Gå til innhold

Ikke konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her blir det nok ikke konfirmasjon. Og det er, kort fortalt, ingen familie å invitere. Vi kan evt invitere bare venner, men det blir ikke det samme. Så det jeg lurer på, til dere der det ikke ble konfirmasjon…

1. hvorfor ble det ikke konfirmasjon

2. fant dere på et alternativ som at «konfirmanten» fikk penger, en reise eller noe annet. Hva ble alternativet?

Anonymkode: 0110c...d49

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren til en kollega av meg ønsket seg heller en storbyferie 😀

Anonymkode: d1019...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det ikke konfirmasjon fordi selve undervisningen og seremonien ble for vanskelig å være med på. Så vi venta et år,og slo til med en stor 16-årsfest heller. Leide lokale og hadde pizza og kaker på dagtid med familie, også ble det ny runde pizza og kake(rester) da gutta kom på kvelden. Hadde mariokart-turnering på storskjerm bl.a. 

Anonymkode: ca616...329

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn ønsket ikke konfirmasjon, og vi har ikke tradisjon for det i min familie uansett. Ikke-religiøse i mange generasjoner, så jeg er ikke konfirmert og det var ikke foreldrene mine heller. Barnet fikk en tur til USA i stedet, og vi storkoste oss! Det var mange i klassen som ikke konfirmerte seg, det er nok ikke like vanlig lenger i Oslo med konfirmasjon som ellers i landet.

Anonymkode: 6aa62...997

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre barnebarn har ønsket å konfirmere seg. Begge sier det er fordi de ikke er religiøse og synes det er "ekkelt" at så mange i klassen vil det fordi de vil ha penger.  De får ingen "kompensasjon" for ikke ¨å konfirmere seg.  Borgerlig konfirmasjon forstår de ikke meningen med, sier de.   

Må si jeg er litt stolt av dem.  Både vi besteforeldre og foreldrene er konfirmert.  Vi var ikke så reflekterte som de unge er i dag, og gjorde det mest fordi det var tradisjon.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke familie å invitere. Vi endte med en liten feiring der vi inviterte ett par vennepar med barn på samme alder som konfirmanten har vokst opp med. Han fikk tilogmed en fin tale fra de. 

Ellers fikk han en større pengegave av oss enn han kanskje hadde fått om vi hadde hatt stor familie. Vi vurderte å reise vekk, men han ville ha selskap, selv om han visste at det ble få tilstede. 

Anonymkode: 6591f...7b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Fordi vi ikke er en religiøs familie.

2. Nei, men hun fikk penger av oss foreldre.

Anonymkode: 0d573...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her blir det nok ikke konfirmasjon. Og det er, kort fortalt, ingen familie å invitere. Vi kan evt invitere bare venner, men det blir ikke det samme. Så det jeg lurer på, til dere der det ikke ble konfirmasjon…1. hvorfor ble det ikke konfirmasjon

2. fant dere på et alternativ som at «konfirmanten» fikk penger, en reise eller noe annet. Hva ble alternativet?

Vil ungdommen konfirmeres så handler jo ikke det om familie eller ingen familie men å ha og være del av et felleskap med andre ungdommer for så å ha en avslutning som kalles konfirmasjon. 
De jeg oppfatter at du snakker om er selskapet hjemme eller i lokale etter seremonien i kirken eller annet sted. 
Synes du skal ta praten med ungdommen og snakke igjennom om hen vil være en del av enten en religiøs konfirmasjon eller en ikke kristen samling, ala humanetisk ett eller annet. 
Som forelder så kal heller ikke din økonomi ligge til grunn for om ungdommen får delta på en komfirmasjonsforberedende opplegg. Selv om barn fra hjem med dårlig økonomi ofte er snille med sine foreldre og sier de ikke har lyst, fordi de bet at foreldrene har dårlig økonomi og ikke vil belaste økonomien med egen konfirmasjon. 

Anonymkode: de8dc...c3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok ikke konfirmasjon. Og det er, kort fortalt, ingen familie å invitere. Vi kan evt invitere bare venner, men det blir ikke det samme. Så det jeg lurer på, til dere der det ikke ble konfirmasjon…

Er konfirmasjonen blitt redusert til en gudløs pengeinnsamling for ungdommen? 

For meg var konfirmasjonen en stor greie hvor jeg som (nesten)voksen fikk anledning til å bekrefte for menigheten at jeg fortsatt ville være en del av den kirken jeg ble døpt inn i som barn. Det er jo dette konfirmasjon/confirmation/bekreftelse handler om. Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpen.

Nå virker det som at at selve fundamentet for konfirmasjonen er blitt rotet bort på veien og endret til å handle om gaver og penger. De som ikke bekrefter sitt dåpsløfte, men allikevel vil ha et påskudd til å skaffe ungdommen verdier, bør heller være ærlige og invitere til gaveinnsamlingsfest eller pengeinnsamling, for det er jo det det nå handler om for mange. Eller opprett en spleis. Konfirmasjon er det i hvert fall ikke....

Anonymkode: 5c072...e26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen ville ikke konfirmeres. Valgte det helt selv. 

Det var i korona-årene og rett spontant/med kort varsel, men vi (foreldre) gav en storbyferie som gave i langhelgen resten av trinnet skulle konfirmeres.  

Anonymkode: 9817e...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen ville ikke konfirmeres. Syntes hele opplegget var meningsløst. Orket ikke sitte på undervisning 1 kveld i uka. 

Har ikke blitt kompensert enda. Vil finne på noe. Kanskje til 16- års dagen. Har vurdert at å gi ungdommen en større pengesum nå, ikke er så klokt. Vi jobber med å sette seg mål og jobbe etter dem.

Anonymkode: 861df...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen her tror ikke på noen som helst form for religion og velger bort human-etisk sitt opplegg. Synes også det er meningsløst å bruke tid på det. 

Nå har vi veldig mye prat om alt mellom himmel og jord her i hjemmet, så det er ikke mangel på refleksjoner. 

Ungen vil få en sum på sparekontoen av meg (mor). 

Anonymkode: b0e0b...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er konfirmasjonen blitt redusert til en gudløs pengeinnsamling for ungdommen? 

For meg var konfirmasjonen en stor greie hvor jeg som (nesten)voksen fikk anledning til å bekrefte for menigheten at jeg fortsatt ville være en del av den kirken jeg ble døpt inn i som barn. Det er jo dette konfirmasjon/confirmation/bekreftelse handler om. Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpen.

Nå virker det som at at selve fundamentet for konfirmasjonen er blitt rotet bort på veien og endret til å handle om gaver og penger. De som ikke bekrefter sitt dåpsløfte, men allikevel vil ha et påskudd til å skaffe ungdommen verdier, bør heller være ærlige og invitere til gaveinnsamlingsfest eller pengeinnsamling, for det er jo det det nå handler om for mange. Eller opprett en spleis. Konfirmasjon er det i hvert fall ikke....

Anonymkode: 5c072...e26

Tror det er ganske få som konfirmerer seg på det grunnlaget i norge, også i Kirken. De fleste kulturer har tradisjoner eller fester som enten feirer at barnet blir født, overgangen fra barn til voksen og samliv/ekteskap. I min familie er de aller fleste borgerlig konfirmert, da det er ungdommen vi feirer, og ikke en gud vi ikke tror på. For min del hadde borgerlig konfirmasjon gjerne hatt ett annet navn enn konfirmasjon ( på navnefest/dåp har set blitt 2 forskjellige begreper - noe som er bra) Knapt 20% av Nordmenn definerer seg som personlig kristne i dag, så de andre 80% må finne på noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Mange fine tanker og innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 20.00):

Reise vekk med kjernefamilien?

Anonymkode: 1314d...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...