Gå til innhold

Svineknoke i suppe og lapskaus. Fjerne fettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Koker man hele og deler opp i biter? Eller skal fettet fjernes etter koking? Gir jo mer smake så antar man ikke fjerner det først?

Anonymkode: be2de...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Koker man hele og deler opp i biter? Eller skal fettet fjernes etter koking? Gir jo mer smake så antar man ikke fjerner det først?

Anonymkode: be2de...41a

Du koker hele i to timer og deler den opp i biter. Vil du ha ekstra god smak på kjøttsuppen eller lapskausen så skraper du av litt fett og har i før du kaster skinnet og beinene. Røkt svineknoke gir god smak og anbefales. Ta vare på litt kraft fra kokingen og ha i maten. Nydelig. 

Anonymkode: e8707...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg fjerner noe fett når jeg skjærer opp kjøttet. Jeg fjerner også noe av fettet som legger seg oppå kraften. Ellers overlater jeg til den som spiser å fjerne det de ikke vil ha.

Anonymkode: 8dadf...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker hele knoken i ett par timer eller til den faller fra beinet. Så fjerner jeg fettet (skinnet) og beinet etter koking, men bruker all kraften det har kokt i til lapskausen. Lager masse lapskus når jeg først lager. En knoke gir oss to flere middager.

Anonymkode: 22ed8...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fettet, skjærer det opp i småbiter. Personlig liker jeg også svoren, så jeg gjør det samme med den. Den inneholder mye gelatin/kollagen og protein, så jeg ser den som god næring. Samtidig så vet jeg ikke alle liker/takler det så godt som meg, så jeg ville fjernet mer eller det meste om jeg skulle servere maten til noen jeg vet ikke er vant til eller liker å spise mye fett. 

Anonymkode: ce71a...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer vekk det skinnet og det som bare er fett, men ikke før koking. Fettet og beina gir suppa/ lapskausen næring og smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjærer bort svoren, resten går i (erte)suppa som er det jeg pleier å bruke knoke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker svineknoke i ovnen først, i stedet for å koke den. 
Så skjærer jeg av alt fett/bein/svor.  Terner opp kjøttet, og bruker stekesjyen i lapskausen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (4 timer siden):

Det er fettet som gir smak på maten og det er godt også.

Jeg er helt enig, det blir jo ingen smak tilbake når fettet fjernes.

Jeg husker min mor lærte meg det når jeg skulle lage får-i-kål. Hun sa at jeg alltid måtte finne noen feite stykker for god smak og blande med magrere kjøtt til de som er redd for fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig, det blir jo ingen smak tilbake når fettet fjernes.

Jeg husker min mor lærte meg det når jeg skulle lage får-i-kål. Hun sa at jeg alltid måtte finne noen feite stykker for god smak og blande med magrere kjøtt til de som er redd for fett.

Også ben gir smak. Jeg bener ikke ut noen partier av kjøttet. Det gir en god smak. Om det er benfritt koker jeg en sky av ben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...