Gå til innhold

Er det akseptert å sende mail til en psykolog som har sluttet og fått ny jobb? Og kan det hjelpe for å få ny utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et halvt år siden avsluttet jeg behandling hos DPS. Samtidig som behandlingen ble avsluttet sluttet psykologen.  Jeg ble ikke frisk under behandlingen, men jeg fikk noen diagnoser og psykologen sa at han ikke visste hva mer han kunne gjøre. 

Etter å ha snakket med folk på internett med lignende symptomer som meg så tror jeg at jeg har funnet diagnosen jeg har. Jeg gikk til fastlegen som stilte meg noen kontrollspørsmål og så sendte vi inn en henvisning til DPS. 

Jeg fikk avslag og avslaget var begrunnet med at jeg tidligere har blitt grundig utredet og at det virker lite sannsynlig at min forrige behandler ikke hadde oppdaget diagnosen jeg ber om utredning for om jeg faktisk hadde den diagnosen. 

Jeg er ikke sikker på at min forrige behandler tenkte over at jeg kunne ha diagnosen jeg søker utredning for.  Vi drøftet i hvert fall aldri det da jeg var til utredning.

Så det jeg ønsket å spørre min forrige behandler om er om hun faktisk vurderte om jeg kunne ha denne diagnosen. Hvis hun sier "Ja, og du har den åpenbart ikke pga X,Y,Z" så  kan jeg akseptere at jeg ikke har diagnosen. Men om hun sier "Det tenkte jeg faktisk ikke over, men det ville faktisk gitt mening at du har den diagnosen". Så lurte jeg på om jeg kunne brukt den informasjonen om jeg klager på avslaget jeg har fått. 

Anonymkode: d9c3a...8d6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke diagnoser har du og hvilken diagnose er dette snakk om?

Skrevet

Jeg skjønner selvsagt det er en reell mulighet for at psykologen svarer "Beklager, jeg husker ikke" . 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit å sende mail til en som har behandlet deg tidligere, og som atpåtil har sluttet, for å stille spørsmål. I hvilket univers lever du som tror dette er akseptabelt? Altså man skjønner jo hvorfor folk har hemmelig nummer. Dessuten husker sikkert ikke vedkommende deg heller, når man har ørten pasienter er ikke de så spesielle som de selv tror, det er ingen grunn til at din sak skal være så minneverdig at hun drar den frem på et blunk. 

Anonymkode: 552da...343

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei det kan du ikke. Har behandler sluttet er kontakten mellom dere opphørt, og vedkommende kan ikke uten spesiell grunn gå inn i journalen din for å sjekke hva som er gjort og utført av undersøkelser. 

Du kan klage med hjelp av fastlegen din, evnt gå for en privat utredning av akkurat denne diagnosen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke greit å sende mail til en som har behandlet deg tidligere, og som atpåtil har sluttet, for å stille spørsmål. I hvilket univers lever du som tror dette er akseptabelt? Altså man skjønner jo hvorfor folk har hemmelig nummer. Dessuten husker sikkert ikke vedkommende deg heller, når man har ørten pasienter er ikke de så spesielle som de selv tror, det er ingen grunn til at din sak skal være så minneverdig at hun drar den frem på et blunk. 

Det er ikke slik at jeg har tenkt til å ringe privatnummeret til min tidligere psykolog. Det nummeret vet jeg ikke og skjønner veldig godt at psykologer ikke ønsker at pasienter skal kontakte dem privat. 

Planen var å kontakte hennes nye arbeidsgiver og sende mail dit og spørre om de kunne videresende mailen min til min tidligere psykolog. 

Jeg har også skrevet at jeg skjønner hun kan ha glemt hva hun vurderte da hun satte diagnosen min.  Så skjønner ikke hvorfor du tar den tonen der. 

TS

Ulven skrev (2 minutter siden):

Nei det kan du ikke. Har behandler sluttet er kontakten mellom dere opphørt, og vedkommende kan ikke uten spesiell grunn gå inn i journalen din for å sjekke hva som er gjort og utført av undersøkelser. 

Du kan klage med hjelp av fastlegen din, evnt gå for en privat utredning av akkurat denne diagnosen. 

Takk for svar. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Se i epikrisen din for diagnostiske vurderinger. Den ligger på Helse-Norge.  

Anonymkode: f1dc1...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se i epikrisen din for diagnostiske vurderinger. Den ligger på Helse-Norge.  

Anonymkode: f1dc1...98f

Takk. Jeg har sett epikrisen min. Det står ikke noe der om at alternative diagnoser er vurdert. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke slik at jeg har tenkt til å ringe privatnummeret til min tidligere psykolog. Det nummeret vet jeg ikke og skjønner veldig godt at psykologer ikke ønsker at pasienter skal kontakte dem privat. 

Planen var å kontakte hennes nye arbeidsgiver og sende mail dit og spørre om de kunne videresende mailen min til min tidligere psykolog. 

Jeg har også skrevet at jeg skjønner hun kan ha glemt hva hun vurderte da hun satte diagnosen min.  Så skjønner ikke hvorfor du tar den tonen der. 

TS

Takk for svar. 

TS

Den tonene der? Virkelig? Du har stalket din gamle psykolog for å finne vedkommendes nye arbeidsplass, og nå skal du sende til mail til arbeidsgiver for å få kontakt? Hadde anmeldt deg på flekken, du er jo ikke riktig klok. Som andre sier gjelder også taushetsplikten. 

• Liker 1
Skrevet

Får hjelp av fastlegen din til å formulere en klage.

Anonymkode: 2cbee...dac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen grunn til å gjøre det. Diagnostiske vurderinger skal være journalført i din journal. 

Pluss at hun ikke kan bare svare deg med klinisk informasjon. Du er ikke lengre hennes pasient. All kontakt med pasienter skal journalføres, og hun kan ikke gjøre det i ny jobb. 

Anonymkode: 1bd5e...7c7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Fastlegen.

Anonymkode: e9423...0d9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette var unødvendig usympatisk synes jeg!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den tonene der? Virkelig? Du har stalket din gamle psykolog for å finne vedkommendes nye arbeidsplass, og nå skal du sende til mail til arbeidsgiver for å få kontakt? Hadde anmeldt deg på flekken, du er jo ikke riktig klok. Som andre sier gjelder også taushetsplikten. 

Du kunne sendt så mange anmeldelser du ønsket og du ville kun fått som svar at det du anmelder ikke er straffbart. Å finne noens arbeidsgiver er selvsagt ikke kriminelt. Spesielt ikke når vedkommende selv har lagt ut på internett hvor hun jobber. 

Det er forskjell på å mislike å få en mail og bli utsatt for en straffbar handling. 

TS

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Problemet er at mail ikke er godkjent for sensitiv informasjon mellom behandler og pasient, så du bør bruke en annen måte å ta kontakt på.

Anonymkode: 6e616...975

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er at mail ikke er godkjent for sensitiv informasjon mellom behandler og pasient, så du bør bruke en annen måte å ta kontakt på.

Takk. Men nå har alle sagt jeg ikke bør kontakte så da kommer jeg ikke til å kontakte. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Men nå har alle sagt jeg ikke bør kontakte så da kommer jeg ikke til å kontakte. 

TS

Kan du gå privat da? Har du råd til det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får hjelp av fastlegen din til å formulere en klage.

Anonymkode: 2cbee...dac

Dette. Du skal ha krav på en second opinion. Psykologer er ikke overmennesker og kan gjøre feil de også. Det er en grunn til at det varierer veldig fra institusjon til institusjon hva slags diagnoser som topper statistikken. Man finner det man leter etter, og man leter etter det man er opptatt av.

Anonymkode: 47129...19a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kunne sendt så mange anmeldelser du ønsket og du ville kun fått som svar at det du anmelder ikke er straffbart. Å finne noens arbeidsgiver er selvsagt ikke kriminelt. Spesielt ikke når vedkommende selv har lagt ut på internett hvor hun jobber. 

Det er forskjell på å mislike å få en mail og bli utsatt for en straffbar handling. 

TS

Joda det er effektivt med anmeldelse, selv om den blir henlagt viser det hvordan du oppfører deg. Man kontakter i tillegg sin tidligere arbeidsgiver og anfører i din journal at du trakasserer tidligere behandler med henvendelser på nytt arbeidssted, og at forholdet er anmeldt. Da vet fremtidige folk i kontakt med deg hva som er risikoen. Det er ikke normalt å tenke slik du gjør. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du har rett på å få en second opinion og det skal fastlegen din hjelpe deg med. 
Men gjerne smart å be om at dette gjøres ved en annen DPS?

Anonymkode: 03ebc...bca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...