Gå til innhold

Hvilken info får støttekontakter om personen de skal følge opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ventet i 3 år på å få støttekontakt nå. Med jevne mellomrom har teamet som følger meg opp etterlyst med støttekontakttjenesten hvordan det går osv. I dag fikk jeg vite noe som gjorde meg ganske overrasket og det er at flere støttekontakter har sagt nei til å være min støttekontakt, derfor lurer jeg veldig på hva støttekontakter får vite om en person de skal være støttekontakt for og hva som kan ha gjort at de har sagt nei? 

Jeg har psykisk diagnose, kan det være det? (Får de i det hele tatt vite det?). Jeg hadde ingen store krav i søknaden min heller, skrev bare at jeg gjerne ønsket å gå tur og hvis det var dårlig vær kunne vi gjøre andre ting innendørs som å gå på kino eller kafe osv.

Anonymkode: 2c5b3...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn fikk støttekontakt en periode. Først var det svært vanskelig å få( ikke mange som vil være støttekontakt), og så var de to som prøvde seg, helt uten forutsetninger til å klare jobben. De var rett å slett bare ungdom på videregående som ville tjene noen kroner. Jeg vet faktisk ikke hva info de fikk. Men det må ha vært minimalt. Tror heller ikke de får navnet, før de har sagt ja til oppdraget. Du kan ringe å høre med de som tildeler støttekontakt,  om hvilken info de har gitt ut. Det er et helt legitimt spørsmål. 

Anonymkode: 85090...ed7

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke, min gutt (12) har også ventet lenge (over 2 år) på støttekontakt. Han har ADHD og trenger hjelp til å styrke sine sosiale ferdigheter. Han er en fin gutt, blid og tillitsfull og der ligger litt av problemet: Han er naiv og lar seg lett lede og havner lett i styr. Han får skylden (til og med fått skylden for ting som skjedde mens han ikke var der! Og han får skylden for andres handlinger: kompis skulker leksehjelp eller tar den lange vegen hjem fordi han bil bære sammen med min gutt). Han her er kjempeenkel, han trenger bare å vite hva som forventes av han, faste grenser og en god voksen som kan hjelpe han å bygge videre på det han allerede kan. Men ingen vil være støttekontakt for han.

Anonymkode: 10df4...0aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ringe å høre med de som tildeler støttekontakt,  om hvilken info de har gitt ut. Det er et helt legitimt spørsmål. 

Anonymkode: 85090...ed7

Ja, planen er å sende e-post tilbake og spørre hvilken info de støttekontaktene har fått og hvorfor de har sagt nei... Jeg synes jo selv det virker litt rart å skulle si nei basert på den infoen som jeg vet støttekontakttjenesten har? Eller er det noe jeg ikke ser her?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ventet i 3 år på å få støttekontakt nå. Med jevne mellomrom har teamet som følger meg opp etterlyst med støttekontakttjenesten hvordan det går osv. I dag fikk jeg vite noe som gjorde meg ganske overrasket og det er at flere støttekontakter har sagt nei til å være min støttekontakt, derfor lurer jeg veldig på hva støttekontakter får vite om en person de skal være støttekontakt for og hva som kan ha gjort at de har sagt nei? 

Jeg har psykisk diagnose, kan det være det? (Får de i det hele tatt vite det?). Jeg hadde ingen store krav i søknaden min heller, skrev bare at jeg gjerne ønsket å gå tur og hvis det var dårlig vær kunne vi gjøre andre ting innendørs som å gå på kino eller kafe osv.

Det gjøres en individuell vurdering av hvilke opplysninger som er relevant og nødvendige for å kunne vurdere om personen vil takke ja til oppdraget. 
Her er det bedre du spør dem som er dine kontaktpersoner om hvilke opplysninger de deler. 
Men de deler jo aldri noe om navn eller hvor du bor, der slår taushetsplikten inn. 
For meg fremstår du som en «tung» bruker man skal være litt robust for å forholde seg til. Derfor vil nok de som tilbys å være støttekontakt for deg takke nei til oppdraget, og heller be om en bruker som er «lettere» om du forstår?

Mange trenger støttekontakter, men ikke like mange vil ta på seg oppdrag som støttekontakt. De som vil være støttekontakt kan derfor velge og vrake i hvem de vil være støttekontakt for. 
Beklager at jeg ikke kunne gi deg ett mer oppløftende svar.

Anonymkode: 24271...b77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, planen er å sende e-post tilbake og spørre hvilken info de støttekontaktene har fått og hvorfor de har sagt nei... Jeg synes jo selv det virker litt rart å skulle si nei basert på den infoen som jeg vet støttekontakttjenesten har? Eller er det noe jeg ikke ser her?

Du skal ikke sende personsensitiv info på e-post! 

• Liker 1
Skrevet

Det er få støttekontakter.. Så det forklarer venting. Det er veldig dårlig betalt.. 

Da jeg var støttekontakt fikk jeg vite alder, kjønn og hva de trengte meg til. 

Jeg var en av de få som ikke fikk kontrakt etter privat forespørsel. Har inntrykk av at mange finner støttekontakt selv.. 

Anonymkode: 7ee6f...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjøres en individuell vurdering av hvilke opplysninger som er relevant og nødvendige for å kunne vurdere om personen vil takke ja til oppdraget. 
Her er det bedre du spør dem som er dine kontaktpersoner om hvilke opplysninger de deler. 
Men de deler jo aldri noe om navn eller hvor du bor, der slår taushetsplikten inn. 
For meg fremstår du som en «tung» bruker man skal være litt robust for å forholde seg til. Derfor vil nok de som tilbys å være støttekontakt for deg takke nei til oppdraget, og heller be om en bruker som er «lettere» om du forstår?

Mange trenger støttekontakter, men ikke like mange vil ta på seg oppdrag som støttekontakt. De som vil være støttekontakt kan derfor velge og vrake i hvem de vil være støttekontakt for. 
Beklager at jeg ikke kunne gi deg ett mer oppløftende svar.

Hva gjør at du tenker jeg er en "tung" bruker? Bare fordi jeg har en psykisk sykdom?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ikke sende personsensitiv info på e-post! 

Det var kontaktpersonen min i teamet som ville sende e-post så regnet med at det var ok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør at du tenker jeg er en "tung" bruker? Bare fordi jeg har en psykisk sykdom?

Det var kontaktpersonen min i teamet som ville sende e-post så regnet med at det var ok?

Om du har et helt team rundt deg, så er det vel nærliggende å tenke at du har en tyngre diagnose enn bare angst liksom…

Anonymkode: 2db3b...ec6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...