Gå til innhold

Erfaring med barn og veksthormoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du fikk beskjed om at det ikke kam være en eneste bivirkning ved veksthormoner? Det tror jeg ingenting på

Anonymkode: e3fab...a07

Nei, ikke at det ikke kan være en eneste bivirkning. Men at det er svært sjeldent at man opplever bivirkninger. Få bivirkninger som er dokumentert som sikre bivirkninger (altså at man vet sikkert at det skyldes behandlingen). 

Anonymkode: 2d1a1...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 20.29):

Hva er bivirkningene av slik behandling? Må jo være en grunn til at ikke alle menn under 170 cm tar det? 

Anonymkode: 70ef5...353

For det første kan man jo ikke bestemme selv om man skal få det. For det andre kan ikke voksne ta veksthormon og vokse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 20.53):

Hvor høye er dere?

Anonymkode: 1cf3a...186

157,5 cm (veldig viktig med den halve centimeteren :D

Glemte så skrive at jeg tror det var ganske plankekjøring for foreldrene mine både å få det, og å få det dekket, da jeg har en diagnose som bl.a. innebærer at man blir liten. 

Ang. bivirkninger, så har ikke jeg hatt det. Tror det stort sett gjelder de som i utgangspunktet har nok, men bruker det som doping o.l. Kanskje det er derfor det ikke gis til de som "bare" er litt små, men har nok veksthormoner, også?

Anonymkode: 6a747...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

157,5 cm (veldig viktig med den halve centimeteren :D

Glemte så skrive at jeg tror det var ganske plankekjøring for foreldrene mine både å få det, og å få det dekket, da jeg har en diagnose som bl.a. innebærer at man blir liten. 

Ang. bivirkninger, så har ikke jeg hatt det. Tror det stort sett gjelder de som i utgangspunktet har nok, men bruker det som doping o.l. Kanskje det er derfor det ikke gis til de som "bare" er litt små, men har nok veksthormoner, også?

Anonymkode: 6a747...29f

De som er kortvokste med genfeil, hjelper ikke veksthormoner på. 
Tenker da på Lise Klavenes sin nevø som hun flere ganger har vært i media og uttalt seg om. 
Heter det akondoplasi? 

Følger tråden fordi jeg så at barn setter sprøyter på seg selv. Hvor ofte settes disse sprøytene, og hvor mye innhold er det i hver sprøyte? 
Legemiddelet skrives vel på H resept, slik at det ikke er egenandeler? 

Anonymkode: c5485...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som er kortvokste med genfeil, hjelper ikke veksthormoner på. 
Tenker da på Lise Klavenes sin nevø som hun flere ganger har vært i media og uttalt seg om. 
Heter det akondoplasi? 

Følger tråden fordi jeg så at barn setter sprøyter på seg selv. Hvor ofte settes disse sprøytene, og hvor mye innhold er det i hver sprøyte? 
Legemiddelet skrives vel på H resept, slik at det ikke er egenandeler? 

Hver kveld settes de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 9.40):

Dette stemmer ikke. Og årsaken til at ikke alle lave personer får det, er for det første at det ofte ikke har noen effekt. Er man f.eks lav av genetiske årsaker vil det ikke hjelpe med veksthormoner. Man kan ikke vokse mer enn sitt genetiske potensiale uansett. Og det er vel noen etiske betraktninger knyttet til at man selv skal kunne "velge sin egen høyde". For det andre er det en veldig dyr (for staten, barn får gratis behandling) behandling, og den er krevende. Å sette sprøyte hver dag i årevis er krevende for barn, pluss at den må oppbevares i kjøleskap, noe som også kan oppleves som en begrensning. Derfor er det strenge kriterier for hvem som får behandling. 

Det stemmer vel ikke helt, man har et genetisk potensial, men man kan få hjelp til å nå høyden av sitt potensial sånn jeg har forstått det? 

Jeg er litt redd for at vi blir avvist på grunn av det. Jeg (mor) er 158) og far er (165). Jeg er redd sønnen vår endrer opp rundt min høyde da han er lavere enn far var på samme alder. 

ts

Anonymkode: 47c8a...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 13.22):

Vi har vært i gjennom dette med vår sønn. Vi fikk beskjed om at dersom han fulgte sin egen kurve og ble over 160 som voksen vil de ikke gi han hormoner. Veldig strengt dessverre. 

Anonymkode: 722c0...383

Jeg er redd han ender opp rundt 160😢 det er en veldig lav grense syntes jeg… 

undersøkte du noe om det gikk an å gå privat? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det stemmer vel ikke helt, man har et genetisk potensial, men man kan få hjelp til å nå høyden av sitt potensial sånn jeg har forstått det? 

Jeg er litt redd for at vi blir avvist på grunn av det. Jeg (mor) er 158) og far er (165). Jeg er redd sønnen vår endrer opp rundt min høyde da han er lavere enn far var på samme alder. 

ts

Ja, riktig. Men ikke mer enn sitt genetiske potensiale. Så foreldres høyde er noe de ser på i vurderingen. Det går for øvrig ikke ann å få behandlingen privat. Ser du spør om det under. 

Er man lav av ukjente årsaker må gutters slutthøyde bli beregnet til under 160 tror jeg for å bli vurdert til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 20.29):

Hva er bivirkningene av slik behandling? Må jo være en grunn til at ikke alle menn under 170 cm tar det? 

Anonymkode: 70ef5...353

Lionel Messi fikk slik behandling, han er vel nå cirka 170 cm høy. Bivirkninger har jeg ikke noe peiling på.

Anonymkode: 3c958...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veksthormonmangel som gjorde at Messi fikk behandling. Uten behandling kunne han kun vært 150 cm.

Anonymkode: 3c958...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 17.48):

Å, så tidlig? Vår gutt er 4,5 år nå og under en meter «høy». Trodde veksthormoner ikke ble tilbudt før puberteten, er det kanskje forskjell på gutter og jenter? 

Lurer  også på om det var en «lang kamp» å få veksthormoner, eller var helsevesenet enig? 

ellers tusen takk for svar😊

ts

Her har de kastet hormoner etter barn i all tid. Kun transbarn som får nekt.

Anonymkode: bc513...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er redd han ender opp rundt 160😢 det er en veldig lav grense syntes jeg… 

undersøkte du noe om det gikk an å gå privat? 

ts

Går visst ikke an å gå privat. Virker som de er blitt sykt strenge på det. På 90-tallet kjenner jeg flere som fikk det av mine venner. Nå mener de at gutter kan bli 160 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går visst ikke an å gå privat. Virker som de er blitt sykt strenge på det. På 90-tallet kjenner jeg flere som fikk det av mine venner. Nå mener de at gutter kan bli 160 

Barnets far fikk dette nærmest  kastet etter seg på 80/90 tallet, men foreldrene takket nei. Det er far ikke fornøyd med i dag, og skulle gjerne hatt behandlingen selv. Han er 165. Med meg som mor frykter jeg vår sønn bli enda lavere, da jeg jo ikke er med på å trekke opp. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

ts

Da er jo far veldig lav. Du er jo "høyere" enn far (justert for kjønn - du er 9 cm under snittet, han er 15 cm under snittet). Det er dermed ikke rart at dere får lave barn, men jeg tror heller du vil trekke opp enn ned.

Har dere snakket med helsepersonell om dette?

Ifølge vekstkurven er gjennomsnittshøyden for en 4 år gammel gutt 104 cm, så å være under 1 m er vel ikke nødvendigvis alarmerende lavt? https://www.vekststudien.no/kurver/gutter15.pdf

Jeg synes det høres rart ut at veksthormoner ikke skal ha noen bivirkninger (som flere påstår), da hormoner for å bremse lengdevekst (altså det motsatte) lenge har vært kjent for å ha mye bivirkninger, blant annet overvekt og lavere fertilitet (i alle fall for jenter). Jeg ville i alle fall ha sjekket ut dette nøye i forkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H resepter, som jeg antar dette er, kan bare skrives ut av et svært lite utvalg sykehusleger. 
Kan noen skrive navnet på medisinen slik at vik kan lese i Felleskatalogen på både bivirkninger og andre relevante ting? 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hver kveld settes de

Takk for info. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet meg frem til denne https://www.felleskatalogen.no/medisin/genotropin-pfizer-559593

Der står det at denne veksthormonmedisinen er HResept, hvilket betyr at bare noen få leger har lov til å skrive resept, og at medisinen er uten egenandel. 

H resepter kan ingen leger i privat praksis skrive ut. Så forslag om å gå privat er bortkastet å skrive.

H resepter er også medisiner beslutningsstrukturen tar stilling til om pasienter skal få tilgang til. En skremmende ordning mange blir rammet av ford de/vi ikke får de beste tilgjengelige medisinene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her har de kastet hormoner etter barn i all tid. Kun transbarn som får nekt.

Anonymkode: bc513...267

Det er bare tull

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

Da er jo far veldig lav. Du er jo "høyere" enn far (justert for kjønn - du er 9 cm under snittet, han er 15 cm under snittet). Det er dermed ikke rart at dere får lave barn, men jeg tror heller du vil trekke opp enn ned.

Har dere snakket med helsepersonell om dette?

Ifølge vekstkurven er gjennomsnittshøyden for en 4 år gammel gutt 104 cm, så å være under 1 m er vel ikke nødvendigvis alarmerende lavt? https://www.vekststudien.no/kurver/gutter15.pdf

Jeg synes det høres rart ut at veksthormoner ikke skal ha noen bivirkninger (som flere påstår), da hormoner for å bremse lengdevekst (altså det motsatte) lenge har vært kjent for å ha mye bivirkninger, blant annet overvekt og lavere fertilitet (i alle fall for jenter). Jeg ville i alle fall ha sjekket ut dette nøye i forkant.

Det er flere bivirkninger man kam få, det opplyses om før man starter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets far fikk dette nærmest  kastet etter seg på 80/90 tallet, men foreldrene takket nei. Det er far ikke fornøyd med i dag, og skulle gjerne hatt behandlingen selv. Han er 165. Med meg som mor frykter jeg vår sønn bli enda lavere, da jeg jo ikke er med på å trekke opp. 

ts

Man vet aldri hvem i slekten et barn arver etter. Min far er 172 cm bare, mor er 162, men likevel fikk de to sønner på 187 og 188 (og en datter på 160 og en sønn til på 170). Så to ble korte og to ble høye. Vi vet ikke hvor de 188 cm kommer fra, men det er iallfall ikke fra mor og far. Kanskje en bestefar eller oldefar hadde gener for høyde, men vokste selv ikke opp til sitt fulle potensiale pga ernæringsmangel i oppveksten (det var jo vanlig med dårlig og ensformig kost før i gamle dager)...?

Anonymkode: e03db...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er flere bivirkninger man kam få, det opplyses om før man starter

Regner med det ja, derfor er det dumt at folk i tråden her påstår det er fritt for bivirkninger.

Det meste som har en virkning, har også en bivirkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...