Gå til innhold

Spredning av rykter på jobben

Lexialex

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har opplevd lignende eller vet hva man skal gjøre i lignende situasjoner?

Jeg jobber som miljøterapeut på en ungdomsskole, og noen elever sprer falske rykter om meg, påstår at jeg slår dem og griper inn fysisk, noe som aldri har skjedd. Jeg vet hvem som står bak ryktene; det er elever som jeg og noen andre skoleansatte har hatt konflikter med. Elevene som sprer rykter har kalt meg «drittkjerring», gjort narr av meg, og en av dem har til og med dyttet meg og sagt at de vil sørge for at jeg mister jobben. Jeg har rapportert dette til ledelsen, satt anmerkninger og rapportert dette som et avvik i kommunens system. Som nyutdannet miljøterapeut lurer jeg på om rektor burde ta grep for å stoppe spredningen av ryktene.

Jeg frykter at disse ryktene kan henge ved meg og følge meg, selv om jeg velger å bytte jobb. Jeg jobber ikke i en liten kommune, men ryktene sprer seg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert i fagforening? Start der, og be om møte med sjefen. Sånn her skal det ikke være. Høres jo helt forferdelig ut. 

Anonymkode: 35d4d...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at disse ungdommenes ord ikke veier så altfor tungt, og hadde roet meg ned betraktelig selv om det er ubehagelig. 

Anonymkode: c32a3...e74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortsatt å rapportere det og vært i forkant, men jeg tviler på at disse ryktene har noe som helst tyngde blant voksne, enten det er på din skole eller de sprer seg til andre skoler. Alle vet at ungdommer kan oppføre seg som noen onde jævler, så slikt tull bruker ikke å bli tatt seriøst.

På min ungdomsskole gikk det rykter om så og si alle ansatte, og noen var ganske grove. Bl.a. om affærer mellom lærere, lærere som hadde gitt elever juling, forhold mellom lærer og elev. Jeg var selv offer for den siste, og ikke én gang fikk jeg spørsmål fra en voksen om det var hold i ryktene.

Det er en grunn til at ungdommer klager over at de ikke blir hørt og trodd, for de voksne må være rasjonelle og sliter nok med å se forbi ungdomsopprøret.

Jeg tror ikke du har noe å frykte, men du kan jo høre med rektor, fagforening e.l. hvis du trenger å bli trygget.

Anonymkode: 13294...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god og sterk ledelse vil se dette, og støtte deg gjennom saken. Jobber du på en skole med svak ledelse ber de deg jobbe med relasjonen til elevene og sier egentlig at dette er din egen feil. 

Du skal ikke ha et arbeidsmiljø der du blir dyttet og truet. 

Anonymkode: 405be...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...