Gå til innhold

Hvor ofte tar barnehagen ungene med ut?

Des2020
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 8.27):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Hver dag! Småbarn er ikke ute å leker når det er kaldere enn minus 10 effektive kuldegrader, men ellers er de alltid ute minst en gang om dagen. Også de som ikke kan gå! Har jobba i barnehage i snart 20 år.

Dette hadde jeg absolutt klaget på. Det er mange fordeler med å være ute. Bra med dagslys for psykisk helse, riktig vekst av øye-eple og produksjon av søvn-hormon. I tillegg til frisk luft, ulike sanseinntrykk, miljøforandring ift inne. Og så gir det motoriske utfordringer på en annen måte. Det reduserer smittsomme sykdommer med mer utetid. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marimma skrev (11 timer siden):

Unger griner innendørs også altså… Det er det unger driver med.

Er det vel ikke!

Anonymkode: d95b9...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 9.00):

Takk alle sammen for at dere tok dere tid til å svare! Jeg skal ta det videre med Fau og håper på en endring. Hvis ikke så får vi bare skifte barnehage. ☹️

Ta det med SU. Bhg er pliktig til å ha SU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg, og det varierer veldig mye på høsten, fordi barna sover til alle tider. Ofte strekker man seg mot å komme seg ut en tur. Men, hvis det betyr påkledning i 30 minutter, 12 minutter ute (med gråt for noen) også avkledning i 15-20 minutter, så nei. Her er det mange overganger som gir stress for små og store på så kort tidsrom + møter, plantid og pauser skal avvikles. Men dersom alle barn sover samtidig (småbarn), så hadde jeg forventet mye mer. Jeg jobber på storbarn og er aldri ute mindre enn 3-4 timer om dagen, med alle store barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine barn (de er nå 14, 13 og 9 år gamle) gikk i bhg, var de ute hver dag.. de to eldste gikk i en typ frilufts bhg, så de var mer ute enn inne.. minsten gikk i en "vanlig" bhg, å var ute både før og etter lunsj, men hadde aktiviteter inne også. Rart med en bhg som ikke har alle barna ute hver dag, mener jeg! Barna har godt av å være ute å utfolde seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber er både småbarn og storbarn ute hver dag. 

De største er ute i 3-4 timer enten formiddag eller ettermiddag 

Anonymkode: 4e1a9...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 10.17):

Har dere noe tips på hvordan jeg kan gå frem for å løse dette? Fau er allerede på saken. Kom ingen vei med ped.led. Var et tips å ta det opp med styret også. Noen andre tips?

Det står i rammeplanen for barnehage at barn skal være ute! Så dette ville jeg tatt opp med styrer. Jobber selv i bhg og dette hadde jeg ikke godtatt. Inne hele dagen, dårlig luft, hvordan har barna det? Må jo få hodepine og hørselsproblemer av støy inne. Ikke får de utfoldet seg ordrntlig om de bare er inne heller. Man trenger frisk luft!

Anonymkode: a2690...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hver dag, også om du har en avdeling der 5 stk ikke kan gå, en luftetur ut for alle er bare kjekt og bra, spesielt må vi utnytte det på formiddagen, for snart kommer vinteren og da mørkner det i 3 tiden, det er synd.

og hodelykt er jo å utelukke

Anonymkode: 198c1...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag, og de er ute i flere, timer.

Anonymkode: e33be...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-5 år: minst en gang om dagen, stort sett to

1,5-3 år: stort sett minst en gang, av og til i gymsalen når de eldste er ute 2. gang

1-2 år: hver dag, 1 eller 2 ganger ved ok vær, bare de eldste hver dag med kaldere/mer ruskete vær, da rullerer de på hvem av de minste( som ikke kan gå/ikke er helt stødige) som er ute. Min yngste var lite ute de første mnd fordi hun sov da de andre var ute. 

Anonymkode: 1a52d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 8.27):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Er de underbemannet? Hvis det er for få folk i min sønns bhg, må de bli inne. Hvis ikke er de ute hver dag så lenge temperaturen tillater det.  Ellers virker dette veldig spesielt. 

Anonymkode: 245b7...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (På 15.10.2024 den 8.35):

Takk for svar. Ble avvist av ped.leder når jeg tok dette opp som tema. De mente at det ikke var standard at ungene var ute daglig. I går var det strålende vær og mitt barn satt inne i hele dag.

😮 

I barnehagen til barna mine pleide de ånstarte dagen ute på den ene avdelingen. Det sparte de ansatte for masse tid brukt til påkledning og funka veldig bra. På en annen avdeling var de altfor dårlige ned å ta barna med ut.

Anonymkode: c5001...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er både små- og storbarnsavd ute hver dag så lenge de ikke blåser bort eller er -15

Anonymkode: 42da9...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres litt ut som vår barnehage.. de rullerer visst på utetid i perioder.. 3-4 av barna blir med ut mens resten er inne og ser på at de andre er ute og leker. Så bytter de neste dag, men bare hvis man har flaks at været er bra da.. Har heldigvis vært bedre i sommer og høst, men sist vinter ble vinterdressen i bhg brukt maks 10 ganger. Bekmørkt når man kommer hjem etter barnehagen så lite moro å være ute da.. 

Barnehagen din er vel ikke tilfeldigvis i Trøndelag? Haha 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det står i rammeplanen for barnehage at barn skal være ute! Så dette ville jeg tatt opp med styrer. Jobber selv i bhg og dette hadde jeg ikke godtatt. Inne hele dagen, dårlig luft, hvordan har barna det? Må jo få hodepine og hørselsproblemer av støy inne. Ikke får de utfoldet seg ordrntlig om de bare er inne heller. Man trenger frisk luft!

Anonymkode: a2690...58d

Man får ikke hørselsproblemer av  normal støy. Hvor står det at barn skal være ute hver dag?

Anonymkode: d95b9...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...