Gå til innhold

Nyfødt baby og sommerferie for eldste - hvordan løste dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har termin når sommerferien starter for eldste i barnehagen og lurer på hvordan dere løste det i forhold til søvn, nok oppmerksomhet til begge osv. ?

Anonymkode: d1406...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres jo ut som det passer perfekt?

Anonymkode: a0860...7d7

Kanskje det gjør det? Fant ut om graviditeten akkurat og er overveldet av følelser så jeg tenker kanskje ikke helt klart 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kanskje positivt fordi da får søskene mye tid til å bli kjent? Bare redd for at vi ikke klarer være like mye til stede for eldste siden vi var på veldig underskudd på søvn sist.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er kanskje positivt fordi da får søskene mye tid til å bli kjent? Bare redd for at vi ikke klarer være like mye til stede for eldste siden vi var på veldig underskudd på søvn sist.

Du tar babyen og partneren din sørger for at eldste får sin del av kvalitetstid. 

Anonymkode: fe9f2...750

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi aldri har hatt eldre søsken.i barnehage i permisjonstiden, har fire barn, er min erfaring at det går helt fint. Er det sommerferie har far også fri, og den kan være andre voksne å spille på, så enda bedre.

Anonymkode: edda2...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og eldste må bli vant til å ikke være enebarn lenger. Men å få baby i ferien tenker jeg er helt supert! Roligere dager, og eldste får være hos dere, det er det viktigste.

Anonymkode: 650ed...33a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og eldste må bli vant til å ikke være enebarn lenger. Men å få baby i ferien tenker jeg er helt supert! Roligere dager, og eldste får være hos dere, det er det viktigste.

Anonymkode: 650ed...33a

Det er sant. Er bare overgangen blir overveldende for eldste. Gråtende baby i huset 24/7. Hun stortrives i barnehagen og så for meg at hun ville få en pause fra en hylende baby noen timer i uka 😅 men god ide med at far kan ta eldste med ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løste vi ved å kose oss maksimalt. Faren hadde 14 dager hjemme pluss ferie, og vi slapp hente og levere i barnehage. Søvn gikk bra, jeg vet ikke hva du tenker er forskjellig der angående barnehage eller ikke? Faren tok jo eldste med ut for å leke hver dag i starten, bestemor kom rundt termin for å være barnevakt og ble noen dager etter fødsel, hun tok eldste med på lekeplass ol, og var veldig flink til å  aktivisere med små turer til biblioteket og boklesning etterpå, involvere i matlaging ol. 

Anonymkode: fe17f...fe6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på det å reise bort, hva med å leie en hytte? Enten for en helg eller en uke. Kanskje en uke er like greit da det gir mer ro mellom reising. Trenger heller ikke å være flere timer unna. Kan gjerne ligge ved tivoli/dyrepark/Mikkelparken/klatrepark el. Så kan far ta en tur barnet dit. 

Ellers kan dere sørge for litt kjekke aktiviteter nær hjemmet. Alle kan gå tur. Far kan gå en tur med baby mens du og sønnen deres gjør noe kjekt. Feks ser film sammen, baker, leker ute. Ta en tur på stranden. Dra på biblioteket. Sjekke arrangement i nærområdet. Kanskje far kan dra en dag på telttur med sønnen. Det er også mulig å dra på hotell en natt, kanskje dele dere på to rom. God frokost og kanskje velge hotell med basseng. Pers hotell eller lignende er kjekt. 

Dra på besøk og inviter på besøk alt ettersom hva dere orker og ønsker. 

Det er mulig å booke steder med avbestilling nær frist. Det kan være lurt siden dere ikke kan være helt sikre på at alt går som smurt. 

Han har gjerne 2 uker permisjon etter fødsel og deretter 3-4 uker fri? Det gjør det mer lettvint å dele på ansvar og hvile. Du må gjerne ta deg mye av nettene med baby, men da kan han ta baby litt på morgenen og utover mellom ammeøkter. Så får du hvile. Kanskje dere kan få litt hjelp fra eldste barnets venner/foreldre? Kanskje han kan sendes til de å leke noen timer en og annen dag? Og kanskje besteforeldrene kan ta han med en tur ut? Hvis det ikke blir så lett å komme seg ut av ulike grunner ville jeg kjøpt litt kjekke ting til ulike aktiviteter med eldste. Har dere hage, kanskje et basseng eller vannspreder. Plante i pallekarm. Noen nye uteleker. Gøye spill. 

Anonymkode: 73b3a...c51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bekymringen. Da får man ikke de 2 ukene til at begge foreldrene kan bytte på å ha babyen og sove på dagtid også fordi en må ta vare på storesøsken. Men man er jo ikke garantert det uansett. Vår eldste var mye syk de 2 ukene etter fødsel og måtte holdes unna lillesøsken så mor var i praksis aleneforelder de første ukene. 

Kan noen ta med eldste på noe spennende? Besteforeldre, tanter, onkler, foreldrene til venner? På tur, lekeplass, biblioteket, kafé, basseng ut å spise en is?

Anonymkode: d7fd7...590

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nr 2 i sommer før ettåringen begynte i bhg og set gikk veldig fint! Jeg tar alle netter, mannen kan ikke amme uansett så han sover på egen rom og han ansvar for å stå opp med ettåringen. Ansvarsfordelingen er fortsatt slik, bare at han nå sover inne sammen med meg og baby (på snart 3 mnd) og heller bytter rom om det skulle vært en krevende natt. Når mannen ikke må på jobb, som de første to ukene etter fødsel og i helger, så tar han begge barna på morgenen så jeg får sove mer. Skal sies at jeg pleier å legge meg rundt 21. 

