AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #1 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg søkte nylig om barneforsikring til begge barna mine. Den ene søknaden ble avvist fordi barnet har høytfungerende autisme/asberger. Barnet er "så vidt" innenfor spekteret, og klarer seg stort sett bra uten ekstra oppfølging fra skole eller spesialtiltak. Jeg skjønner likevel at risikoen er større for forsikringsselskapet med tanke på mulige utbetalinger, men lurer likevel på om det er lovlig at autismediagnosen automatisk innebærer avslag? Noen med erfaring om dette? Anonymkode: 8bcda...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 14. oktober 2024 #2 Del Skrevet 14. oktober 2024 ja forsikringselskapet kan velge og avslå om de mener risikoen blir for stor, i enkelte tilfeller kan det gå igjennom, men med en høyere pris og/eller at enkelte sykdommer ikke er inkludert i forsikringen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #3 Del Skrevet 14. oktober 2024 Ja, jeg hadde regnet med høyere pris eller lignende, men synes det rett og slett er litt diskriminerende at autisme automatisk gir avslag. Det er tross alt ingen sykdom, og det finnes veldig mange måter autisme gir seg utslag på. Anonymkode: 8bcda...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Del Skrevet 14. oktober 2024 Når om lag 90% av de med asperger er utenfor arbeidslivet så sier det seg selv at det er en stor risk for forsikringsselskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Del Skrevet 14. oktober 2024 Forsikringsselskap er ren butikk, ikke noe nestekjærlige selskaper. De spekulerer i å tjene penger. Friske folk innebærer lite risiko for utbetaling mens de betaler forsikringspremie Veldig mange med autisme blir jo uføre, så det tar de ikke sjansen på. Anonymkode: b1cd7...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 14. oktober 2024 #6 Del Skrevet 14. oktober 2024 Min erfaring er at de avslår alle barn med diagnose. Det verste jeg har hørt, er at et forsikringsselskap avslo å forsikre et barn med dysleksi!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg søkte nylig om barneforsikring til begge barna mine. Den ene søknaden ble avvist fordi barnet har høytfungerende autisme/asberger. Barnet er "så vidt" innenfor spekteret, og klarer seg stort sett bra uten ekstra oppfølging fra skole eller spesialtiltak. Jeg skjønner likevel at risikoen er større for forsikringsselskapet med tanke på mulige utbetalinger, men lurer likevel på om det er lovlig at autismediagnosen automatisk innebærer avslag? Noen med erfaring om dette? Anonymkode: 8bcda...042 Hvert enkelt forsikringsselskap bestemmer selv hvilke diagnoser de vil inkludere og hvilke de vil ekskludere. Du kan jo prøve et annet selskap? Ellers vil jeg påstå at dette er en av minussene med at alt skal diagnostiseres i dagens samfunn. Her kan det jo og oppstå en forskjellsbehandling av de to barna dersom begge for eksempel haver i en bilulykke der den ene får den andre får ingen økonomisk kompensasjon fra forsikringen. Anonymkode: 9738b...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #8 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvert enkelt forsikringsselskap bestemmer selv hvilke diagnoser de vil inkludere og hvilke de vil ekskludere. Du kan jo prøve et annet selskap? Ellers vil jeg påstå at dette er en av minussene med at alt skal diagnostiseres i dagens samfunn. Her kan det jo og oppstå en forskjellsbehandling av de to barna dersom begge for eksempel haver i en bilulykke der den ene får den andre får ingen økonomisk kompensasjon fra forsikringen. Anonymkode: 9738b...1b4 Ja, det er det jeg mener, alle hendelser som kan skje har jo ikke nødvendigvis med autisme å gjøre. Barnet har flere i familien med asberger, alle disse er i jobb og har egen familie til tross for sine utfordringer. Det andre barnet mitt har en fysisk lidelse, og der er forsikringen unntatt forhold som omhandler denne lidelsen. Det synes jeg er greit nok, men det er jo synd at ved autismespekter skal man ikke kunne forsikres for noen slags hendelser. Jeg vet ikke, synes bare det er trist å se hvordan diagnosen automatisk anses som et så stort handicap. Anonymkode: 8bcda...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #9 Del Skrevet 14. oktober 2024 Lykkedykker skrev (2 timer siden): Når om lag 90% av de med asperger er utenfor arbeidslivet så sier det seg selv at det er en stor risk for forsikringsselskapet. Hvor har du det tallet fra? Anonymkode: 8bcda...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor har du det tallet fra? Anonymkode: 8bcda...042 https://psykologtidsskriftet.no/notis/2018/08/ung-uforetrygd "For selv om unge utgjør en liten andel av uføretrygdende, forteller også tall fra NAV at over 90 prosent av de med Asperger syndrom står utenfor arbeidslivet." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Del Skrevet 15. oktober 2024 Helt rett og lovlig det forsikringen har gjort, dessverre. Du kan fortsatt søke forsikring på barnet, men de aller fleste vil gi fratrekk på en del ting pga diagnosen. Derfor er det så viktig at når man får barn at man lager forsikring på dem så tidlig som mulig. Ikke kritikk mot deg, men et råd til andre som kanskje leser her. Ha forsikring på barnet. Det er viktigere enn man tror. Mitt første barn som nå er ungdom var jeg et par år for seint ute og han fikk flere fratrekk pga 2 diagnoser. Anonymkode: ee8cf...