AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #21 Skrevet 16. oktober 2024 Forundret.. skrev (På 15.10.2024 den 0.31): Når du betaler 1900 fra slike organisasjoner så er katten allerede sterilisert, vaksinert og chippet.. med andre ord så sparer du penger. Skulle du gått til vetrinær og gjort dette selv så ville du nok hatt nødt til å betale en hel del mer. Det stod vaksinert og chippet, ikke noe om sterilisert. Men da skjønner jeg uansett hvorfor det koster litt å overta en katt derfra. Anonymkode: 9609c...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #22 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du bør vente til økonomien din tillater deg å ha katt, TS. Katta vår er ikke spesielt stor og er både renslig og småspist, men i fôr, sand, gjennomsnittlige veterinærkostnader i løpet av et år hvor hun ikke blir syk og forsikring, er det likevel rundt 1500 kr/mnd. Hun ble syk tidligere i år og selv med forsikring måtte vi vel ut med nærmere 12000. Det koster litt å ha et forsvarlig kattehold, vi er ikke av typen som snekrer innhenging eller bytter ut lekene hver måned heller, men kvalitetsmat, helse og sand koster. Anonymkode: c450a...f04 Takk for råd❤️ Mulig vi må vente litt da. Anonymkode: 9609c...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #23 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 0.38): Det er ikke gitt at katten får det tipp topp bare folk kan betale. Det har levd katter blant oss mennesker i århundrer, og de har levd blant fattig og rik, der noen har hatt det godt og andre har hatt det vondt, uavhengig av menneskers sosiale status. Anonymkode: a1fe6...37b Takk for denne❤️ Dukket jammen meg kattepoliti her i tråden. Om vi får katt ville den få alt den trenger og mere til av både utstyr og kjærlighet. Vi er ikke fattige, men må tenke økonomisk. Om vi prioriterer katt prioriterer vi bort noe annet. Jeg er oppvokst med katt selv og vi hadde dårlig råd. Kattene våre levde likevel godt med oss i minst 15-20 år. Fikk det de trengte av mat, husly og kjærlighet. Anonymkode: 9609c...b2b 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #24 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var den som sa mine koster i snitt 27000 for to i året. Etter å ha lest listen din vil jeg legge til at min sum er nøktern med kun det nødvendige, og ikke inkluderer leker og klatrestativer, heller ikke ting som må skiftes ut etter slitasje/skade forårsaket av kattene. Da blir det mer. Katt er ikke en billig «hobby». Anonymkode: 17150...068 Jeg bruker rundt 2500 kr på den eneste katten min men det er mye unødvendig i den summen som snacks og overpriset bittesmå bokser/poser av våtfor. Jeg bruker å si at folk må regne med å bruke minst 500-1000 i måneden. Anonymkode: 05d6f...699 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #25 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for denne❤️ Dukket jammen meg kattepoliti her i tråden. Om vi får katt ville den få alt den trenger og mere til av både utstyr og kjærlighet. Vi er ikke fattige, men må tenke økonomisk. Om vi prioriterer katt prioriterer vi bort noe annet. Jeg er oppvokst med katt selv og vi hadde dårlig råd. Kattene våre levde likevel godt med oss i minst 15-20 år. Fikk det de trengte av mat, husly og kjærlighet. Anonymkode: 9609c...b2b Det er ingen som er kattepoliti. Det koster å ha katt og om du ønsker at katten skal ha et langt liv med god helse så koster maten litt mer. Og det er et minimumskrav å forvente at dyreeiere kan følge opp helsa til dyrene og ha de 10 000 det minst koster om katta brekker beinet eller må trekke noen tenner. Anonymkode: 05d6f...699 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #26 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ingen som er kattepoliti. Det koster å ha katt og om du ønsker at katten skal ha et langt liv med god helse så koster maten litt mer. Og det er et minimumskrav å forvente at dyreeiere kan følge opp helsa til dyrene og ha de 10 000 det minst koster om katta brekker beinet eller må trekke noen tenner. Anonymkode: 05d6f...699 Joda, selvfølgelig sørger vi for en buffer til dyrelegebesøk. Skal bare frem til at noen har nærmest en holdning som om at dersom man ikke bruker tusenvis av kroner på dyrt fôr og leker til katten, så kan det bare være. Da kan den likegodt bli hos dyrebeskyttelsen til den blir avlivet eller settes på gaten. For hva gjør dyrebeskyttelsen med alle de tusenvis av kattene de ikke finner et hjem til? Det florerer av hjemløse katter der ute og jeg vil påstå de har det bedre i et trygt og varmt hjem med middels økonomi og mat og kos fremfor å leve det harde livet som en bakgårds katt. Anonymkode: 9609c...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #27 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Joda, selvfølgelig sørger vi for en buffer til dyrelegebesøk. Skal bare frem til at noen har nærmest en holdning som om at dersom man ikke bruker tusenvis av kroner på dyrt fôr og leker til katten, så kan det bare være. Da kan den likegodt bli hos dyrebeskyttelsen til den blir avlivet eller settes på gaten. For hva gjør dyrebeskyttelsen med alle de tusenvis av kattene de ikke finner et hjem til? Det florerer av hjemløse katter der ute og jeg vil påstå de har det bedre i et trygt og varmt hjem med middels økonomi og mat og kos fremfor å leve det harde livet som en bakgårds katt. Anonymkode: 9609c...b2b Det er ikke prisen på fôret, men kvaliteten som er viktig. Så pus ikke blir syk med både smertene og utgiftene som følger. Mine innlegg er utelukkende for å vise hvor mye det koster, når økonomien min var bedre var jeg veldig ubevisst på summene. Og jeg har kjent på stresset og skyldfølelsen når uforutsette utgifter oppstår. Hovedinnlegget introduserer jo med «egentlig ikke råd til katt», mens du videre spør om relativt rimelige og subsidierte utgifter. Anonymkode: 17150...068 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #28 Skrevet 16. oktober 2024 Bare tull at katteeiere tar betalt uten å engang ha sjekket kattungen hos veterinær! Er man opptatt av kattehelse så gir man kattungen en sjekk,gir vaksine og chipper den. Sterilisering er litt tidlig når de er så små. Kjøper man en valp så er det en selvfølge at de tingene+ flere er iorden. Tror mange setter unger på kattene sine kun for å tjene noen kroner. Håper mange leser dette og tar oppfordringen: ikke kjøp kattunger uten at de som selger har inkludert noe i prisen! Det er så useriøst! Anonymkode: 1838d...146 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #29 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 0.31): Jeg håper selvsagt at du er et troll for fult oppegående mennesker vet bedre, men om du ikke er et av disse oppegående menneskene og helt oppriktig tror at du bare kan få en gratis katt og synes 2000 kr. er for mye så har du ikke råd til å ha katt ferdig snakka! Anonymkode: 75047...820 Jeg syns også at 2.000kr for en gatemiks på Finn er altfor mye. Ofte er de ikke vaksinert osv heller. Men enkelte driver jo nærmest fabrikkproduksjon av kattunger for pengene sin skyld så… Å ta betalt for gatemiksen for å hindre totalt useriøse henvendelser - Ja. Men 2.000kr for en kattunge eier har har så og si 0kr i produksjonskostnader for? Nei takk. Kjøper man av dyrebeskyttelsen så er de i det minste ferdig chippet, vaksinert og eventuelt kastrert/sterilisert. Pluss at man støtter en god sak. Anonymkode: c9093...95f 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #30 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Bare tull at katteeiere tar betalt uten å engang ha sjekket kattungen hos veterinær! Er man opptatt av kattehelse så gir man kattungen en sjekk,gir vaksine og chipper den. Sterilisering er litt tidlig når de er så små. Kjøper man en valp så er det en selvfølge at de tingene+ flere er iorden. Tror mange setter unger på kattene sine kun for å tjene noen kroner. Håper mange leser dette og tar oppfordringen: ikke kjøp kattunger uten at de som selger har inkludert noe i prisen! Det er så useriøst! Anonymkode: 1838d...146 Helt enig! Anonymkode: 17150...068