Når en av oss er alene med begge to er bæretøy og moonboon løsningen. Gir ofte mye oppmerksomhet til eldste mens jeg ammer, det kan bare være prating/øyekontakt, men også lese bok, bygge duplo eller spise mat.

Anonymkode: 0ffc7...bff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nr tre rett før påske, så da vi kom hjem fra sykehuset så var det 10 dager hvor vi var hjemme alle 5. Jeg syntes jo ikke det var optimalt- da ble det jo til at far brukte tid på de og fikk mindre tid til meg og baby. Jeg skadet halebeinet i fødselen, og hadde ganske mye vondt. Men det gikk greit altså.
Det var også litt irriterende at mye av den 2 ukers pappapermen forsvant i helligdager, men det vil jo ikke gjelde dere. 

Anonymkode: ef4f2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal forhåpentligvis føde i begynnelse av juni. Tenker da å ta ut 5åringen fra barnehagen mest mulig i løpet av sommeren nettopp for å ikke stresse med levering, pakking og kjøring med babyen kun for å levere eller hente storebroren. Vi tar heller dagene hjemme og finner på ting sammen. 

Når han begynner på skolen fra august, da blir det mer stress for at tiden skal passe inn med babyens søvnrutiner, men det finner vi ut av.

Anonymkode: 783e6...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Høres jo ut som det passer perfekt?

Anonymkode: a0860...7d7

Det kommer da helt an på både foreldre og unger.. 

For oss hadde det overhodet IKKE passet helt perfekt. Min eldste er litt ekstra krevende, og det var kjempeslitsomt når han drev og utagerte samtidig som man slet med ekstrem søvnmangel, ikke gjorde annet enn å sitte fanget i sofaen og amme, eller frenetisk trillet en baby for å få den til å sove, eller kjørte lass på lass med klesvask pga ekstreme mengder gulp, samtidig som jeg hadde feber og brystbetennelse... 

Her var løsningen stort sett at vi delte oss, så far tok eldstemann, mens jeg tok babyen. Det var ikke ideellt, da jeg følte jeg mistet storebror litt for mye, men sånn måtte det være når babyen omtrent bodde på puppen (og pumping ikke gikk i det hele tatt)

Anonymkode: 3dff4...cda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med begge mine da de var små... Man blir vant til det. Man bør jo virkelig lære seg å ta seg av begge ungene sine på en gang.

Anonymkode: 8454d...f2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er eldste da?

Jeg kom hjem fra sykehuset siste dag i barnehagen før ferie. Her var storesøster 1,5år, og faren måtte ta seg av henne mens jeg ammet og prøvde å finne en rytme med babyen. Litt styrete var det jo med to små hjemme som begge krevde sitt. Samtidig er man tryggere i rollen med nr 2, og har generelt mer ro enn første gang. Anbefaler at far og eldste tar seg en tur i noen dager slik at du får fred med babyen.

Anonymkode: aedbf...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig hjemmesommer, og reis bort en liten tur på høsten istedet. Far har jo permisjon på sommeren ifbm fødsel så han har ferie tilgode. Vi fikk yngste i mai og la ferien til oktober det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har en spinnvill 2-åring som fremdeles trenger masse hjelp til søvn og sover dårlig og er veldig aktiv og har behov for en del hjelp og voksenkontakt hele dagen forstår jeg bekymringen din godt! Hadde absolutt foretrukket om hun kunne gå litt i barnehage dersom jeg skulle født nå. Det er helt lov å føle på at man kanskje ville ha litt ro og fred med kun baby på dagtid de første ukene altså.. 

Det kan jo også bli mye vanskeligere å faktisk reise bort og gjøre noe gøy med eldste. Varierer jo veldig hva man orker men jeg hadde mye smerter og var lite mobil første 2 ukene etter jeg fikk nummer 1. Å dra på ferie i den tilstanden med barnet jeg har nå + en baby høres ut som et mareritt for meg personlig. Men andre har jo andre forutsetninger. Og så sier jo de fleste at det er mye lettere med nummer 2, ikke like overveldende og skummelt for eksempel og mange får til amming lettere!

Personlig ville jeg nok alliert meg med litt barnevakter som besteforeldre osv. Om eldste er stor nok og dere har familie hen er trygg på kanskje de kan dra en liten ferietur med eldste (hyttetur eller noe sånt 1-3 dager). Ville og tenkt ut noen dagsturer pappaen kan ta med eldste så det ikke bare blir å sitte hjemme i stua med en liten baby og sliten mamma.. :) 

Anonymkode: 4688d...ffe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg var hjemme med begge mine da de var små... Man blir vant til det. Man bør jo virkelig lære seg å ta seg av begge ungene sine på en gang.

Anonymkode: 8454d...f2e

Det er forskjell på å klare å ta seg av begge to på en gang, og å ha det bra mens man gjør det.

Jeg klarer absolutt å ta meg av begge mine unger på en gang, men det kan være tusen ganger mer dritt enn om jeg har hjelp av en partner, eller bare én unge av gangen. 

Jeg har sjanglet på trilletur med 39 i feber, med en vrælende baby i vognen og en trassende møkkasur treåring. Så jeg klarte det jo. Men var det kjekt? Nei. Ikke det aller minste i det hele tatt. 

Anonymkode: 3dff4...cda

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...