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #12 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lykkedykker skrev (9 timer siden): https://psykologtidsskriftet.no/notis/2018/08/ung-uforetrygd "For selv om unge utgjør en liten andel av uføretrygdende, forteller også tall fra NAV at over 90 prosent av de med Asperger syndrom står utenfor arbeidslivet." Dette er direkte feil. Det NAV har tall på, er hvor mange av de med autisme som er innom NAV som er ufør. Det er noe helt fullstendig annet enn "90 % av alle autister". For det er riv ruskende feil. Det er veldig mange med autisme som aldri er innom nav. Jeg er en av dem. Det finnes ikke noe register over mennesker med autisme, og følgelig, heller ikke noen statistikk over hvor mange autister som faktisk er i jobb. Har man aldri måttet være innom NAV, så har heller ikke NAV telt deg med i statistikken sin. Anonymkode: b86d5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. oktober 2024 #13 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er direkte feil. Det NAV har tall på, er hvor mange av de med autisme som er innom NAV som er ufør. Det er noe helt fullstendig annet enn "90 % av alle autister". For det er riv ruskende feil. Det er veldig mange med autisme som aldri er innom nav. Jeg er en av dem. Det finnes ikke noe register over mennesker med autisme, og følgelig, heller ikke noen statistikk over hvor mange autister som faktisk er i jobb. Har man aldri måttet være innom NAV, så har heller ikke NAV telt deg med i statistikken sin. Anonymkode: b86d5...9ec Riktig det du sier. Men det trenger ikke være så riv ruskende galt likevel. Du kan nok fint være en del av den 10% da. På de 3 asperger "meetups" gruppene jeg har vært på har alle bortsett fra 1 vært ufør eller på aap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #14 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lykkedykker skrev (1 time siden): Riktig det du sier. Men det trenger ikke være så riv ruskende galt likevel. Du kan nok fint være en del av den 10% da. På de 3 asperger "meetups" gruppene jeg har vært på har alle bortsett fra 1 vært ufør eller på aap. Jo, det er feil. Det er langt flere som er i jobb. Du kan ikke bruke "personer som går på autisme-meetups" som grunnlag heller. Folk som går i slike grupper er gjerne ikke representative for hele den autistiske befolkningen. Jeg har aldri vært på et slikt meetup, jeg er ikke medlem i autismeforeningen, og jeg har faktisk aldri noen sinne gått på et eneste autisme-relatert arrangement. Og det er jeg langt ifra alene om. Jeg jobber i it-bransjen, og har/har hatt flere autistiske kolleger som heller aldri har vært i NAV-systemene eller henger på meetups. Anonymkode: b86d5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. oktober 2024 #15 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er feil. Det er langt flere som er i jobb. Du kan ikke bruke "personer som går på autisme-meetups" som grunnlag heller. Folk som går i slike grupper er gjerne ikke representative for hele den autistiske befolkningen. Jeg har aldri vært på et slikt meetup, jeg er ikke medlem i autismeforeningen, og jeg har faktisk aldri noen sinne gått på et eneste autisme-relatert arrangement. Og det er jeg langt ifra alene om. Jeg jobber i it-bransjen, og har/har hatt flere autistiske kolleger som heller aldri har vært i NAV-systemene eller henger på meetups. Anonymkode: b86d5...9ec https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap Tja, 10% flere da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap Tja, 10% flere da. De dataene er også litt ubrukelige. De tar nemlig også utgangspunkt i personer myndighetene VET har autisme.. og det er ikke noe register over folk med diagnosen i UK heller. Så de teller kun dem som faktisk er i systemet noe veldig veldig mange ikke er. Anonymkode: b86d5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. oktober 2024 #17 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De dataene er også litt ubrukelige. De tar nemlig også utgangspunkt i personer myndighetene VET har autisme.. og det er ikke noe register over folk med diagnosen i UK heller. Så de teller kun dem som faktisk er i systemet noe veldig veldig mange ikke er. Anonymkode: b86d5...9ec Men da kan vi begynne å synse om andre ting. Hvor mange udiagnostiserte autister som er uføre pga angst/rus/depresjon osv. Poenget er fremdeles, flesteparten av autister er utenfor arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #18 Del Skrevet 15. oktober 2024 Lykkedykker skrev (24 minutter siden): Men da kan vi begynne å synse om andre ting. Hvor mange udiagnostiserte autister som er uføre pga angst/rus/depresjon osv. Poenget er fremdeles, flesteparten av autister er utenfor arbeidslivet. Muligens, men du vet ikke det heller med sikkerhet. Ingen av de jeg kjenner med autisme er eller har noen sinne vært utenfor arbeidslivet.. Og ingen av dem telles da med i statistikkene fra NAV. Anonymkode: b86d5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. oktober 2024 #19 Del Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Muligens, men du vet ikke det heller med sikkerhet. Ingen av de jeg kjenner med autisme er eller har noen sinne vært utenfor arbeidslivet.. Og ingen av dem telles da med i statistikkene fra NAV. Anonymkode: b86d5...9ec Det er nok ganske sannsynlig at det er slik. All forskning på det tilsier det. Kan ta et søk på ordet 'ufør' i autismegruppene på facebook så kan en se at det kan stemme. Selvmord er også en ledende årsak til tidlig død for autister, så man kan jo undre seg om hvor mange av disse ikke telles med i statistikken til NAV. Hvor mange av dem hadde blitt ufør om de hadde fått hjelp? De som presset seg gjennom arbeidslivets vanskeligheter til bristepunktet. Endret 15. oktober 2024 av Lykkedykker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå