AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Del Skrevet 15. oktober 2024 Jeg har et elendig ordforråd, og når jeg skal skrive en tekst så klarer jeg ikke å skrive, for jeg har som sagt ikke noe ordforråd. Da står jeg bom fast, og kommer meg ikke videre og føler meg håpløs. Hvordan blir man bedre til å skrive? hvordan får jeg bedre ordforråd, og klare å bruke dem i tekster? hjelp! Anonymkode: 41034...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #2 Del Skrevet 15. oktober 2024 Les masse, helst kvalitetstekster. Bruk synonymordbok. Bruk KI. Anonymkode: b281c...7fe 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #3 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lese, lese, lese. Det er en av grunnene til at grunnskolen fokuserer så mye på lesing. Anonymkode: 70455...000 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #4 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har et elendig ordforråd, og når jeg skal skrive en tekst så klarer jeg ikke å skrive, for jeg har som sagt ikke noe ordforråd. Da står jeg bom fast, og kommer meg ikke videre og føler meg håpløs. Hvordan blir man bedre til å skrive? hvordan får jeg bedre ordforråd, og klare å bruke dem i tekster? hjelp! Anonymkode: 41034...9d6 Chatgpt?😅 Anonymkode: f4783...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #5 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Chatgpt?😅 Anonymkode: f4783...0cc AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bruk KI. Alle merker det på en mils avstand når man benytter kunstig intelligens. Det finnes ingen snarveier! Anonymkode: e134d...c12 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #6 Del Skrevet 15. oktober 2024 Chatgpt som du skriver om👍🏼 Anonymkode: 6a0a1...034 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regnbuebarn Skrevet 15. oktober 2024 #7 Del Skrevet 15. oktober 2024 Kommer an på grunnen. Er det følelser det er vanskelig å sette ord på? Lite ordforåd kan være en form språkvansker. Mange får ikke diagnosen før i voksenalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lesing som flere her skriver. I tillegg kan lydbøker og til og med podcasts være til hjelp hvis det er ordforrådet som er problemet. Ikke alle podcastverter og gjester har et godt ordforråd, men det hjelper kanskje å høre folk snakke? Anonymkode: c38d3...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 Som andre sier - les! Les mye! Få et aktivt forhold til lesing. Det vil si at du bevisst velger å lese avisartikler, bøker, faglitteratur som du ellers normalt ikke leser. Og ha en synonymordbok (ja, helst i fysisk format, for det gjør noe annet for læringen at du må slå opp i en bok, enn å bare søke på nett!) tilgjengelig der du leser. Skriv ned ord du kanskje ikke orker å slå opp med det samme (og setningen og sammenhengen det står i), så kan du komme tilbake til dem senere, eller du vil huske det neste gang du kommer over det, og da vil du plutselig ha to ulike referanser i hvordan bruke og forstå ordet. Og så begynner du å bli like bevisst når du skal skrive. Skriv noe, les gjennom det, slå opp og se om det er noen formuleringer du kan gjøre mer presise hvis du velger et annet ord eller en annen formulering - ha synonymordboken tilgjengelig når du skriver. Og så start med mengdetrening når du skriver. Lek med språket, gjør det levende! Anonymkode: f427b...5f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Del Skrevet 15. oktober 2024 Les mye, men ikke her, ikke nettaviser og sannlig ikke tekstet TV! Anonymkode: 8f363...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Del Skrevet 15. oktober 2024 Gjør som chatgpt! Les alt du kan komme over. Les mer av det du vil bli god til å skrive. Anonymkode: f3217...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Del Skrevet 15. oktober 2024 Som en som har skriving som yrke, merker jeg fort når det er lenge siden jeg har brukt tid på å lese. Språket mitt blir fattigere, jeg har færre synonymer tilgjengelig, og jeg merker at det tar meg mer tid enn ellers å formulere meg tydelig. Begynner jeg å lese igjen, både skjønn- og faglitteratur, blir det fort mye bedre igjen. Er litt som å trene, bare at resultatene kommer fortere. Anonymkode: bedac...176 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #13 Del Skrevet 15. oktober 2024 Man blir god til å skrive av å skrive. Å lese kan også hjelpe. Å skrive enkelt og presist er mye bedre enn pompøst og unødvendig komplisert, så ordforrådet ditt trenger ikke å være så voldsomt. Anonymkode: a2a04...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #14 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle merker det på en mils avstand når man benytter kunstig intelligens. Det finnes ingen snarveier! Anonymkode: e134d...c12 Be den skrive mer som et menneske da, det vil jo stort sett si langt dårligere. Anonymkode: a2a04...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 15. oktober 2024 #15 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lese masse og skrive masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 15. oktober 2024 #16 Del Skrevet 15. oktober 2024 Les overskriften. ChatGPT gjør deg da ikke flinkere til å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #17 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Be den skrive mer som et menneske da, det vil jo stort sett si langt dårligere. Anonymkode: a2a04...88b Nei, det er ikke så enkelt. Den skriver ikke menneskelig selv om du ber den om å formulere seg mer menneskelig. Mennesker skriver stort sett bedre enn kunstig intelligens (med mindre de av ulike grunner har nedsatt skriveevne) fordi kunstig intelligens ikke har lov til å mene noe. Anonymkode: e134d...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå