Gå til innhold

Gammel hund kaster opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en blandingshund (elghund/ border collie) på litt over 12 år som kaster opp ganske mye, det er snakk om 10/13 oppkast om dagen som ser gult ut. Vi skal til veterinæren på onsdag. Noen som har vært i lignende situasjon som endte godt? Er så redd at hunden er så sykt at han må avlives. Formen hans har ikke forandret seg, han slapper mye av men det er nok pga alderen. Han spiser og drikker godt, har mye energi når vi er ute på luftetur...

Anonymkode: 924f5...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får den mat mer enn en gang om dagen? 

Min gamle hund slet endel med mageproblemer når hun ble gammel. Men jeg begynte å gi små måltider 3x daglig, og et kosttilskudd som heter enteromicro. Gav også våtfor fra veterinæren for dårlig mage😊 problemene forsvant når jeg var nøye med dette😊

Anonymkode: 07b9d...0cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får den mat mer enn en gang om dagen? 

Min gamle hund slet endel med mageproblemer når hun ble gammel. Men jeg begynte å gi små måltider 3x daglig, og et kosttilskudd som heter enteromicro. Gav også våtfor fra veterinæren for dårlig mage😊 problemene forsvant når jeg var nøye med dette😊

Får vom en gang om dagen, takk skal prøve å dele den i 3 imorgen, men som jeg har skrevet så kaster han opp gul slim, altså ikke noe matrester i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får vom en gang om dagen, takk skal prøve å dele den i 3 imorgen, men som jeg har skrevet så kaster han opp gul slim, altså ikke noe matrester i den..

Ja, du kan jo prøve det😊

Kan jo hende det hjelper å ha noe i magen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min kastet opp mye i vår. Mange andre symptomer og en lang historikk bak også, men til slutt fant vi ut at han hadde kreft i tarmen💔. Men det trenger absolutt ikke være det hos din hund. Ønsker dere lykke til❤️

Anonymkode: ac869...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gult slim er typisk oppkast hunder har når det er for lenge siden mat, er min erfaring. 
Det kan helt sikkert også skyldes flere andre ting, altså. 

Anonymkode: 8f495...c30

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk også vom til hun ble gammel, men da var det noe som skjedde, plutselig tålte hun det ikke, å ble veldig syk, betennelse i tarmen om jeg ikke husker feil. Begynte da med annet for, og det skjedde ikke igjen. 

Min veterinær, veldig dyktig og erfaren med lang erfaring med hund, mente at særlig eldre hunder ikke hadde godt av råforing, på grunn av blandt annet bakterier. Jeg vet ikke, men hun ble som sakt bra igjen på veterinærfor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gult slim er magesyre. Om det har gått for lang tid siden de sist spiste, kan det samle seg magesyre i magen som da ikke har mat å bryte ned. Det er ubehagelig og derfor kaster de det opp.

Det er ikke unormalt for hunder å kaste opp magesyre nå og da. Ofte spiser de gress fordi det er lettere å kaste opp magesyre og gress, istedenfor bare magesyre.

Men, om hunden er 12 år og ikke har gjort dette før, så er det absolutt lurt å ta den med til veterinær. 10-13 ganger om dagen er også veldig mye. Det kan være tegn på noe annet enn bare tom mage. Om han plutselig overproduserer magesyre nå, er det kanskje en betennelse eller lignende? Jeg ville gitt hunden flere små måltid om dagen frem til veterinærbesøket for å se om det bedrer seg, og ikke minst så magesyren får jobbet med noe istedenfor at den kommer opp og tærer på magesekk, spiserør og tenner 

Anonymkode: b0d1c...803

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har en blandingshund (elghund/ border collie) på litt over 12 år som kaster opp ganske mye, det er snakk om 10/13 oppkast om dagen som ser gult ut. Vi skal til veterinæren på onsdag. Noen som har vært i lignende situasjon som endte godt? Er så redd at hunden er så sykt at han må avlives. Formen hans har ikke forandret seg, han slapper mye av men det er nok pga alderen. Han spiser og drikker godt, har mye energi når vi er ute på luftetur...

Høres ut som vår- han hadde kraftig refluks. Gi kun skånekost eller ingen mat frem til time hos vet. Vår hadde desverre kreft, men levde fint i 2 år etterpå. Det som hjalp umiddelbart var kvalmedempende sprøyte hos vet, og kvalmedempende tabletter en periode etterpå. Er vet klar over h or ofte det er oppkast? Mulig å fremskynde timen? Trenger ikke å være noe farlig, men selvsagt er dette et ubehag som man vil behandle asap. Lykke til, og god bedring til vovven ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør om dere kan komme innom i dag, synes det er lenge å gå og vente til onsdag når hunden ikke er bra. Dyr forsøker alltid å kamuflere hvor dårlige de egentlig er, så han bør gis en skikkelig sjekk.

Du har fått mange gode råd, jeg er enig i hyppigere måltider med annet for.

Anonymkode: a2d9f...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med hunden?♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vår som er like gammel gjør dette når magen er tom. Får alltid frokost og middag, og nå har vi innført litt tørrfor i snusematte tidlig kveld i tillegg. Spyr aldri når han har litt innabords :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...