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #31 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bare tull at katteeiere tar betalt uten å engang ha sjekket kattungen hos veterinær! Er man opptatt av kattehelse så gir man kattungen en sjekk,gir vaksine og chipper den. Sterilisering er litt tidlig når de er så små. Kjøper man en valp så er det en selvfølge at de tingene+ flere er iorden. Tror mange setter unger på kattene sine kun for å tjene noen kroner. Håper mange leser dette og tar oppfordringen: ikke kjøp kattunger uten at de som selger har inkludert noe i prisen! Det er så useriøst! Anonymkode: 1838d...146 Så små? Skal ikke en kattunge være 14 uker etter de nye reglene som kom for snart to år siden? Kattunger som er hentet inn av organisasjoner steriliseres mens de er i fosterhjem, før de blir solgte fordi i usteriliserte og uchippede katter er et stort problem. Hadde alle passet på å gjort dette så ville disse organisasjonene helt klart hatt mange mindre antall katter å redde. Her i kommunen, Stavanger kan man forresten nå få støtte til chipping og sterilisering for å minimere problemet med katter som stikker av, går seg vill, blir dumpet osv. Jeg har sett på Finn "seriøse" oppdrettere av bla Maine coon som til tider selger det dem påstår er renrasede katter som er blitt til under såkalt tyvparring for 5000, disse har ikke vært innom en veterinær engang.. En rasekatt uten stamtavle er ikke annet enn en huskatt. Jeg ville ikke betalt for en kattunge som ikke har fått helsesjekk, vaksiner, chip og sterilisering. Alt dette får du om du tar å kjøper en katt gjennom organisasjoner. Og i tillegg så pleier flertallet av dem skrive kontrakt med kjøper der det også avtales det at om en skulle bli syk eller noe skjer som fører til at du ikke lenger kan ha katten, da tar de den imot igjen. Fordi de tar ansvar og ønsker at katten skal ha det godt. Dette gjør ikke disse " oppdretterne" Det å betale 2000 til en organisasjon gir ikke dem profitt, disse går rundt på frivillighet og veldedighet , de går i tap uansett, men det er med på å betale litt av kostnadene de har hatt på kattene. Jeg har fulgt med på Kattunge hjelpen sin Facebook side og disse damene som driver dette er fantastiske, at en betaler 1900 for en katt dekker bare en brøkdel av de utgiftene de har på dyrlegeregninger. For virkeligheten er slik at flere av kattungene de får inn skal ikke bare chippes, vaksineres og steriliseres, noen er syke, og enkelte er veldig syke og det er over hode ikke billig med behandlinger. Selv har jeg kjøpt lodd av dem via facebook siden deres og så har jeg ført dem opp som grasrotandel mottaker inne på Norsk tipping, det synes jeg andre også burde gjøre. Disse damen og andre som driver lignende organisasjoner er verdifulle! Anonymkode: 6754e...802 1 1
Jajakvinne12 Skrevet 16. oktober 2024 #32 Skrevet 16. oktober 2024 Bare ha litt is i magen, vi betalte 50kr for vår katt i fjor. Det kommer billigere.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #33 Skrevet 16. oktober 2024 Vi tok kr 500,- da vi hadde kattunger. Det dekker stort sett fôr og kattesand, men da har de ikke fått markekur eller vaksine. Anonymkode: c613d...43f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #34 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 4.30): Takk for denne❤️ Dukket jammen meg kattepoliti her i tråden. Om vi får katt ville den få alt den trenger og mere til av både utstyr og kjærlighet. Vi er ikke fattige, men må tenke økonomisk. Om vi prioriterer katt prioriterer vi bort noe annet. Jeg er oppvokst med katt selv og vi hadde dårlig råd. Kattene våre levde likevel godt med oss i minst 15-20 år. Fikk det de trengte av mat, husly og kjærlighet. Anonymkode: 9609c...b2b Kattepoliti faktisk. Ja vi er jo virkelig grusomme mennesker som bryr seg om at de skal ha det bra. Anonymkode: 75047...820 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #35 Skrevet 17. oktober 2024 Jeg hadde en katt som ble 21 år og det er og en viktig faktor å tenke på når en skaffer seg katt. De lever lenge. Den ble ganske dyr å ha de siste årene pga at den måtte trekke en del tenner, hadde giktsmerter og gikk fast på smertestillende. Hyppigere turer til dyrlegen og det mest smertefulle av alt og på slutten greie å vurdere livskvalitet mot å si at nå har den hatt et langt og fint liv så nå er det på tide å slippe. Anonymkode: 05d6f...699 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #36 Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Joda, selvfølgelig sørger vi for en buffer til dyrelegebesøk. Skal bare frem til at noen har nærmest en holdning som om at dersom man ikke bruker tusenvis av kroner på dyrt fôr og leker til katten, så kan det bare være. Da kan den likegodt bli hos dyrebeskyttelsen til den blir avlivet eller settes på gaten. For hva gjør dyrebeskyttelsen med alle de tusenvis av kattene de ikke finner et hjem til? Det florerer av hjemløse katter der ute og jeg vil påstå de har det bedre i et trygt og varmt hjem med middels økonomi og mat og kos fremfor å leve det harde livet som en bakgårds katt. Anonymkode: 9609c...b2b Men nå handlet jo denne tråden om at TS ville ha en gratis katt fordi de hadde råd til å betale rundt 1900 kr. for en katt og da er det rett og riktig å si at da har du ikke økonomi til å ha en katt heller. Anonymkode: 75047...820 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #37 Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 23.51): Så små? Skal ikke en kattunge være 14 uker etter de nye reglene som kom for snart to år siden? Anonymkode: 6754e...802 Levering ved 14 uker gjelder bare oss som er registrert i NRR... Anonymkode: d8ab7...fcb 1
_popcorn_ Skrevet 18. oktober 2024 #38 Skrevet 18. oktober 2024 Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, annonsering og avsporinger, og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #39 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 15.56): Kattepoliti faktisk. Ja vi er jo virkelig grusomme mennesker som bryr seg om at de skal ha det bra. Anonymkode: 75047...820 Nei det virker mer som om dere tenker enten eller. Enten skal katten ha det flott, nærmest luksuriøst med dyreste fôret og utstyr, samt årlige vaksiner. Eller så får alle de hjemløse kattene bare bli værende på gata og/eller avlives. Poenget mitt er at det burde gjøres mer for alle kattene som allerede har det dårlig. I stedet for at 15% har et tilnærmet luksuriøst katteliv. Vi ville hjelpe en hjemløs kattunge og la den få et godt og omsorgsfullt hjem hos oss. Det er uaktuelt mener dere fordi vi har en litt under middels inntekt. Kattunge hjelpen er ikke enige. Nå har vi omsider meldt oss som frivillig fosterhjem for dem. Vi stiller altså som fosterhjem for kattunge som venter på nytt hjem. Og så beholder vi den om ingen kan overta den❤️ Anonymkode: 9609c...b2b 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2024 #40 Skrevet 24. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 23.07): Jeg syns også at 2.000kr for en gatemiks på Finn er altfor mye. Ofte er de ikke vaksinert osv heller. Men enkelte driver jo nærmest fabrikkproduksjon av kattunger for pengene sin skyld så… Å ta betalt for gatemiksen for å hindre totalt useriøse henvendelser - Ja. Men 2.000kr for en kattunge eier har har så og si 0kr i produksjonskostnader for? Nei takk. Kjøper man av dyrebeskyttelsen så er de i det minste ferdig chippet, vaksinert og eventuelt kastrert/sterilisert. Pluss at man støtter en god sak. Anonymkode: c9093...95f Da jeg hadde kattunger gikk det kanskje i snitt ila graviditet og frem til 14 uker gamle kattunger kanskje tre ganger så mye mat(pluss spesialfor til kattunger er dyrere), dobbelt så mye kattesand, 1500kr per unge i vaksine, helsebok etc. Kattemor spiste veldig mye både under graviditet og etter fødsel. Det var på ingen måte lønnsomt. Jeg kunne heller ikke reise bort og rundt fødsel var jeg hjemme omtrent hele døgnet. Men jeg mener virkelig at man ikke bør kjøpe kattunger som ikke får vaksine og helsesjekk og man bør kjøpe fra folk som har brukt tid på å få de sosialisert, gitt de kvalitetsfor, kan gi informasjon om foreløpig gemytt osv. 4000kr for et kattunge også står det "søt og leveringsklar" i beskrivelsen på Finn er for dårlig. Anonymkode: 15281...845 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå