Gå til innhold

Skal Wegovy bli billigere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted (husker ikke hvor, men tror kanskje det var på en facebook gruppe) at personens lege hadde sagt at Wegovy kom til å bli billigere. Noen andre som har hørt det, å ev når det blir billigere?

Anonymkode: 10759...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en ny medisin på trappene som er både billigere og mye mer effektiv enn Wegovy.

Anonymkode: 2afa7...7d4

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (23 minutter siden):

Det er ingen konkret plan om det, men Biden oppfordrer produsenten til å sette ned prisen på Wegovy og Ozempic. I Norge jobbes det for å få wegovy på blå resept igjen. 

https://www.healthtalk.no/nyheter-og-politikk/skal-vurdere-om-wegovy-skal-fa-bla-resept-pa-nytt/188306

Det hadde jo vært flott om det kom på blå resept. Jeg har resept på Wegovy som jeg enda ikke har hentet ut da den er for dyr for meg. 

Ettersom jeg leste i artikkelen så skal avgjørelse tas i løpet av dette året? 

Ts

Skrevet

Wegovy har få/ingen konkurrenter, derfor kan de nesten ta betalt hva de vil. Nå som man har funnet noe som virker mot overvekt, og faktisk flere andre ting, som bl.a. avhengighet av alkohol og cannabis, kommer helt sikkert flere produkter fra konkurrerende produsenter etter hvert.

Et produkt som er på vei, det er Mounjaro/Zepbound. Mounjaro/Zepbound fungerer mye på samme måte som Wegovy, men har to ulike virkestoffer og har derfor vist seg å være enda mer effektiv for vektnedgang enn Wegovy. Fordi dette kommer fra en annen produsent enn Wegovy, kan vi jo være heldige at det blir en konkurransesituasjon som gjør at prisene går ned.

Ozempic, som er en diabetesmedisin med samme virkestoff(semaglutid) som Wegovy, har vært på blå resept, og har derfor vært populært å skrive ut til overvektige uten diabetes. Dette ble hinsides kostbart for Staten, milliardene rullet av statskassa i et voldsomt tempo, derfor har man strammet inn kraftig slik at Ozempic nå ikke er mulig å skrive ut på blå resept til folk uten diabetes. Med denne bakgrunnen, er det ingen grunn til å tro at Wegovy vil komme på blå resept i nær fremtid. Må nok regne med at det er noen år frem i tid, om noen gang. Noe tilsvarende har skjedd i USA, hvor mange helseforsikringer tidligere kunne dekke bruk av Wegovy/Ozempic. Dette ble så kostbart for forsikringsselskapene da dette tok av, at jeg tror de fleste, eller alle forsikringsselskapene i USA har sluttet å dekke slankemedisiner for sine kunder for å unngå konkurs.

Uansett, vil nok mange oppleve at de sparer mye på matbudsjettet ved å bruke Wegovy. Det er slett ikke umulig at mange vil spare penger på å bruke Wegovy, fordi man spiser mye mindre. De som i tillegg har nytt litt for mye alkohol kan komme til å spare enda mye mer. Skal ikke spise og drikke mye mindre før du sparer en hundrelapp om dagen, det er jo bare en kaffe og et smørbrød på kafeen, og det er omtrent det Wegovy koster pr. dag på de høyere dosene.

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (7 minutter siden):

Wegovy har få/ingen konkurrenter, derfor kan de nesten ta betalt hva de vil. Nå som man har funnet noe som virker mot overvekt, og faktisk flere andre ting, som bl.a. avhengighet av alkohol og cannabis, kommer helt sikkert flere produkter fra konkurrerende produsenter etter hvert.

Et produkt som er på vei, det er Mounjaro/Zepbound. Mounjaro/Zepbound fungerer mye på samme måte som Wegovy, men har to ulike virkestoffer og har derfor vist seg å være enda mer effektiv for vektnedgang enn Wegovy. Fordi dette kommer fra en annen produsent enn Wegovy, kan vi jo være heldige at det blir en konkurransesituasjon som gjør at prisene går ned.

Ozempic, som er en diabetesmedisin med samme virkestoff(semaglutid) som Wegovy, har vært på blå resept, og har derfor vært populært å skrive ut til overvektige uten diabetes. Dette ble hinsides kostbart for Staten, milliardene rullet av statskassa i et voldsomt tempo, derfor har man strammet inn kraftig slik at Ozempic nå ikke er mulig å skrive ut på blå resept til folk uten diabetes. Med denne bakgrunnen, er det ingen grunn til å tro at Wegovy vil komme på blå resept i nær fremtid. Må nok regne med at det er noen år frem i tid, om noen gang. Noe tilsvarende har skjedd i USA, hvor mange helseforsikringer tidligere kunne dekke bruk av Wegovy/Ozempic. Dette ble så kostbart for forsikringsselskapene da dette tok av, at jeg tror de fleste, eller alle forsikringsselskapene i USA har sluttet å dekke slankemedisiner for sine kunder for å unngå konkurs.

Uansett, vil nok mange oppleve at de sparer mye på matbudsjettet ved å bruke Wegovy. Det er slett ikke umulig at mange vil spare penger på å bruke Wegovy, fordi man spiser mye mindre. De som i tillegg har nytt litt for mye alkohol kan komme til å spare enda mye mer. Skal ikke spise og drikke mye mindre før du sparer en hundrelapp om dagen, det er jo bare en kaffe og et smørbrød på kafeen, og det er omtrent det Wegovy koster pr. dag på de høyere dosene.

Jeg er uenig i det som skrives om at det går mindre penger til mat når man går på slankemedisin.

Det blir ikke noe selvfølgelig rimeligere matbudsjett med Wegovy.  Den kaffekoppen på kafe tar man jo likevel.  Det er ikke alle som spiser smørbrød og kaker på byen før de starter på slankekur heller.  I matbutikken kjøper man kanskje ikke pizza, pasta, grøt og pølser, men prøver å velge sunnere alternativer. Mat må man jo ha, og det er den beste tiden for å legge om kostholdet både for egen del og evt. familien.  Sunn mat er ikke billig.  Noen, men slett ikke alle har hatt et stort forbruk av sjokolade og andre søtsaker før de startet på medisin. Disse vil nok spare noen kroner dersom de klarer å slutte å spise dette.

Anonymkode: 3599f...eee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er uenig i det som skrives om at det går mindre penger til mat når man går på slankemedisin.

Det blir ikke noe selvfølgelig rimeligere matbudsjett med Wegovy.  Den kaffekoppen på kafe tar man jo likevel.  Det er ikke alle som spiser smørbrød og kaker på byen før de starter på slankekur heller.  I matbutikken kjøper man kanskje ikke pizza, pasta, grøt og pølser, men prøver å velge sunnere alternativer. Mat må man jo ha, og det er den beste tiden for å legge om kostholdet både for egen del og evt. familien.  Sunn mat er ikke billig.  Noen, men slett ikke alle har hatt et stort forbruk av sjokolade og andre søtsaker før de startet på medisin. Disse vil nok spare noen kroner dersom de klarer å slutte å spise dette.

Det er nok ikke alle som sparer på matbudsjettet, men jeg tror mange vil kunne gjøre det.

Når Wegovy fungerer, går matlysten ned og man inntar færre kalorier. Det er jo hele poenget med slankemedisiner, at man skal spise mindre. Derfor, hvis man bruker Wegovy, og den har effekt slik at du faktisk spiser mindre, da vil du, forutsatt at du ikke kjøper dyrere mat enn tidligere, spare penger på matbudsjettet.

Endret av aksase
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen, men slett ikke alle har hatt et stort forbruk av sjokolade og andre søtsaker før de startet på medisin. Disse vil nok spare noen kroner dersom de klarer å slutte å spise dette.

Min kone,den vakreste og snilleste kvinnen på jord gikk på Wegovy I 9 Mnd. Gikk ned 25 Kg på den tiden kun på sprøyta.  Spiste utrolig mye mindre,både mat og godteri. Men på grunn bivirkninger valgte hun å slutte.  Så ja,vi sparte mye i den perioden.   Men hun gikk fort opp igjen det hun gikk ned og litt til ....

Hun er ikke dum,jobbet i helsevesenet i snart 30 år. Hun sier det er som alkohlisme eller narkomani.  Hun er bare avhengig av 2-3 skolebrød,Kvikklunsj båtis og smågodt osv osv.6 kjøttkaker til middag bare fordi det er godt.... 9 koteletter en gang...

Hun er fullstendig klar over at det er "farlig" å være overvektig. 

Hun feller en tåre daglig vil jeg  tro ❤️

Anonymkode: d460c...fc0

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Effekten av disse medisinene er jo redusert matlyst som gjør at mengden mat man spiser går ned. Det gjør jo ikke at du får lyst til å erstatte en hamburger med samme mengde kyllingsalat, loff med grovbrød osv, men at matlysten er redusert og tankekjøret om mat roer seg. For de fleste vil redusert mengde mat bety mindre penger på mat, og så spørs det jo hvor i overvektsskalaen man er fra før og hvor sterk effekt medisinen har. Den virker jo ikke likt på alle. Og noen kan nok gå fra å spise mye men billig til lite og dyrt. Men da er jo det et valg man tar. 

Anonymkode: a5896...80c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min kone,den vakreste og snilleste kvinnen på jord gikk på Wegovy I 9 Mnd. Gikk ned 25 Kg på den tiden kun på sprøyta.  Spiste utrolig mye mindre,både mat og godteri. Men på grunn bivirkninger valgte hun å slutte.  Så ja,vi sparte mye i den perioden.   Men hun gikk fort opp igjen det hun gikk ned og litt til ....

Hun er ikke dum,jobbet i helsevesenet i snart 30 år. Hun sier det er som alkohlisme eller narkomani.  Hun er bare avhengig av 2-3 skolebrød,Kvikklunsj båtis og smågodt osv osv.6 kjøttkaker til middag bare fordi det er godt.... 9 koteletter en gang...

Hun er fullstendig klar over at det er "farlig" å være overvektig. 

Hun feller en tåre daglig vil jeg  tro ❤️

Anonymkode: d460c...fc0

Kan signere på at overvekt kan komme av en matavhengighet med abstinenssymptomer som kan være like vanskelige å stå i mot som andre avhengigheter. Overvekt og fedme er en kronisk sykdom som det nå heldigvis er i ferd med å komme bedre behandlinger for. Leit at din kone ikke klarte å leve med bivirkningene, men det kommer flere nye medisiner etter hvert som kanskje kan fungere bedre for henne.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Munjaro er jo rett og slett svindyr og lar seg ikke bruke klikk, så noen reell konkurrent prismessig er den ikke. 

Anonymkode: 51683...4ba

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke inntrykk av at slankemedisin skal bli noe billigere. Jeg er ufør og har ikke rå til den dyre medisinen, så neste gang jeg skal til legen, så skal jeg be om henvisning til slankeoperasjon. Har vært igjennom alt som kreves, så jeg må nok ikke gjennom overvekskurs osv. 

Nærmer meg også 60, å har lest at øvre aldersgrense for operasjon er 60 år, men at det blir tatt individuell vurdering. Det er så mange ulemper ved å være sykelig overvektig, å det ser jeg nå som jeg er inne i en periode med noen undersøkelser der jeg gjerne må igjennom de flere ganger fordi at undersøkelser ikke blir vellykket pga overvekten min. Har også fått høre i helsevesenet at jeg ikke kan få full narkose under enkelte undersøkelser/ operasjoner pga overvekten. 

Så når medisinene er så dyre, så vil jeg heller søke om slankeoperasjon. Har tenkt på operasjon de siste årene, men nå tenker jeg at tiden er inne for det.

Ts

Skrevet (endret)
aksase skrev (På 18.10.2024 den 20.12):

Jeg vurderer denne i lavdose om den viser effekt også på migrene/inflammasjon. 

3500 kr i mnd ja. Det vurderer jeg *ikke*. Men det er kanskje maksdosen? 🤷‍♀️

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...