Gå til innhold

Jeg har så lyst på hund, men hvordan få det til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor alene, ingen familie i nærheten, lite nettverk, med andre ord ingen som kan se til eller passe hunden når jeg er på jobb. 

Jeg har så utrolig lyst på hund. Jeg er ensom, deprimert, jeg har vokst opp med hund og skulle så inderlig ønske at jeg hadde en. Problemet er at jobber to-delt turnus og jeg er så usikker på hvordan jeg skal få det til gå opp med tanke på rutiner, fôring osv. Hunder skal vel få mat til ca. samme tid, men det blir vanskelig når jeg for eksempel jobber kveld. Går selvsagt an at hunden får mat hver kveld kl. 11, men frokosten kan bli vanskelig å få til kl. 6 daglig, og ikke mulig med frokost i for eksempel 11 tiden på formiddagen. 

Noen som har tips her? Har egentlig planer om å jobbe natturnus etter hvert, men det blir prioritert bort om jeg får hund. 

Anonymkode: 1c8b7...e95

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine hunder har hatt mat fremme hele tiden, det har aldri vært noe problem (dette kommer kanskje an på rasen du velger, enkelte er veldig matslukere). Og om du kanskje velger en omplasseringshund, og ikke en liten valp - så er kanskje det å være alene hjemme noe den allerede er trent på sånn at du får den biten "gratis". Lykke til, håper du finner en god match ❤️ 

Anonymkode: 20047...7bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales ikke når du ikke har hjelp og nettverk og samtidig jobber skift, stor sannsynlighet for at det vil forverre psyken din om det ikke fungerer bra å etterlate hunden så mye alene. Hunder er rutinerte og mistrives generelt med å bli etterlatt. På enkelte områder kan det være mer krevende å oppdra hund enn småbarn om man er alene om ansvaret, siden barn hvertfall er mye i barnehage om man har fulltidsplass og man har rett på fri når barnet er sykt i motsetning til hund.

Veldig mange søker avlastning til sin hund, å være fast hundepasser i helger og ferier kan jo være et alternativ. 

Anonymkode: 083f4...e2d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tåler bokstavelig talt alle andre dyr veldig mye bedre en slik tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best å se etter en hund du kan ha på deltid, eller være frivillig hvis det er en mulighet der du bor. 

Selv voksne omplasseringshunder vil trenge tilvenning for å være aleine hjemme, og det er ikke noe mange hunder liker selv med trening. Da må du isåfall skaffe 2 for å være på den sikre sida, men det blir mer jobb og tid. Å bli helt utbrent og utslitt i tillegg til deprimert vil fjerne mye av gleden ved å ha hund 🙁

Veldig mange omplasserer hundene sine pga lite tid / dårlig samvittighet pga de er lite hjemme o.l. Men en dag i framtida vil jobb- og/eller familiesituasjon endre seg, kanskje du får noen venner eller naboer som kunne tenkt seg å hjelpe til. Om du velger delt ansvar for noen andres hund kan det hende dere kan passe på hverandres hunder når du får din egen i framtida

Anonymkode: 9dd06...127

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ønsket om hund, tro meg, jeg elsker hunder. Men jeg ble utmattet av stresset med hund og jobb, det ble et evig race og masse dårlig samvittighet for å være mye borte fra hunden. Først da han døde skjønte jeg hvor ille jeg hadde hatt det og hvor belastende det var å stå i over så mange år. Selv om jeg savner ham ufattelig mye hver eneste dag har jeg fortsatt dårlig samvittighet for at han måtte være så mye alene. Nå passer jeg heller en fast hund som jeg har blitt veldig glad i for en dame som er alene med sin hund. Anbefaler deg å legge ut en post i en gruppe på facebook for hundepass hvis dette kan være aktuelt for deg. Mine kriterier var at jeg ikke tok betalt mot at hunden hentes og leveres hos meg med det han trenger av mat etc og at jeg kun passer når jeg kan. 

Anonymkode: 09795...14c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke i en livssituasjon der det egner seg å ha hund. Enkelt og greit. Du kan ikke gi hunden et optimalt liv, og da er det ren egoisme å anskaffe hund.

Anonymkode: d651b...50f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør «hvordan få det til?», så da vil jeg svare hva jeg tenker om den biten😊

1) Jeg hadde ikke bekymret meg for nøyaktige klokkeslett på mat. Her jobber jeg dagtid, så min får mat ca kl 7 hver dag, pluss ca kl 16:30, men når det er ferie og helger er det veldig annerledes. Da kan klokken bli både 10 og 11 før frokost, og middag kan være fra kl 16-20.

2) Er skiftene dine lenger enn 8 timer? Lang reisevei? Kan du gå hjem i lunsjpausen? Ikke lov å ha med hund på jobb? Da kan det blir vanskelig mtp antall timer alene. Min (eller mine, har hatt 1-2 hunder i mange år) ble vant til å være alene ca 8,5 timer fra ca 1. år, med gradvis tilvenning. Dersom du noen dager jobber tidlig og noen dager sent hadde jeg ikke tenkt på det så lenge timene til sammen ikke ble for lenge. Hunder blir vant til at dagene kan være forskjellige, og tenker ikke noe mer på det. 
Dersom jobben er problematisk å kombinere -kan det være en løsning å bytte jobb? Privatlivet er viktigere❤️

3) Mangel på familie/nettverk kan være vanskelig her. Dersom du får en valp du ikke kan ta med på jobb eller bor nært jobb (forutsatt at du kan ta pauser), så ser jeg ikke hvordan det skal gå greit🤔 En voksen hun trenger også tilvenning, men noen uker med ferie kan løse det. 
Kan du finne en oppdretter som kan passe? Min oppdretter er hjemmeværende og veldig på tilbudssiden mtp passing i ferier osv. Nå bor jeg et stykke unna oppdretter, og har heldigvis familie og venner som passer, men vet at flere andre som bor nær oppdretter får hundepass der.

4) Hvorfor ville natturnus bli valgt bort ved hund? Er skiftene for lange? Ellers tenker jeg at en hund blir vant til at du er borte på natten like greit som om du er borte på dagen😊

Anonymkode: 72df9...c9a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en katt kan passe bedre til deg? Finn en rase som liker kos i tillegg. De klarer seg bedre med den arbeidstiden din. 

Anonymkode: b8605...f64

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre om noen vil dele på ansvar med en hund? Hvis jeg skal ha en hund til i framtiden, så må jeg dele det ansvaret. Det gikk greit med hund da vi hadde 4 barn hjemme, som kom tidlig fra skole, gikk turer, lekte osv.-..men nå har de flyttet ut, og da trenger vi noen å dele ansvaret med. 

Du kan ikke dra fra en liten valp 8 timer pluss reisevei. Det kan du glemme. Og 4 uker ferie er ikke no

Anonymkode: 3ad61...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matingen er ikke det største problemet med å ha hund. Alle hundene jeg har hatt hadde maten fremme døgnet rundt.

Problemet er hva en ny valp krever ( hvis det er det du ser for deg da), den skal på do flere ganger hver natt frem til den er renslig. Anbefaler da å gå ut med valpen og ikke venne den til å gjøre fra seg på aviser innendørs. Så skal du trene på at den skal være alene og der begynner du i det små med feks 2-5 min først og øke det sakte etterhvert. Dette tar lang tid, noe du har ikke mulighet til da du må på jobben.

Sånn situasjonen din er nå fraråder jeg deg hun da hunden vil kreve for mye av deg i lang tid samtidig som du må jobbe.

Hva gjør du om hunden er syk, diaré og oppkast? Det er ikke noe gyldig grunn å være hjemme fra jobb for.

Tenker du må jobbe med deg selv og din depresjon før du avskaffer deg en hund som vil være avhengig av deg.

Anonymkode: b822d...eb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor alene, ingen familie i nærheten, lite nettverk, med andre ord ingen som kan se til eller passe hunden når jeg er på jobb. 

Jeg har så utrolig lyst på hund. Jeg er ensom, deprimert, jeg har vokst opp med hund og skulle så inderlig ønske at jeg hadde en. Problemet er at jobber to-delt turnus og jeg er så usikker på hvordan jeg skal få det til gå opp med tanke på rutiner, fôring osv. Hunder skal vel få mat til ca. samme tid, men det blir vanskelig når jeg for eksempel jobber kveld. Går selvsagt an at hunden får mat hver kveld kl. 11, men frokosten kan bli vanskelig å få til kl. 6 daglig, og ikke mulig med frokost i for eksempel 11 tiden på formiddagen. 

Noen som har tips her? Har egentlig planer om å jobbe natturnus etter hvert, men det blir prioritert bort om jeg får hund. 

Anonymkode: 1c8b7...e95

Jeg hadde ikke gjort det. I hvert fall ikke med den turnusen du har nå. 

Hund er mye arbeid og du må belage deg på å bruke tid på den i opp mot 15 år. Hunden har bare deg og kan ikke være alene i timesvis. Det er heller ikke bare lett å få tak i hundepass, hvis du ikke har noe nettverk

For all del, jeg kan godt forstå at du vil ha hund, for det er fantastiske dyr ❤️ Godt selskap og alltid glad for å se deg ❤️ Men også mye jobb. Du kan også risikere å få en krevende hund, det har du ingen garantier for.

