Gå til innhold

Det står sitat: " Politiet oppretter sak"....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser når det har vært liten ulykke eller stor ulykke så står det i media eller på X at politiet har oppretta sak. Det er forstårlig at de gjør det når det er alvorlige ulykker som har skjedd. Men når det dreier seg om små ulykker der det er snakk om matrille saker så kommer det "opprettet sak... en skulle tro at når saken sier seg selv så behøver de ikke opprette sak...Jeg tenker på den stakkeren som har vært så uheldig at det har skjedd noe og er helt ute av seg vet ikke om verden står til påske eller nyttår er helt fortvilet....og midt oppe i dette skal politiet opprette sak.....

Hvor går grensen for å "opprette sak"? Tar de hensyn til den stakkaren som har fått oppleve ulykka? Eller driter de i det?

Hva tror du?

Anonymkode: f77cf...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett skadeomfanget så må politiet finne ut om årsaken til ulykken er brudd på vegtrafikkloven, kjøretøyforskriftene eller andre relevante lover.

Når politiet oppretter sak så betyr det bare at de undersøker om det har skjedd noe ulovlig, det er også standard prosedyre å opprette sak mot sjåfør der det er mistanke om noe ulovlig.

Anonymkode: 6b29d...adb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppretter sak nettopp for å finne ut om sjåføren bare var uheldig, eller om sjåføren var uaktsom eller noe.

De gjør det for å kunne luke ut sjåfører som er uaktsom og som potensielt kan havne i større ulykker som ikke bare har materielle skader.

Anonymkode: 45708...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo verre ulykke, jo sterkere reaksjoner hos den som forårsaket ulykken tipper jeg. De færreste ønsket vel å skade og drepe andre... 

Hvis det kun er materielle skader kan vel personen som forårsaket ulykken være takknemlig for det og ta eventuell straff. 

Anonymkode: 77742...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi ser når det har vært liten ulykke eller stor ulykke så står det i media eller på X at politiet har oppretta sak. Det er forstårlig at de gjør det når det er alvorlige ulykker som har skjedd. Men når det dreier seg om små ulykker der det er snakk om matrille saker så kommer det "opprettet sak... en skulle tro at når saken sier seg selv så behøver de ikke opprette sak...Jeg tenker på den stakkeren som har vært så uheldig at det har skjedd noe og er helt ute av seg vet ikke om verden står til påske eller nyttår er helt fortvilet....og midt oppe i dette skal politiet opprette sak.....

Hvor går grensen for å "opprette sak"? Tar de hensyn til den stakkaren som har fått oppleve ulykka? Eller driter de i det?

Hva tror du?

Anonymkode: f77cf...fff

Om "stakkaren" som har opplevd en bilulykke opplever det som mer belastende at det blir opprettet politisak, er revnende likegyldig. 

Det blir som regel, og alltid ved mistanke om personskade, opprettet en politisak! Dette for å finne ut om det er begått brudd på veitrafikkloven og er til syvende og sist for alles sikkerhet. Så kommer omfanget av denne saken an på hva som faktisk har skjedd. 

Jeg fikk opprettet en politisak etter å ha kjørt på et rådyr. Som man skal gjøre, ringte jeg politiet da det skjedde. Bilen hadde per da ingen synlige skader, og som hun så fint sa før hun viderekoblet meg til viltnemnda: "Ja, men da har jeg i hvert fall opprettet sak, så hvis du skulle oppdage skader på bilen senere så er alt i orden her" 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...