Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne jeg har kjent et par år. Men blitt merkelig mellom oss nå i sommer. Vi pleier alltid å skravle, men er også såpass trygge på hverandre at det ikke blir kleint om ingen av oss sier noe på et par min.

Vi var ute å gikk tur, og hun gikk foran og da ingen ting. Jeg prøvde meg på noen spørsmål, men fikk mule funken svar tilbake. «Jaja, kanskje hun trenger å gå litt i sine egne tanker i dag» tenkte jeg. Så ringer hun en venninne og de snakker 1 t mens vi går tur, og hun virker da veldig glad. Når de legger på så spør jeg om hun kanskje vil finne på noe annet, men for «ja det blir det god stemning av når du spør sånt»

Så var vi i en innflytningsfest sammen. Hun pratet ikke til noen og så ganske sur ut. Trykket på tlf. Kanskje hun kranglet med noen der? Jeg vet ikke. Jeg gikk bort å spurte om hun hadde det bra, men da ble hun sur. «Hva mener du? Blir ikke god stemning når du spør om sånt hvertfall, det blir masete». Så jeg trakk meg litt unna og snakket med noen av de andre på sammenkomsten. Det var ikke greit og hu ble sur på meg. Jeg prøver forklare hvorfor jeg gikk, men får bare tilbake svar at hun ikke var sur i det hele tatt. Men nå er hun sur. Ble bare tar stemning resten av kvelden. 

Hva skal jeg gjøre med alt dette?

Anonymkode: 5a14b...c79

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres helt retard ut. 

Anonymkode: 6ad19...a90

• Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som hun har problemer av ett eller annet slag.

• Nyttig 2
Skrevet

Først, dette er ikke en venninne.

Hun hadde jeg trukket meg milevis unna og redusert kontakt til et minimum, evt bare kuttet helt ut. Hvem går på tur med ei venninne og snakker i telefonen med noen andre i over en time? Da kunne du jo like godt gått alene.

Og om du først føler for å ta det opp med henne så spør hva som er galt og hvorfor hun oppfører seg så bedritent mot deg. Hun er jo verre enn småunger. Jeg hadde slike "venner" før, og fellesnevneren er at de var utrolig dårlige i oppførsel mot alle de mente seg bedre enn.

Anonymkode: 81f05...487

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Spør henne hvorfor hun er sånn. Si også at det ikke er veldig hyggelig for deg å så sånne sure svar tilbake når du bare mener godt. Hvis hun ikke kan gi deg er godt svar på det og heller legger skylden over på deg så bør du faktisk kutte henne ut. Hun høres litt toxic ut.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være hun opplever at du er for på, spør for direkte, og antyder hvordan hun føler. Å si noen er sur er en ganske sikker måte å få noen sur. Det lærte jeg på barneskolen. 

At hun pratet med den andre venninnen i en time kan tyde på at det var en «lettere» samtale, også at hun prøvde å skape avstand til deg og ønsket at du skulle se det. 

Dette er bare antakelser basert på det du har skrevet. Om du ønsker å bedre relasjonen til henne kunne du jo prøve med å si noe som: jeg vet ikke om du syns jeg graver for mye, og om jeg gjør det så beklager jeg. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal møte noen. Jeg kan gi deg det rommet du trenger, og så kan du vite at jeg er her for deg. Både i dybden eller om du bare vil snakke om «været». 

Anonymkode: 4f870...aca

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som et godt vennskap. Å ta en times tekefonsamtale når hun er på tur med deg, er direkte respektløst. 

Anonymkode: 276bf...f02

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være hun opplever at du er for på, spør for direkte, og antyder hvordan hun føler. Å si noen er sur er en ganske sikker måte å få noen sur. Det lærte jeg på barneskolen. 

At hun pratet med den andre venninnen i en time kan tyde på at det var en «lettere» samtale, også at hun prøvde å skape avstand til deg og ønsket at du skulle se det. 

Dette er bare antakelser basert på det du har skrevet. Om du ønsker å bedre relasjonen til henne kunne du jo prøve med å si noe som: jeg vet ikke om du syns jeg graver for mye, og om jeg gjør det så beklager jeg. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal møte noen. Jeg kan gi deg det rommet du trenger, og så kan du vite at jeg er her for deg. Både i dybden eller om du bare vil snakke om «været». 

Jeg lærte på barneskolen at det er UTROLIG UHØFLIG å skravle i telefonen en time når jeg er sammen med andre🤯

Anonymkode: c6c7f...41d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lærte på barneskolen at det er UTROLIG UHØFLIG å skravle i telefonen en time når jeg er sammen med andre🤯

Anonymkode: c6c7f...41d

Jeg er helt enig i det også. Om du tolket det slik bifaller jeg ikke venninnen sim adferd. 

