn og kos deg. Dette får du billig fordi folk er livredde for å bo slik det var vanlig for bare noen år siden. Det er ingenting du må gjøre. Oppvarming blir litt dyrt, og må vurderes opp mot kostnadene til etterisolering. Regjeringen kommer sikkert også til å overoppfylle EU-krav til energiøkonomisering om noen år, men i mellomtiden kan du kose deg med et hyggelig hus med godt inneklima. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #6 Del Skrevet 15. oktober 2024 Det bør gjøres grundigere vurdering av behov for drenering, og bytte av tak ganske kjapt. Jeg hadde tatt el-kontroll umiddelbart. Ut i fra bildene er det enkelte lysbrytere som er vridere, og det ser ikke ut som jordede stikk, så det kan se ut som det vil bli nødvendig med utskiftning av i alle fall store deler av det elektriske. Dører og vinduer bør planlegges byttes i løpet av noen år. Jeg klarte ikke se noe om når det har vært utført feiing av pipe sist, dette ville jeg sjekket opp. Hvis den ikke har vært rehabilitert siden byggeår, så er det ikke "mer enn halvparten av forventet levetid" som er gått, men langt over forventet levetid. Hvis den ikke er rehabilitert, så risikerer du fyringsforbud. Med tanke på tilstandsrapporten, så ville jeg tatt med meg noen som har gode kunnskaper om modernisering/renovering av boliger på visning. Anonymkode: e04fc...b08 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 Har ikke sett så innmari nøye over takstrapporten, siden det er andre her som har gjort det, men jeg vil trekke frem to ting: 1: Privat brønn og privat septik tank, det krever litt mer arbeid enn å ha det kommunalt, sjekk opp i når dette er fra og om noe har blitt gjort med disse to og hva som kan kreves av vedlikehold/kunnskaper. 2: Privat vei inn til bolig, det står i salgsrapporten at den private veien måkes av naboer, og at resten deles på seks, mellom huseierne i nabolaget, da er det greit å finne ut av fort, spesielt nå mot vinteren, om den avtalen der kan videreføres, om du må hyre inn noen andre eller belage deg på å ordne det selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Tusen takk for gode svar El-anlegget må ses på, ja. Pipa var et veldig godt inspill, siden huset helt sikkert er iskaldt om vinteren er det helt nødvendig å ha ei fungerende pipe. Anonymkode: bcc34...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 Bålkaffe skrev (2 minutter siden): Har ikke sett så innmari nøye over takstrapporten, siden det er andre her som har gjort det, men jeg vil trekke frem to ting: 1: Privat brønn og privat septik tank, det krever litt mer arbeid enn å ha det kommunalt, sjekk opp i når dette er fra og om noe har blitt gjort med disse to og hva som kan kreves av vedlikehold/kunnskaper. 2: Privat vei inn til bolig, det står i salgsrapporten at den private veien måkes av naboer, og at resten deles på seks, mellom huseierne i nabolaget, da er det greit å finne ut av fort, spesielt nå mot vinteren, om den avtalen der kan videreføres, om du må hyre inn noen andre eller belage deg på å ordne det selv. Takk for svar. Brøytinga er jeg ikke redd for, det ordner seg med naboene. Jeg må sjekke mer med vann og kloakk, ja, er mulig også at kommunen vil kreve renseanlegg etterhvert. Anonymkode: bcc34...c53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Del Skrevet 15. oktober 2024 Jeg kjøpte et hus som også trengte mye arbeid. Det er bare å ta litt etter litt ettersom du får spart opp penger. Nå har jeg tatt en yttervegg der jeg har etterisolert, skiftet vinduer og ny utvendig panel og beising. Så er det bare å spare til neste vegg neste år 😊 lykke til! Anonymkode: 21b62...6b8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Del Skrevet 15. oktober 2024 Du bør ha en solid buffer for å utbedre byggmessige forhold. Altså ikke snakk om småpenger til å kunne male eller legge nytt gulv. Ellers er det jo bare å kjøre på om dette er din greie. Anonymkode: d8746...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hvis du har en buffer i tillegg så kjør på. Vinduer og pipe bør gjøres noe med med en gang. Dette er ikke billig. Men nydelig hus og nydelig plassert da. Anonymkode: b6495...03d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #13 Del Skrevet 15. oktober 2024 Buffer har jeg, spørsmålet er bare om den er stor nok… jeg kan i tillegg gjøre svært lite selv, blir jo dyrere da. Håper på lite interesse for huset slik at jeg kan få det billig 😄 Anonymkode: bcc34...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #14 Del Skrevet 15. oktober 2024 Fint hus! Du lærer deg også litt underveis gjennom å gjøre ulike oppgaver, som å justere dører og male vegger og gulv. Anonymkode: 210d3...3d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #15 Del Skrevet 15. oktober 2024 Den dusjen så ikke bra ut, bildet av gulvet der så ut ikke bra ut. Ikke sluk utenfor dusj. Ene badet er ikke våtrom. Her går det for flere hundre tusen. Men kjempekoselig hus, har du råd til å utbedre så ville jeg gjort det. Anonymkode: df5e3...ae7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Del Skrevet 15. oktober 2024 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Det kommer nok andre som kan gi deg tips her, men jeg vil bare si at jeg håper du får det, for det er trivelig og kan egentlig flyttes rett inn i med èn gang. Bra størrelse på tomta også. Fuglekvitter og skogens ro. Tvi-Tvi! Sa ho som bur i telt i oktober Anonymkode: f7a66...1b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #17 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Buffer har jeg, spørsmålet er bare om den er stor nok… jeg kan i tillegg gjøre svært lite selv, blir jo dyrere da. Håper på lite interesse for huset slik at jeg kan få det billig 😄 Anonymkode: bcc34...c53 Hvor stor er bufferen din da? Badet er 300 000 ish. Selv om du kan leve med et bad som ikke er moderne, så kan du ikke leve med et bad som har skjulte fuktskader og mugg. Det er svært helsefarlig, og sånt plukkes sjeldent opp av takstmann uten grundigere undersøkelser. El-anlegg alene kan komme opp i 6 siffret beløp. Dette er slike ting som må prioriteres pga brannfare. Det er en grunn til at huset er så billig. Jeg har veldig lyst på hus selv, men tør ikke fordi jeg ikke har nok buffer. Anonymkode: c70cf...51c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #18 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takk for svar. Brøytinga er jeg ikke redd for, det ordner seg med naboene. Jeg må sjekke mer med vann og kloakk, ja, er mulig også at kommunen vil kreve renseanlegg etterhvert. Anonymkode: bcc34...c53 Jeg tror ikke de vil kreve rensing, det kommer slambil og henter septiken og tanken er lukket. Men taket, kledningen og vinduer/dører såg ut til å trenger fornyelse. Huset er generelt også skjevt. Det var ingen informasjon om drenering der heller. Det er sikkert ikke noe under huset heller. Det kan være kostbare skjulte feil der. Badet må også renoveres (det i kjelleren er ikke et bad). Mus på loftet... De andre bygningene på tomten var rivningsklare står det 😛 Det er lang reisevei for håndtverkere (de tar betalt fra de setter seg i bilen). Det er en stor tomt. Mye kan gjøre med selve tomten. Du kan bli selvforsynt med en del matvarer om du ønsker. Anonymkode: 988c5...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #19 Del Skrevet 15. oktober 2024 Bufferen min kommer jo an på hva jeg kan få huset for, til prisantydning er nok bufferen bare på 600k, ser det kanskje kan bli litt lite Anonymkode: bcc34...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #20 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bufferen min kommer jo an på hva jeg kan få huset for, til prisantydning er nok bufferen bare på 600k, ser det kanskje kan bli litt lite Anonymkode: bcc34...c53 Hvor mye har du mulighet til å spare hver mnd hvis du evnt kjøper huset da? Anonymkode: c70cf...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå