Gå til innhold

Hjelp, uplanlagt gravid bare seks mnd etter forrige fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sjokkert, visste ikke at jeg hadde fått tilbake syklusen ennå, men plutselig fikk jeg en mistanke og ble møtt av to sterke streker på testen i dag tidlig. Vi brukte kondom hver gang, untatt en eneste gang for en måneds tid siden, og selvsagt ble jeg gravid da. Tok en kalkulert risiko siden jeg fortsatt ammet, men det var jaggu høyere risiko enn forventet... Vi er enige om at det kommer til å gå fint, og alle forhold ligger til rette for det. Men vi har to barn fra før, og minste er jo fortsatt baby. Er redd for å ikke strekke nok til for alle tre :( I tillegg har jeg ikke akkurat kommet meg i form igjen etter forrige fødsel, skulle gjerne fått ned vekta litt f. eks.

I utgangspunktet hadde jeg sett frem til å gjøre litt ting for meg selv før neste barn og vente i hvert fall tre år før neste graviditet. Kjenner jo på hele meg at noe annet enn å beholde føles helt feil, så jeg må jo bare ruste meg for nok et svangerskap. Jeg har så mange tanker og spørsmål og føler meg fullstendig overveldet. Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: e7bbf...457

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok helt fint❤️ jeg venter barn nummer tre også, de blir tette i alder men for vår del var det planlagt🥰 ja, småbarnsårene blir nok travle men tenk hvor mye glede de kommer til å ha av hverandre! Du er sikkert lettere sjokkert nå og det tar nok litt tid å lande når ting blir annerledes enn det dere hadde planlagt, men prøv å senk skuldrene og tenk at dere kommer til å håndtere dette helt fint🥰 bestill deg time til lege eller jordmor så får du luftet tankene dine litt

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg ble gravid 1 år etter andremann ble født, og det var også et sjokk for min del. Jeg hadde også sett for meg å vente et par år eller tre før nummer 3 eventuelt skulle planlegges, men sånn ble det ikke. De to første var også ganske tett i alder, så nå blir det 3 barn på 3,5 år😅 

Jeg tenkte flere ganger at «nei, dette klarer jeg ikke» , «dette orker jeg ikke nå» osv, men vi har både økonomi og plass til en til. Og ikke minst at jeg har helse til å gå gravid en gang til, og da ble valget til slutt enkelt får min/vår del (selv om jeg til tider i starten håpet på at det skulle bli en naturlig spontan-abort for å være 100% ærlig). Men nå er termin rett rundt hjørnet og jeg kunne helt ærlig ikke sett for meg noe annet utfall enn å få et nytt tilskudd til familien🧡

Men skjønner at det er beintøft! Jeg satt selv å strigråt hos jordmor og var helt knust. Men det hjalp masse å snakke med henne å bare ventilere alle følelsene, så kanskje du kan be om en samtale på helsestasjonen nå som ting føles litt mørkt? 

Og ja, det er tøft for parforholdet og det er tøft å føle man ikke strekker til som mamma, men det vil ordne seg🧡 Be om hjelp fra partner, familie, nære venner osv! Man er tross alt i undertall når to voksne skal ta seg av tre barn😅 

Stor styrkeklem til deg🫶🏻

Anonymkode: 13f9b...548

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg ble også gravid da største var 6 mnd. Gikk over all forventning! Har nå fått nr 3, 4 år etter andremann. Jeg syntes det var mye lettere med 15 mnd mellom barna enn nå med 4 års gap. Skulle ønske vi hadde fått tredje tettere på de andre. 

barna er litt mer likestilte i forhold til forventinger, interesser og rutiner når de er tette i alder. 

og så en tanke som alltid er god å ha i bakhodet når en har barn (uansett alder og antall osv) er at alt er en fase. Ting går over. 

Anonymkode: 38164...304

• Hjerte 1
Skrevet

Takk, dere ❤️ Det største sjokket er over, og nå føles det bare surrealistisk. Sannsynligvis er jeg nesten sju uker på vei. Har heldigvis en fantastisk støttende mann som tar utfordringen på strak arm og som ikke er i tvil om at det vil gå bra 🥰 Men jeg hadde nettopp et tøft svangerskap, så det bekymrer meg jo at neste kom så brått på. Må bare ta det som det kommer. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er så sjokkert, visste ikke at jeg hadde fått tilbake syklusen ennå, men plutselig fikk jeg en mistanke og ble møtt av to sterke streker på testen i dag tidlig. Vi brukte kondom hver gang, untatt en eneste gang for en måneds tid siden, og selvsagt ble jeg gravid da. Tok en kalkulert risiko siden jeg fortsatt ammet, men det var jaggu høyere risiko enn forventet... Vi er enige om at det kommer til å gå fint, og alle forhold ligger til rette for det. Men vi har to barn fra før, og minste er jo fortsatt baby. Er redd for å ikke strekke nok til for alle tre :( I tillegg har jeg ikke akkurat kommet meg i form igjen etter forrige fødsel, skulle gjerne fått ned vekta litt f. eks.

I utgangspunktet hadde jeg sett frem til å gjøre litt ting for meg selv før neste barn og vente i hvert fall tre år før neste graviditet. Kjenner jo på hele meg at noe annet enn å beholde føles helt feil, så jeg må jo bare ruste meg for nok et svangerskap. Jeg har så mange tanker og spørsmål og føler meg fullstendig overveldet. Noen som har vært i lignende situasjon?

Hvorfor tenkte du at amming var en prevansjonsmetode? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Eh, read the room? 

Å ta en kalkulert risiko er ikke det samme som å tenke at amming er en prevensjonsmetode, men det er en kjent sak at amming holder syklusen unna en viss periode. Vi tok rett og slett sjansen på at det var greit.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke tenk så mye på det. Det går sin gang, og går sikkert helt fint ♥️

Anonymkode: 0466a...fba

Skrevet

Det skjedde her også. Jeg var nok i ammetåka og tullet med prevensjonen. 

For vår del var det helt fantastisk! Vi fikk to tette jenter som har vært så nære, som lekte sammen som barn, og er verdens beste venner som unge voksne. Vi var ekstremt heldig. Det var mye lettere med de to minste enn den eldste der vi måtte jakte barn, underholde, passe på...De to minste bare lekte med alt mulig rart, og det gjorde alt så mye enklere for vår del. I tillegg til at det selvsagt kjennes utrolig godt å se kjærligheten dem imellom. 

Anonymkode: 5ed90...e83

Skrevet
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Har du hørt om LAM? 

Anonymkode: 0e3b3...e2f

Skrevet

Det går nok helt strålende, ts.

Min eldste var nettopp blitt 4 mnd da jeg ble gravid igjen. Ett ørlite sjokk som gikk over samme dagen. Siste var svært ønsket selv om jeg ikke akkurat planla de så tette som 14 mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du hørt om LAM? 

Det funker åpenbart ikke

• Liker 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Det går nok helt strålende, ts.

Min eldste var nettopp blitt 4 mnd da jeg ble gravid igjen. Ett ørlite sjokk som gikk over samme dagen. Siste var svært ønsket selv om jeg ikke akkurat planla de så tette som 14 mnd.

Hvorfor bruker dere ikke prevansjon?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker dere ikke prevansjon?

For mitt vedkommende måtte vi ha hjelp til førstemann og regnet med at vi måtte det for andremann også. Uansett ingen krise for oss da vi hadde ønsket barn i flere år uten at noe skjedde.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det funker åpenbart ikke

Veldig få prevensjonsmetoder fungerer 100%. Sier du at p-piller ikke fungerer om 1 av 100 personer blir gravide? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble gravid igjen 3,5 mnd etter fødsel. Jeg er nå i slutten av andre trimester så kan ikke svare på hvordan det går etter fødsel, men hadde det akkurat som deg! :) Sjokket legger seg. 

Var litt trist noen ganger når jeg tenkte på den tiden jeg ønsket alene med førstemann, bare vi tre. Men det blir fort glemt når vi får minsten hjem. GRATULERER!

Anonymkode: 0a9d0...9a7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble også uplanlagt gravid 6 mnd etter fødsel og hadde katastrofetanker i flere uker. Men, det gikk veldig bra! Man lager seg en rutine, og det går bra.

Det var mye som var tungt de første to-tre årene, og husker mye frustrasjon da det hele tiden var et utviklingstrinn på en av de. Annenhver gang gjerne, og ofte. 

Barna er heldige som er tett i alder og nå som de er 5 og 4 henger de sammen både hjemme og i barnehagen. Bestevenner. Eldste barnet husker jo ikke et liv uten yngste, så vi har jo sluppet unna mye sjalusi og sånt styr. 

Anonymkode: 5f27a...5a6

• Hjerte 1
Skrevet

Mine er nå 24 og 23 og hverandres bestevenner. Har også to som er 11 og10, så det var åpenbart ikke heøt avskrekkende hehe.

Det var slitsomt da de var helt små, men det gikk egentlig forbausende greit... var så i småbarnsbobla uansett, den ble bare bittelitt forlenget. 

Anonymkode: 0a0a9...548

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble gravid 6 uker etter fødsel😂 De er i dag 14&15 og er verdens beste venner(og verste fiender🤭)

Anonymkode: c78ff...5e0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner godt at dette føles overveldende...

Men heldigvis er det ingen bytterett når man først har bestemt seg..:fnise: Det er noe smått absurd og hèlt fantastisk på samme tid ❤️❤️❤️

En ekte Oooopsi, som likevel er velkommen. Det èr jo noe nydelig i alt kaoset. Masse lykke til :gruppeklem:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...