Gå til innhold

Erfaring med barn og veksthormoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med det? Jeg har et barn som er veldig kort, og skulle gjerne hørt fra foreldre med erfaring? 

Anonymkode: 47c8a...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter var under gjennomsnittet kort, og ved 5-6 års alderen begynte utredning, og senere medisinering med veksthormon.

Det gikk seg rask til med å venne seg til sprøytene, og fra ca 8-årsalder satte hun disse selv.

Hun hadde jo merket at hun var mye lavere enn jevnaldrende, så hun ønsket selv behandlingen. Hun sa hun var lei av å bli behandlet som en baby.

Første jeg merket etter påbegynt behandling, var at utholdenheten og hennes fysiske styrke økte. Ellers ingen "bivirkninger" på henne.

I dag er hun 14 år og går fortsatt på veksthormon.

Spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på.

Anonymkode: c5137...2c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min datter var under gjennomsnittet kort, og ved 5-6 års alderen begynte utredning, og senere medisinering med veksthormon.

Det gikk seg rask til med å venne seg til sprøytene, og fra ca 8-årsalder satte hun disse selv.

Hun hadde jo merket at hun var mye lavere enn jevnaldrende, så hun ønsket selv behandlingen. Hun sa hun var lei av å bli behandlet som en baby.

Første jeg merket etter påbegynt behandling, var at utholdenheten og hennes fysiske styrke økte. Ellers ingen "bivirkninger" på henne.

I dag er hun 14 år og går fortsatt på veksthormon.

Spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på.

Å, så tidlig? Vår gutt er 4,5 år nå og under en meter «høy». Trodde veksthormoner ikke ble tilbudt før puberteten, er det kanskje forskjell på gutter og jenter? 

Lurer  også på om det var en «lang kamp» å få veksthormoner, eller var helsevesenet enig? 

ellers tusen takk for svar😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å, så tidlig? Vår gutt er 4,5 år nå og under en meter «høy». Trodde veksthormoner ikke ble tilbudt før puberteten, er det kanskje forskjell på gutter og jenter? 

Lurer  også på om det var en «lang kamp» å få veksthormoner, eller var helsevesenet enig? 

ts

Veksthormoner tilbys fra 5 år, man må fylle noen kriterier for å få det. 
Jo tidligere de starter jo bedre,

Anonymkode: e3fab...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

I min datters tilfelle (jeg som skrev lengere opp her) så ble det tatt opp av helsesøster da hun var 5 år og 85 cm lang. Møtte ikke på noen utfordringer med helsevesenet, men behandlingen måtte godkjennes av begge oss foreldre. Altså absolutt ingen kamp med helsevesenet. De tar utgangspunkt i barnets høyde, foreldrenes høyde og muligens skjelettalder (røntgen, hos min datter var skjelettalder halvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesønn går på det, veldig prematur og liten av vekst. Hatt god effekt, vekstspurt på sprøyter. Normal høyde for alderen nå som trettenåring. 

Ingen kamp, ble initiert av sykehuset. Gått på injeksjoner siden 7-8-årsalderen. Tar sprøytene selv, har kontroller halvårlig. 

Anonymkode: ed87f...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er bivirkningene av slik behandling? Må jo være en grunn til at ikke alle menn under 170 cm tar det? 

Anonymkode: 70ef5...353

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Ikke vent til puberteten. Jeg ble utredet for muligheten til å få veksthormon da jeg var 13 år og da hadde jeg blitt for gammel (basert på røntgen av skjelett). Er 150 høy som kvinne. Skulle gjerne hatt noen ekstra cm.

Vi har en sønn som er ganske liten og vi kommer til å undersøke muligheten for at han får veksthormon. 

For min egen del var mye av grunnen til at jeg er så lav sykdom og dårlig kosthold som barn. 

Anonymkode: 1cf3a...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som går på veksthormoner. Barnet var opprinnelig høy for alderen, men sluttet å vokse etter gjennomgått strålebehandling i hjernen. Ingen bivirkninger. Var litt overrasket over at vi måtte mase såpass om vår bekymring for høyden, selv når tap av høydevekst er så vanlig etter stråling i hjernen (hvor hypofysen blir påvirket, som er ansvarlig for utskillelse av veksthormon). Saken var vel at barnet ikke var såå lav, mer at h*n nesten sluttet å vokse og trenden holdt seg over tid. Tipper de hadde skjønt bekymringen før dersom barnet gikk fra gjennomsnittlig høy til ordentlig lav. Hadde også tap av energi i forkant, og endret kroppsfasong (var slank, ble lubben på tross av helt samme kosthold). Barnet begynte ved 10 års alder. De sa da beslutningen var tatt, at det var gunstig å begynne før puberteten, at det var mest å hente der, eller noe. Mulig det var spesielt i vårt tilfelle. Tok også røntgen-skjelettalder flere ganger.

Anonymkode: e48da...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv på veksthormoner da jeg var liten, fra jeg var 5 til 12 år ca. Husker det ikke som en spesiell greie, egentlig. Kjente ingen andre som tok sprøyte, men skjønte at jeg måtte ta den for å bli litt høyere. Begynte fort å sette den selv, enten i magen eller i låret. Nåla er så tynn at det ikke gjorde noe vondt. Følte meg nok likevel litt tøff som klarte det :)  

Vil tro jeg fikk ca. 10 cm ekstra, og de er viktige. Uten ville jeg vært en påfallende liten dame. Nå er jeg liten, men "vanlig". 

Vi fikk dekket sprøytene. 

Anonymkode: 6a747...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veksthormon som barn, og det var såvidt vi rakk det, før puberteten kom. Begynte da jeg var 11-12 og gikk på det et par år. Er fortsatt ikke særlig høy, men innenfor normalen i det minste. Får jeg selv barn, kommer jeg til å følge ekstra med på vekstkurven, så tiltak kan iverksettes før det er for sent.

Anonymkode: 222a5...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gikk selv på veksthormoner da jeg var liten, fra jeg var 5 til 12 år ca. Husker det ikke som en spesiell greie, egentlig. Kjente ingen andre som tok sprøyte, men skjønte at jeg måtte ta den for å bli litt høyere. Begynte fort å sette den selv, enten i magen eller i låret. Nåla er så tynn at det ikke gjorde noe vondt. Følte meg nok likevel litt tøff som klarte det :)  

Vil tro jeg fikk ca. 10 cm ekstra, og de er viktige. Uten ville jeg vært en påfallende liten dame. Nå er jeg liten, men "vanlig". 

Vi fikk dekket sprøytene. 

Anonymkode: 6a747...29f

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk veksthormon som barn, og det var såvidt vi rakk det, før puberteten kom. Begynte da jeg var 11-12 og gikk på det et par år. Er fortsatt ikke særlig høy, men innenfor normalen i det minste. Får jeg selv barn, kommer jeg til å følge ekstra med på vekstkurven, så tiltak kan iverksettes før det er for sent.

Anonymkode: 222a5...91f

Hvor høye er dere?

Anonymkode: 1cf3a...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bivirkningene av slik behandling? Må jo være en grunn til at ikke alle menn under 170 cm tar det? 

Anonymkode: 70ef5...353

Mange bivirkninger, bare å Google. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange bivirkninger, bare å Google. 

Dette stemmer ikke. Og årsaken til at ikke alle lave personer får det, er for det første at det ofte ikke har noen effekt. Er man f.eks lav av genetiske årsaker vil det ikke hjelpe med veksthormoner. Man kan ikke vokse mer enn sitt genetiske potensiale uansett. Og det er vel noen etiske betraktninger knyttet til at man selv skal kunne "velge sin egen høyde". For det andre er det en veldig dyr (for staten, barn får gratis behandling) behandling, og den er krevende. Å sette sprøyte hver dag i årevis er krevende for barn, pluss at den må oppbevares i kjøleskap, noe som også kan oppleves som en begrensning. Derfor er det strenge kriterier for hvem som får behandling. 

Anonymkode: 2d1a1...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Og årsaken til at ikke alle lave personer får det, er for det første at det ofte ikke har noen effekt. Er man f.eks lav av genetiske årsaker vil det ikke hjelpe med veksthormoner. Man kan ikke vokse mer enn sitt genetiske potensiale uansett. Og det er vel noen etiske betraktninger knyttet til at man selv skal kunne "velge sin egen høyde". For det andre er det en veldig dyr (for staten, barn får gratis behandling) behandling, og den er krevende. Å sette sprøyte hver dag i årevis er krevende for barn, pluss at den må oppbevares i kjøleskap, noe som også kan oppleves som en begrensning. Derfor er det strenge kriterier for hvem som får behandling. 

Jo dette stemmer , vi har selv fått vite de og barnet har fått noen av de bivirkningene , selvsagt er det Mamge bivirkninger på sånne produkt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig. Har også et barn som går på veksthormonbehandling og fikk beskjed om det motsatte. Ikke opplevd noen bivirkninger heller for øvrig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig. Har også et barn som går på veksthormonbehandling og fikk beskjed om det motsatte. Ikke opplevd noen bivirkninger heller for øvrig. 

Var kommentar til innlegget over, glemte å sitere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du fikk beskjed om at det ikke kam være en eneste bivirkning ved veksthormoner? Det tror jeg ingenting på

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 17.48):

ts

Vi har vært i gjennom dette med vår sønn. Vi fikk beskjed om at dersom han fulgte sin egen kurve og ble over 160 som voksen vil de ikke gi han hormoner. Veldig strengt dessverre. 

Anonymkode: 722c0...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...