Det er både uhøflig og barnslig, derfor tror jeg også at hun tester ts, for å se hvordan hun reagerer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ta korte nødvendige samtaler er nå en ting, men å snakke så lenge er bare uhøflig. Også mot den på telefonen som neppe visste at samtalen ble overhørt.

Hun høres både barnslig og survete ut. Fokuser på noen andre 

Anonymkode: b3b7c...ffd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg, sånne mennesker som venninna til ts hadde klikke uansett hva du sier. Man skal ikke måtte føle at man trår på eggeskall heller, bare fordi man har en venn som velger å tolke alt i verste mening. Sånne folk mister oftere venner pga det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig i det også. Om du tolket det slik bifaller jeg ikke venninnen sim adferd. 

Det er både uhøflig og barnslig, derfor tror jeg også at hun tester ts, for å se hvordan hun reagerer. 

Teste venninne? Ts skulle bare gått. Sagt takk for seg. Hvis dette stemmer, at hun testet ts så har hun en eller annen diagnose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"ja det blir det god stemning av når du spør sånt»

"Blir ikke god stemning når du spør om sånt hvertfall"

Hva skal jeg gjøre med alt dette?

Anonymkode: 5a14b...c79

Hun der blir aldri fornøyd. Du kan si at det skal to til for å lage både god og dårlig stemning.

Anonymkode: bb603...a34

Skrevet
Sannhetsøkende skrev (20 minutter siden):

Tro meg, sånne mennesker som venninna til ts hadde klikke uansett hva du sier. Man skal ikke måtte føle at man trår på eggeskall heller, bare fordi man har en venn som velger å tolke alt i verste mening. Sånne folk mister oftere venner pga det.

Teste venninne? Ts skulle bare gått. Sagt takk for seg. Hvis dette stemmer, at hun testet ts så har hun en eller annen diagnose.

Fra beskrivelsene som ts skriver fra innflyttningsfesten virker det ikke som venninnen ønsker det. At hun skal trekke seg unna.

Det er ikke normal adferd eller høflig/hyggelig adferd noe av det ts beskriver, og jeg skjønner at det er vanskelig å forholde seg til. Jeg tror samtlige i tråden reagerer på det. 

ts spør hva hun skal gjøre, og veldig forenklet kan hun trekke seg unna, komme nærmere, skifte tilnærming eller late som ingenting. 

Hvor ved å gjøre ingenting vil venninnens problemer kanskje løse seg uten ts, men hvor hun kan risikerer å oppleve flere ubehagelige opplevelser. 

Det er også viktig å ha med at det er ikke bare andre mennesker som virker inn på deg, man virker selv inn på andre også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fra beskrivelsene som ts skriver fra innflyttningsfesten virker det ikke som venninnen ønsker det. At hun skal trekke seg unna.

Det er ikke normal adferd eller høflig/hyggelig adferd noe av det ts beskriver, og jeg skjønner at det er vanskelig å forholde seg til. Jeg tror samtlige i tråden reagerer på det. 

ts spør hva hun skal gjøre, og veldig forenklet kan hun trekke seg unna, komme nærmere, skifte tilnærming eller late som ingenting. 

Hvor ved å gjøre ingenting vil venninnens problemer kanskje løse seg uten ts, men hvor hun kan risikerer å oppleve flere ubehagelige opplevelser. 

Det er også viktig å ha med at det er ikke bare andre mennesker som virker inn på deg, man virker selv inn på andre også. 

Noen mennesker er rett og slett toxic samme hva man gjør så finner de noe galt uansett. Damn if u do, damn if u don't.

Skrevet

Hun er jo sur for noe. 

Skrevet

Høres ut som ei drittkjerring jeg ikke ville brukt en kalori mer på å være sammen med.

Anonymkode: a86f1...0e2

• Liker 1
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (6 timer siden):

Noen mennesker er rett og slett toxic samme hva man gjør så finner de noe galt uansett. Damn if u do, damn if u don't.

Dette. For noen kan man aldri gjøre noe riktig. Hun høres ut som en sånn person. 

• Nyttig 1
Skrevet

For en merkelig oppførsel.

Men ingenting har sluttet å overraske meg med folk. Hvis du vil beholde henne, ta en alvorlig prat.

Alternativt hadde jeg backet ut forsiktig så får hun ta opp ballen om hun er en venn. Er redd du vil bli skuffet der.

Anonymkode: 49d10...d38

• Nyttig 1
Skrevet

Dårlig venninne. Som knapt snakker med deg, men snakker i en evighet med en annen på tur. Da ville jeg under turen: pikke henne på skulderen å si  "kom på at jeg har noe å gjøre hjemme, snakkes!" Jeg ringer deg! Så stikker du bare. Hun vil da aldri høre fra deg igjen!. ""

Anonymkode: 5f0c8...8c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Melus skrev (11 timer siden):

Dette. For noen kan man aldri gjøre noe riktig. Hun høres ut som en sånn person. 

Nettopp! Kjenner et par sånne selv. De har får rundt seg, og det av en grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...