AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #1 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg hører/ser sjelden folk som setter grenser. Setter du grenser? I hvilke situasjoner gjør du det (eller har du gjort det) og hvordan gjør du det? Hva ble resultatet? Hjalp det? Har du noen gang angret på at du ikke satte grenser? Anonymkode: e19d4...82f
Olaug Olsen Skrevet 14. oktober 2024 #2 Skrevet 14. oktober 2024 Man må sette grenser både for barn og voksne, for at man skal trives og utvikle seg som menneske. Jeg setter grenser for de rundt meg. Har fått mye positiv tilbakemelding på dette i det siste. Relasjonene blir bedre, dersom man setter grenser. Grenser for venner, barn, naboer, kolleger og arbeidsplassen. Alle trenger grenser!! 1
Snublefot62 Skrevet 14. oktober 2024 #3 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg hører/ser sjelden folk som setter grenser. Setter du grenser? I hvilke situasjoner gjør du det (eller har du gjort det) og hvordan gjør du det? Hva ble resultatet? Hjalp det? Har du noen gang angret på at du ikke satte grenser? Anonymkode: e19d4...82f Lever du et grenseløst liv? 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #4 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har ikke måtte sette så mye grenser for venner, men har et par venner som har bokstavdiagnoser, de kan i blant bli svært egoistiske eller selvsentrerte og da kan jeg si fra. Anonymkode: 503a3...baf
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har grenser, men har aldri hatt behov for å tydeliggjøre disse for andre, så da er svaret kanskje nei. Eller jeg lever i en verden hvor nan tar hensyn til hverandre, synliggjør sine behov og relasjonene er enkle Anonymkode: b398e...593 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg hører/ser sjelden folk som setter grenser. Setter du grenser? I hvilke situasjoner gjør du det (eller har du gjort det) og hvordan gjør du det? Hva ble resultatet? Hjalp det? Har du noen gang angret på at du ikke satte grenser? Anonymkode: e19d4...82f Jeg setter grenser ovenfor arbeidsgiver og kolleger. Jeg setter også grenser ovenfor fremmede og spesielt det motsatte kjønn. Prøver å være høflig men bestemt. Er ikke redd for å si nei og tar gjerne opp "kampen" dersom noen furter. Jeg vurderer fortløpende om min grensesetting er begrunnet, spesielt ovenfor arbeidsgiver. Jeg har aldri angret på grenser, men jeg innser at jeg kan være enda mer høflig og grei ovenfor de som kanskje uten vilje tramper på grenser. Anonymkode: 60bbc...24e 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Skrevet 14. oktober 2024 Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Lever du et grenseløst liv? Kanskje. Jeg vet ikke. Jeg er voksen og oppfører meg, så jeg trenger ikke grenser. Men jeg leser (f.eks. her på KG) mange historier om folk som har uakseptabel oppførsel og overskrider grenser, uten å bli stoppet. Jeg ser det ofte i dagliglivet også. Hvis (mange flere) mennesker satte grenser, ville mange hatt et bedre liv (tror jeg) og ville også samfunnet i Norge vært annerledes (bedre). Anonymkode: e19d4...82f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #8 Skrevet 14. oktober 2024 Ja, men angrer ofte. Folk tåler det ikke eller lager drama. Feks vil jeg ikke at folk tar på meg, jeg vil heller ikke klemme folk, jeg sier fra om noen sniker foran meg i en kø og om de avbryter meg når jeg snakker. Anonymkode: 2a863...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #9 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje. Jeg vet ikke. Jeg er voksen og oppfører meg, så jeg trenger ikke grenser. Men jeg leser (f.eks. her på KG) mange historier om folk som har uakseptabel oppførsel og overskrider grenser, uten å bli stoppet. Jeg ser det ofte i dagliglivet også. Hvis (mange flere) mennesker satte grenser, ville mange hatt et bedre liv (tror jeg) og ville også samfunnet i Norge vært annerledes (bedre). Anonymkode: e19d4...82f Men jeg setter grenser for andre, ja. Anonymkode: e19d4...82f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk tåler det ikke eller lager drama. Dette er et tegn på at grensesettingen fungerer. 😉 Anonymkode: e19d4...82f 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #11 Skrevet 14. oktober 2024 Setter kjapt grenser med mennesker som bruker meg som "søppelbøtte", at de kun klager og syter, ikke hører på råd, men kun vil "tømme seg", og så fortsette å ta dårlige valg. Greit med en dårlig dag eller periode, men folk kan spise opp energien din om du lar dem. Da bruker jeg heller energien min på gode og gjensidige relasjoner der begge får plass ❤️ Hersketeknikker har jeg heller ikke noe til overs for, da viser jeg med rolig kroppsspråk og stillhet at dette blir gjennomskuet. Anonymkode: ced60...c46 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #12 Skrevet 14. oktober 2024 Aldri satt noen grenser for noen. Anonymkode: e9c71...589
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #13 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Aldri satt noen grenser for noen. Anonymkode: e9c71...589 Hvorfor ikke? Anonymkode: e19d4...82f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #14 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: e19d4...82f Har aldri hatt behov for det. Anonymkode: e9c71...589 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #15 Skrevet 15. oktober 2024 Jeg har barn og setter grenser hver dag. Stort sett vennlig, men mer bestemt hvis mine grenser ikke blir respektert. Nei, Sebastian du kan ikke spille mer nå, det er på tide å spise kveldsmat. nei, det passer ikke at Nora kommer på fredag. Men mandag neste uke passer. Beklager, Tina (venninne), jeg kan ikke spille tennis i kveld. Tuva skal ha overnattingsbesøk. Anonymkode: be4d5...ebf
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 18.59): Jeg hører/ser sjelden folk som setter grenser. Setter du grenser? I hvilke situasjoner gjør du det (eller har du gjort det) og hvordan gjør du det? Hva ble resultatet? Hjalp det? Har du noen gang angret på at du ikke satte grenser? Anonymkode: e19d4...82f Jeg setter grenser for venner hvis behov. Da oftes nære venner. Noe tåler det bra, andre ikke. En veldig nær venninne respekterte ikke grensene mine, så jeg avsluttet vennskapet. Jeg setter aldri grenser for å være dust, egoistisk eller slem. Jeg setter grenser for at vi som venner kan vokse, lære og ha et godt vennskap. Jeg forventer også at vennene mine gjør det med meg. Men selvsagt viktig at grensene er sunne. Anonymkode: abd05...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå