Marye Skrevet fredag kl. 06:53 #21 Skrevet fredag kl. 06:53 Jeg prøvde trappe ned til midtre dose, men gikk opp et par kg, så er tilbake på nest høyeste dose som funket bra... tror ikke jeg noen sinne kan slutte ass..da må jeg isåfall ha gått ned MYE, slik at jeg tåler å gå opp litt når jeg slutter 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:04 #22 Skrevet fredag kl. 07:04 Ja, det vil nok være slik at noen må gå på dette leeenge, men jeg har jo merket at effekten blir mindre ved bruk (sto flere mnd på midterste dose før jeg måtte øke til nest høyeste og nådde da ønsket vekt), hvordan vil det bli på sikt?🤔 -Maggabente Anonymkode: ddce2...310 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:00 #23 Skrevet fredag kl. 13:00 mannen min har sluttet på den og merker veldig at han sliter en del med overspisning nå å virker som han ikke helt ser det selv han maser også hele tiden om bakst noe jeg syns er litt irriterende for jeg sliter selv med vekt og kan ikke gå på noen slanke piller eller sprøyte Anonymkode: df990...db0
Gregarious Skrevet fredag kl. 15:29 #24 Skrevet fredag kl. 15:29 Det blir i prinsippet det samme som å slutte med medisiner mot en kronisk sykdom. Hvis intensjonen ikke er å bruke dem resten av livet, bør man heller ikke starte. 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:26 #25 Skrevet fredag kl. 16:26 Gregarious skrev (54 minutter siden): Det blir i prinsippet det samme som å slutte med medisiner mot en kronisk sykdom. Hvis intensjonen ikke er å bruke dem resten av livet, bør man heller ikke starte. Det er jo like tullete som å si at du MÅ stå på kolesterolmedianer resten av livet, eller blodtrykksmedisiner eller diabetesmedisiner om du har DIA2. Livsendring kan føre til at man ikke trenger medisinene mer. -Maggabente Anonymkode: ddce2...310 1
Gregarious Skrevet fredag kl. 16:40 #26 Skrevet fredag kl. 16:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo like tullete som å si at du MÅ stå på kolesterolmedianer resten av livet, eller blodtrykksmedisiner eller diabetesmedisiner om du har DIA2. Livsendring kan føre til at man ikke trenger medisinene mer. -Maggabente Anonymkode: ddce2...310 Forskjellen ligger i at vektnedgangen oppnås som følge av medikamentet. Det blir som å bruke blodtrykksmedisin og slutte når blodtrykket blir normalt. Da vil man raskt returnere til utgangspunktet. Overvekt er en kronisk tilstand, og forskningen er klar på at nesten alle som slutter med slankemedisiner, går opp i vekt igjen etter en stund. Man vil som regel vende tilbake til omtrent samme vekt, men med mindre muskelmasse som følge av tidligere vektnedgang. Dette fører ofte til vesentlig dårligere helse enn før man startet med medisinen.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:24 #27 Skrevet fredag kl. 17:24 Gregarious skrev (44 minutter siden): Forskjellen ligger i at vektnedgangen oppnås som følge av medikamentet. Det blir som å bruke blodtrykksmedisin og slutte når blodtrykket blir normalt. Da vil man raskt returnere til utgangspunktet. Overvekt er en kronisk tilstand, og forskningen er klar på at nesten alle som slutter med slankemedisiner, går opp i vekt igjen etter en stund. Man vil som regel vende tilbake til omtrent samme vekt, men med mindre muskelmasse som følge av tidligere vektnedgang. Dette fører ofte til vesentlig dårligere helse enn før man startet med medisinen. Vel, ikke alle tar medisinen uten å gjøre tiltak som trening og kosthold- som er anbefalt. Anonymkode: ddce2...310 1
Gregarious Skrevet fredag kl. 17:38 #28 Skrevet fredag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, ikke alle tar medisinen uten å gjøre tiltak som trening og kosthold- som er anbefalt. Anonymkode: ddce2...310 Det er selvsagt et bra tiltak, men det endrer ikke faktum at medikamentene er nødvendige. Det pågår for tiden en diskusjon i fagmiljøet om den samlede effekten av disse medikamentene, som sannsynligvis er vesentlig lavere enn tidligere antatt, ettersom mange avslutter behandlingen. Når behandlingen avsluttes, vender matlysten tilbake, og den kan ikke holdes i sjakk over tid gjennom trening og kosthold.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:52 #29 Skrevet fredag kl. 17:52 Har sluttet på wegovy , og føyer meg inn i rekka mtp å ha fått matlyst og søtsug tilbake. Og gått opp i vekt igjen. Jeg hadde mye bivirkninger så kom aldri opp på mer enn 1.5 mg.. gikk ikke ned mye men kanskje 6-7 kg på et halvt år. Gått opp igjen nå . Vært uten sprøyte et halvt år. Vil tro at den bør brukes i en fase der man er beinhard på å få inn - gjerne treningsrutiner parallelt.. når man da blir lettere kan man opprettholde disse, og da tåler man om man får litt hunger igjen. Jeg gjorde ikke d, og dermed er jeg tilbake til startstreken . Alternativt kan man stå på den livet ut i Guess.. men både dyrt og ja, føler den mister virkning etter en tids bruk. Anonymkode: 014b5...f6e
Mei88 Skrevet fredag kl. 17:57 #30 Skrevet fredag kl. 17:57 Med tanke på den effekten denne har på hjernen i forhold til sult og metthetsfølelse så er det mange som får anbefalt å gå på den livet ut, rett og slett fordi problemene som var der før start kommer tilbake etter avslutningen 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:01 #31 Skrevet fredag kl. 18:01 Gregarious skrev (17 minutter siden): Når behandlingen avsluttes, vender matlysten tilbake, og den kan ikke holdes i sjakk over tid gjennom trening og kosthold. Ikke alle, jeg vil tro de som har spiseforstyrrelse i bunn som overspising-og spise-på-følelser vil slite om de ikke har fått hjelp til å endre tankegangen sin om mat. Det kommer litt an på hvordan man har blitt overvektig. det med matlyst er jo subjektivt, så det nytter ikke å påstå at «alle ditt» eller «alle datt». Anonymkode: ddce2...310 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:03 #32 Skrevet fredag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): .. men både dyrt og ja, føler den mister virkning etter en tids bruk. Anonymkode: 014b5...f6e Det er jo akkurat det, effekten avtar jo etter en stund, ellers er det jo mange som kunne holdt seg på den laveste dosen og hatt det Tipptopp. Så jeg forstår ikke helt den tanken om å stå på det livet ut er realistisk, vil ikke effekten bli borte før eller siden? Anonymkode: ddce2...310 1
Gregarious Skrevet fredag kl. 18:37 #33 Skrevet fredag kl. 18:37 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke alle, jeg vil tro de som har spiseforstyrrelse i bunn som overspising-og spise-på-følelser vil slite om de ikke har fått hjelp til å endre tankegangen sin om mat. Det kommer litt an på hvordan man har blitt overvektig. det med matlyst er jo subjektivt, så det nytter ikke å påstå at «alle ditt» eller «alle datt». Anonymkode: ddce2...310 Nå forholder jeg meg til forskning, som er det motsatte av subjektive vurderinger. Det gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle, men poenget er at andelen som klarer å beholde vekten er så lav at den ikke bør være veiledende for atferd.
Gregarious Skrevet fredag kl. 18:38 #34 Skrevet fredag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er jo akkurat det, effekten avtar jo etter en stund, ellers er det jo mange som kunne holdt seg på den laveste dosen og hatt det Tipptopp. Så jeg forstår ikke helt den tanken om å stå på det livet ut er realistisk, vil ikke effekten bli borte før eller siden? Anonymkode: ddce2...310 Nå mangler vi langtidsdata, men etter fire år er effekten fortsatt til stede.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:28 #35 Skrevet fredag kl. 20:28 Hva er din erfaring med Wegovy da? Og da spesielt nedtrapping som jeg spør om i denne tråden? Anonymkode: ddce2...310 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #36 Skrevet i går, 13:04 AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 20.01): Ikke alle, jeg vil tro de som har spiseforstyrrelse i bunn som overspising-og spise-på-følelser vil slite om de ikke har fått hjelp til å endre tankegangen sin om mat. Det kommer litt an på hvordan man har blitt overvektig. det med matlyst er jo subjektivt, så det nytter ikke å påstå at «alle ditt» eller «alle datt». Anonymkode: ddce2...310 Jeg er en av de som fikk hjelp av wegovy til å bli kvitt smågodtavhengighet som jeg brukte til å spise følelser.. Har gått ned 30 kg på et år og holder nå vekten uten til og med gått ned litt mer innenfor normal BMI, fordi jeg har jobbet med å endre tankesettet og sluttet å spise smågodt.. Må fokusere og komme meg gjennom hver dag, slik som med annen avhengighet, men har ikke matstøy på samme måte og det er relativt lett å holde seg unna. Er bevisst på å spise mye proteiner til hvert måltid og å unngå snacking mellom måltider totalt. Hadde jeg ikke fått hjelp av wegovy hadde jeg ikke fått det til (prøvd utallige ganger uten..) Da jeg sluttet trappet jeg ned i 3 måneder før jeg sluttet helt. Anonymkode: 4b105...80d 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå