Gå til innhold

Kattunger på Finn

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da jeg hadde kattunger gikk det kanskje i snitt ila graviditet og frem til 14 uker gamle kattunger kanskje tre ganger så mye mat(pluss spesialfor til kattunger er dyrere), dobbelt så mye kattesand, 1500kr per unge i vaksine, helsebok etc. Kattemor spiste veldig mye både under graviditet og etter fødsel. Det var på ingen måte lønnsomt.  Jeg kunne heller ikke reise bort og rundt fødsel var jeg hjemme omtrent hele døgnet.

Men jeg  mener virkelig at man ikke bør kjøpe kattunger som ikke får vaksine og helsesjekk og man bør kjøpe fra folk som har brukt tid på å få de sosialisert, gitt de kvalitetsfor, kan gi informasjon om foreløpig gemytt osv. 

4000kr for et kattunge også står det "søt og leveringsklar" i beskrivelsen på Finn er for dårlig. 

Anonymkode: 15281...845

Dette! 🙏🏻

Anonymkode: 17150...068

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 21.49):

Solgte fire kattunger nylig, 2000 per stk. fikk meldinger med en gang annonsen var lagt ut. 
Men jeg tror ikke vi gikk noe særlig i pluss; betalte 4000 kr i veterinærutgifter: vaksine, helsesjekk og ormekur.

Kattemor spiste MYE mens hun var drektig og etter hun hadde født, så gikk mye penger til mat. Kattungene skulle også ha mat og 4 kattunger spiser en del.

Pluss gikk det en del penger til kattesand da 5 katter bæsjer mye.

2000 kr for en katt er ikke dyrt, den kommer til å koste deg mye mer årene framover. 

Anonymkode: 370b7...bbb

Da kan du vel brukene pengene du fikk på å kastrere kattemora.

Anonymkode: 04174...70a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 0.24):

Vi har litt lyst på katt og har begynt å snuse litt på Finn. Ser det florerer av kattunger og ble litt overrasket over at det var så mange. Har skjønt det slik at de fleste selger dem for en liten slant for å hindre useriøse henvendelser. Reagerer likevel på at mange selger dem så dyrt. Mellom 1500-2500 når det ikke er snakk om rasekatt. Da har vi  egentlig ikke råd til det mtp utstyr, vaksiner o.l som må komme i tillegg.

Var også inne å så på dyrebeskyttelsen sine sider og kattunge hjelpen. Der var det heller ingen kattunger å få som jeg trodde. Alle katter både unger og  voksne katter må man betale 1900 kr for.. Da følger ihvertfall vaksiner med, men syns likevel det var dyrt.

Noen som vet hvor mye det kostet med helsesjekk og vaksiner av katt? Må de vaksineres jevnlig?

Anonymkode: 9609c...b2b

Vi skaffet oss 2 katter via en organisasjon (som nå er nedlagt). Vi betalte 3000 kr for kattene og da var de ferdig vaksinert, chippet og kastrert. Hvis dere synes det er dyrt med 1500-2500 kr, så har dere egentlig ikke råd til å ha katt. Man må ha råd til dyreforsikring, kvalitetsfor fra dyrlege/dyrebutikk, årlig helsesjekk, og ha råd til å gå til dyrlegen hvis katten uventet blir syk eller skadet. I tillegg så må man ha råd til å kjøpe diverse utstyr som kattedo, kattebur osv. 

Kattene våre koster oss mellom 1500-2000 kr i måneden - katteforsikring x 2, kattesand, tørrmat og våtmat fra dyrlege/dyrebutikk (kattemat fra dagligvarebutikken er overhodet ikke bra for pus), filter til vannfontene m.m.

En konsultasjon på 15 min koster 1330 kr hos vår dyrlege og da tenker jeg at en helsesjekk koster det og oppover (alt etter som hva man vil sjekke). 

Så i mine øyne, er 1500-2500 kr for en katt ingenting å klage på. Men da er det bedre å adoptere fra en organisasjon hvor katten allerede er kastrert, chippet og vaksinert. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 0.47):

Nei det virker mer som om dere tenker enten eller. Enten skal katten ha det flott, nærmest luksuriøst med dyreste fôret og utstyr, samt årlige vaksiner. Eller så får alle de hjemløse kattene bare bli værende på gata og/eller avlives.

Poenget mitt er at det burde gjøres mer for alle kattene som allerede har det dårlig. I stedet for at 15% har et tilnærmet luksuriøst katteliv. 

Vi ville hjelpe en hjemløs kattunge og la den få et godt og omsorgsfullt hjem hos oss. Det er uaktuelt mener dere fordi vi har en litt under middels inntekt.

Kattunge hjelpen er ikke enige. Nå har vi omsider meldt oss som frivillig fosterhjem for dem. Vi stiller altså som fosterhjem for kattunge som venter på nytt hjem. Og så beholder vi den om ingen kan overta den❤️

Min frøken er en katt reddet fra dårlige vilkår og nei hun har ikke det dyreste for og fullt av flott utstyr, men at det hele tatt trekker inn årlige vaksiner i samme setning som du beskriver et luksus liv er jo helt på trynet. Årlige vaksiner skal katten ha og det har ingenting med «luksuriøse»ting å gjøre

Anonymkode: 75047...820

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 16.20):

Levering ved 14 uker gjelder bare oss som er registrert i NRR... 

Anonymkode: d8ab7...fcb

Ser ut til at andre også følger den regelen når jeg ser på Finn. Hvis det er best for kattungene som er hos registrerte oppdrettere så er det jo også best for andre kattunger..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 0.47):

Nei det virker mer som om dere tenker enten eller. Enten skal katten ha det flott, nærmest luksuriøst med dyreste fôret og utstyr, samt årlige vaksiner. Eller så får alle de hjemløse kattene bare bli værende på gata og/eller avlives.

Poenget mitt er at det burde gjøres mer for alle kattene som allerede har det dårlig. I stedet for at 15% har et tilnærmet luksuriøst katteliv. 

Vi ville hjelpe en hjemløs kattunge og la den få et godt og omsorgsfullt hjem hos oss. Det er uaktuelt mener dere fordi vi har en litt under middels inntekt.

Kattunge hjelpen er ikke enige. Nå har vi omsider meldt oss som frivillig fosterhjem for dem. Vi stiller altså som fosterhjem for kattunge som venter på nytt hjem. Og så beholder vi den om ingen kan overta den❤️

Dersom du for alvor mener at årlige vaksiner er luksus håper jeg virkelig ikke dere beholder katten! Basic helsetjenester er da virkelig ikke luksus! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 0.30):

Ring og snakk med Dyrebeskyttelsen, det høres veldig rart ut at de ikke har noen kattunger.

Du kan forklare situasjonen deres, og at dere har dårlig råd. Men, har dere tenkt grundig på om dere virkelig skal ha dyr når dere ikke har så god råd? Det kan plutselig komme på regninger til veterinær, katten skal ha for, leker, og alt av utstyr.

Anonymkode: a1fe6...37b

Kanskje de bare sa det for å bli kvitt de voksne svikta kattene😕

Anonymkode: 64458...39f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...