Gå til innhold

Fødselssamtale, hva skjer da? (KK)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er henvist til fødselssamtale som jeg skal på imorgen, da jeg hadde en traumatisk forløsning ved forrige fødsel. Gruer meg ikke til denne fødselen, taklet rier og alt annet av fødsel bra, men babyen satt fast, smertene var ekstreme, de måtte inn og vri, klippe opp og til slutt dra ut med sugekopp, og de to siste timene var bare så grusomme. Hadde også ekstreme smerter i etterkant og slet i hele tre måneder så skulle heller ønske det ble keisersnitt. Ønsker ikke keisersnitt nå, men dersom jeg får lignende opplevelse ønsker jeg at det heller ender i keisersnitt. Er det noe jeg kan «forlange» eller vil de bare kjøre over med det de mener er best ut fra deres faglige side? Og hva skjer egentlig på denne samtalen?

Anonymkode: acf7d...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke forlange keisersnitt. Det er legene som avgjør om du får det, basert på medisinsk forsvarlighet. Du kan uttrykke ønske, men ikke forlange det. 

Jeg hadde fødselssamtale der før min andre fødsel. Der snakket vi om hva som skjedde under min første fødsel og barselopphold (i mitt tilfelle var det barseloppholdet som var verst..). Vi snakket om hva som kunne gjøres annerledes denne gangen, hva jeg ønsket, og hva de kunne og ikke kunne gjøre med disse ønskene (det er jo ikke alt man kan velge selv, noe pga medisinske ting, andre pga fulle avdelinger, o.l.), osv. 

For eksempel var jeg soleklar på at jeg ikke under noen omstendigheter ønsket å ha barselopphold på den avdelingen jeg var på sist. Må man så må man, er det fullt alle steder, så er det ikke så mye å gjøre, men de skulle strekke seg så langt det lot seg gjøre for at jeg skulle slippe å være der (og det slapp jeg heldigvis..). 

Anonymkode: 901ac...3a1

Skrevet

Du kan ikke kreve keisersnitt - men det er kanskje enklere å kreve i forkant enn underveis i fødsel. Hvis det står om liv eller alvorlig helseskade har legene enevelde - du kan ikke nekte behandling. Før det går så langt kan du be om keisersnitt og nekte all annen behandling. 

Anonymkode: c372f...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan ikke forlange keisersnitt. Det er legene som avgjør om du får det, basert på medisinsk forsvarlighet. Du kan uttrykke ønske, men ikke forlange det. 

Jeg hadde fødselssamtale der før min andre fødsel. Der snakket vi om hva som skjedde under min første fødsel og barselopphold (i mitt tilfelle var det barseloppholdet som var verst..). Vi snakket om hva som kunne gjøres annerledes denne gangen, hva jeg ønsket, og hva de kunne og ikke kunne gjøre med disse ønskene (det er jo ikke alt man kan velge selv, noe pga medisinske ting, andre pga fulle avdelinger, o.l.), osv. 

For eksempel var jeg soleklar på at jeg ikke under noen omstendigheter ønsket å ha barselopphold på den avdelingen jeg var på sist. Må man så må man, er det fullt alle steder, så er det ikke så mye å gjøre, men de skulle strekke seg så langt det lot seg gjøre for at jeg skulle slippe å være der (og det slapp jeg heldigvis..). 

Anonymkode: 901ac...3a1

Var dette på føde A? For syke gravide? Lurer for jeg har en grusom barselopplevelse og

Anonymkode: 607ab...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...