Gå til innhold

Samværssabotasje, løgn og BV

Fighter83

Anbefalte innlegg

Har en i nær familie som er igjennom et samlivsbrudd der mor har kommet med anklager om at hun og barnet er utsatt for psykisk vold fra far. Hun har ikke anmeldt forholdet til politiet (burde vært lovpålagt når det er barn innibildet spør man meg!). Familievernkontoret anbefalte far å ta kontakt med barnevernet noe han også gjorde + at FVK også sendte  bekymringsmelding til BV pga opplysninger om at barnet ble/var utsatt for vold. 

Mor har løyet i denne situasjonen, uvisst hvorfor. Antagelsene er at hun ønsker å ha barnet 100% pga et sykelig kontrollbehov og mest mulig økonomisk støtte.

Det er tydelig å se av signaler fra både barnet og far at de er noe preget av å ha blitt utsatt for psykisk vold av mor over tid. Er tydelig i hvordan hun har utøvd kontroll over barn og far. Barnet stadig ser på mor for å se hvordan hennes reaksjon er når noe skjer o.l som mor vanligvis "klikker" av. Far er en som stikker av fra de fleste konflikter, unnskylder seg altfor mye, enormt dårlig selvbilde og man får klart inntrykk av at han er blitt utsatt for psykisk vold + at han bekrefter dette når man går igjennom listen over eksempler på handlinger mm som inngår i hva psykisk vold innebærer. Han har som regel føyd seg etter morens ønsker så og si hele tiden for å ikke lage konflikter og å bli utsatt for gaslightning, varm/kald, silent treatment fra mor. Far og barn har blitt mye isolert hjemme men heldigvis har de klart å komme seg ut på ting med andre barn som barnet går på skole med når far har vært alene med barnet innimellom. Mor ønsker ikke at barnet skal være med på noen fritidsaktiviteter utenom skole og ikke sfo. Ungen elsker å gå på skolen, trives veldig, har blomstret etter oppstart i skolen. 

Mor og far klarte å skrive en samværsavtale mm på FK der det står at far skal få lov å være med far på jevnlig basis, annenhver helg når barnet er trygg på far. Men far får ikke mulighet! Mor driver med samværssabotasje og nekter far å være med barnet totalt. Kun 2 veldig korte facetime samtaler pr uke der mor plutselig kan finne på å legge på når hun finner det for godt.

Det er ingenting som indikerer at barnet er utsatt for vold fra far. Kun fra mor.

Hva skjer om BV kommer frem til at barnet ikke er redd far og at barnet mest sannsynlig ikke er utsatt for vold av far? Hva om BV kommer frem til at barnet utsettes for vold av sin mor? 

Kan BV anmelde mor til politiet for å ha kommet med såpass alvorlige anklager mot et annet menneske evt vil de anmelde mor til politiet om de finner ut at hun er voldelig mot barnet? 

Endret av Fighter83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, barneverntjenesten kommer ikke til å anmelde noen for dette. 

Dersom det fremkommer bekymring for at barnet utsettes for vold fra mor, vil far bli bedt om å ta grep. 

Anonymkode: 01173...a1d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og barna mine ble utsatt for både psykisk og fysisk vold av eks/far. Jeg ønsket å anmelde etter jeg hadde klart å gå fra han, fvk var enig. Men politiet frarådet meg det fordi det kunne øke konfliktnivået og virke veldig mistenkelig med timingen. I tillegg ville det blir stor etterforskning med avhør av både barn og skole og andre. Jeg vart egentlig helt sjokkert. Angrer skikkelig hele tiden på at jeg ikke anmeldte det med en gang. Etter lang tid anmeldte bf meg, for flere ting, men når jeg fikk lese anmeldelsen så hevder han i tillegg at jeg har utført psykisk vold mot han. 

Som en utenforstående synes jeg du skal være forsiktig med å ha meininger om hva som er tilfellet og ikke i slike saker. Du har bare hans historie. Min eks har klart å vende hele sin familie mot meg, og han prøver i tillegg å manipulere barna mot meg med å fortelle løgner om meg. Du aner ikke hvor tøft det er for en som har blitt psykisk og fysisk mishandlet i årevis å få den belastningen der i tillegg. 

Anonymkode: 3003d...41a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og barna mine ble utsatt for både psykisk og fysisk vold av eks/far. Jeg ønsket å anmelde etter jeg hadde klart å gå fra han, fvk var enig. Men politiet frarådet meg det fordi det kunne øke konfliktnivået og virke veldig mistenkelig med timingen. I tillegg ville det blir stor etterforskning med avhør av både barn og skole og andre. Jeg vart egentlig helt sjokkert. Angrer skikkelig hele tiden på at jeg ikke anmeldte det med en gang. Etter lang tid anmeldte bf meg, for flere ting, men når jeg fikk lese anmeldelsen så hevder han i tillegg at jeg har utført psykisk vold mot han. 

Som en utenforstående synes jeg du skal være forsiktig med å ha meininger om hva som er tilfellet og ikke i slike saker. Du har bare hans historie. Min eks har klart å vende hele sin familie mot meg, og han prøver i tillegg å manipulere barna mot meg med å fortelle løgner om meg. Du aner ikke hvor tøft det er for en som har blitt psykisk og fysisk mishandlet i årevis å få den belastningen der i tillegg. 

Samme skjedde med meg. Det var far som drev med psykisk vold. Utad virket han konfliktsky og uskyldig. Bak lukkede dører var det derimot noe helt annet. Han vendte også hele sin familie mot meg, og jeg ble sett på som djevelen selv. De skulle bare visst. 

Anonymkode: c445d...0c2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 18.54):

Samme skjedde med meg. Det var far som drev med psykisk vold. Utad virket han konfliktsky og uskyldig. Bak lukkede dører var det derimot noe helt annet. Han vendte også hele sin familie mot meg, og jeg ble sett på som djevelen selv. De skulle bare visst. 

Sant. Ingen kan forstå hvordan en slik situasjon er før en er i det selv. Er ekstremt fortvilende. For min del har jeg virkelig prøvd å beskytte barna rett og slett fordi jeg tror han bare vil ha samvær med dem for å ramme meg. Han brydde seg aldri om barna og å være sammen med dem når vi var sammen, heller ikke vært en god omsorgsperson. Men så fort jeg gjorde det slutt og sa at jeg kunne ta hovedansvaret for barna, da gjorde han alt han kunne for å få 50/50… 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nær familie". Er du den nye kjæresten til far, kanskje? 😉

Anonymkode: d39b7...ee0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 18.54):

Det er som å lese om meg selv. Jeg hadde heldigvis vært smart nok til å skaffe fysiske bevis og utenforstående vitner så min anmeldelse ble tatt svært alvorlig. Selv etter flere runder i retten ble jeg fortsatt sett på som djevelen av fars familie.

Vi har nå dessverre ikke noe kontakt med den delen av familien da de ikke støttet meg når det var på sitt verste. Da mann har innsyn i alt av papirer hos BV, sakkyndig, rettspapirer osv så kunne jeg lese alt hans familie sa om meg. Tror farmor angret etter noen år, da jeg ut i fra rykter har fått høre at de endelig har insett at jeg snakket sant hele tiden og at jeg og barnet var utsatt for psykisk og fysisk vold. Farmor prøver iblandt å gjennoppta kontakten, men nå er det for sent da jeg har ingen tillit til disse menneskene.

Anonymkode: 374f0...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kommer ikke til å anmelde mor for dette, nei. Det er i så fall noe far må gjøre. De kommer heller ikke til å legge seg oppi samværet (det går innunder barneloven og ikke barnevernsloven). Det vil si at foreldrene selv må gå rettens vei, om de mener barnet er utsatt for vold e.l hos den ene forelderen. 

Det barnevernet vil kunne legge seg oppi, er om konfliktnivået mellom foreldrene er så høyt, at de mener det går utover omsorgen til barnet. De vil også kunne ta grep om det kommer frem at barnet blir utsatt for omsorgssvikt hos den ene forelderen, også skjermer ikke den andre forelderen barnet for dette.

Anonymkode: 3b48e...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneverntjenesten vil ikke anmelde mor. Etter endt undersøkelse vil barnevernet fatte vedtak om: 

Henleggelse, hjelpetiltak eller begjæring om at saken fremmes for barneverns- og helsenemda for enten pålegg om hjelpetiltak til mor og/eller far, eller omsorgsovertagelse. 

Det er utfallene etter en undersøkelse. 

Barnevernet kan ikke tvinge barn til samvær mellom mor og far, og barnevernet kan ikke bestemme samvær mellom mor og far. Blir mor og far ikke enig så må en eller begge, via advokat, fremme sak om barnefordeling i tingretten 

Anonymkode: 930c5...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble meldt på falsk grunnlag av en hevnsyk far. Det han ikke visste var at jeg var på vei til å anmelde han for materialistisk vold, trakassering, trusler og psykisk vold. De som ikke fikk høre min side av saken hatet meg. Barnevernet la saken mot meg død, men satte inn tiltak på far  

Takk og lov for at jeg hadde vitner og lydopptak. For slik far skulle ha det til så hadde jeg vært slem mot han hele veien, var sterkt psykisk syk og hadde truet med å drepe egne barn og meg selv. 

Familien hans og flere andre så på han som en forsiktig fyr som var veldig redd for hvordan det var hos meg etter brudd. Han fikk til og med, med seg et par av mine venninner til å sjekke ut meg i skjul. En i familien hans var med på å gjøre saken verre med å finne på ting om meg. 

Denne fyren som var så "fin og følsom" viste seg å ha paranoia, hallusinasjoner og personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: d3714...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er som å lese om meg selv. Jeg hadde heldigvis vært smart nok til å skaffe fysiske bevis og utenforstående vitner så min anmeldelse ble tatt svært alvorlig. Selv etter flere runder i retten ble jeg fortsatt sett på som djevelen av fars familie.

Vi har nå dessverre ikke noe kontakt med den delen av familien da de ikke støttet meg når det var på sitt verste. Da mann har innsyn i alt av papirer hos BV, sakkyndig, rettspapirer osv så kunne jeg lese alt hans familie sa om meg. Tror farmor angret etter noen år, da jeg ut i fra rykter har fått høre at de endelig har insett at jeg snakket sant hele tiden og at jeg og barnet var utsatt for psykisk og fysisk vold. Farmor prøver iblandt å gjennoppta kontakten, men nå er det for sent da jeg har ingen tillit til disse menneskene.

Det er jo litt trist. For de er jo offer for manipulering de og. Men jeg forstår deg. ❤️ Tror ikke jeg hadde klart det jeg heller om familien der plutselig hadde kommet til meg og prøvd å ta opp kontakten igjen. 

Det er rart, men på en måte finner jeg litt trøst i å høre at dette ikke er så uvanlig å oppleve. En føler seg utrolig alene i en sånn situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 17.38):

Samme hos oss. Her var det far som drev med både psykisk og fysisk vold. Vi var på FVK men kun fordi jeg trengte meklingsattest. Far  nekter selvsagt og har alltid gjort. Brukt masse penger over flere rundner i retten. Jeg anmeldte ikke BF, men barnevernet gjorde det. Men det må litt mere til enn at far sier, eller mor sier. 

De fleste foreldre ønsker ikke ha barna sine 100% uten at de skal ha samvør med far kun fordi. Det er en økonomisk gevinst å være alene forelder.

Og du vet kun den ene part sin side, så du bør være forsiktig med å bry deg og mene noe som helst. Du aner ikke hva som skjuler seg bag hjemmets fire vegger. Alle rundt oss ble veldig overrasket når alt kom frem. Det er ikke sånn at en går og forteller rundt til alle om hvordan forholdene er hjemme. Min x mann er en meget godt likt, godt respektert person med viktig og krevende jobb i høy pososjon. 

Min x mann fikk null samvær etter hvert bestemt av rettssystemet.

Alt er ikke som du tror, du vet kun det som den ene part forteller deg

Anonymkode: 1a8f3...31e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (På 14.10.2024 den 16.57):

Har en i nær familie som er igjennom et samlivsbrudd der mor har kommet med anklager om at hun og barnet er utsatt for psykisk vold fra far. Hun har ikke anmeldt forholdet til politiet (burde vært lovpålagt når det er barn innibildet spør man meg!). Familievernkontoret anbefalte far å ta kontakt med barnevernet noe han også gjorde + at FVK også sendte  bekymringsmelding til BV pga opplysninger om at barnet ble/var utsatt for vold. 

Mor har løyet i denne situasjonen, uvisst hvorfor. Antagelsene er at hun ønsker å ha barnet 100% pga et sykelig kontrollbehov og mest mulig økonomisk støtte.

Det er tydelig å se av signaler fra både barnet og far at de er noe preget av å ha blitt utsatt for psykisk vold av mor over tid. Er tydelig i hvordan hun har utøvd kontroll over barn og far. Barnet stadig ser på mor for å se hvordan hennes reaksjon er når noe skjer o.l som mor vanligvis "klikker" av. Far er en som stikker av fra de fleste konflikter, unnskylder seg altfor mye, enormt dårlig selvbilde og man får klart inntrykk av at han er blitt utsatt for psykisk vold + at han bekrefter dette når man går igjennom listen over eksempler på handlinger mm som inngår i hva psykisk vold innebærer. Han har som regel føyd seg etter morens ønsker så og si hele tiden for å ikke lage konflikter og å bli utsatt for gaslightning, varm/kald, silent treatment fra mor. Far og barn har blitt mye isolert hjemme men heldigvis har de klart å komme seg ut på ting med andre barn som barnet går på skole med når far har vært alene med barnet innimellom. Mor ønsker ikke at barnet skal være med på noen fritidsaktiviteter utenom skole og ikke sfo. Ungen elsker å gå på skolen, trives veldig, har blomstret etter oppstart i skolen. 

Mor og far klarte å skrive en samværsavtale mm på FK der det står at far skal få lov å være med far på jevnlig basis, annenhver helg når barnet er trygg på far. Men far får ikke mulighet! Mor driver med samværssabotasje og nekter far å være med barnet totalt. Kun 2 veldig korte facetime samtaler pr uke der mor plutselig kan finne på å legge på når hun finner det for godt.

Det er ingenting som indikerer at barnet er utsatt for vold fra far. Kun fra mor.

Hva skjer om BV kommer frem til at barnet ikke er redd far og at barnet mest sannsynlig ikke er utsatt for vold av far? Hva om BV kommer frem til at barnet utsettes for vold av sin mor? 

Kan BV anmelde mor til politiet for å ha kommet med såpass alvorlige anklager mot et annet menneske evt vil de anmelde mor til politiet om de finner ut at hun er voldelig mot barnet? 

Hvis mor har levert politianmeldelse på falskt grunnlag så er det faktisk straffbart.

Du virker veldig overivrig og stresset i denne situasjonen. Husk nå at dette ikke er din sak og din innblanding kan påvirke mye i begge retninger.

Nå vet jeg ikke hele din relasjon til disse foreldrene, men noe sier meg at du kjenner far best. Det er flere sider i en sak. Jeg sier ikke at du tar feil, men tre forsiktig frem. Tro meg, jeg har vært der. Jeg satt som vitne i rettsaken og snakket ene partens sak. Det viser seg i etterkant at begge var like uegnet til å ha barn. Parten jeg vitnet for hadde skjult sin sanne side lenge.

Det lureste du kan gjøre er å ta et steg tilbake og lytte, støtte og være der for personen som står deg nærmest. Bare husk ikke ta alt som ren sannhet. Still gjerne spørsmål uten å kritisere.

Ikke bland deg inn i noe uten at du blir bedt om det.

Og råd til foreldrene i høykonflikt saker; Den som oftest når frem er den som holder fokus på barnas beste, svelger sine kameler for å samarbeide  og ikke bidrar/henger seg opp i konflikt med den andre forelderen.

Anonymkode: 8f405...414

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo litt trist. For de er jo offer for manipulering de og. Men jeg forstår deg. ❤️ Tror ikke jeg hadde klart det jeg heller om familien der plutselig hadde kommet til meg og prøvd å ta opp kontakten igjen. 

Det er rart, men på en måte finner jeg litt trøst i å høre at dette ikke er så uvanlig å oppleve. En føler seg utrolig alene i en sånn situasjon. 

Jeg var heldig å hadde et nettverk rundt meg men til tross for det så følte jeg meg så alene. Vi er dessverre en del som opplever dette. Det var en tung og tidkrevende prosess, jeg fant trøst i at det fantes andre som hadde kommet seg gjennom det. Det var godt å vite mens det stod på som værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...