Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kattunger på Finn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har litt lyst på katt og har begynt å snuse litt på Finn. Ser det florerer av kattunger og ble litt overrasket over at det var så mange. Har skjønt det slik at de fleste selger dem for en liten slant for å hindre useriøse henvendelser. Reagerer likevel på at mange selger dem så dyrt. Mellom 1500-2500 når det ikke er snakk om rasekatt. Da har vi  egentlig ikke råd til det mtp utstyr, vaksiner o.l som må komme i tillegg.

Var også inne å så på dyrebeskyttelsen sine sider og kattunge hjelpen. Der var det heller ingen kattunger å få som jeg trodde. Alle katter både unger og  voksne katter må man betale 1900 kr for.. Da følger ihvertfall vaksiner med, men syns likevel det var dyrt.

Noen som vet hvor mye det kostet med helsesjekk og vaksiner av katt? Må de vaksineres jevnlig?

Anonymkode: 9609c...b2b

• Nyttig 1
Skrevet

Ring og snakk med Dyrebeskyttelsen, det høres veldig rart ut at de ikke har noen kattunger.

Du kan forklare situasjonen deres, og at dere har dårlig råd. Men, har dere tenkt grundig på om dere virkelig skal ha dyr når dere ikke har så god råd? Det kan plutselig komme på regninger til veterinær, katten skal ha for, leker, og alt av utstyr.

Anonymkode: a1fe6...37b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har litt lyst på katt og har begynt å snuse litt på Finn. Ser det florerer av kattunger og ble litt overrasket over at det var så mange. Har skjønt det slik at de fleste selger dem for en liten slant for å hindre useriøse henvendelser. Reagerer likevel på at mange selger dem så dyrt. Mellom 1500-2500 når det ikke er snakk om rasekatt. Da har vi  egentlig ikke råd til det mtp utstyr, vaksiner o.l som må komme i tillegg.

Var også inne å så på dyrebeskyttelsen sine sider og kattunge hjelpen. Der var det heller ingen kattunger å få som jeg trodde. Alle katter både unger og  voksne katter må man betale 1900 kr for.. Da følger ihvertfall vaksiner med, men syns likevel det var dyrt.

Noen som vet hvor mye det kostet med helsesjekk og vaksiner av katt? Må de vaksineres jevnlig?

Anonymkode: 9609c...b2b

Når du betaler 1900 fra slike organisasjoner så er katten allerede sterilisert, vaksinert og chippet.. med andre ord så sparer du penger. Skulle du gått til vetrinær og gjort dette selv så ville du nok hatt nødt til å betale en hel del mer.

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring og snakk med Dyrebeskyttelsen, det høres veldig rart ut at de ikke har noen kattunger.

Du kan forklare situasjonen deres, og at dere har dårlig råd. Men, har dere tenkt grundig på om dere virkelig skal ha dyr når dere ikke har så god råd? Det kan plutselig komme på regninger til veterinær, katten skal ha for, leker, og alt av utstyr.

Nei bare nei! Men takk og lov og lov kommer aldri dyrebeskyttelsen til å gi bort en gratis katt.

Anonymkode: 75047...820

• Liker 13
Skrevet

Kattene som kjøpes via Dyrebeskyttelsen kommer vel ferdig kastrert/sterilisert og chippet, så det er vel grunnen til at de koster litt. Pluss at det du betaler går videre til å hjelpe andre dyr.

Men, som andre har nevnt, om du ikke har råd til å betale for vaksinering om selve katten koster et par tusen, så har du egentlig ikke råd til å ha dyr. Hva er planen om katten blir syk eller skadet, for eksempel? Du skal jo ha god nok økonomi til å også tåle at slike ting skjer. Pluss mat hver dag. Pass om du skal reise bort. Hvis 2000 kr er alt som skal til for at du ikke skal ha råd til andre nødvendigheter, er nok ikke dette det rette tidspunktet for å ta på seg ansvaret for et levende vesen.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei bare nei! Men takk og lov og lov kommer aldri dyrebeskyttelsen til å gi bort en gratis katt.

Det er ikke gitt at katten får det tipp topp bare folk kan betale. Det har levd katter blant oss mennesker i århundrer, og de har levd blant fattig og rik, der noen har hatt det godt og andre har hatt det vondt, uavhengig av menneskers sosiale status.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Noen av disse organisasjonene trenger fosterhjem til kattene dem redder, det er da mulig å være fosterhjem og evt bli for alltid hjemmet til katten etterpå. 

Hvis du er egnet, ja de vil vurdere deg, da kan du hjelpe dem og katten du får æren av å fostre. 

Nå på denne tiden når det begynner å bli kaldt ute så pleier det å komme inn flere katter. Noen er tamme og blitt dumpet, gått seg vill osv. Andre er mer ville katter som er blitt fanget inn. Noen er syke, har skader, noen av dem er katter som trenger ekstra pleie resten av livet. Mens andre er friske og raske. 

Når man er fosterhjem så dekkes vanligvis veterinærutgifter av organisasjonene. 

Hvis du ikke kan noe om katt ennå, engasjer deg litt. Kattungehjelpen som du nevner holder til i Stavanger (?), hva med å spørre dem om de trenger noe hjelp? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

2000 kr for et kjæledyr er ingen ting. Om man synes det er dyrt, har man ikke råd til kjæledyr. 

Anonymkode: 28faa...de9

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2000 kr for et kjæledyr er ingen ting. Om man synes det er dyrt, har man ikke råd til kjæledyr. 

I tillegg koster hver kattunge mer enn det for eier av kattemor, mtp oppfølging av veterinær, ekstra fôring av mor, samt hold og oppfølging av et helt kull kattunger i 12 uker. Du tenker at de som har kattunger til salgs i praksis skal sponse deg med masse penger fordi du vil ha katt? 

• Liker 6
Skrevet

Du har ikke råd til å ha katt. 
Bare steriliseringer/kastrering og chipping blir fort noen tusenlapper. Vaksine skal de ha hvert år og det sammen med helsesjekk er fort 1000kr.

Maten må være bra kvalitet, 10 kg koster ca 1000kr nå (blir nok dyrere etterhvert). Har man ikke råd til å kjøpe stor sekk er prisen enda høyere. 

I tillegg kommer skader og andre dyrlegeutgifter. Det er feks veldig mange katter som må trekke tenner, da flyr tusenlappene. 

Hvis du likevel velger å skaffe deg bør du iallfall skaffe forsikring. Jeg tror Agria dekker noe tannproblemer, men om du har forsikring må du regne med å betale alt med tenner selv likevel. Men om pus får andre skader eller blir syk kan det være god hjelp i forsikring. Velg i såfall høy dekning

Anonymkode: 6b455...aaa

• Liker 6
Skrevet

Ikke anskaff dere katt når dere ikke har råd til den lille prisen.. det er altfor mange spleiser ute at folk ikke har råd til vet regninger. Jeg støtter ikke de spleisene. Og vil anta dere vil bli like snyltere pga dere ville ha katt for kos og glemmer de koster. 

Anonymkode: 940d8...c76

• Liker 5
Skrevet

Vi fikk et kattekull for mange år siden, og la ut alle kattungene for 1500,- per stk. De var alle reservert på under en time. De var ikke vaksinert eller sterilisert. 

Så det er tydeligvis ikke for dyrt å selge en kattunge for 1500,-.

• Liker 2
Skrevet

Mine to katter koster i snitt 27000 kr i året. 

Det er mat, forsikring og dyrlege. De er på helsesjekk/vaksine hvert år, og tannrens når det trengs. De har også begge to en sykdom de er blitt utredet for. Den ene blir behandlet via for (foret er ikke dyrere enn annet kvalitetsfor), mens den ikke får behandling, da det pr nå ikke er ett problem. 

bare for å sette 2000 kr i kjøpesum i perspektiv. 

Anonymkode: 17150...068

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke gitt at katten får det tipp topp bare folk kan betale. Det har levd katter blant oss mennesker i århundrer, og de har levd blant fattig og rik, der noen har hatt det godt og andre har hatt det vondt, uavhengig av menneskers sosiale status.

Ja, for det var akkurat det jeg sa…🙄

• Liker 1
Skrevet
Forundret.. skrev (11 timer siden):

Noen av disse organisasjonene trenger fosterhjem til kattene dem redder, det er da mulig å være fosterhjem og evt bli for alltid hjemmet til katten etterpå. 

Hvis du er egnet, ja de vil vurdere deg, da kan du hjelpe dem og katten du får æren av å fostre. 

Nå på denne tiden når det begynner å bli kaldt ute så pleier det å komme inn flere katter. Noen er tamme og blitt dumpet, gått seg vill osv. Andre er mer ville katter som er blitt fanget inn. Noen er syke, har skader, noen av dem er katter som trenger ekstra pleie resten av livet. Mens andre er friske og raske. 

Når man er fosterhjem så dekkes vanligvis veterinærutgifter av organisasjonene. 

Hvis du ikke kan noe om katt ennå, engasjer deg litt. Kattungehjelpen som du nevner holder til i Stavanger (?), hva med å spørre dem om de trenger noe hjelp? 

Med tanke på det synet ts viser at hun har på katter(et levende vesen som ikke er interessert i å betale for) kommer hun aldri til å bli godkjent som fosterhjem for katter.

Annonse
Skrevet

Jeg har rasekatt. Den kostet 15000. 

Årlig vaksine og helsesjekk koster ca 1000

Sterilisering og kjøp av smertestillende kom på 4000

Jeg betaler 350 i forsikring hver måned.

Brukte sikkert minst 2000 på det helt essensielle før hun flyttet inn: litt leker, noen myke huler til å sove i, reiseveske, matskål, vannfontene, kattedo, spade og poser til klumpene i kattedoen, tørrfôr, kattesand, våtfor og litt snacks.

I tillegg har det blitt flere klatrestativ, sovegreier og leker siden hun er innekatt og derfor må stimuleres av meg.

Katter er ikke så billige kjæledyr å ha om du vil gjøre det ordentlig.  Jeg bruker mellom 500 til 1000 kr hver måned.

Om katten blir syk så flyr tusenlappene så i tillegg til forsikring er det også lurt å ha en kattekrise konto med minst 10 000 på i tilfelle det skjer noe forsikringa ikke dekker og da slipper du å tigge på Spleis. 

Anonymkode: 05d6f...699

• Liker 6
Skrevet

Solgte fire kattunger nylig, 2000 per stk. fikk meldinger med en gang annonsen var lagt ut. 
Men jeg tror ikke vi gikk noe særlig i pluss; betalte 4000 kr i veterinærutgifter: vaksine, helsesjekk og ormekur.

Kattemor spiste MYE mens hun var drektig og etter hun hadde født, så gikk mye penger til mat. Kattungene skulle også ha mat og 4 kattunger spiser en del.

Pluss gikk det en del penger til kattesand da 5 katter bæsjer mye.

2000 kr for en katt er ikke dyrt, den kommer til å koste deg mye mer årene framover. 

Anonymkode: 370b7...bbb

• Liker 7
Skrevet

Viss 2000 kr er for dyrt for deres budsjett så er det for dyrt å ha katten. En katt koster mer enn bare mat. Katten trenger også oppfølging av veterinær, forsikring, kattesand osv. Det er ganske dyrt å ha katt.

Grunnen til at katter ikke lengre gis bort selv uten chip, vaksiner osv er fordi det var en del som brukte levende kattunger som mat til slangene sine. Det siler også vekk personer som egentlig ikke har god nok råd til dyrehold. Dessverre kan det ikke sile vekk de som ikke er ansvarlige nok.

Anonymkode: 52665...aad

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har rasekatt. Den kostet 15000. 

Årlig vaksine og helsesjekk koster ca 1000

Sterilisering og kjøp av smertestillende kom på 4000

Jeg betaler 350 i forsikring hver måned.

Brukte sikkert minst 2000 på det helt essensielle før hun flyttet inn: litt leker, noen myke huler til å sove i, reiseveske, matskål, vannfontene, kattedo, spade og poser til klumpene i kattedoen, tørrfôr, kattesand, våtfor og litt snacks.

I tillegg har det blitt flere klatrestativ, sovegreier og leker siden hun er innekatt og derfor må stimuleres av meg.

Katter er ikke så billige kjæledyr å ha om du vil gjøre det ordentlig.  Jeg bruker mellom 500 til 1000 kr hver måned.

Om katten blir syk så flyr tusenlappene så i tillegg til forsikring er det også lurt å ha en kattekrise konto med minst 10 000 på i tilfelle det skjer noe forsikringa ikke dekker og da slipper du å tigge på Spleis. 

Anonymkode: 05d6f...699

Jeg var den som sa mine koster i snitt 27000 for to i året. Etter å ha lest listen din vil jeg legge til at min sum er nøktern med kun det nødvendige, og ikke inkluderer leker og klatrestativer, heller ikke ting som må skiftes ut etter slitasje/skade forårsaket av kattene. Da blir det mer.

Katt er ikke en billig «hobby». 

Anonymkode: 17150...068

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør vente til økonomien din tillater deg å ha katt, TS. Katta vår er ikke spesielt stor og er både renslig og småspist, men i fôr, sand, gjennomsnittlige veterinærkostnader i løpet av et år hvor hun ikke blir syk og forsikring, er det likevel rundt 1500 kr/mnd. Hun ble syk tidligere i år og selv med forsikring måtte vi vel ut med nærmere 12000. Det koster litt å ha et forsvarlig kattehold, vi er ikke av typen som snekrer innhenging eller bytter ut lekene hver måned heller, men kvalitetsmat, helse og sand koster.

Anonymkode: c450a...f04

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...