De er faktisk utrolig gode å ha hvis man er ensom og ønsker å komme seg mer ut. Men tenk også nøye gjennom det, før du vurderer å skaffe deg hund. 

Selv har jeg vært veldig glad i hunder i årevis. Har en på 14 år nå. Men jeg kommer ikke til å skaffe meg ny hund etter at han går bort. Nettopp fordi man blir veldig bundet og at det er mye ansvar. Jeg har lyst til å kjenne litt på friheten det er å IKKE ha dyr. Kunne være litt mer spontan osv. 

Det du kunne gjort var jo å låne deg en hund innimellom, sånn at du får kjent litt på hvordan det er å ha hund i hverdagen. Men altså ikke på heltid. Det finnes grupper på Facebook, for folk som trenger hjelp til hundepass. 

https://www.facebook.com/groups/289649154533009

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel hund og ei katt. Jeg vil anbefale katt til deg! Det er veldig kjekt med katt også, men de krever mye mindre. 

Anonymkode: 3ad61...589

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med hund. 

Men jeg har en relativt fleksibel jobb, hundebarnehage og en hund som trives i bilen. Uten det hadde det ikke gått. 

Anonymkode: 5db87...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Kanskje jeg kan passe?

Anonymkode: ecb54...6b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg drømmen å skaff deg hund! Jeg fikk det mye bedre psykisk etter jeg kjøpte meg hund (mindre depresjon og angst blant annet). Om du vurderer valp bør du nok planlegge mtp det å ta ut ferie, men hadde jeg vært deg hadde jeg også vurdert en unghund/omplasseringshund som allerede har lært å være alene hjemme/husren. Har du bil er det selvsagt lettere da den kan være med i bilen. 

Anonymkode: a566f...103

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke gjort det i din situasjon, jobbet slik selv tidligere. 

Nå har jeg valp og kan til en viss grad styre jobb selv, men må ut av huset «på jobb» minst 10-15 timer i uken. Jeg synes det har vært krevende med valp, i tillegg til at jeg har måttet ha pass langt over de 5 ukene jeg var hjemme med valpen. Den har hatt litt utfordringer med å være alene, så det har vi måttet ta veldig sakte - derfor kunne jeg ikke dra fra den etter 5 uker. Da hadde den jo blitt livredd.

Anonymkode: 80a99...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 12.34):

Anbefales ikke når du ikke har hjelp og nettverk og samtidig jobber skift, stor sannsynlighet for at det vil forverre psyken din om det ikke fungerer bra å etterlate hunden så mye alene. Hunder er rutinerte og mistrives generelt med å bli etterlatt. På enkelte områder kan det være mer krevende å oppdra hund enn småbarn om man er alene om ansvaret, siden barn hvertfall er mye i barnehage om man har fulltidsplass og man har rett på fri når barnet er sykt i motsetning til hund.

Veldig mange søker avlastning til sin hund, å være fast hundepasser i helger og ferier kan jo være et alternativ. 

Det var da voldsomt til svartmaling. Ærlig talt. 
Det er over 600 000 mennesker som arbeider skift og turnus i dette landet. Og cirka 1/3 av dem gjen har hund. 
Det er ikke mer krevende å oppdra en hund enn et barn og de er langt mer selvstendige enn hva du gir dem «cred» for. 

En hund er svært mottakelig for tilpasning og formes etter eiers rutiner dersom man gjør et skikkelig bra grunnarbeid med hunden. 

Anonymkode: 77327...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skift+hund er ikke noe problem. De fleste hunder kan fint være alene hjemme en arbeidsdag. De trenger absolutt ikke å få mat til samme tid, det har jeg aldri gjort. Noen dager får de tidlig, noen dager sent, noen ganger får de maten sin som godbiter på tur. Null problem. Det viktige er hva du kan tilby hunden før og etter jobb. Jeg jobber todelt turnus, det gjør også mange i min familie og omgangskrets. Svært mange av dem har hund. Men det krever jo da at jeg kommer meg ut på tur før jobb hvis jeg jobber kveld, og rett ut på tur etter dagvakt. Jeg har kamera hjemme og følger med på hunden, den sover så og si hele vakta. Men du bør ikke gå for valp, det krever for mye når man er alene. Det ligger uendelig med hunder til omplassering på finn. Gå for en rolig eldre hund som kanskje ikke krever de aller lengste turene (lettere å skaffe hundepasser hvis du trenger det), og en som er vant til å være alene hjemme. Og ta ut ferie noen uker i starten for å bli godt kjent. Hund er kjempebra for både den mentale og fysiske helsa. Har du tenkt på hva slags hund du ønsker deg? 

Anonymkode: 5dca9...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...