Gå til innhold

Farlige kjemikalier i Temu - Bryr du deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke kjøpt noe der, men har sett litt på hva de selger og så jo at mye av det de selger selges også blant annet på Normal og Dollar Store🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c55a4...2ab

Nei, det er trygt det, tydeligvis. 

Anonymkode: cb52e...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handlet på Temu 3 ganger nå, både sko, klær og kjøkkenutstyr! Var skeptisk i først, men ble så positivt overrasket at vi bestilte to ganger til. Rask levering (en uke) og veldig fine produkter. Klærne var lik Zara, Bik Bok, Jack n Jones, Polarn og Pyret mm- kvalitet, veldig fine og størrelsene ift hva det sto (leser tilbakemeldinger før vi legger inn bestillinger) og kjøkkenutstyret helt ok! Ikke verre og enn Clas Ohlsson/Ikea. Greia er at det er mye penger å spare og ingen tax. Kommer til å fortsette å handle der fremover. Skal bestille både sengetøy, sokker og undertøy (i bambus) på Temu som koster en god del mer her i Norge. 

Mye av det vi kjøper her i Norge er prod i Kina, så jeg tror myndigheten advarer mest fordi de ser at nordmenn nå i disse dyrtider bestiller mer og mer fra utlandet til Norge og at dette påvirker økonomien her hjemme.

Her må vi tenke på vår lommebok. Så lenge mat, strøm, drivstoff og forbruksklær mm er så dyrt som det er, må vi gå andre veier for å "spare" på annet. 

Anonymkode: 496d2...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kor tror du egentlig alle ting komme fra, eller blir produsert??🤷‍♀️

Anonymkode: cb268...888

Absolutt alle ting?

Anonymkode: e4e21...ba5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla en del håndarbeide-varer, slik som nåler, tråd, knapper perler osv. 

Og jeg kommer nok til å handle mer også.

Ja, og halloween pynt!!! Det har jeg kjøpt masse av!

Anonymkode: b6219...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som tror at det er så trygt å handle i Norge fordi at vi har strengere regler er rett og slett dumme! Latterlig 🤣

Anonymkode: 987e9...8e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt flere kjoler der. Etter å prøvd dem på vasker jeg dem. Føler meg trygg.

Anonymkode: 40579...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som tror at det er så trygt å handle i Norge fordi at vi har strengere regler er rett og slett dumme! Latterlig 🤣

Anonymkode: 987e9...8e7

Så usaklig, men mer kan man vel ikke forvente.

Det er tryggere å handle i Norge enn på Temu, det er ingen tvil om.

Anonymkode: 99d40...7bf

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å kjøpe noe på Temu. Varene er ikke testet ut fra europeiske retningslinjer. Jeg er rå på netthandel ellers, men lytter på Forbrukerrådet og bruker vettet. Jeg skjønner jo at fattige lar seg friste,men syns hele greia er trist. Prøv i hvertfall å styre unna ting til matlaging/som skal i munnen, elektronikk og ting som skal smøres på huden i hvertfall. Det sier Forbrukerrådet.

Anonymkode: cc3da...74d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke mer enn alle andre kinesiske produktene som inneholder det samme. Du er svært naiv om du tror det bare er Temu 😁

Anonymkode: a8a86...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lenge siden de fant miljøgifter i varer fra norske butikker heller. Latterlig å tro at det er tryggere å handle ting som har blitt bestilt fra Kina og fått litt høyere pris. Ja, jeg handler på TEMU, fordi jeg vet forskjell på at noe er farlig, og kan være farlig.

Anonymkode: 3a11c...bd5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer aldri til å kjøpe noe på Temu. Varene er ikke testet ut fra europeiske retningslinjer. Jeg er rå på netthandel ellers, men lytter på Forbrukerrådet og bruker vettet. Jeg skjønner jo at fattige lar seg friste,men syns hele greia er trist. Prøv i hvertfall å styre unna ting til matlaging/som skal i munnen, elektronikk og ting som skal smøres på huden i hvertfall. Det sier Forbrukerrådet.

Anonymkode: cc3da...74d

Du vet nok svært lite om hvordan CE godkjenning blir utført, hvor ofte de har kontroller osv. Har jobbet med det, så du er svært naiv om du tror de kinesiske varene du kjøper i fysiske butikker i Norge er bedre. 😆

Anonymkode: a8a86...094

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så usaklig, men mer kan man vel ikke forvente.

Det er tryggere å handle i Norge enn på Temu, det er ingen tvil om.

Umulig å bevise. Det at noe er dyrere betyr ikke at det er tryggere eller produsert noe annet sted

Anonymkode: 3a11c...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var ikke det som var spørsmålet heller.

Hun svarte jo på spørsmålet 

Anonymkode: af617...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig handler jeg ikke noe særlig fra temu osv menjeg kjøper produkter i utlandet som jeg ikke får hjemme fordi de ikke selges her pga regler osv og har ikke fått kreft ennå.. 

50+ 

Anonymkode: 04711...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun svarte jo på spørsmålet 

Anonymkode: af617...005

Ja, men det var ingen som spurte om hun ville stemt på Trump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke se seg mye rundt i verden før man ser at mange land har helt andre holdninger til miljø, helse og farlige stoffer enn det vi har i Norge. Da må man nok også forvente at det produseres og selges mye varer i disse landene som kan inneholde helsefarlige mengder av ulike ting.

I Europa, og Norge har vi strenge krav til maksimalt innhold av kjente farlige stoffer i ulike produkter. Produkter som selges i Europa, skal tilfredsstille disse kravene. 

Kjøper man derimot produkter direkte fra land utenfor Europa, er ikke disse underlagt samme kontroll, og det er dermed langt større risiko for at slike varer inneholder stoffer i mengder som er langt over det som ville bli godkjent for salg i Europa. Dette er en risiko man tar ved å handle på Temu og andre billige, globale nettbutikker.

En annen ting, det er at det å handle milliarder av småpakker som sendes med fly kloden rundt, er veldig lite miljøvennlig. Temu og liknende konsepter er rett og slett en miljøkatastrofe, hvor varer sendes enkeltvis over hele kloden, på mest mulig forurensende vis, og hvor varene ofte er så billige, og kanskje også av så tvilsom kvalitet, at det gjerne ender opp på søppelhaugen etter kort tid.

Jeg foretrekker å kjøpe det jeg trenger i lokale butikker, og jeg velger alltid kvalitet som varer lenge. Ja, det koster kanskje litt mer, men det at folk bruker lokale butikker er veldig viktig for arbeidsplasser, skatteinntekter til kommune og stat, og mye bedre for det globale miljøet.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bryr meg, og ja det er reelt at det er helseskadelig. Og viktigere, råvarer som brukes til klær kan komme fra arbeidsleire (konsentrasjonsleire) i Kina. 

Jeg vil ikke ha ræl, enten det er fra Temu, TGR eller Nille. Noen tror for øvrig at det er sammen varer som selges på Temu som i billigbutikker i Europa, da må man oppdatere seg, det er kopivarer med stjålne bilder fra andre produsenter. 

Anonymkode: a78e2...bf5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...