Gå til innhold

Farlige kjemikalier i Temu - Bryr du deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bruke for billig ræl uansett om det kjøpt på Temu eller i Norge.

Jeg prøver å holde meg unna varer med farlige kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bryr meg ikke i det hele tatt. Kjøoer det jeg vil når jeg vil.

Anonymkode: 5c788...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så usaklig, men mer kan man vel ikke forvente.

Det er tryggere å handle i Norge enn på Temu, det er ingen tvil om.

Anonymkode: 99d40...7bf

Norge hsr et elendic utvalg av varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg bryr meg til en viss grad om miljøgifter, men mest av alt dropper jeg Temu fordi jeg synes slike butikker fremmer en bruk- og kastmentalitet jeg ikke kan stå inne for - samt at jeg ikke støtter arbeidsforholdene til de som lager produktene. Jeg skjønner at folk blir fristet, men for meg er det et personlig verdivalg. 

Anonymkode: cc00b...f45

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men T-skjorter på HM eller Cubus til 69,- er helt ok.....Barnetøyet der også, til 149,-.😏

Anonymkode: a5801...6d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men T-skjorter på HM eller Cubus til 69,- er helt ok.....Barnetøyet der også, til 149,-.😏

Velger å stole på at de ihvertfall jobber hardere for å unngå det enn en totalt uregulert fabrikk. 

Anonymkode: 27e99...236

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Velger å stole på at de ihvertfall jobber hardere for å unngå det enn en totalt uregulert fabrikk. 

Du forstår vel at å ta en sånn pris etter shipping, lager, lønn til ansatte og drift av foretaket forutsetter produksjon til ca 1 krone? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bryr meg om det. Jeg bryr meg også om mulige giftstoffer i produkter som til og med selges i norske butikker selv om de er CE-merket, så jeg er kritisk til hva jeg kjøper til mitt barn, og påser at klær og utstyr har sertifiseringer som tilsier at de er trygge ut over CE-merking. 

Så tenker jeg at det er litt naturlig seleksjon hvis man ikke bryr seg om dette. Det å bruke produkter som reduserer ens egen og barnas fertilitet betraktelig for eksempel, er jo en måte å påse at denne gruppen mennesker reproduserer seg i mindre grad. Det er selvfølgelig synd i de uskyldige barna som har dumme foreldre som velger å ikke bry seg om hvilke stoffer de eksponerer barna sine for, men man kan ikke annet enn å informere og så får folk bestemme selv.

Anonymkode: b9540...59e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kjøper klær brukt, så ikke tenk på det :)

Anonymkode: d2f21...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke lenge siden de fant miljøgifter i varer fra norske butikker heller. Latterlig å tro at det er tryggere å handle ting som har blitt bestilt fra Kina og fått litt høyere pris. Ja, jeg handler på TEMU, fordi jeg vet forskjell på at noe er farlig, og kan være farlig.

Anonymkode: 3a11c...bd5

Mener du at det er like lite trygt å handle f.eks Øko-tex og GOTS-sertifiserte produkter i Norge som å handle klær uten sertifiseringer på Temu? Produktene med disse sertifiseringene er ikke bare "bestilt fra Kina og fått litt høyere pris". Anbefaler for din egen helse å sette deg inn i dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien gjentar seg.

Klin lik skrekkhistorier om nikkel på tidlig 80-tall.

Anonymkode: 0de65...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt smådiverse derfra. Kjøpt møbelknotter i gummi da jeg synes de som kjøpes i Norge er ræl som faller av på null komma niks (og de man spikrer inn ender opp med å ripe opp gulvet når knotten er slitt), har også kjøpt Halloween dekorasjoner som skal brukes ute, og kjøpt magnet til tredemølla (vi rota bort vår, kosta 300 på XXL, ny på Temu 19). 

Kommer aldri til å kjøpe sminke, kremer, klær og andre tekstiler. 

Anonymkode: 14072...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Diverse artikler som henviser til forskning forteller at produkter fra Temu kan inneholde helseskadelige mengder med metaller. Ved langvarig eksponering via blant annet hudkontakt kan man øke risiko for kreft, infertilitet, prematur fødsel, øyeproblemer, høyt blodtrykk osv osv. Bly har de blant annet funnet i noen av produktene.

Fristende å tenke at det ikke er så farlig, men det er jo en grunn til at det er en lovlig grense på disse stoffene?

Jeg synes dette er ganske urovekkende, spesielt med tanke på at foreldre storhandler produkter som klær og servise til barna sine som potensielt vil gi barna økt risiko for sykdom med årene.

Og dette er kanskje litt ekstrem tankegang, men jeg liker heller ikke tanken på at hvis jeg er på besøk og spiser hos noen så har de kanskje laget mat med kasseroller osv fra Temu hvor den høye varmen kan slippe ut giftstoffer direkte i maten. 🤷‍♀️ 

Bryr du deg om dette? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

For å sette dette i perspektiv: Absolutt alt barna lekte med på 70-tallet, ville ha blitt kvalifisert som helseskadelig idag, inklusive Legos valg av plastmateriale og Playmobil med små deler som medførte kvelingsfare, og dette gjelder ikke minst lekeutstyret man kunne finne utendørs.

Pussig hvordan denne generasjonen barn likevel klarte å overleve.

Anonymkode: 12809...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk norsk å tenke på gift på egen hud og ikke forholdene på fabrikkene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg. Og jeg har jo prøvd å kjøpe kvalitet i lang tid nå, og holde meg unna det som fyller opp huset, og som jeg ender opp med å ikke bruke. T-shortene mine er dyre. Det gjør jo at jeg tar ekstra vare på dem også. 

Det verste er kanskje ikke bare kjemikaliene, men det at de er laget på billig arbeidskraft, med lite miljøreguleringer, og ender opp med å forsøple verden. Det er jo nesten slik at jeg håper de er giftig. 

Anonymkode: 45331...873

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å sette dette i perspektiv: Absolutt alt barna lekte med på 70-tallet, ville ha blitt kvalifisert som helseskadelig idag, inklusive Legos valg av plastmateriale og Playmobil med små deler som medførte kvelingsfare, og dette gjelder ikke minst lekeutstyret man kunne finne utendørs.

Pussig hvordan denne generasjonen barn likevel klarte å overleve.

Anonymkode: 12809...f34

Ja veldig pussig. Hormonforstyrrende stoffer og miljøgifter har sikkert ingen sammenheng med at sædkvaliteten til menn har blitt redusert med 40% :ironi:Men når det å ikke dø er det eneste målet på at det går bra, så er det ikke rart man tror det går bra. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Typisk norsk å tenke på gift på egen hud og ikke forholdene på fabrikkene.

Temu har ikke fabrikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...